Aplicativos para smartphone em aulas de genética no ensino médio : caracterização e proposta de uso pelo método investigativo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Vívia Lúcia Juvino de Lemos
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/2419
Resumo: The teaching of genetics is a challenge due to the enormous difficulty faced by the students to relate the content of the classes with their daily lives. One novel approach to facilitate the assimilation of this content is through the use of information and communication technologies, such as smartphones, which permit the use of applications (apps) related to the content, both in the classroom and outside of it. The present study aimed to identify and describe the open access apps available in Portuguese that present content on Mendelian genetics. One of these apps was selected based on the evaluation of college lecturers in the field of genetics, and it was then used to develop a teaching program based on the investigative method, by evaluating the use of the app in the classroom by high school students. The results indicated that the use of the app had a positive impact on the assimilation of basic genetic concepts in the majority of the students. The students were not only able to relate the content to their daily lives, but also demonstrated greater interest in the topic, and were more participative in the classroom. Given these findings, the use of this type of technology as a teaching resource would appear to be potentially valuable for the assimilation of knowledge on genetics by the students.
id UFMT_a07aa0b6e668bec7184cd9c830c2ae30
oai_identifier_str oai:localhost:1/2419
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Aplicativos para smartphone em aulas de genética no ensino médio : caracterização e proposta de uso pelo método investigativoTecnologias da informação e comunicaçãoGenética mendelianaEnsino de genéticaEnsino-aprendizagemCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASInformation and communication technologyMendelian geneticsTeaching of geneticsTeaching-learningThe teaching of genetics is a challenge due to the enormous difficulty faced by the students to relate the content of the classes with their daily lives. One novel approach to facilitate the assimilation of this content is through the use of information and communication technologies, such as smartphones, which permit the use of applications (apps) related to the content, both in the classroom and outside of it. The present study aimed to identify and describe the open access apps available in Portuguese that present content on Mendelian genetics. One of these apps was selected based on the evaluation of college lecturers in the field of genetics, and it was then used to develop a teaching program based on the investigative method, by evaluating the use of the app in the classroom by high school students. The results indicated that the use of the app had a positive impact on the assimilation of basic genetic concepts in the majority of the students. The students were not only able to relate the content to their daily lives, but also demonstrated greater interest in the topic, and were more participative in the classroom. Given these findings, the use of this type of technology as a teaching resource would appear to be potentially valuable for the assimilation of knowledge on genetics by the students.O ensino de genética apresenta-se como um desafio devido à grande dificuldade do aluno conseguir relacionar o que é visto em sala de aula com o seu cotidiano. Uma alternativa para facilitar a abordagem desses conteúdos é através da utilização das tecnologias da informação e comunicação (TICs), dentre elas os smartphones, que permitem o uso de aplicativos relacionados ao conteúdo, em sala de aula e fora dela. Esse estudo teve como objetivos: identificar e caracterizar aplicativos em português e de livre acesso, que abordassem os conteúdos relacionados à genética mendeliana; selecionar um desses aplicativos, com base na avaliação de professores do ensino superior da área de genética; elaborar uma sequência didática usando o método investigativo e o aplicativo selecionado; avaliar a utilização do aplicativo em sala de aula com alunos do ensino médio. Os resultados demonstraram que o uso do aplicativo contribuiu de forma positiva para que a maioria dos alunos conseguisse se apropriar de forma satisfatória dos conceitos utilizados em genética básica, relacionando-os com o dia-a-dia, bem como aumentar o interesse e participação da turma. Dessa forma, acredita-se que a inserção desse tipo de tecnologia como recurso metodológico é um importante potencializador da construção do conhecimento.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Biociências (IB)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional - PROFBIOSchneider, Marielle Cristinahttp://lattes.cnpq.br/4036344937738685Schneider, Marielle Cristina023.591.289-14http://lattes.cnpq.br/4036344937738685Pinheiro, Tatiana Gimenez814.759.261-20http://lattes.cnpq.br/4170448497165240023.591.289-14Yano, Cassia Fernanda017.613.591-00http://lattes.cnpq.br/9051814282303820Cardoso, Vívia Lúcia Juvino de Lemos2021-04-30T13:24:25Z2021-02-032021-04-30T13:24:25Z2020-10-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisCARDOSO, Vívia Lúcia Juvino de Lemos. Aplicativos para smartphone em aulas de genética no ensino médio: caracterização e proposta de uso pelo método investigativo. 2020. 120 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Biociências, Cuiabá, 2020.http://ri.ufmt.br/handle/1/2419porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-06-26T14:39:18Zoai:localhost:1/2419Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-06-26T14:39:18Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Aplicativos para smartphone em aulas de genética no ensino médio : caracterização e proposta de uso pelo método investigativo
title Aplicativos para smartphone em aulas de genética no ensino médio : caracterização e proposta de uso pelo método investigativo
spellingShingle Aplicativos para smartphone em aulas de genética no ensino médio : caracterização e proposta de uso pelo método investigativo
Cardoso, Vívia Lúcia Juvino de Lemos
Tecnologias da informação e comunicação
Genética mendeliana
Ensino de genética
Ensino-aprendizagem
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
Information and communication technology
Mendelian genetics
Teaching of genetics
Teaching-learning
title_short Aplicativos para smartphone em aulas de genética no ensino médio : caracterização e proposta de uso pelo método investigativo
title_full Aplicativos para smartphone em aulas de genética no ensino médio : caracterização e proposta de uso pelo método investigativo
title_fullStr Aplicativos para smartphone em aulas de genética no ensino médio : caracterização e proposta de uso pelo método investigativo
title_full_unstemmed Aplicativos para smartphone em aulas de genética no ensino médio : caracterização e proposta de uso pelo método investigativo
title_sort Aplicativos para smartphone em aulas de genética no ensino médio : caracterização e proposta de uso pelo método investigativo
author Cardoso, Vívia Lúcia Juvino de Lemos
author_facet Cardoso, Vívia Lúcia Juvino de Lemos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Schneider, Marielle Cristina
http://lattes.cnpq.br/4036344937738685
Schneider, Marielle Cristina
023.591.289-14
http://lattes.cnpq.br/4036344937738685
Pinheiro, Tatiana Gimenez
814.759.261-20
http://lattes.cnpq.br/4170448497165240
023.591.289-14
Yano, Cassia Fernanda
017.613.591-00
http://lattes.cnpq.br/9051814282303820
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Vívia Lúcia Juvino de Lemos
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias da informação e comunicação
Genética mendeliana
Ensino de genética
Ensino-aprendizagem
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
Information and communication technology
Mendelian genetics
Teaching of genetics
Teaching-learning
topic Tecnologias da informação e comunicação
Genética mendeliana
Ensino de genética
Ensino-aprendizagem
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
Information and communication technology
Mendelian genetics
Teaching of genetics
Teaching-learning
description The teaching of genetics is a challenge due to the enormous difficulty faced by the students to relate the content of the classes with their daily lives. One novel approach to facilitate the assimilation of this content is through the use of information and communication technologies, such as smartphones, which permit the use of applications (apps) related to the content, both in the classroom and outside of it. The present study aimed to identify and describe the open access apps available in Portuguese that present content on Mendelian genetics. One of these apps was selected based on the evaluation of college lecturers in the field of genetics, and it was then used to develop a teaching program based on the investigative method, by evaluating the use of the app in the classroom by high school students. The results indicated that the use of the app had a positive impact on the assimilation of basic genetic concepts in the majority of the students. The students were not only able to relate the content to their daily lives, but also demonstrated greater interest in the topic, and were more participative in the classroom. Given these findings, the use of this type of technology as a teaching resource would appear to be potentially valuable for the assimilation of knowledge on genetics by the students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-23
2021-04-30T13:24:25Z
2021-02-03
2021-04-30T13:24:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CARDOSO, Vívia Lúcia Juvino de Lemos. Aplicativos para smartphone em aulas de genética no ensino médio: caracterização e proposta de uso pelo método investigativo. 2020. 120 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Biociências, Cuiabá, 2020.
http://ri.ufmt.br/handle/1/2419
identifier_str_mv CARDOSO, Vívia Lúcia Juvino de Lemos. Aplicativos para smartphone em aulas de genética no ensino médio: caracterização e proposta de uso pelo método investigativo. 2020. 120 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Biociências, Cuiabá, 2020.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/2419
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Biociências (IB)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional - PROFBIO
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Biociências (IB)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional - PROFBIO
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648507613642752