MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTIC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16746 |
Resumo: | This article aims to elucidate how social media algorithms act to enhance the viralization of fake news, bringing the making of these fake news closer to an aesthetic elaboration. Our choice of analysis is based on the concepts of aestheticization of politics, by the author Walter Benjamin (2012), and its rereading by Rancière (2009). To this end, we will approach the subject from a textual elaboration that replicates the mode of fictional writing. We will create an everyday situation in which these different dual forces, such as truth or lies, fact or fake, good or bad, will act on an individual, who will reflect on these events, based on the lived plot, deconstructing some false news based on knowledge of mathematics , as well as the binary character of these dilemmas. With this, we hope to reflect on topics such as History of Education |
id |
UFMT-5_91126d8d6bcbe18b8d1f2ad7f09a11c6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16746 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTICMATEMÁTICAS EN FAKE NEWS: LO ORDINARIO, LO FAKE Y LO ARTÍSTICOMATEMÁTICA NAS FAKE NEWS: O CORRIQUEIRO, O FALSO E O ARTÍSTICOMathematics EducationHistoryAestheticsPhilosophyEducación MatemáticaHistoriaEstéticaFilosofíaEducação MatemáticaHistóriaEstéticaFilosofiaThis article aims to elucidate how social media algorithms act to enhance the viralization of fake news, bringing the making of these fake news closer to an aesthetic elaboration. Our choice of analysis is based on the concepts of aestheticization of politics, by the author Walter Benjamin (2012), and its rereading by Rancière (2009). To this end, we will approach the subject from a textual elaboration that replicates the mode of fictional writing. We will create an everyday situation in which these different dual forces, such as truth or lies, fact or fake, good or bad, will act on an individual, who will reflect on these events, based on the lived plot, deconstructing some false news based on knowledge of mathematics , as well as the binary character of these dilemmas. With this, we hope to reflect on topics such as History of EducationEste artículo tiene como objetivo dilucidar cómo actúan los algoritmos de las redes sociales para potenciar la viralización de las noticias falsas, acercando la creación de estas noticias falsas a una elaboración estética. Nuestra opción de análisis se basa en los conceptos de estetización de la política, del autor Walter Benjamin (2012), y su reinterpretación por Rancière (2009). Para ello, abordaremos el tema desde una elaboración textual que replica la forma de escritura ficcional. Crearemos una situación común en la que estas diferentes fuerzas duales, como verdad o mentira, hecho o mentira, bien o mal, actuarán sobre un individuo, que reflexionará sobre estos acontecimientos, a partir de la historia vivida, deconstruyendo algunas noticias falsas. basado en el conocimiento de las matemáticas, así como el carácter binario de estos dilemas. Esperamos, con esto, reflexionar sobre temas como la Historia de la Educación.Esse artigo objetiva elucidar como algoritmos de redes sociais atuam de modo a potencializar a viralização de fake news, aproximando a confecção dessas notícias falsas de uma elaboração estética. Nossa opção de análise fundamenta-se nos conceitos de estetização da política, do autor Walter Benjamin, e na sua releitura feita por Rancière. Para tanto, abordaremos o assunto a partir de uma elaboração textual que replica o modo da escrita ficcional. Criaremos uma situação corriqueira de conversa entre professor e aluno, na qual essas diferentes forças duais, como verdade ou mentira, fato ou fake, bem ou mal atuarão sobre um indivíduo, que refletirá sobre esses acontecimentos, a partir da trama vivida, desconstruindo algumas notícias falsas com base em conhecimento de matemática, bem como o caráter binário desses dilemas. Esperamos, com isso, refletir sobre temas como História da Educação Matemática, o uso de tecnologia e a importância das artes nesse processo formativo. Essa maneira de escrita que foge aos moldes acadêmicos amplifica a dimensão dialética do conhecimento, realçando a construção do conhecimento colocada em diálogo com diversos textos.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1674610.26571/reamec.v11i1.16746 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23103REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23103REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e231032318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16746/13096Copyright (c) 2023 Adriel Gonçalves Oliveira, Ronildo Nicodemos da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Adriel GonçalvesSilva, Ronildo Nicodemos da2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16746Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTIC MATEMÁTICAS EN FAKE NEWS: LO ORDINARIO, LO FAKE Y LO ARTÍSTICO MATEMÁTICA NAS FAKE NEWS: O CORRIQUEIRO, O FALSO E O ARTÍSTICO |
title |
MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTIC |
spellingShingle |
MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTIC Oliveira, Adriel Gonçalves Mathematics Education History Aesthetics Philosophy Educación Matemática Historia Estética Filosofía Educação Matemática História Estética Filosofia |
title_short |
MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTIC |
title_full |
MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTIC |
title_fullStr |
MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTIC |
title_full_unstemmed |
MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTIC |
title_sort |
MATHEMATICS IN FAKE NEWS: THE ORDINARY, THE FAKE AND THE ARTISTIC |
author |
Oliveira, Adriel Gonçalves |
author_facet |
Oliveira, Adriel Gonçalves Silva, Ronildo Nicodemos da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Ronildo Nicodemos da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Adriel Gonçalves Silva, Ronildo Nicodemos da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics Education History Aesthetics Philosophy Educación Matemática Historia Estética Filosofía Educação Matemática História Estética Filosofia |
topic |
Mathematics Education History Aesthetics Philosophy Educación Matemática Historia Estética Filosofía Educação Matemática História Estética Filosofia |
description |
This article aims to elucidate how social media algorithms act to enhance the viralization of fake news, bringing the making of these fake news closer to an aesthetic elaboration. Our choice of analysis is based on the concepts of aestheticization of politics, by the author Walter Benjamin (2012), and its rereading by Rancière (2009). To this end, we will approach the subject from a textual elaboration that replicates the mode of fictional writing. We will create an everyday situation in which these different dual forces, such as truth or lies, fact or fake, good or bad, will act on an individual, who will reflect on these events, based on the lived plot, deconstructing some false news based on knowledge of mathematics , as well as the binary character of these dilemmas. With this, we hope to reflect on topics such as History of Education |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16746 10.26571/reamec.v11i1.16746 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16746 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v11i1.16746 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16746/13096 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Adriel Gonçalves Oliveira, Ronildo Nicodemos da Silva https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Adriel Gonçalves Oliveira, Ronildo Nicodemos da Silva https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23103 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23103 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23103 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174814704664576 |