INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16482 |
Resumo: | Student departure in higher education is a universal problem that has been studied extensively in many countries. It is a complex topic with several facets, encompassing both internal and external factors within the academic environment. Institutional abandoment in general, is the outcome of the combination various issues, such as student disillusionment with their chosen course, lack of motivation or clarity in setting objectives, personal problems or a sense of not belonging to the community of which the student is a part. This study aims to understand the potential correlations between the number of students of the Tutorial Education Program (PET) within the Physics undergraduate course at the Federal University of Amazonas (UFAM) and their retention within the institution. The analysis is based on documentary evidence, referring to the number of freshmen of the Licentiate and Bachelor’s program in Physics, between 2005 and 2014, utilizing the Vincent Tinto's evasion model (1993). The research findings indicate that the dropout rate is reduced when students feel acknowledged and integrated into a community, such as PET-Physics. |
id |
UFMT-5_8b11e0fb3c5b940fbbb049207bc413b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16482 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAMPROGRAMAS INSTITUCIONALES COMO INSTRUMENTOS PARA REDUCIR LA EVASÍON ESTUDIANTIL EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR: EL CASO DE PET/FÍSICA UFAMOS PROGRAMAS INSTITUCIONAIS COMO INSTRUMENTOS PARA REDUÇÃO DA EVASÃO DE ESTUDANTES NO ENSINO SUPERIOR: O CASO DO PET/FISICA UFAMEvasãoSentimento de PertencimentoPET- FísicaEvasiónSentimiento de hacer partePET-FísicaDropoutSense of belongingPET-PhysicsStudent departure in higher education is a universal problem that has been studied extensively in many countries. It is a complex topic with several facets, encompassing both internal and external factors within the academic environment. Institutional abandoment in general, is the outcome of the combination various issues, such as student disillusionment with their chosen course, lack of motivation or clarity in setting objectives, personal problems or a sense of not belonging to the community of which the student is a part. This study aims to understand the potential correlations between the number of students of the Tutorial Education Program (PET) within the Physics undergraduate course at the Federal University of Amazonas (UFAM) and their retention within the institution. The analysis is based on documentary evidence, referring to the number of freshmen of the Licentiate and Bachelor’s program in Physics, between 2005 and 2014, utilizing the Vincent Tinto's evasion model (1993). The research findings indicate that the dropout rate is reduced when students feel acknowledged and integrated into a community, such as PET-Physics.La evasión estudiantil en la Educación Superior es un problema universal y ha sido estudiado en muchos países. Es un tema complejo con facetas que involucran factores internos y externos al ambiente académico. La salida de la institución, en general, es el resultado de una combinación de varios problemas, como la desilusión del estudiante con el curso, la falta de motivación o claridad en los objetivos, problemas personales o un sentimiento de no hacer parte de la comunidad de la cual el estudiante es miembro. Este estudio tuvo como objetivo comprender las posibles correlaciones entre el número de estudiantes en el programa PET-Física de la Universidad Federal de Amazonas (UFAM) y la permanencia de estos estudiantes en la institución. Este análisis es documental y se refiere a alumnos que ingresaron en los cursos de Licenciatura y Licenciatura en Física, de 2005 a 2014, y utiliza el modelo de evasión de Vincent Tinto (1993). En los resultados de la investigación, se observó que la evasíon se reduce cuando los estudiantes se sienten reconocidos y hacen parte integral de una comunidad, como es el PET-Física.A evasão de estudantes no Ensino Superior é um problema universal e vem sendo estudado em muitos países. É um tema complexo e com facetas que envolvem fatores internos e externos ao ambiente acadêmico. O abandono à instituição, em geral, é resultado da combinação de diversos problemas como a desilusão do estudante com o curso, a falta de motivação ou clareza nos objetivos, problemas pessoais ou sentimento de não pertencimento à comunidade da qual o estudante faz parte. Este estudo teve como objetivo compreender possíveis correlações entre os estudantes do programa PET-Física da Universidade Federal do Amazonas (UFAM) e a permanência desses estudantes na instituição. A análise é documental, referente aos ingressantes dos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Física, no período de 2005 a 2014, e utiliza-se do modelo de evasão de Vincent Tinto (1993). Dentre os resultados da pesquisa, observou-se que a evasão é reduzida quando os estudantes se sentem reconhecidos e parte integrante de uma comunidade, como o PET-Física.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion'Artigo de convidado, "Seção especial", "Seção temática"application/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1648210.26571/reamec.v11i1.16482 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23065REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23065REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e230652318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16482/12968Copyright (c) 2023 Marta Silva dos Santos Gusmão, Yara Araújo dos Santos, Hidembergue Ordozgoith da Frotahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGusmão, Marta Silva dos Santos Santos, Yara Araújo dos Frota, Hidembergue Ordozgoith da 2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16482Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAM PROGRAMAS INSTITUCIONALES COMO INSTRUMENTOS PARA REDUCIR LA EVASÍON ESTUDIANTIL EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR: EL CASO DE PET/FÍSICA UFAM OS PROGRAMAS INSTITUCIONAIS COMO INSTRUMENTOS PARA REDUÇÃO DA EVASÃO DE ESTUDANTES NO ENSINO SUPERIOR: O CASO DO PET/FISICA UFAM |
title |
INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAM |
spellingShingle |
INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAM Gusmão, Marta Silva dos Santos Evasão Sentimento de Pertencimento PET- Física Evasión Sentimiento de hacer parte PET-Física Dropout Sense of belonging PET-Physics |
title_short |
INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAM |
title_full |
INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAM |
title_fullStr |
INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAM |
title_full_unstemmed |
INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAM |
title_sort |
INSTITUTIONAL PROGRAMS AS INSTRUMENTS TO REDUCE STUDENT DROPOUT IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF PET/PHYSICS UFAM |
author |
Gusmão, Marta Silva dos Santos |
author_facet |
Gusmão, Marta Silva dos Santos Santos, Yara Araújo dos Frota, Hidembergue Ordozgoith da |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Yara Araújo dos Frota, Hidembergue Ordozgoith da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gusmão, Marta Silva dos Santos Santos, Yara Araújo dos Frota, Hidembergue Ordozgoith da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evasão Sentimento de Pertencimento PET- Física Evasión Sentimiento de hacer parte PET-Física Dropout Sense of belonging PET-Physics |
topic |
Evasão Sentimento de Pertencimento PET- Física Evasión Sentimiento de hacer parte PET-Física Dropout Sense of belonging PET-Physics |
description |
Student departure in higher education is a universal problem that has been studied extensively in many countries. It is a complex topic with several facets, encompassing both internal and external factors within the academic environment. Institutional abandoment in general, is the outcome of the combination various issues, such as student disillusionment with their chosen course, lack of motivation or clarity in setting objectives, personal problems or a sense of not belonging to the community of which the student is a part. This study aims to understand the potential correlations between the number of students of the Tutorial Education Program (PET) within the Physics undergraduate course at the Federal University of Amazonas (UFAM) and their retention within the institution. The analysis is based on documentary evidence, referring to the number of freshmen of the Licentiate and Bachelor’s program in Physics, between 2005 and 2014, utilizing the Vincent Tinto's evasion model (1993). The research findings indicate that the dropout rate is reduced when students feel acknowledged and integrated into a community, such as PET-Physics. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion 'Artigo de convidado, "Seção especial", "Seção temática" |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16482 10.26571/reamec.v11i1.16482 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16482 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v11i1.16482 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16482/12968 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23065 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23065 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23065 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174814278942720 |