INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gusmão, Marta Silva dos Santos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos, Yara Araújo dos, Frota, Hidembergue Ordozgoith da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16482
Resumo: Student departure in higher education is a universal problem that has been studied extensively in many countries. It is a complex topic  with several facets, encompassing both  internal and external factors within the academic environment. Institutional abandoment in general, is the outcome of the combination various issues, such as student disillusionment with their chosen course, lack of motivation or clarity in setting objectives, personal problems or a sense of not belonging to the community of which the student is a part. This study aims to understand the potential correlations between the number of students of the Tutorial Education Program (PET) within the Physics undergraduate course at the Federal University of Amazonas (UFAM) and their retention within the institution. The analysis is based on documentary evidence, referring to the number of  freshmen of the Licentiate and Bachelor’s program in Physics, between 2005 and  2014, utilizing the Vincent Tinto's evasion model (1993). The research findings indicate that the dropout rate is reduced when students feel acknowledged and integrated into a community, such as PET-Physics.
id UFMT-5_8b11e0fb3c5b940fbbb049207bc413b7
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16482
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAMPROGRAMAS INSTITUCIONALES COMO INSTRUMENTOS PARA REDUCIR LA EVASÍON ESTUDIANTIL EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR: EL CASO DE PET/FÍSICA UFAMOS PROGRAMAS INSTITUCIONAIS COMO INSTRUMENTOS PARA REDUÇÃO DA EVASÃO DE ESTUDANTES NO ENSINO SUPERIOR: O CASO DO PET/FISICA UFAMEvasãoSentimento de PertencimentoPET- FísicaEvasiónSentimiento de hacer partePET-FísicaDropoutSense of belongingPET-PhysicsStudent departure in higher education is a universal problem that has been studied extensively in many countries. It is a complex topic  with several facets, encompassing both  internal and external factors within the academic environment. Institutional abandoment in general, is the outcome of the combination various issues, such as student disillusionment with their chosen course, lack of motivation or clarity in setting objectives, personal problems or a sense of not belonging to the community of which the student is a part. This study aims to understand the potential correlations between the number of students of the Tutorial Education Program (PET) within the Physics undergraduate course at the Federal University of Amazonas (UFAM) and their retention within the institution. The analysis is based on documentary evidence, referring to the number of  freshmen of the Licentiate and Bachelor’s program in Physics, between 2005 and  2014, utilizing the Vincent Tinto's evasion model (1993). The research findings indicate that the dropout rate is reduced when students feel acknowledged and integrated into a community, such as PET-Physics.La evasión estudiantil en la Educación Superior es un problema universal y ha sido estudiado en muchos países. Es un tema complejo con facetas que involucran factores internos y externos al ambiente académico. La salida de la institución, en general, es el resultado de una combinación de varios problemas, como la desilusión del estudiante con el curso, la falta de motivación o claridad en los objetivos, problemas personales o un sentimiento de no hacer parte de la comunidad de la cual el estudiante es miembro. Este estudio tuvo como objetivo comprender las posibles correlaciones entre el número de estudiantes en el programa PET-Física de la Universidad Federal de Amazonas (UFAM) y la permanencia de estos estudiantes en la institución. Este análisis es documental y se refiere a alumnos que ingresaron en los cursos de Licenciatura y Licenciatura en Física, de 2005 a 2014, y utiliza el modelo de evasión de Vincent Tinto (1993). En los resultados de la investigación, se observó que la evasíon se reduce cuando los estudiantes se sienten reconocidos y hacen parte integral de una comunidad, como es el PET-Física.A evasão de estudantes no Ensino Superior é um problema universal e vem sendo estudado em muitos países. É um tema complexo e com facetas que envolvem fatores internos e externos ao ambiente acadêmico. O abandono à instituição, em geral, é resultado da combinação de diversos problemas como a desilusão do estudante com o curso, a falta de motivação ou clareza nos objetivos, problemas pessoais ou sentimento de não pertencimento à comunidade da qual o estudante faz parte. Este estudo teve como objetivo compreender possíveis correlações entre os estudantes do programa PET-Física da Universidade Federal do Amazonas (UFAM) e a permanência desses estudantes na instituição. A análise é documental, referente aos ingressantes dos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Física, no período de 2005 a 2014, e utiliza-se do modelo de evasão de Vincent Tinto (1993). Dentre os resultados da pesquisa, observou-se que a evasão é reduzida quando os estudantes se sentem reconhecidos e parte integrante de uma comunidade, como o PET-Física.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion'Artigo de convidado, "Seção especial", "Seção temática"application/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1648210.26571/reamec.v11i1.16482 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23065REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23065REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e230652318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16482/12968Copyright (c) 2023 Marta Silva dos Santos Gusmão, Yara Araújo dos Santos, Hidembergue Ordozgoith da Frotahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGusmão, Marta Silva dos Santos Santos, Yara Araújo dos Frota, Hidembergue Ordozgoith da 2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16482Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAM
PROGRAMAS INSTITUCIONALES COMO INSTRUMENTOS PARA REDUCIR LA EVASÍON ESTUDIANTIL EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR: EL CASO DE PET/FÍSICA UFAM
OS PROGRAMAS INSTITUCIONAIS COMO INSTRUMENTOS PARA REDUÇÃO DA EVASÃO DE ESTUDANTES NO ENSINO SUPERIOR: O CASO DO PET/FISICA UFAM
title INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAM
spellingShingle INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAM
Gusmão, Marta Silva dos Santos
Evasão
Sentimento de Pertencimento
PET- Física
Evasión
Sentimiento de hacer parte
PET-Física
Dropout
Sense of belonging
PET-Physics
title_short INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAM
title_full INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAM
title_fullStr INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAM
title_full_unstemmed INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAM
title_sort INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAM
author Gusmão, Marta Silva dos Santos
author_facet Gusmão, Marta Silva dos Santos
Santos, Yara Araújo dos
Frota, Hidembergue Ordozgoith da
author_role author
author2 Santos, Yara Araújo dos
Frota, Hidembergue Ordozgoith da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gusmão, Marta Silva dos Santos
Santos, Yara Araújo dos
Frota, Hidembergue Ordozgoith da
dc.subject.por.fl_str_mv Evasão
Sentimento de Pertencimento
PET- Física
Evasión
Sentimiento de hacer parte
PET-Física
Dropout
Sense of belonging
PET-Physics
topic Evasão
Sentimento de Pertencimento
PET- Física
Evasión
Sentimiento de hacer parte
PET-Física
Dropout
Sense of belonging
PET-Physics
description Student departure in higher education is a universal problem that has been studied extensively in many countries. It is a complex topic  with several facets, encompassing both  internal and external factors within the academic environment. Institutional abandoment in general, is the outcome of the combination various issues, such as student disillusionment with their chosen course, lack of motivation or clarity in setting objectives, personal problems or a sense of not belonging to the community of which the student is a part. This study aims to understand the potential correlations between the number of students of the Tutorial Education Program (PET) within the Physics undergraduate course at the Federal University of Amazonas (UFAM) and their retention within the institution. The analysis is based on documentary evidence, referring to the number of  freshmen of the Licentiate and Bachelor’s program in Physics, between 2005 and  2014, utilizing the Vincent Tinto's evasion model (1993). The research findings indicate that the dropout rate is reduced when students feel acknowledged and integrated into a community, such as PET-Physics.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
'Artigo de convidado, "Seção especial", "Seção temática"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16482
10.26571/reamec.v11i1.16482
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16482
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v11i1.16482
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16482/12968
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23065
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23065
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23065
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814278942720