Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Ana Paula Rodrigues
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/3454
Resumo: This research aims to investigate the ideas of the substantive concepts of democracy by high school students. There were 225 high school students from 3 public schools in Guarapuava/PR taking part in this study. This research is theoretically anchored in the research field of Historical Education, in which the historical ideas presented by the apprentices assume a relevant position for the achievement of significant historical learning. The methodology used in collecting, analyzing, and categorizing the data was the Grounded Theory - Grounded Theory. The field study was carried out in four stages at different times between 2018 and 2019. At first, some data were collected regarding the students' socioeconomic and cultural aspects to raise the research subjects' profile. Later, the data collection referred to the ideas that the participants presented about the substantive concept of democracy, the discipline of History, and other concepts referring to social participation, which somehow touch the theme of democracy. Based on the analysis carried out, the most relevant aspects linked to the idea of the substantive concept of democracy by the samples and its possible relations with the discipline of History were mapped.
id UFMT_94cb06cff84bd24ee529c74f8c1a7f9a
oai_identifier_str oai:localhost:1/3454
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médioConceitos substantivosDemocraciaEducação HistóricaAprendizagem históricaTeoria fundamentada nos dadosCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIASubstantive conceptsDemocracyHistorical educationHistorical learningGrounded theoryThis research aims to investigate the ideas of the substantive concepts of democracy by high school students. There were 225 high school students from 3 public schools in Guarapuava/PR taking part in this study. This research is theoretically anchored in the research field of Historical Education, in which the historical ideas presented by the apprentices assume a relevant position for the achievement of significant historical learning. The methodology used in collecting, analyzing, and categorizing the data was the Grounded Theory - Grounded Theory. The field study was carried out in four stages at different times between 2018 and 2019. At first, some data were collected regarding the students' socioeconomic and cultural aspects to raise the research subjects' profile. Later, the data collection referred to the ideas that the participants presented about the substantive concept of democracy, the discipline of History, and other concepts referring to social participation, which somehow touch the theme of democracy. Based on the analysis carried out, the most relevant aspects linked to the idea of the substantive concept of democracy by the samples and its possible relations with the discipline of History were mapped.FAPEMATEsta pesquisa tem por objetivo investigar as concepções do conceito substantivo democracia de estudantes do Ensino Médio. Participaram deste estudo 225 alunos do Ensino Médio de três Colégios Estaduais, localizados em Guarapuava/PR. Esta pesquisa se ancora teoricamente no campo de investigação da Educação Histórica, no qual as ideias históricas apresentadas pelos aprendizes assumem posição relevante para a consecução de uma aprendizagem histórica significativa. A metodologia empregada na coleta, análise e categorização do dados foi a Grounded Theory – Teoria Fundamentada nos dados. O estudo de campo se desenrolou em quatro etapas realizadas em momentos diferentes entre os anos de 2018 e 2019. Em um primeiro momento, foram coletados alguns dados referentes aos aspectos socioeconômicos e culturais da amostra, de modo a levantar um perfil discente dos sujeitos da pesquisa. Em seguida procedeu-se com a coleta de dados referentes as ideias que os participantes apresentaram sobre o conceito substantivo democracia, sobre a disciplina de história e outros conceitos referentes a participação social e de que alguma forma tangenciam o tema democracia. Com base na análise realizada foram cartografados os aspectos mais relevantes vinculados a concepção do conceito substantivo democracia da amostra e suas possíveis relações com a disciplina de História.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Geografia, História e Documentação (IGHD)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em HistóriaAbud, Kátia Mariahttp://lattes.cnpq.br/7970751657252708Abud, Kátia Maria193.939.628-04http://lattes.cnpq.br/7970751657252708Ribeiro, Renilson Rosa216.327.218-48http://lattes.cnpq.br/4919452710416508193.939.628-04Rodrigues Júnior, Osvaldo334.014.908-93http://lattes.cnpq.br/4998638258339975Cainelli, Marlene Rosa558.397.039-15http://lattes.cnpq.br/9389915936393492Gago, MaríliaCB747123.Carvalho, Ana Paula Rodrigues2022-07-27T17:49:23Z2021-07-192022-07-27T17:49:23Z2021-05-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisCARVALHO, Ana Paula Rodrigues. Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio. 2021. 337 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/3454porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-07-30T07:03:24Zoai:localhost:1/3454Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2022-07-30T07:03:24Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio
title Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio
spellingShingle Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio
Carvalho, Ana Paula Rodrigues
Conceitos substantivos
Democracia
Educação Histórica
Aprendizagem histórica
Teoria fundamentada nos dados
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Substantive concepts
Democracy
Historical education
Historical learning
Grounded theory
title_short Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio
title_full Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio
title_fullStr Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio
title_full_unstemmed Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio
title_sort Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio
author Carvalho, Ana Paula Rodrigues
author_facet Carvalho, Ana Paula Rodrigues
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Abud, Kátia Maria
http://lattes.cnpq.br/7970751657252708
Abud, Kátia Maria
193.939.628-04
http://lattes.cnpq.br/7970751657252708
Ribeiro, Renilson Rosa
216.327.218-48
http://lattes.cnpq.br/4919452710416508
193.939.628-04
Rodrigues Júnior, Osvaldo
334.014.908-93
http://lattes.cnpq.br/4998638258339975
Cainelli, Marlene Rosa
558.397.039-15
http://lattes.cnpq.br/9389915936393492
Gago, Marília
CB747123
.
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Ana Paula Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Conceitos substantivos
Democracia
Educação Histórica
Aprendizagem histórica
Teoria fundamentada nos dados
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Substantive concepts
Democracy
Historical education
Historical learning
Grounded theory
topic Conceitos substantivos
Democracia
Educação Histórica
Aprendizagem histórica
Teoria fundamentada nos dados
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Substantive concepts
Democracy
Historical education
Historical learning
Grounded theory
description This research aims to investigate the ideas of the substantive concepts of democracy by high school students. There were 225 high school students from 3 public schools in Guarapuava/PR taking part in this study. This research is theoretically anchored in the research field of Historical Education, in which the historical ideas presented by the apprentices assume a relevant position for the achievement of significant historical learning. The methodology used in collecting, analyzing, and categorizing the data was the Grounded Theory - Grounded Theory. The field study was carried out in four stages at different times between 2018 and 2019. At first, some data were collected regarding the students' socioeconomic and cultural aspects to raise the research subjects' profile. Later, the data collection referred to the ideas that the participants presented about the substantive concept of democracy, the discipline of History, and other concepts referring to social participation, which somehow touch the theme of democracy. Based on the analysis carried out, the most relevant aspects linked to the idea of the substantive concept of democracy by the samples and its possible relations with the discipline of History were mapped.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-19
2021-05-19
2022-07-27T17:49:23Z
2022-07-27T17:49:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CARVALHO, Ana Paula Rodrigues. Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio. 2021. 337 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2021.
http://ri.ufmt.br/handle/1/3454
identifier_str_mv CARVALHO, Ana Paula Rodrigues. Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio. 2021. 337 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2021.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/3454
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Geografia, História e Documentação (IGHD)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em História
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Geografia, História e Documentação (IGHD)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em História
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1800846275392831488