Entre livros e games : jogando com Alice no País das Maravilhas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santiago, Rejania Francisca da Cruz
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/4092
Resumo: Between books and games: playing with Alice in Wonderland this is a research about double engagement of gamer-reader in adaptation as adaptation (HUTCHEON, 2011). In the context of digital literature or cyberliterature, this gamer-reader or player's profile plays video games and reads books, therefore our research corpus are the videogames American McGee's Alice (2000) and Alice: Madness Returns (2011), that was transcoded from the books Alice in Wonderland and Alice Through the Looking Glass (CARROLL, 2018). And our research question is: “How the gamer-reader reads an adaptation from Alice’s histories?”, whereas these games setting book's people in motion (REIS, 2016), that is, characters from our experiences with literature classics. In this sense, I first reflect on video games in literature and their circulation modes in the social sphere, taking adaptation as a point of cultural convergence (JENKINS, 2013). Therefore, I discuss questions that are own of transcoded video games regarding the art of storytelling. And finally, I analyze my gameplay moving through the articulated complexity of this dissertation, I reflect: on the types of gamer-reader engagement, the nature of storytelling and the path that make the character Alice, a living text in gamers- readers's imagination and literary productions.
id UFMT_75e8edeb2b6442cf0d766e2883297648
oai_identifier_str oai:localhost:1/4092
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Entre livros e games : jogando com Alice no País das MaravilhasCiberliteraturaVideogames transcodificadosLeitor-jogadorCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESCyberliteratureTranscoded video gamesGamer-readerBetween books and games: playing with Alice in Wonderland this is a research about double engagement of gamer-reader in adaptation as adaptation (HUTCHEON, 2011). In the context of digital literature or cyberliterature, this gamer-reader or player's profile plays video games and reads books, therefore our research corpus are the videogames American McGee's Alice (2000) and Alice: Madness Returns (2011), that was transcoded from the books Alice in Wonderland and Alice Through the Looking Glass (CARROLL, 2018). And our research question is: “How the gamer-reader reads an adaptation from Alice’s histories?”, whereas these games setting book's people in motion (REIS, 2016), that is, characters from our experiences with literature classics. In this sense, I first reflect on video games in literature and their circulation modes in the social sphere, taking adaptation as a point of cultural convergence (JENKINS, 2013). Therefore, I discuss questions that are own of transcoded video games regarding the art of storytelling. And finally, I analyze my gameplay moving through the articulated complexity of this dissertation, I reflect: on the types of gamer-reader engagement, the nature of storytelling and the path that make the character Alice, a living text in gamers- readers's imagination and literary productions.CAPESEntre livros e games: jogando com Alice no país das maravilhas é uma pesquisa sobre o engajamento duplo do leitor-jogador na adaptação como adaptação (HUTCHEON, 2011). No contexto da literatura digital ou ciberliteratura, esse perfil de leitor-jogador ou gamer, joga videogame e lê livros, motivando a definição de nosso corpus de análise: os videogames American McGee’s Alice (2000) e Alice: Madness Returns (2011), que foram transcodificados dos livros Alice no País das Maravilhas e Alice Através do Espelho (CARROLL, 2018). Nossa pergunta de pesquisa, visto que tais jogos colocam em trânsito “pessoas de livros” (REIS, 2016), isto é, personagens de nossas experiências com os clássicos da literatura. é: “Como um (a) leitor(a) jogador(a) lê uma adaptação das histórias de Alice?”. Nesse sentido, primeiro reflito sobre os videogames na literatura e seus modos de circulação na esfera social, tomando a adaptação como um ponto de convergência cultural (JENKINS, 2013). Num segundo momento, discuto questões próprias dos videogames transcodificados no que concerne à arte de narrar. E, por fim, analiso meu gameplay transitando pela complexidade articulada dessa dissertação, refletindo sobre os tipos de engajamento do leitor-jogador, a natureza do storytelling e os caminhos que tornam a personagem Alice um texto vivo no imaginário dos leitores-jogadores e nas produções literárias.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Linguagens (IL)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de LinguagemMoreira, Maria Elisa Rodrigueshttp://lattes.cnpq.br/8503000442103169Moreira, Maria Elisa Rodrigues032.551.186-11http://lattes.cnpq.br/8503000442103169Pereira, Vinícius Carvalho109.873.267-75http://lattes.cnpq.br/5304593788129950032.551.186-11Medeiros, Rosângela Fachel de998.690.980-53http://lattes.cnpq.br/4945604072370805Santiago, Rejania Francisca da Cruz2023-05-15T14:40:44Z2020-08-102023-05-15T14:40:44Z2020-06-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSANTIAGO, Rejania Francisca da Cruz. Entre livros e games: jogando com Alice no País das Maravilhas. 2020. 337 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2020.http://ri.ufmt.br/handle/1/4092porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-05-19T07:02:52Zoai:localhost:1/4092Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-05-19T07:02:52Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Entre livros e games : jogando com Alice no País das Maravilhas
title Entre livros e games : jogando com Alice no País das Maravilhas
spellingShingle Entre livros e games : jogando com Alice no País das Maravilhas
Santiago, Rejania Francisca da Cruz
Ciberliteratura
Videogames transcodificados
Leitor-jogador
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Cyberliterature
Transcoded video games
Gamer-reader
title_short Entre livros e games : jogando com Alice no País das Maravilhas
title_full Entre livros e games : jogando com Alice no País das Maravilhas
title_fullStr Entre livros e games : jogando com Alice no País das Maravilhas
title_full_unstemmed Entre livros e games : jogando com Alice no País das Maravilhas
title_sort Entre livros e games : jogando com Alice no País das Maravilhas
author Santiago, Rejania Francisca da Cruz
author_facet Santiago, Rejania Francisca da Cruz
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Moreira, Maria Elisa Rodrigues
http://lattes.cnpq.br/8503000442103169
Moreira, Maria Elisa Rodrigues
032.551.186-11
http://lattes.cnpq.br/8503000442103169
Pereira, Vinícius Carvalho
109.873.267-75
http://lattes.cnpq.br/5304593788129950
032.551.186-11
Medeiros, Rosângela Fachel de
998.690.980-53
http://lattes.cnpq.br/4945604072370805
dc.contributor.author.fl_str_mv Santiago, Rejania Francisca da Cruz
dc.subject.por.fl_str_mv Ciberliteratura
Videogames transcodificados
Leitor-jogador
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Cyberliterature
Transcoded video games
Gamer-reader
topic Ciberliteratura
Videogames transcodificados
Leitor-jogador
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Cyberliterature
Transcoded video games
Gamer-reader
description Between books and games: playing with Alice in Wonderland this is a research about double engagement of gamer-reader in adaptation as adaptation (HUTCHEON, 2011). In the context of digital literature or cyberliterature, this gamer-reader or player's profile plays video games and reads books, therefore our research corpus are the videogames American McGee's Alice (2000) and Alice: Madness Returns (2011), that was transcoded from the books Alice in Wonderland and Alice Through the Looking Glass (CARROLL, 2018). And our research question is: “How the gamer-reader reads an adaptation from Alice’s histories?”, whereas these games setting book's people in motion (REIS, 2016), that is, characters from our experiences with literature classics. In this sense, I first reflect on video games in literature and their circulation modes in the social sphere, taking adaptation as a point of cultural convergence (JENKINS, 2013). Therefore, I discuss questions that are own of transcoded video games regarding the art of storytelling. And finally, I analyze my gameplay moving through the articulated complexity of this dissertation, I reflect: on the types of gamer-reader engagement, the nature of storytelling and the path that make the character Alice, a living text in gamers- readers's imagination and literary productions.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-10
2020-06-19
2023-05-15T14:40:44Z
2023-05-15T14:40:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTIAGO, Rejania Francisca da Cruz. Entre livros e games: jogando com Alice no País das Maravilhas. 2020. 337 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2020.
http://ri.ufmt.br/handle/1/4092
identifier_str_mv SANTIAGO, Rejania Francisca da Cruz. Entre livros e games: jogando com Alice no País das Maravilhas. 2020. 337 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2020.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/4092
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Linguagens (IL)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Linguagens (IL)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1800846288280879104