Interpretação dos significados atribuídos à instituição escolar pelo povo Rikbaktsa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Anderson
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/2654
Resumo: This research offers a panoramic view of the Rikbaktsa community, bringing to the fore some aspects related to its school trajectory, in order to identify the meanings attributed by this group to its schooling process. In order to fulfill this purpose, we resort to various methodological resources, such as literature review and interviews with members of that community, targeting primarily those in the educational field. The first part of our work consists of a brief presentation of the said people, describing it in its general aspects, such as: language, territories, inter-ethnic conflicts, etc. The second chapter seeks to investigate how their passage through Utiariti boarding school took place and how such an experience would impact the lives of those individuals. In the third part of the dissertation, we proceed to a more "ethnographic" analysis in order to identify the way the school institution is conceived by the Rikbaktsa, considering whether there the various experiences that marked its process of approximation with the respective proposal of teaching. In our final remarks, we observe that the school has assumed different meanings in the life of that people, being assimilated initially as an instrument of cultural homogenization to be taken more recently in a space of affirmation of their customs, values and traditional knowledge.
id UFMT_85b170554b36a4a9b4139c0b6d924a45
oai_identifier_str oai:localhost:1/2654
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Interpretação dos significados atribuídos à instituição escolar pelo povo RikbaktsaEscolarização dos RikbaktsaImpactos da escola missionáriaProcesso de ressignificaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAORikbaktsa schoolingImpacts of the missionary schoolRessignification processThis research offers a panoramic view of the Rikbaktsa community, bringing to the fore some aspects related to its school trajectory, in order to identify the meanings attributed by this group to its schooling process. In order to fulfill this purpose, we resort to various methodological resources, such as literature review and interviews with members of that community, targeting primarily those in the educational field. The first part of our work consists of a brief presentation of the said people, describing it in its general aspects, such as: language, territories, inter-ethnic conflicts, etc. The second chapter seeks to investigate how their passage through Utiariti boarding school took place and how such an experience would impact the lives of those individuals. In the third part of the dissertation, we proceed to a more "ethnographic" analysis in order to identify the way the school institution is conceived by the Rikbaktsa, considering whether there the various experiences that marked its process of approximation with the respective proposal of teaching. In our final remarks, we observe that the school has assumed different meanings in the life of that people, being assimilated initially as an instrument of cultural homogenization to be taken more recently in a space of affirmation of their customs, values and traditional knowledge.Esta pesquisa oferece uma visão panorâmica acerca da comunidade Rikbaktsa, trazendo à tona alguns aspectos relacionados à sua trajetória escolar, com o intuito de identificar os significados atribuídos por este grupo ao seu processo de escolarização. A fim de cumprir tal propósito, recorremos a vários recursos metodológicos, como a revisão de literatura e a realização de entrevistas junto aos membros daquela comunidade, dirigindo-nos principalmente àqueles que atuam no campo educacional. A primeira parte do nosso trabalho consiste numa breve apresentação do referido povo, descrevendo-o em seus aspectos gerais, tais como: língua, territórios, conflitos interétnicos etc. O segundo capítulo procura investigar como se deu a sua passagem pelo internato de Utiariti e de que modo tal experiência viria a impactar a vida daqueles indivíduos. Na terceira parte da dissertação, procedemos a uma análise de cunho mais "etnográfico", a fim de identificar a forma como a instituição escolar é concebida pelos Rikbaktsa, considerando- se aí as diversas experiências que assinalaram o seu processo de aproximação junto à respectiva proposta de ensino. Em nossas considerações finais, observamos que a escola assumiu diferentes sentidos na vida daquele povo, sendo assimilada inicialmente como um instrumento de homogeneização cultural para se tomar mais recentemente num espaço de afirmação dos seus costumes, valores e saberes tradicionais.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Educação (IE)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoSecchi, DarciPacini, Aloirhttp://lattes.cnpq.br/9214275581890546http://lattes.cnpq.br/7107862599307776Secchi, Darci654.962.138-00http://lattes.cnpq.br/7107862599307776Pacini, Aloir397.013.360-20http://lattes.cnpq.br/9214275581890546654.962.138-00397.013.360-20Passos, Luiz Augusto011.741.408-52http://lattes.cnpq.br/5248678282985273Paula, Eunice Dias de535.535.001-15http://lattes.cnpq.br/6037775137787013Rezende, Maria Aparecida208.575.271-34http://lattes.cnpq.br/4835064822444639Martins, Anderson2021-07-23T18:03:56Z2018-05-022021-07-23T18:03:56Z2018-03-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMARTINS, Anderson. Interpretação dos significados atribuídos à instituição escolar pelo povo Rikbaktsa. 2018. 88 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2018.http://ri.ufmt.br/handle/1/2654porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2021-07-26T07:01:35Zoai:localhost:1/2654Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2021-07-26T07:01:35Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Interpretação dos significados atribuídos à instituição escolar pelo povo Rikbaktsa
title Interpretação dos significados atribuídos à instituição escolar pelo povo Rikbaktsa
spellingShingle Interpretação dos significados atribuídos à instituição escolar pelo povo Rikbaktsa
Martins, Anderson
Escolarização dos Rikbaktsa
Impactos da escola missionária
Processo de ressignificação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Rikbaktsa schooling
Impacts of the missionary school
Ressignification process
title_short Interpretação dos significados atribuídos à instituição escolar pelo povo Rikbaktsa
title_full Interpretação dos significados atribuídos à instituição escolar pelo povo Rikbaktsa
title_fullStr Interpretação dos significados atribuídos à instituição escolar pelo povo Rikbaktsa
title_full_unstemmed Interpretação dos significados atribuídos à instituição escolar pelo povo Rikbaktsa
title_sort Interpretação dos significados atribuídos à instituição escolar pelo povo Rikbaktsa
author Martins, Anderson
author_facet Martins, Anderson
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Secchi, Darci
Pacini, Aloir
http://lattes.cnpq.br/9214275581890546
http://lattes.cnpq.br/7107862599307776
Secchi, Darci
654.962.138-00
http://lattes.cnpq.br/7107862599307776
Pacini, Aloir
397.013.360-20
http://lattes.cnpq.br/9214275581890546
654.962.138-00
397.013.360-20
Passos, Luiz Augusto
011.741.408-52
http://lattes.cnpq.br/5248678282985273
Paula, Eunice Dias de
535.535.001-15
http://lattes.cnpq.br/6037775137787013
Rezende, Maria Aparecida
208.575.271-34
http://lattes.cnpq.br/4835064822444639
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Anderson
dc.subject.por.fl_str_mv Escolarização dos Rikbaktsa
Impactos da escola missionária
Processo de ressignificação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Rikbaktsa schooling
Impacts of the missionary school
Ressignification process
topic Escolarização dos Rikbaktsa
Impactos da escola missionária
Processo de ressignificação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Rikbaktsa schooling
Impacts of the missionary school
Ressignification process
description This research offers a panoramic view of the Rikbaktsa community, bringing to the fore some aspects related to its school trajectory, in order to identify the meanings attributed by this group to its schooling process. In order to fulfill this purpose, we resort to various methodological resources, such as literature review and interviews with members of that community, targeting primarily those in the educational field. The first part of our work consists of a brief presentation of the said people, describing it in its general aspects, such as: language, territories, inter-ethnic conflicts, etc. The second chapter seeks to investigate how their passage through Utiariti boarding school took place and how such an experience would impact the lives of those individuals. In the third part of the dissertation, we proceed to a more "ethnographic" analysis in order to identify the way the school institution is conceived by the Rikbaktsa, considering whether there the various experiences that marked its process of approximation with the respective proposal of teaching. In our final remarks, we observe that the school has assumed different meanings in the life of that people, being assimilated initially as an instrument of cultural homogenization to be taken more recently in a space of affirmation of their customs, values and traditional knowledge.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-02
2018-03-13
2021-07-23T18:03:56Z
2021-07-23T18:03:56Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MARTINS, Anderson. Interpretação dos significados atribuídos à instituição escolar pelo povo Rikbaktsa. 2018. 88 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2018.
http://ri.ufmt.br/handle/1/2654
identifier_str_mv MARTINS, Anderson. Interpretação dos significados atribuídos à instituição escolar pelo povo Rikbaktsa. 2018. 88 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2018.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/2654
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Educação (IE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Educação (IE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1800846269688578048