O ensino da escrita em inglês : uma perspectiva discursiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Neuzamar Marques
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/199
Resumo: This study investigates the teaching of writing in English, in the context of public school and it aims to substantiate the teaching of writing in the discursive perspective, based on the Analysis of the French Discourse, and submit proposals for this teaching, given the direct effects of the writing in the improvement of orality in English language. The purpose is to promote a discussion about the need of impressing a change in the traditionally way that has been worked the teaching of English writing in public school. The present work resorts to a qualitative research methodology and was developed from one discursive perspective. The corpus was constituted by the answers of English teachers to the questionnaire and a reading activity of the didatic book. The analysis shows that there is a consolidation of the writing in the traditional perspective, which sees it as a communication tool; the writing activities in English classes are also traditional and privileges the linguistic aspects in teaching and the reinforcement of structures and vocabularies and reading is understood as a decoding process, where text is the only source of meaning, that it will be responsibility of the reader to extract it through the linguistic decoding. The results of this study suggest a change in the way of how the writing is worked, emphasizing the discursive side of the working with language. This research contributes to the teaching / learning process and the initial and continuing education of English teachers.
id UFMT_13852e552027c6d7981b8d07c7b862e8
oai_identifier_str oai:localhost:1/199
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling O ensino da escrita em inglês : uma perspectiva discursivaEnsino da escritaInglêsPerspectiva discursivaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESTeaching of the writingEnglishDiscursive perspectiveThis study investigates the teaching of writing in English, in the context of public school and it aims to substantiate the teaching of writing in the discursive perspective, based on the Analysis of the French Discourse, and submit proposals for this teaching, given the direct effects of the writing in the improvement of orality in English language. The purpose is to promote a discussion about the need of impressing a change in the traditionally way that has been worked the teaching of English writing in public school. The present work resorts to a qualitative research methodology and was developed from one discursive perspective. The corpus was constituted by the answers of English teachers to the questionnaire and a reading activity of the didatic book. The analysis shows that there is a consolidation of the writing in the traditional perspective, which sees it as a communication tool; the writing activities in English classes are also traditional and privileges the linguistic aspects in teaching and the reinforcement of structures and vocabularies and reading is understood as a decoding process, where text is the only source of meaning, that it will be responsibility of the reader to extract it through the linguistic decoding. The results of this study suggest a change in the way of how the writing is worked, emphasizing the discursive side of the working with language. This research contributes to the teaching / learning process and the initial and continuing education of English teachers.Este estudo investiga o ensino da escrita em inglês, no contexto educacional público e tem como objetivo fundamentar o ensino da escrita, na perspectiva discursiva, baseada na Análise do Discurso francesa, e apresentar propostas para esse ensino, dados os efeitos diretos da escrita no aprimoramento da oralidade em língua inglesa. Busca-se promover uma discussão sobre a necessidade de imprimir uma mudança no modo como, tradicionalmente, tem sido trabalhada a escrita no ensino de inglês na escola pública. O presente trabalho recorre à metodologia da pesquisa qualitativa e foi desenvolvido numa perspectiva discursiva. O corpus foi constituído pelas respostas dos professores de inglês ao questionário e uma atividade de leitura do livro didático. A análise mostra que há uma consolidação de escrita na perspectiva tradicional, que a vê como instrumento de comunicação; as atividades de escrita nas aulas de inglês são também tradicionais e privilegiam os aspectos linguísticos no ensino e o reforço de estruturas e vocabulários e a leitura é entendida como processo de decodificação, para a qual o texto é a única fonte de sentido, cabendo ao leitor extraí-lo, por meio da decodificação linguística. Os resultados deste estudo sugerem uma mudança no modo como a escrita é trabalhada, privilegiando o lado discursivo do trabalho com a linguagem. Esta pesquisa contribui para o processo de ensino/aprendizagem e a formação inicial e continuada de professores de inglês.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Linguagens (IL)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de LinguagemPedroso, Sergio Floreshttp://lattes.cnpq.br/4174805732409051Pedroso, Sergio Flores217.143.088-55http://lattes.cnpq.br/4174805732409051Assis-Peterson, Ana Antônia de103.136.991-00http://lattes.cnpq.br/2018126844224501217.143.088-55Almeida, Fabiola Aparecida Sartin Dutra Parreira666.742.556-53http://lattes.cnpq.br/9997730511011881Barbosa, Neuzamar Marques2017-02-10T10:24:22Z2015-05-182017-02-10T10:24:22Z2015-04-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBARBOSA, Neuzamar Marques. O ensino da escrita em inglês: uma perspectiva discursiva. 2015. 98 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2015.http://ri.ufmt.br/handle/1/199porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2017-02-13T06:00:19Zoai:localhost:1/199Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2017-02-13T06:00:19Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino da escrita em inglês : uma perspectiva discursiva
title O ensino da escrita em inglês : uma perspectiva discursiva
spellingShingle O ensino da escrita em inglês : uma perspectiva discursiva
Barbosa, Neuzamar Marques
Ensino da escrita
Inglês
Perspectiva discursiva
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Teaching of the writing
English
Discursive perspective
title_short O ensino da escrita em inglês : uma perspectiva discursiva
title_full O ensino da escrita em inglês : uma perspectiva discursiva
title_fullStr O ensino da escrita em inglês : uma perspectiva discursiva
title_full_unstemmed O ensino da escrita em inglês : uma perspectiva discursiva
title_sort O ensino da escrita em inglês : uma perspectiva discursiva
author Barbosa, Neuzamar Marques
author_facet Barbosa, Neuzamar Marques
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pedroso, Sergio Flores
http://lattes.cnpq.br/4174805732409051
Pedroso, Sergio Flores
217.143.088-55
http://lattes.cnpq.br/4174805732409051
Assis-Peterson, Ana Antônia de
103.136.991-00
http://lattes.cnpq.br/2018126844224501
217.143.088-55
Almeida, Fabiola Aparecida Sartin Dutra Parreira
666.742.556-53
http://lattes.cnpq.br/9997730511011881
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Neuzamar Marques
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino da escrita
Inglês
Perspectiva discursiva
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Teaching of the writing
English
Discursive perspective
topic Ensino da escrita
Inglês
Perspectiva discursiva
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Teaching of the writing
English
Discursive perspective
description This study investigates the teaching of writing in English, in the context of public school and it aims to substantiate the teaching of writing in the discursive perspective, based on the Analysis of the French Discourse, and submit proposals for this teaching, given the direct effects of the writing in the improvement of orality in English language. The purpose is to promote a discussion about the need of impressing a change in the traditionally way that has been worked the teaching of English writing in public school. The present work resorts to a qualitative research methodology and was developed from one discursive perspective. The corpus was constituted by the answers of English teachers to the questionnaire and a reading activity of the didatic book. The analysis shows that there is a consolidation of the writing in the traditional perspective, which sees it as a communication tool; the writing activities in English classes are also traditional and privileges the linguistic aspects in teaching and the reinforcement of structures and vocabularies and reading is understood as a decoding process, where text is the only source of meaning, that it will be responsibility of the reader to extract it through the linguistic decoding. The results of this study suggest a change in the way of how the writing is worked, emphasizing the discursive side of the working with language. This research contributes to the teaching / learning process and the initial and continuing education of English teachers.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-05-18
2015-04-16
2017-02-10T10:24:22Z
2017-02-10T10:24:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BARBOSA, Neuzamar Marques. O ensino da escrita em inglês: uma perspectiva discursiva. 2015. 98 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2015.
http://ri.ufmt.br/handle/1/199
identifier_str_mv BARBOSA, Neuzamar Marques. O ensino da escrita em inglês: uma perspectiva discursiva. 2015. 98 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2015.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/199
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Linguagens (IL)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Linguagens (IL)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648487995834368