MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTIC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Adriel Gonçalves
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Ronildo Nicodemos da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16746
Resumo: This article aims to elucidate how social media algorithms act to enhance the viralization of fake news, bringing the making of these fake news closer to an aesthetic elaboration. Our choice of analysis is based on the concepts of aestheticization of politics, by the author Walter Benjamin (2012), and its rereading by Rancière (2009). To this end, we will approach the subject from a textual elaboration that replicates the mode of fictional writing. We will create an everyday situation in which these different dual forces, such as truth or lies, fact or fake, good or bad, will act on an individual, who will reflect on these events, based on the lived plot, deconstructing some false news based on knowledge of mathematics , as well as the binary character of these dilemmas. With this, we hope to reflect on topics such as History of Education
id UFMT-5_91126d8d6bcbe18b8d1f2ad7f09a11c6
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16746
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTICMATEMÁTICAS EN FAKE NEWS: LO ORDINARIO, LO FAKE Y LO ARTÍSTICOMATEMÁTICA NAS FAKE NEWS: O CORRIQUEIRO, O FALSO E O ARTÍSTICOMathematics EducationHistoryAestheticsPhilosophyEducación MatemáticaHistoriaEstéticaFilosofíaEducação MatemáticaHistóriaEstéticaFilosofiaThis article aims to elucidate how social media algorithms act to enhance the viralization of fake news, bringing the making of these fake news closer to an aesthetic elaboration. Our choice of analysis is based on the concepts of aestheticization of politics, by the author Walter Benjamin (2012), and its rereading by Rancière (2009). To this end, we will approach the subject from a textual elaboration that replicates the mode of fictional writing. We will create an everyday situation in which these different dual forces, such as truth or lies, fact or fake, good or bad, will act on an individual, who will reflect on these events, based on the lived plot, deconstructing some false news based on knowledge of mathematics , as well as the binary character of these dilemmas. With this, we hope to reflect on topics such as History of EducationEste artículo tiene como objetivo dilucidar cómo actúan los algoritmos de las redes sociales para potenciar la viralización de las noticias falsas, acercando la creación de estas noticias falsas a una elaboración estética. Nuestra opción de análisis se basa en los conceptos de estetización de la política, del autor Walter Benjamin (2012), y su reinterpretación por Rancière (2009). Para ello, abordaremos el tema desde una elaboración textual que replica la forma de escritura ficcional. Crearemos una situación común en la que estas diferentes fuerzas duales, como verdad o mentira, hecho o mentira, bien o mal, actuarán sobre un individuo, que reflexionará sobre estos acontecimientos, a partir de la historia vivida, deconstruyendo algunas noticias falsas. basado en el conocimiento de las matemáticas, así como el carácter binario de estos dilemas. Esperamos, con esto, reflexionar sobre temas como la Historia de la Educación.Esse artigo objetiva elucidar como algoritmos de redes sociais atuam de modo a potencializar a viralização de fake news, aproximando a confecção dessas notícias falsas de uma elaboração estética. Nossa opção de análise fundamenta-se nos conceitos de estetização da política, do autor Walter Benjamin, e na sua releitura feita por Rancière. Para tanto, abordaremos o assunto a partir de uma elaboração textual que replica o modo da escrita ficcional. Criaremos uma situação corriqueira de conversa entre professor e aluno, na qual essas diferentes forças duais, como verdade ou mentira, fato ou fake, bem ou mal atuarão sobre um indivíduo, que refletirá sobre esses acontecimentos, a partir da trama vivida, desconstruindo algumas notícias falsas com base em conhecimento de matemática, bem como o caráter binário desses dilemas. Esperamos, com isso, refletir sobre temas como História da Educação Matemática, o uso de tecnologia e a importância das artes nesse processo formativo. Essa maneira de escrita que foge aos moldes acadêmicos amplifica a dimensão dialética do conhecimento, realçando a construção do conhecimento colocada em diálogo com diversos textos.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1674610.26571/reamec.v11i1.16746 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23103REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23103REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e231032318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16746/13096Copyright (c) 2023 Adriel Gonçalves Oliveira, Ronildo Nicodemos da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Adriel GonçalvesSilva, Ronildo Nicodemos da2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16746Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTIC
MATEMÁTICAS EN FAKE NEWS: LO ORDINARIO, LO FAKE Y LO ARTÍSTICO
MATEMÁTICA NAS FAKE NEWS: O CORRIQUEIRO, O FALSO E O ARTÍSTICO
title MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTIC
spellingShingle MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTIC
Oliveira, Adriel Gonçalves
Mathematics Education
History
Aesthetics
Philosophy
Educación Matemática
Historia
Estética
Filosofía
Educação Matemática
História
Estética
Filosofia
title_short MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTIC
title_full MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTIC
title_fullStr MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTIC
title_full_unstemmed MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTIC
title_sort MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTIC
author Oliveira, Adriel Gonçalves
author_facet Oliveira, Adriel Gonçalves
Silva, Ronildo Nicodemos da
author_role author
author2 Silva, Ronildo Nicodemos da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Adriel Gonçalves
Silva, Ronildo Nicodemos da
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics Education
History
Aesthetics
Philosophy
Educación Matemática
Historia
Estética
Filosofía
Educação Matemática
História
Estética
Filosofia
topic Mathematics Education
History
Aesthetics
Philosophy
Educación Matemática
Historia
Estética
Filosofía
Educação Matemática
História
Estética
Filosofia
description This article aims to elucidate how social media algorithms act to enhance the viralization of fake news, bringing the making of these fake news closer to an aesthetic elaboration. Our choice of analysis is based on the concepts of aestheticization of politics, by the author Walter Benjamin (2012), and its rereading by Rancière (2009). To this end, we will approach the subject from a textual elaboration that replicates the mode of fictional writing. We will create an everyday situation in which these different dual forces, such as truth or lies, fact or fake, good or bad, will act on an individual, who will reflect on these events, based on the lived plot, deconstructing some false news based on knowledge of mathematics , as well as the binary character of these dilemmas. With this, we hope to reflect on topics such as History of Education
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16746
10.26571/reamec.v11i1.16746
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16746
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v11i1.16746
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16746/13096
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Adriel Gonçalves Oliveira, Ronildo Nicodemos da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Adriel Gonçalves Oliveira, Ronildo Nicodemos da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23103
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23103
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23103
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814704664576