O metamétodo K-pop : comunicação, entretenimento e prossumo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/3302 |
Resumo: | K-pop is a complex cultural, communicational and marketing phenomenon. The unprecedented shift to the east that it has promoted at the center of the global media mainstream in recent years makes K-pop a fundamental and privileged object for analyzing the contemporary flows and dynamics of culture in its interface with new information and communication technologies (NTIC) and neoliberal capitalism. If K-pop emerges as a musical genre in South Korea in the mid-1990s, the turn to the second decade of the 21st century will trigger a series of changes that result in its phenomenological reconfiguration in an entertainment metamethod. To observe the process that leads to the transformation from the musical genre to the phenomenon, that is, to the entertainment metamethod, is to look at the very processes of globalization and globalization of culture from a specific window, located in Korea but in a virtual and permanent dialogue with the world. Immersed in the virtuality of the consumption of this reinvented Kpop as an interactive and self-referenced hypersystem of entertainment, its prosumers work hard in the production of agencies, assuming the role of co-authors of the phenomenon. Productivity and entertainment completely infiltrate each other this subtle, highly effective and complex system where success and failure, rather than market chance, are the product of an openly shared responsibility among fans, artists and cultural agents. |
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O metamétodo K-pop : comunicação, entretenimento e prossumoK-popComunicaçãoEntretenimentoProssumoCulturaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESK-popCommunicationEntertainmentProsumptionCultureK-pop is a complex cultural, communicational and marketing phenomenon. The unprecedented shift to the east that it has promoted at the center of the global media mainstream in recent years makes K-pop a fundamental and privileged object for analyzing the contemporary flows and dynamics of culture in its interface with new information and communication technologies (NTIC) and neoliberal capitalism. If K-pop emerges as a musical genre in South Korea in the mid-1990s, the turn to the second decade of the 21st century will trigger a series of changes that result in its phenomenological reconfiguration in an entertainment metamethod. To observe the process that leads to the transformation from the musical genre to the phenomenon, that is, to the entertainment metamethod, is to look at the very processes of globalization and globalization of culture from a specific window, located in Korea but in a virtual and permanent dialogue with the world. Immersed in the virtuality of the consumption of this reinvented Kpop as an interactive and self-referenced hypersystem of entertainment, its prosumers work hard in the production of agencies, assuming the role of co-authors of the phenomenon. Productivity and entertainment completely infiltrate each other this subtle, highly effective and complex system where success and failure, rather than market chance, are the product of an openly shared responsibility among fans, artists and cultural agents.CAPESO K-pop é um fenômeno cultural, comunicacional e mercadológico complexo. A guinada inédita a oriente que ele promove no centro do mainstream midiático global nos anos recentes o torna um objeto fundamental e privilegiado para analisar as dinâmicas e fluxos contemporâneos da cultura em sua interface com as novas tecnologias de informação e comunicação (NTIC) e o capitalismo neoliberal. Se o K-pop emerge como um gênero musical na Coréia do Sul, em meados dos anos 90, a virada para a segunda década do século XXI irá desencadear uma série de mudanças que resultam em sua reconfiguração fenomenológica em metamétodo de entretenimento. Observar o processo que conduz à passagem do gênero musical ao fenômeno, ou seja, ao metamétodo de entretenimento, é olhar para os próprios processos de globalização e mundialização da cultura a partir de uma janela específica, localizada na Coréia, mas em virtual e permanente diálogo com o mundo. Imersos na virtualidade do consumo deste K-pop reinventado como hipersistema interativo e autoreferenciado de entretenimento, seus prossumidores se engajam laboralmente na produção de agenciamentos diversos, assumindo a função de coautores do fenômeno. Produtividade e entretenimento se infiltram completamente neste sistema sutil, altamente eficaz e complexo onde sucesso e fracasso, mais do que acasos mercadológicos, são produto de uma responsabilidade abertamente compartilhada entre fãs, artistas e agentes culturais.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Comunicação e Artes (FCA)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de Cultura ContemporâneaGushiken, Yujihttp://lattes.cnpq.br/6562497517787376Gushiken, Yuji667.836.741-34http://lattes.cnpq.br/6562497517787376Soares, Thiago879.846.284-91http://lattes.cnpq.br/8404228786481624667.836.741-34Pereira, Simone Luci260.462.418-47http://lattes.cnpq.br/0246627334162343Brandão, Ludmila de Lima725.084.267-68http://lattes.cnpq.br/3912278759228410Jesus, Dánie Marcelo de545.376.571-20http://lattes.cnpq.br/5826176151112581Brito, Quise Gonçalves2022-05-31T15:34:56Z2020-12-012022-05-31T15:34:56Z2020-09-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisBRITO, Quise Gonçalves. O metamétodo K-pop: comunicação, entretenimento e prossumo. 2020. 326 f. Tese (Doutorado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2020.http://ri.ufmt.br/handle/1/3302porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-06-09T07:04:40Zoai:localhost:1/3302Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2022-06-09T07:04:40Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
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