SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEW
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13453 |
Resumo: | The present research has as its theme the Scientific Dissemination Texts (SDT) with the Training of Teachers in the area of Natural Sciences and its Technologies (NST) and aimed to understand how the TDC have been contemplated with the Training of Teachers in the area of NST, with more focused attention, to the modes and purpose of using SDT. Therefore, we carried out a bibliographic review in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. Six works were analyzed from the perspective of Discursive Textual Analysis (DTA). From the methodological course taken, a final category emerged: the understanding of the use of SDT as a teaching knowledge to be learned. The metatext elaborated points to the use of SDT in the initial training of teachers in the NST area, in order to enhance the understanding of this instrument as a Pedagogical Content Knowledge (PCK), which shows us a need to expand the training spaces that discuss about SDT and its potential as a pedagogical resource. |
id |
UFMT-5_a04f6a62aea0c2fd3a5f26c63a285dc0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13453 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEWTEXTOS DE DIVULGACIÓN CIENTÍFICA EN LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO EN CIENCIAS: UNA REVISIÓNTEXTOS DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: UMA REVISÃOScience TeachingPedagogical InstrumentConstituition of TeachersTeaching KnowledgeEnseñanza de las CienciasInstrumento PedagógicoConstitución del ProfessoradoConocimiento de la EnseñanzaEnsino de CiênciasInstrumento PedagógicoConstituição de ProfessoresConhecimento de DocênciaThe present research has as its theme the Scientific Dissemination Texts (SDT) with the Training of Teachers in the area of Natural Sciences and its Technologies (NST) and aimed to understand how the TDC have been contemplated with the Training of Teachers in the area of NST, with more focused attention, to the modes and purpose of using SDT. Therefore, we carried out a bibliographic review in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. Six works were analyzed from the perspective of Discursive Textual Analysis (DTA). From the methodological course taken, a final category emerged: the understanding of the use of SDT as a teaching knowledge to be learned. The metatext elaborated points to the use of SDT in the initial training of teachers in the NST area, in order to enhance the understanding of this instrument as a Pedagogical Content Knowledge (PCK), which shows us a need to expand the training spaces that discuss about SDT and its potential as a pedagogical resource.La presente investigación tiene como tema los Textos de Divulgación Científica (TDC) con la Formación de Profesores en el área de Ciencias Naturales y sus Tecnologías (CNT) y tuvo como objetivo comprender cómo los TDC han sido contempladas con la Formación de Profesores en el área de la CNT, con una atención más centrada, a los modos y efectos de la utilización del TDC. Por lo tanto, realizamos una revisión bibliográfica en la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones. Se analizaron seis obras desde la perspectiva del Análisis Textual Discursivo (ATD). Del recorrido metodológico realizado, surgió una última categoría: la comprensión del uso de los TDC como saber de enseñanza para ser aprendido. El metatexto elaborado apunta al uso del TDC en la formación inicial de docentes del área CNT, con el fin de potenciar la comprensión de este instrumento como un Conocimiento Pedagógico del Contenido (PCK), lo que nos muestra la necesidad de ampliar los espacios de formación que discutan sobre los TDC y su potencial como recurso pedagógico.A presente pesquisa tem como temática os Textos de Divulgação Científica (TDC) junto a Formação de Professores da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias (CNT) e objetivou compreender o modo como os TDC têm sido contemplados junto à Formação de Professores da área de CNT, com atenção mais direcionada aos modos e a finalidade do uso de TDC. Para tanto, realizamos uma revisão bibliográfica na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Foram analisados sob a perspectiva da Análise Textual Discursiva (ATD) seis trabalhos. A partir do percurso metodológico percorrido emergiu uma categoria final: a compreensão do uso de TDC como um conhecimento da docência a ser aprendido. O metatexto elaborado aponta para o uso dos TDC na formação inicial de professores da área de CNT, de modo a potencializar a compreensão deste instrumento como um Conhecimento Pedagógico de Conteúdo (PCK), o que nos mostra uma necessidade de se ampliar os espaços formativos que discutam a respeito dos TDC e das suas potencialidades como recurso pedagógico.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2022-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1345310.26571/reamec.v10i2.13453 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22042REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22042REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e220422318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13453/11380Copyright (c) 2022 Carlos Alberto Soares dos Santos Filho, Judite Scherer Wenzelhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Filho, Carlos Alberto Soares dosWenzel, Judite Scherer2022-09-04T13:58:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13453Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2022-09-04T13:58:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEW TEXTOS DE DIVULGACIÓN CIENTÍFICA EN LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO EN CIENCIAS: UNA REVISIÓN TEXTOS DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: UMA REVISÃO |
title |
SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEW |
spellingShingle |
SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEW Santos Filho, Carlos Alberto Soares dos Science Teaching Pedagogical Instrument Constituition of Teachers Teaching Knowledge Enseñanza de las Ciencias Instrumento Pedagógico Constitución del Professorado Conocimiento de la Enseñanza Ensino de Ciências Instrumento Pedagógico Constituição de Professores Conhecimento de Docência |
title_short |
SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEW |
title_full |
SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEW |
title_fullStr |
SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEW |
title_full_unstemmed |
SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEW |
title_sort |
SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN SCIENCE TEACHER TRAINING: A REVIEW |
author |
Santos Filho, Carlos Alberto Soares dos |
author_facet |
Santos Filho, Carlos Alberto Soares dos Wenzel, Judite Scherer |
author_role |
author |
author2 |
Wenzel, Judite Scherer |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos Filho, Carlos Alberto Soares dos Wenzel, Judite Scherer |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Science Teaching Pedagogical Instrument Constituition of Teachers Teaching Knowledge Enseñanza de las Ciencias Instrumento Pedagógico Constitución del Professorado Conocimiento de la Enseñanza Ensino de Ciências Instrumento Pedagógico Constituição de Professores Conhecimento de Docência |
topic |
Science Teaching Pedagogical Instrument Constituition of Teachers Teaching Knowledge Enseñanza de las Ciencias Instrumento Pedagógico Constitución del Professorado Conocimiento de la Enseñanza Ensino de Ciências Instrumento Pedagógico Constituição de Professores Conhecimento de Docência |
description |
The present research has as its theme the Scientific Dissemination Texts (SDT) with the Training of Teachers in the area of Natural Sciences and its Technologies (NST) and aimed to understand how the TDC have been contemplated with the Training of Teachers in the area of NST, with more focused attention, to the modes and purpose of using SDT. Therefore, we carried out a bibliographic review in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. Six works were analyzed from the perspective of Discursive Textual Analysis (DTA). From the methodological course taken, a final category emerged: the understanding of the use of SDT as a teaching knowledge to be learned. The metatext elaborated points to the use of SDT in the initial training of teachers in the NST area, in order to enhance the understanding of this instrument as a Pedagogical Content Knowledge (PCK), which shows us a need to expand the training spaces that discuss about SDT and its potential as a pedagogical resource. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13453 10.26571/reamec.v10i2.13453 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13453 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v10i2.13453 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13453/11380 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Carlos Alberto Soares dos Santos Filho, Judite Scherer Wenzel https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Carlos Alberto Soares dos Santos Filho, Judite Scherer Wenzel https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22042 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22042 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22042 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174817111146496 |