Interpretação dos significados atribuídos à instituição escolar pelo povo Rikbaktsa
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/2654 |
Resumo: | This research offers a panoramic view of the Rikbaktsa community, bringing to the fore some aspects related to its school trajectory, in order to identify the meanings attributed by this group to its schooling process. In order to fulfill this purpose, we resort to various methodological resources, such as literature review and interviews with members of that community, targeting primarily those in the educational field. The first part of our work consists of a brief presentation of the said people, describing it in its general aspects, such as: language, territories, inter-ethnic conflicts, etc. The second chapter seeks to investigate how their passage through Utiariti boarding school took place and how such an experience would impact the lives of those individuals. In the third part of the dissertation, we proceed to a more "ethnographic" analysis in order to identify the way the school institution is conceived by the Rikbaktsa, considering whether there the various experiences that marked its process of approximation with the respective proposal of teaching. In our final remarks, we observe that the school has assumed different meanings in the life of that people, being assimilated initially as an instrument of cultural homogenization to be taken more recently in a space of affirmation of their customs, values and traditional knowledge. |
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Interpretação dos significados atribuídos à instituição escolar pelo povo RikbaktsaEscolarização dos RikbaktsaImpactos da escola missionáriaProcesso de ressignificaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAORikbaktsa schoolingImpacts of the missionary schoolRessignification processThis research offers a panoramic view of the Rikbaktsa community, bringing to the fore some aspects related to its school trajectory, in order to identify the meanings attributed by this group to its schooling process. In order to fulfill this purpose, we resort to various methodological resources, such as literature review and interviews with members of that community, targeting primarily those in the educational field. The first part of our work consists of a brief presentation of the said people, describing it in its general aspects, such as: language, territories, inter-ethnic conflicts, etc. The second chapter seeks to investigate how their passage through Utiariti boarding school took place and how such an experience would impact the lives of those individuals. In the third part of the dissertation, we proceed to a more "ethnographic" analysis in order to identify the way the school institution is conceived by the Rikbaktsa, considering whether there the various experiences that marked its process of approximation with the respective proposal of teaching. In our final remarks, we observe that the school has assumed different meanings in the life of that people, being assimilated initially as an instrument of cultural homogenization to be taken more recently in a space of affirmation of their customs, values and traditional knowledge.Esta pesquisa oferece uma visão panorâmica acerca da comunidade Rikbaktsa, trazendo à tona alguns aspectos relacionados à sua trajetória escolar, com o intuito de identificar os significados atribuídos por este grupo ao seu processo de escolarização. A fim de cumprir tal propósito, recorremos a vários recursos metodológicos, como a revisão de literatura e a realização de entrevistas junto aos membros daquela comunidade, dirigindo-nos principalmente àqueles que atuam no campo educacional. A primeira parte do nosso trabalho consiste numa breve apresentação do referido povo, descrevendo-o em seus aspectos gerais, tais como: língua, territórios, conflitos interétnicos etc. O segundo capítulo procura investigar como se deu a sua passagem pelo internato de Utiariti e de que modo tal experiência viria a impactar a vida daqueles indivíduos. Na terceira parte da dissertação, procedemos a uma análise de cunho mais "etnográfico", a fim de identificar a forma como a instituição escolar é concebida pelos Rikbaktsa, considerando- se aí as diversas experiências que assinalaram o seu processo de aproximação junto à respectiva proposta de ensino. Em nossas considerações finais, observamos que a escola assumiu diferentes sentidos na vida daquele povo, sendo assimilada inicialmente como um instrumento de homogeneização cultural para se tomar mais recentemente num espaço de afirmação dos seus costumes, valores e saberes tradicionais.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Educação (IE)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoSecchi, DarciPacini, Aloirhttp://lattes.cnpq.br/9214275581890546http://lattes.cnpq.br/7107862599307776Secchi, Darci654.962.138-00http://lattes.cnpq.br/7107862599307776Pacini, Aloir397.013.360-20http://lattes.cnpq.br/9214275581890546654.962.138-00397.013.360-20Passos, Luiz Augusto011.741.408-52http://lattes.cnpq.br/5248678282985273Paula, Eunice Dias de535.535.001-15http://lattes.cnpq.br/6037775137787013Rezende, Maria Aparecida208.575.271-34http://lattes.cnpq.br/4835064822444639Martins, Anderson2021-07-23T18:03:56Z2018-05-022021-07-23T18:03:56Z2018-03-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMARTINS, Anderson. Interpretação dos significados atribuídos à instituição escolar pelo povo Rikbaktsa. 2018. 88 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2018.http://ri.ufmt.br/handle/1/2654porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2021-07-26T07:01:35Zoai:localhost:1/2654Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2021-07-26T07:01:35Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
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