Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/2409 |
Resumo: | This project is based on the idea that technologies work as an effective toll in the students learning process. The objective of the research was to guide the production of videos as a didactic resource and motivational pedagogical strategy in biology classes, based on content related to mosquitoes of the genus Aedes, in collaboration with high school students at Joaquim Nunes Rocha State School, located in Rondonópolis - MT, and make these videos available on the YouTube digital platform. Therefore, a methodological basis was used in the qualitative and quantitative research. The methodological model followed an activity plan on the proposed theme, and the activities were implemented to achieve the specific objectives. Teaching using investigation approach, was possible to conclude that Microsoft Power Point proved to be an effective technological tool for the videos productions, and motivated students to be protagonists in the construction of biology topics and extending learning beyond the school environment. |
id |
UFMT_499c3560f4599b26749509ffcb74c637 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/2409 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologiaAedes spp.TICAbordagem investigativaCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASAedes spp.TICInvestigative approachThis project is based on the idea that technologies work as an effective toll in the students learning process. The objective of the research was to guide the production of videos as a didactic resource and motivational pedagogical strategy in biology classes, based on content related to mosquitoes of the genus Aedes, in collaboration with high school students at Joaquim Nunes Rocha State School, located in Rondonópolis - MT, and make these videos available on the YouTube digital platform. Therefore, a methodological basis was used in the qualitative and quantitative research. The methodological model followed an activity plan on the proposed theme, and the activities were implemented to achieve the specific objectives. Teaching using investigation approach, was possible to conclude that Microsoft Power Point proved to be an effective technological tool for the videos productions, and motivated students to be protagonists in the construction of biology topics and extending learning beyond the school environment.Este trabalho segue a linha de raciocínio na qual as tecnologias funcionam como uma ferramenta eficaz no processo de aprendizagem dos alunos. Esta pesquisa teve como objetivo geral orientar a produção de vídeos como recurso didático e estratégia motivacional pedagógica nas aulas de Biologia, a partir de conteúdos relacionados aos mosquitos do gênero Aedes, em colaboração com os alunos do segundo ano do Ensino Médio regular da Escola Estadual Joaquim Nunes Rocha, situada no município de Rondonópolis – MT e disponibilizá-los na plataforma digital YouTube. Para isso, a base metodológica que deu suporte à pesquisa fundamentou-se no campo das pesquisas qualitativas e quantitativas. O modelo metodológico seguiu um planejamento de atividades sobre o tema proposto, implementando-as de modo a alcançar os objetivos específicos descritos. Através do ensino por investigação, foi possível concluir que o Microsoft Power Point se mostrou uma ferramenta tecnológica eficaz para a produção de vídeos, motivando os alunos a serem protagonistas na construção do seu conhecimento para temas nas aulas de Biologia, estendendo a aprendizagem para além do ambiente escolar.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Biociências (IB)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional - PROFBIOOliveira, Márcia Teixeira dehttp://lattes.cnpq.br/7107251497009712Oliveira, Márcia Teixeira de584-674-912-72http://lattes.cnpq.br/7107251497009712Hardoim, Edna Lopes663.553.117-34http://lattes.cnpq.br/7813077353342953584-674-912-72Pacheco, Zaryf Araji Dahroug013.085,261-99http://lattes.cnpq.br/2053875175175770Miyazaki, Rosina Djunko231.209.759-15http://lattes.cnpq.br/5247423488004126Prates, Edgar da Silva2021-04-30T12:29:32Z2021-02-082021-04-30T12:29:32Z2020-11-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPRATES, Edgar da Silva. Produção de vídeo: uma proposta investigativa para o ensino de biologia. 2020. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Biociências, Cuiabá, 2020.http://ri.ufmt.br/handle/1/2409porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-06-26T14:49:10Zoai:localhost:1/2409Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-06-26T14:49:10Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologia |
title |
Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologia |
spellingShingle |
Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologia Prates, Edgar da Silva Aedes spp. TIC Abordagem investigativa CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS Aedes spp. TIC Investigative approach |
title_short |
Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologia |
title_full |
Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologia |
title_fullStr |
Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologia |
title_full_unstemmed |
Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologia |
title_sort |
Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologia |
author |
Prates, Edgar da Silva |
author_facet |
Prates, Edgar da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Oliveira, Márcia Teixeira de http://lattes.cnpq.br/7107251497009712 Oliveira, Márcia Teixeira de 584-674-912-72 http://lattes.cnpq.br/7107251497009712 Hardoim, Edna Lopes 663.553.117-34 http://lattes.cnpq.br/7813077353342953 584-674-912-72 Pacheco, Zaryf Araji Dahroug 013.085,261-99 http://lattes.cnpq.br/2053875175175770 Miyazaki, Rosina Djunko 231.209.759-15 http://lattes.cnpq.br/5247423488004126 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Prates, Edgar da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aedes spp. TIC Abordagem investigativa CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS Aedes spp. TIC Investigative approach |
topic |
Aedes spp. TIC Abordagem investigativa CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS Aedes spp. TIC Investigative approach |
description |
This project is based on the idea that technologies work as an effective toll in the students learning process. The objective of the research was to guide the production of videos as a didactic resource and motivational pedagogical strategy in biology classes, based on content related to mosquitoes of the genus Aedes, in collaboration with high school students at Joaquim Nunes Rocha State School, located in Rondonópolis - MT, and make these videos available on the YouTube digital platform. Therefore, a methodological basis was used in the qualitative and quantitative research. The methodological model followed an activity plan on the proposed theme, and the activities were implemented to achieve the specific objectives. Teaching using investigation approach, was possible to conclude that Microsoft Power Point proved to be an effective technological tool for the videos productions, and motivated students to be protagonists in the construction of biology topics and extending learning beyond the school environment. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-27 2021-04-30T12:29:32Z 2021-02-08 2021-04-30T12:29:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PRATES, Edgar da Silva. Produção de vídeo: uma proposta investigativa para o ensino de biologia. 2020. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Biociências, Cuiabá, 2020. http://ri.ufmt.br/handle/1/2409 |
identifier_str_mv |
PRATES, Edgar da Silva. Produção de vídeo: uma proposta investigativa para o ensino de biologia. 2020. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Biociências, Cuiabá, 2020. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/2409 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Biociências (IB) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional - PROFBIO |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Biociências (IB) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional - PROFBIO |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648507548631040 |