Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/3750 |
Resumo: | This dissertation is the result of reflections and problematizations about observations that occurred in the first two-month period of the school year of the year two thousand and sixteen, in a school in the city of Cuiabá, Mato Grosso, regarding the expressions of sexualities in everyday school life. Through groups that call themselves a movement against the Ideology of Gender, I show how students have been resisting the heteronormative powers. Initially a historical approach was made regarding the construction of the term Gender Ideology and how it is used as a estrategic device in Education. Later it is shown how the daily school life was affected by the normatization of the device sexualities and gender in the State Plan of Education of the State of Mato Grosso. The complexities of this field of research were mapped through statements of students and teachers, relationships in classroom spaces, classes, meetings, breaks, among others. The theoretical perspectives that cross and dialogue with this work are located in the Social Sciences as a whole, in the conceptions and analyzes of Michel Foucault, Giorgio Agamben, Clifford Geertz (2012), Adriana Piscitelli (2009), Judith Butler, and in Education, with Guacira Lopes Louro (2014) and Maria José Garcia Werebe (1978).These thoughts bring unfolding to the meanders of the negotiations in the legislative powers, which reinforce an education that is not focused on the equality of genders and sexualities, thus perpetuating the control of bodies and exclusion in the school environment. |
id |
UFMT_72c524d62d1fbfd3151701643f117768 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3750 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato GrossoIdeologia de gêneroCotidiano escolarEquidade de gêneroCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIAIdeology of genderDaily school lifeGender equalityThis dissertation is the result of reflections and problematizations about observations that occurred in the first two-month period of the school year of the year two thousand and sixteen, in a school in the city of Cuiabá, Mato Grosso, regarding the expressions of sexualities in everyday school life. Through groups that call themselves a movement against the Ideology of Gender, I show how students have been resisting the heteronormative powers. Initially a historical approach was made regarding the construction of the term Gender Ideology and how it is used as a estrategic device in Education. Later it is shown how the daily school life was affected by the normatization of the device sexualities and gender in the State Plan of Education of the State of Mato Grosso. The complexities of this field of research were mapped through statements of students and teachers, relationships in classroom spaces, classes, meetings, breaks, among others. The theoretical perspectives that cross and dialogue with this work are located in the Social Sciences as a whole, in the conceptions and analyzes of Michel Foucault, Giorgio Agamben, Clifford Geertz (2012), Adriana Piscitelli (2009), Judith Butler, and in Education, with Guacira Lopes Louro (2014) and Maria José Garcia Werebe (1978).These thoughts bring unfolding to the meanders of the negotiations in the legislative powers, which reinforce an education that is not focused on the equality of genders and sexualities, thus perpetuating the control of bodies and exclusion in the school environment.CAPESEsta dissertação é resultado de reflexões e problematizações acerca de observações que ocorreram no primeiro bimestre do período letivo, do ano de dois mil e dezesseis, em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso, a respeito das expressões das sexualidades no cotidiano escolar. Através de grupos que se autodenominam movimento contra a Ideologia de Gêneroa mostro como os estudantes vem resistindo aos poderes heteronormativos. Inicialmente foi feita uma abordagem histórica a respeito da construção do termo Ideologia de Gênero e como este é utilizado como dispositivo estratégico na educação. Posteriormente explanou em como o cotidiano escolar foi afetado pela normatização do dispositivo sexualidades e gênero no Plano Estadual de Educação do Estado do Mato Grosso. As complexidades deste campo de pesquisa foram mapeadas através dos discursos de estudantes e docentes, relações nos espaços das salas de aula, aulas, reuniões, intervalos, entre outros. As perspectivas teóricas que atravessam e dialogam com este trabalho se localizam nas Ciências Sociais como um todo, nas concepções e análises de Michel Foucault, Giorgio Agamben, Clifford Geertz (2012), Adriana Piscitelli (2009), Judith Butler, e, na Educação, com Guacira Lopes Louro(2014) e Maria José Garcia Werebe (1978). As reflexões trazem desdobramentos sobre os meandros das negociações nos poderes legislativos, que reforçam uma educação que não está voltada para a equidade de gêneros e sexualidades perpetuando desta forma o controle dos corpos e exclusões no espaço escolar. São analisados através de alguns nuances próprios da antropologia contra-poderes, fugas e subjetivações em torno das sexualidades e gêneros nestes espaços escolares.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Antropologia SocialPacini, AloirMacedo, Clark Mangabeirahttp://lattes.cnpq.br/5736181360637730http://lattes.cnpq.br/9214275581890546Pacini, Aloir397.013.360-20http://lattes.cnpq.br/9214275581890546Macedo, Clark Mangabeira097.949.777-99http://lattes.cnpq.br/5736181360637730397.013.360-20097.949.777-99Tarnovski, Flávio Luiz721.938.089-53http://lattes.cnpq.br/8989794801251153Santos, Raphael Bispo dos099.590.327-10http://lattes.cnpq.br/5277301866495081Oliveira, Josiane Marconi Fernandes de Seixas2023-01-27T17:32:06Z2018-03-282023-01-27T17:32:06Z2017-09-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisOLIVEIRA, Josiane Marconi Fernandes de Seixas. Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso. 2017. 116 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2017.http://ri.ufmt.br/handle/1/3750porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-01-28T06:03:53Zoai:localhost:1/3750Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-01-28T06:03:53Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso |
title |
Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso |
spellingShingle |
Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso Oliveira, Josiane Marconi Fernandes de Seixas Ideologia de gênero Cotidiano escolar Equidade de gênero CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA Ideology of gender Daily school life Gender equality |
title_short |
Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso |
title_full |
Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso |
title_fullStr |
Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso |
title_full_unstemmed |
Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso |
title_sort |
Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso |
author |
Oliveira, Josiane Marconi Fernandes de Seixas |
author_facet |
Oliveira, Josiane Marconi Fernandes de Seixas |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pacini, Aloir Macedo, Clark Mangabeira http://lattes.cnpq.br/5736181360637730 http://lattes.cnpq.br/9214275581890546 Pacini, Aloir 397.013.360-20 http://lattes.cnpq.br/9214275581890546 Macedo, Clark Mangabeira 097.949.777-99 http://lattes.cnpq.br/5736181360637730 397.013.360-20 097.949.777-99 Tarnovski, Flávio Luiz 721.938.089-53 http://lattes.cnpq.br/8989794801251153 Santos, Raphael Bispo dos 099.590.327-10 http://lattes.cnpq.br/5277301866495081 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Josiane Marconi Fernandes de Seixas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ideologia de gênero Cotidiano escolar Equidade de gênero CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA Ideology of gender Daily school life Gender equality |
topic |
Ideologia de gênero Cotidiano escolar Equidade de gênero CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA Ideology of gender Daily school life Gender equality |
description |
This dissertation is the result of reflections and problematizations about observations that occurred in the first two-month period of the school year of the year two thousand and sixteen, in a school in the city of Cuiabá, Mato Grosso, regarding the expressions of sexualities in everyday school life. Through groups that call themselves a movement against the Ideology of Gender, I show how students have been resisting the heteronormative powers. Initially a historical approach was made regarding the construction of the term Gender Ideology and how it is used as a estrategic device in Education. Later it is shown how the daily school life was affected by the normatization of the device sexualities and gender in the State Plan of Education of the State of Mato Grosso. The complexities of this field of research were mapped through statements of students and teachers, relationships in classroom spaces, classes, meetings, breaks, among others. The theoretical perspectives that cross and dialogue with this work are located in the Social Sciences as a whole, in the conceptions and analyzes of Michel Foucault, Giorgio Agamben, Clifford Geertz (2012), Adriana Piscitelli (2009), Judith Butler, and in Education, with Guacira Lopes Louro (2014) and Maria José Garcia Werebe (1978).These thoughts bring unfolding to the meanders of the negotiations in the legislative powers, which reinforce an education that is not focused on the equality of genders and sexualities, thus perpetuating the control of bodies and exclusion in the school environment. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-09-11 2018-03-28 2023-01-27T17:32:06Z 2023-01-27T17:32:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Josiane Marconi Fernandes de Seixas. Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso. 2017. 116 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2017. http://ri.ufmt.br/handle/1/3750 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Josiane Marconi Fernandes de Seixas. Ideologia de gênero no cotidiano escolar em escola no município de Cuiabá, Mato Grosso. 2017. 116 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2017. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/3750 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648516365058048 |