SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEW

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Filho, Carlos Alberto Soares dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Wenzel, Judite Scherer
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13453
Resumo: The present research has as its theme the Scientific Dissemination Texts (SDT) with the Training of Teachers in the area of ​​Natural Sciences and its Technologies (NST) and aimed to understand how the TDC have been contemplated with the Training of Teachers in the area of NST, with more focused attention, to the modes and purpose of using SDT. Therefore, we carried out a bibliographic review in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. Six works were analyzed from the perspective of Discursive Textual Analysis (DTA). From the methodological course taken, a final category emerged: the understanding of the use of SDT as a teaching knowledge to be learned. The metatext elaborated points to the use of SDT in the initial training of teachers in the NST area, in order to enhance the understanding of this instrument as a Pedagogical Content Knowledge (PCK), which shows us a need to expand the training spaces that discuss about SDT and its potential as a pedagogical resource.
id UFMT-5_a04f6a62aea0c2fd3a5f26c63a285dc0
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13453
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEWTEXTOS DE DIVULGACIÓN CIENTÍFICA EN LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO EN CIENCIAS: UNA REVISIÓNTEXTOS DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: UMA REVISÃOScience TeachingPedagogical InstrumentConstituition of TeachersTeaching KnowledgeEnseñanza de las CienciasInstrumento PedagógicoConstitución del ProfessoradoConocimiento de la EnseñanzaEnsino de CiênciasInstrumento PedagógicoConstituição de ProfessoresConhecimento de DocênciaThe present research has as its theme the Scientific Dissemination Texts (SDT) with the Training of Teachers in the area of ​​Natural Sciences and its Technologies (NST) and aimed to understand how the TDC have been contemplated with the Training of Teachers in the area of NST, with more focused attention, to the modes and purpose of using SDT. Therefore, we carried out a bibliographic review in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. Six works were analyzed from the perspective of Discursive Textual Analysis (DTA). From the methodological course taken, a final category emerged: the understanding of the use of SDT as a teaching knowledge to be learned. The metatext elaborated points to the use of SDT in the initial training of teachers in the NST area, in order to enhance the understanding of this instrument as a Pedagogical Content Knowledge (PCK), which shows us a need to expand the training spaces that discuss about SDT and its potential as a pedagogical resource.La presente investigación tiene como tema los Textos de Divulgación Científica (TDC) con la Formación de Profesores en el área de Ciencias Naturales y sus Tecnologías (CNT) y tuvo como objetivo comprender cómo los TDC han sido contempladas con la Formación de Profesores en el área de la CNT, con una atención más centrada, a los modos y efectos de la utilización del TDC. Por lo tanto, realizamos una revisión bibliográfica en la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones. Se analizaron seis obras desde la perspectiva del Análisis Textual Discursivo (ATD). Del recorrido metodológico realizado, surgió una última categoría: la comprensión del uso de los TDC como saber de enseñanza para ser aprendido. El metatexto elaborado apunta al uso del TDC en la formación inicial de docentes del área CNT, con el fin de potenciar la comprensión de este instrumento como un Conocimiento Pedagógico del Contenido (PCK), lo que nos muestra la necesidad de ampliar los espacios de formación que discutan sobre los TDC y su potencial como recurso pedagógico.A presente pesquisa tem como temática os Textos de Divulgação Científica (TDC) junto a Formação de Professores da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias (CNT) e objetivou compreender o modo como os TDC têm sido contemplados junto à Formação de Professores da área de CNT, com atenção mais direcionada aos modos e a finalidade do uso de TDC. Para tanto, realizamos uma revisão bibliográfica na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Foram analisados sob a perspectiva da Análise Textual Discursiva (ATD) seis trabalhos. A partir do percurso metodológico percorrido emergiu uma categoria final: a compreensão do uso de TDC como um conhecimento da docência a ser aprendido. O metatexto elaborado aponta para o uso dos TDC na formação inicial de professores da área de CNT, de modo a potencializar a compreensão deste instrumento como um Conhecimento Pedagógico de Conteúdo (PCK), o que nos mostra uma necessidade de se ampliar os espaços formativos que discutam a respeito dos TDC e das suas potencialidades como recurso pedagógico.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2022-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1345310.26571/reamec.v10i2.13453 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22042REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22042REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e220422318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13453/11380Copyright (c) 2022 Carlos Alberto Soares dos Santos Filho, Judite Scherer Wenzelhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Filho, Carlos Alberto Soares dosWenzel, Judite Scherer2022-09-04T13:58:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13453Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2022-09-04T13:58:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEW
TEXTOS DE DIVULGACIÓN CIENTÍFICA EN LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO EN CIENCIAS: UNA REVISIÓN
TEXTOS DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: UMA REVISÃO
title SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEW
spellingShingle SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEW
Santos Filho, Carlos Alberto Soares dos
Science Teaching
Pedagogical Instrument
Constituition of Teachers
Teaching Knowledge
Enseñanza de las Ciencias
Instrumento Pedagógico
Constitución del Professorado
Conocimiento de la Enseñanza
Ensino de Ciências
Instrumento Pedagógico
Constituição de Professores
Conhecimento de Docência
title_short SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEW
title_full SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEW
title_fullStr SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEW
title_full_unstemmed SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEW
title_sort SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEW
author Santos Filho, Carlos Alberto Soares dos
author_facet Santos Filho, Carlos Alberto Soares dos
Wenzel, Judite Scherer
author_role author
author2 Wenzel, Judite Scherer
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos Filho, Carlos Alberto Soares dos
Wenzel, Judite Scherer
dc.subject.por.fl_str_mv Science Teaching
Pedagogical Instrument
Constituition of Teachers
Teaching Knowledge
Enseñanza de las Ciencias
Instrumento Pedagógico
Constitución del Professorado
Conocimiento de la Enseñanza
Ensino de Ciências
Instrumento Pedagógico
Constituição de Professores
Conhecimento de Docência
topic Science Teaching
Pedagogical Instrument
Constituition of Teachers
Teaching Knowledge
Enseñanza de las Ciencias
Instrumento Pedagógico
Constitución del Professorado
Conocimiento de la Enseñanza
Ensino de Ciências
Instrumento Pedagógico
Constituição de Professores
Conhecimento de Docência
description The present research has as its theme the Scientific Dissemination Texts (SDT) with the Training of Teachers in the area of ​​Natural Sciences and its Technologies (NST) and aimed to understand how the TDC have been contemplated with the Training of Teachers in the area of NST, with more focused attention, to the modes and purpose of using SDT. Therefore, we carried out a bibliographic review in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. Six works were analyzed from the perspective of Discursive Textual Analysis (DTA). From the methodological course taken, a final category emerged: the understanding of the use of SDT as a teaching knowledge to be learned. The metatext elaborated points to the use of SDT in the initial training of teachers in the NST area, in order to enhance the understanding of this instrument as a Pedagogical Content Knowledge (PCK), which shows us a need to expand the training spaces that discuss about SDT and its potential as a pedagogical resource.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13453
10.26571/reamec.v10i2.13453
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13453
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v10i2.13453
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13453/11380
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Carlos Alberto Soares dos Santos Filho, Judite Scherer Wenzel
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Carlos Alberto Soares dos Santos Filho, Judite Scherer Wenzel
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22042
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22042
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22042
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174817111146496