Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Josiane Marconi Fernandes de Seixas
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/3750
Resumo: This dissertation is the result of reflections and problematizations about observations that occurred in the first two-month period of the school year of the year two thousand and sixteen, in a school in the city of Cuiabá, Mato Grosso, regarding the expressions of sexualities in everyday school life. Through groups that call themselves a movement against the Ideology of Gender, I show how students have been resisting the heteronormative powers. Initially a historical approach was made regarding the construction of the term Gender Ideology and how it is used as a estrategic device in Education. Later it is shown how the daily school life was affected by the normatization of the device sexualities and gender in the State Plan of Education of the State of Mato Grosso. The complexities of this field of research were mapped through statements of students and teachers, relationships in classroom spaces, classes, meetings, breaks, among others. The theoretical perspectives that cross and dialogue with this work are located in the Social Sciences as a whole, in the conceptions and analyzes of Michel Foucault, Giorgio Agamben, Clifford Geertz (2012), Adriana Piscitelli (2009), Judith Butler, and in Education, with Guacira Lopes Louro (2014) and Maria José Garcia Werebe (1978).These thoughts bring unfolding to the meanders of the negotiations in the legislative powers, which reinforce an education that is not focused on the equality of genders and sexualities, thus perpetuating the control of bodies and exclusion in the school environment.
id UFMT_72c524d62d1fbfd3151701643f117768
oai_identifier_str oai:localhost:1/3750
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato GrossoIdeologia de gêneroCotidiano escolarEquidade de gêneroCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIAIdeology of genderDaily school lifeGender equalityThis dissertation is the result of reflections and problematizations about observations that occurred in the first two-month period of the school year of the year two thousand and sixteen, in a school in the city of Cuiabá, Mato Grosso, regarding the expressions of sexualities in everyday school life. Through groups that call themselves a movement against the Ideology of Gender, I show how students have been resisting the heteronormative powers. Initially a historical approach was made regarding the construction of the term Gender Ideology and how it is used as a estrategic device in Education. Later it is shown how the daily school life was affected by the normatization of the device sexualities and gender in the State Plan of Education of the State of Mato Grosso. The complexities of this field of research were mapped through statements of students and teachers, relationships in classroom spaces, classes, meetings, breaks, among others. The theoretical perspectives that cross and dialogue with this work are located in the Social Sciences as a whole, in the conceptions and analyzes of Michel Foucault, Giorgio Agamben, Clifford Geertz (2012), Adriana Piscitelli (2009), Judith Butler, and in Education, with Guacira Lopes Louro (2014) and Maria José Garcia Werebe (1978).These thoughts bring unfolding to the meanders of the negotiations in the legislative powers, which reinforce an education that is not focused on the equality of genders and sexualities, thus perpetuating the control of bodies and exclusion in the school environment.CAPESEsta dissertação é resultado de reflexões e problematizações acerca de observações que ocorreram no primeiro bimestre do período letivo, do ano de dois mil e dezesseis, em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso, a respeito das expressões das sexualidades no cotidiano escolar. Através de grupos que se autodenominam movimento contra a Ideologia de Gêneroa mostro como os estudantes vem resistindo aos poderes heteronormativos. Inicialmente foi feita uma abordagem histórica a respeito da construção do termo Ideologia de Gênero e como este é utilizado como dispositivo estratégico na educação. Posteriormente explanou em como o cotidiano escolar foi afetado pela normatização do dispositivo sexualidades e gênero no Plano Estadual de Educação do Estado do Mato Grosso. As complexidades deste campo de pesquisa foram mapeadas através dos discursos de estudantes e docentes, relações nos espaços das salas de aula, aulas, reuniões, intervalos, entre outros. As perspectivas teóricas que atravessam e dialogam com este trabalho se localizam nas Ciências Sociais como um todo, nas concepções e análises de Michel Foucault, Giorgio Agamben, Clifford Geertz (2012), Adriana Piscitelli (2009), Judith Butler, e, na Educação, com Guacira Lopes Louro(2014) e Maria José Garcia Werebe (1978). As reflexões trazem desdobramentos sobre os meandros das negociações nos poderes legislativos, que reforçam uma educação que não está voltada para a equidade de gêneros e sexualidades perpetuando desta forma o controle dos corpos e exclusões no espaço escolar. São analisados através de alguns nuances próprios da antropologia contra-poderes, fugas e subjetivações em torno das sexualidades e gêneros nestes espaços escolares.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Antropologia SocialPacini, AloirMacedo, Clark Mangabeirahttp://lattes.cnpq.br/5736181360637730http://lattes.cnpq.br/9214275581890546Pacini, Aloir397.013.360-20http://lattes.cnpq.br/9214275581890546Macedo, Clark Mangabeira097.949.777-99http://lattes.cnpq.br/5736181360637730397.013.360-20097.949.777-99Tarnovski, Flávio Luiz721.938.089-53http://lattes.cnpq.br/8989794801251153Santos, Raphael Bispo dos099.590.327-10http://lattes.cnpq.br/5277301866495081Oliveira, Josiane Marconi Fernandes de Seixas2023-01-27T17:32:06Z2018-03-282023-01-27T17:32:06Z2017-09-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisOLIVEIRA, Josiane Marconi Fernandes de Seixas. Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso. 2017. 116 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2017.http://ri.ufmt.br/handle/1/3750porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-01-28T06:03:53Zoai:localhost:1/3750Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-01-28T06:03:53Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso
title Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso
spellingShingle Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso
Oliveira, Josiane Marconi Fernandes de Seixas
Ideologia de gênero
Cotidiano escolar
Equidade de gênero
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA
Ideology of gender
Daily school life
Gender equality
title_short Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso
title_full Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso
title_fullStr Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso
title_full_unstemmed Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso
title_sort Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso
author Oliveira, Josiane Marconi Fernandes de Seixas
author_facet Oliveira, Josiane Marconi Fernandes de Seixas
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pacini, Aloir
Macedo, Clark Mangabeira
http://lattes.cnpq.br/5736181360637730
http://lattes.cnpq.br/9214275581890546
Pacini, Aloir
397.013.360-20
http://lattes.cnpq.br/9214275581890546
Macedo, Clark Mangabeira
097.949.777-99
http://lattes.cnpq.br/5736181360637730
397.013.360-20
097.949.777-99
Tarnovski, Flávio Luiz
721.938.089-53
http://lattes.cnpq.br/8989794801251153
Santos, Raphael Bispo dos
099.590.327-10
http://lattes.cnpq.br/5277301866495081
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Josiane Marconi Fernandes de Seixas
dc.subject.por.fl_str_mv Ideologia de gênero
Cotidiano escolar
Equidade de gênero
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA
Ideology of gender
Daily school life
Gender equality
topic Ideologia de gênero
Cotidiano escolar
Equidade de gênero
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA
Ideology of gender
Daily school life
Gender equality
description This dissertation is the result of reflections and problematizations about observations that occurred in the first two-month period of the school year of the year two thousand and sixteen, in a school in the city of Cuiabá, Mato Grosso, regarding the expressions of sexualities in everyday school life. Through groups that call themselves a movement against the Ideology of Gender, I show how students have been resisting the heteronormative powers. Initially a historical approach was made regarding the construction of the term Gender Ideology and how it is used as a estrategic device in Education. Later it is shown how the daily school life was affected by the normatization of the device sexualities and gender in the State Plan of Education of the State of Mato Grosso. The complexities of this field of research were mapped through statements of students and teachers, relationships in classroom spaces, classes, meetings, breaks, among others. The theoretical perspectives that cross and dialogue with this work are located in the Social Sciences as a whole, in the conceptions and analyzes of Michel Foucault, Giorgio Agamben, Clifford Geertz (2012), Adriana Piscitelli (2009), Judith Butler, and in Education, with Guacira Lopes Louro (2014) and Maria José Garcia Werebe (1978).These thoughts bring unfolding to the meanders of the negotiations in the legislative powers, which reinforce an education that is not focused on the equality of genders and sexualities, thus perpetuating the control of bodies and exclusion in the school environment.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-11
2018-03-28
2023-01-27T17:32:06Z
2023-01-27T17:32:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Josiane Marconi Fernandes de Seixas. Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso. 2017. 116 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2017.
http://ri.ufmt.br/handle/1/3750
identifier_str_mv OLIVEIRA, Josiane Marconi Fernandes de Seixas. Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso. 2017. 116 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2017.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/3750
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1800846277992251392