Estudo de conceitos de termologia usando um aquecedor solar de baixo custo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coletto, Emerson Rodrigo
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/5016
Resumo: Teaching Physics in High School, specifically in public schools, is a major challenge today. To overcome it, it is essential to adopt innovative teaching practices and, in this sense, this study proposes to teach concepts of Thermology using a low cost automated solar heater. The heater sensors were coupled to an Arduino platform to control the process. In this proposal, DS18B20 temperature sensors were used, which are waterproof and measured the values on the surface, in the middle and bottom of the reservoir, in addition to a fourth sensor installed in the collector. The obtained data can be accessed next to the Micro SD Recorder Module, which is a component connected to the Arduino. The temperature values were analyzed in the classroom and served as facilitators of a meaningful learning of some concepts of Physics such as: temperature, heat, thermometric scales, thermometers, amount of heat, sensitive heat, latent heat, thermal conductivity and solar radiation. It has also been proposed to use the alternative solar heater in the context of domestic energy savings. With this work, it was possible to have greater dynamics in Physics classes, making them more attractive and playful, resulting in motivation on the part of students at all stages of learning.
id UFMT_520b2c3e4a689c40625dc3d69bc9afe8
oai_identifier_str oai:localhost:1/5016
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Estudo de conceitos de termologia usando um aquecedor solar de baixo custoAquecedor solarArduinoTermologiaAprendizagem significativaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICASolar heaterArduinoThermologyMeaningful learningTeaching Physics in High School, specifically in public schools, is a major challenge today. To overcome it, it is essential to adopt innovative teaching practices and, in this sense, this study proposes to teach concepts of Thermology using a low cost automated solar heater. The heater sensors were coupled to an Arduino platform to control the process. In this proposal, DS18B20 temperature sensors were used, which are waterproof and measured the values on the surface, in the middle and bottom of the reservoir, in addition to a fourth sensor installed in the collector. The obtained data can be accessed next to the Micro SD Recorder Module, which is a component connected to the Arduino. The temperature values were analyzed in the classroom and served as facilitators of a meaningful learning of some concepts of Physics such as: temperature, heat, thermometric scales, thermometers, amount of heat, sensitive heat, latent heat, thermal conductivity and solar radiation. It has also been proposed to use the alternative solar heater in the context of domestic energy savings. With this work, it was possible to have greater dynamics in Physics classes, making them more attractive and playful, resulting in motivation on the part of students at all stages of learning.CAPESEnsinar Física no Ensino Médio, especificamente em escolas públicas, é um grande desafio da atualidade. Para superá-lo é imprescindível adotar práticas inovadoras de ensino e, neste sentido, o presente estudo propõe ensinar conceitos de Termologia utilizando um aquecedor solar automatizado de baixo custo. Os sensores do aquecedor foram acoplados em uma plataforma Arduino para controle do processo. Nesta proposta, foram utilizados sensores de temperatura DS18B20, que são à prova d’água e mediram os valores na superfície, no meio e no fundo do reservatório, além de um quarto sensor instalado no coletor. Os dados obtidos podem ser acessados junto ao Módulo Gravador Micro SD que é um componente ligado ao Arduino. Os valores de temperatura foram analisados em sala de aula e serviram como facilitadores de uma aprendizagem significativa de alguns conceitos da Física tais como: temperatura, calor, escalas termométricas, termômetros, quantidade de calor, calor sensível, calor latente, condutividade térmica e radiação solar. Também foi proposto o uso do aquecedor solar alternativo no contexto de economia de energia doméstica. Com este trabalho, foi possível uma maior dinâmica nas aulas de Física, tornando-as mais atrativas e lúdicas, resultando numa motivação por parte dos estudantes em todas as etapas de aprendizagem.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaPrograma de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEFSilva, George Barbosa dahttp://lattes.cnpq.br/5418436948246550Silva, George Barbosa da124.441.928-18http://lattes.cnpq.br/5418436948246550Mello, Geison Jader283.851.558-64http://lattes.cnpq.br/9794369843997713124.441.928-18Moraes, Arian Paulo de Almeida856.378.231-20http://lattes.cnpq.br/6973588010435092Coletto, Emerson Rodrigo2024-01-11T15:57:23Z2020-06-222024-01-11T15:57:23Z2020-06-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisCOLETTO, Emerson Rodrigo. Estudo de conceitos de termologia usando um aquecedor solar de baixo custo. 2020. 83 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2020.http://ri.ufmt.br/handle/1/5016porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-01-15T06:01:13Zoai:localhost:1/5016Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2024-01-15T06:01:13Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Estudo de conceitos de termologia usando um aquecedor solar de baixo custo
title Estudo de conceitos de termologia usando um aquecedor solar de baixo custo
spellingShingle Estudo de conceitos de termologia usando um aquecedor solar de baixo custo
Coletto, Emerson Rodrigo
Aquecedor solar
Arduino
Termologia
Aprendizagem significativa
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Solar heater
Arduino
Thermology
Meaningful learning
title_short Estudo de conceitos de termologia usando um aquecedor solar de baixo custo
title_full Estudo de conceitos de termologia usando um aquecedor solar de baixo custo
title_fullStr Estudo de conceitos de termologia usando um aquecedor solar de baixo custo
title_full_unstemmed Estudo de conceitos de termologia usando um aquecedor solar de baixo custo
title_sort Estudo de conceitos de termologia usando um aquecedor solar de baixo custo
author Coletto, Emerson Rodrigo
author_facet Coletto, Emerson Rodrigo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, George Barbosa da
http://lattes.cnpq.br/5418436948246550
Silva, George Barbosa da
124.441.928-18
http://lattes.cnpq.br/5418436948246550
Mello, Geison Jader
283.851.558-64
http://lattes.cnpq.br/9794369843997713
124.441.928-18
Moraes, Arian Paulo de Almeida
856.378.231-20
http://lattes.cnpq.br/6973588010435092
dc.contributor.author.fl_str_mv Coletto, Emerson Rodrigo
dc.subject.por.fl_str_mv Aquecedor solar
Arduino
Termologia
Aprendizagem significativa
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Solar heater
Arduino
Thermology
Meaningful learning
topic Aquecedor solar
Arduino
Termologia
Aprendizagem significativa
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Solar heater
Arduino
Thermology
Meaningful learning
description Teaching Physics in High School, specifically in public schools, is a major challenge today. To overcome it, it is essential to adopt innovative teaching practices and, in this sense, this study proposes to teach concepts of Thermology using a low cost automated solar heater. The heater sensors were coupled to an Arduino platform to control the process. In this proposal, DS18B20 temperature sensors were used, which are waterproof and measured the values on the surface, in the middle and bottom of the reservoir, in addition to a fourth sensor installed in the collector. The obtained data can be accessed next to the Micro SD Recorder Module, which is a component connected to the Arduino. The temperature values were analyzed in the classroom and served as facilitators of a meaningful learning of some concepts of Physics such as: temperature, heat, thermometric scales, thermometers, amount of heat, sensitive heat, latent heat, thermal conductivity and solar radiation. It has also been proposed to use the alternative solar heater in the context of domestic energy savings. With this work, it was possible to have greater dynamics in Physics classes, making them more attractive and playful, resulting in motivation on the part of students at all stages of learning.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-22
2020-06-09
2024-01-11T15:57:23Z
2024-01-11T15:57:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COLETTO, Emerson Rodrigo. Estudo de conceitos de termologia usando um aquecedor solar de baixo custo. 2020. 83 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2020.
http://ri.ufmt.br/handle/1/5016
identifier_str_mv COLETTO, Emerson Rodrigo. Estudo de conceitos de termologia usando um aquecedor solar de baixo custo. 2020. 83 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2020.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/5016
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648527057387520