Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prates, Edgar da Silva
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/2409
Resumo: This project is based on the idea that technologies work as an effective toll in the students learning process. The objective of the research was to guide the production of videos as a didactic resource and motivational pedagogical strategy in biology classes, based on content related to mosquitoes of the genus Aedes, in collaboration with high school students at Joaquim Nunes Rocha State School, located in Rondonópolis - MT, and make these videos available on the YouTube digital platform. Therefore, a methodological basis was used in the qualitative and quantitative research. The methodological model followed an activity plan on the proposed theme, and the activities were implemented to achieve the specific objectives. Teaching using investigation approach, was possible to conclude that Microsoft Power Point proved to be an effective technological tool for the videos productions, and motivated students to be protagonists in the construction of biology topics and extending learning beyond the school environment.
id UFMT_499c3560f4599b26749509ffcb74c637
oai_identifier_str oai:localhost:1/2409
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologiaAedes spp.TICAbordagem investigativaCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASAedes spp.TICInvestigative approachThis project is based on the idea that technologies work as an effective toll in the students learning process. The objective of the research was to guide the production of videos as a didactic resource and motivational pedagogical strategy in biology classes, based on content related to mosquitoes of the genus Aedes, in collaboration with high school students at Joaquim Nunes Rocha State School, located in Rondonópolis - MT, and make these videos available on the YouTube digital platform. Therefore, a methodological basis was used in the qualitative and quantitative research. The methodological model followed an activity plan on the proposed theme, and the activities were implemented to achieve the specific objectives. Teaching using investigation approach, was possible to conclude that Microsoft Power Point proved to be an effective technological tool for the videos productions, and motivated students to be protagonists in the construction of biology topics and extending learning beyond the school environment.Este trabalho segue a linha de raciocínio na qual as tecnologias funcionam como uma ferramenta eficaz no processo de aprendizagem dos alunos. Esta pesquisa teve como objetivo geral orientar a produção de vídeos como recurso didático e estratégia motivacional pedagógica nas aulas de Biologia, a partir de conteúdos relacionados aos mosquitos do gênero Aedes, em colaboração com os alunos do segundo ano do Ensino Médio regular da Escola Estadual Joaquim Nunes Rocha, situada no município de Rondonópolis – MT e disponibilizá-los na plataforma digital YouTube. Para isso, a base metodológica que deu suporte à pesquisa fundamentou-se no campo das pesquisas qualitativas e quantitativas. O modelo metodológico seguiu um planejamento de atividades sobre o tema proposto, implementando-as de modo a alcançar os objetivos específicos descritos. Através do ensino por investigação, foi possível concluir que o Microsoft Power Point se mostrou uma ferramenta tecnológica eficaz para a produção de vídeos, motivando os alunos a serem protagonistas na construção do seu conhecimento para temas nas aulas de Biologia, estendendo a aprendizagem para além do ambiente escolar.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Biociências (IB)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional - PROFBIOOliveira, Márcia Teixeira dehttp://lattes.cnpq.br/7107251497009712Oliveira, Márcia Teixeira de584-674-912-72http://lattes.cnpq.br/7107251497009712Hardoim, Edna Lopes663.553.117-34http://lattes.cnpq.br/7813077353342953584-674-912-72Pacheco, Zaryf Araji Dahroug013.085,261-99http://lattes.cnpq.br/2053875175175770Miyazaki, Rosina Djunko231.209.759-15http://lattes.cnpq.br/5247423488004126Prates, Edgar da Silva2021-04-30T12:29:32Z2021-02-082021-04-30T12:29:32Z2020-11-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPRATES, Edgar da Silva. Produção de vídeo: uma proposta investigativa para o ensino de biologia. 2020. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Biociências, Cuiabá, 2020.http://ri.ufmt.br/handle/1/2409porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-06-26T14:49:10Zoai:localhost:1/2409Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-06-26T14:49:10Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologia
title Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologia
spellingShingle Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologia
Prates, Edgar da Silva
Aedes spp.
TIC
Abordagem investigativa
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
Aedes spp.
TIC
Investigative approach
title_short Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologia
title_full Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologia
title_fullStr Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologia
title_full_unstemmed Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologia
title_sort Produção de vídeo : uma proposta investigativa para o ensino de biologia
author Prates, Edgar da Silva
author_facet Prates, Edgar da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Márcia Teixeira de
http://lattes.cnpq.br/7107251497009712
Oliveira, Márcia Teixeira de
584-674-912-72
http://lattes.cnpq.br/7107251497009712
Hardoim, Edna Lopes
663.553.117-34
http://lattes.cnpq.br/7813077353342953
584-674-912-72
Pacheco, Zaryf Araji Dahroug
013.085,261-99
http://lattes.cnpq.br/2053875175175770
Miyazaki, Rosina Djunko
231.209.759-15
http://lattes.cnpq.br/5247423488004126
dc.contributor.author.fl_str_mv Prates, Edgar da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Aedes spp.
TIC
Abordagem investigativa
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
Aedes spp.
TIC
Investigative approach
topic Aedes spp.
TIC
Abordagem investigativa
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
Aedes spp.
TIC
Investigative approach
description This project is based on the idea that technologies work as an effective toll in the students learning process. The objective of the research was to guide the production of videos as a didactic resource and motivational pedagogical strategy in biology classes, based on content related to mosquitoes of the genus Aedes, in collaboration with high school students at Joaquim Nunes Rocha State School, located in Rondonópolis - MT, and make these videos available on the YouTube digital platform. Therefore, a methodological basis was used in the qualitative and quantitative research. The methodological model followed an activity plan on the proposed theme, and the activities were implemented to achieve the specific objectives. Teaching using investigation approach, was possible to conclude that Microsoft Power Point proved to be an effective technological tool for the videos productions, and motivated students to be protagonists in the construction of biology topics and extending learning beyond the school environment.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-27
2021-04-30T12:29:32Z
2021-02-08
2021-04-30T12:29:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PRATES, Edgar da Silva. Produção de vídeo: uma proposta investigativa para o ensino de biologia. 2020. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Biociências, Cuiabá, 2020.
http://ri.ufmt.br/handle/1/2409
identifier_str_mv PRATES, Edgar da Silva. Produção de vídeo: uma proposta investigativa para o ensino de biologia. 2020. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Biociências, Cuiabá, 2020.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/2409
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Biociências (IB)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional - PROFBIO
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Biociências (IB)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional - PROFBIO
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648507548631040