Paródia : uma estratégia metodológica no ensino de física sobre trabalho e energia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/1870 |
Resumo: | This study investigated whether it was feasible to stimulate parodies as a methodological tool for science teaching. Two classes of first year of high school from a private school in Alta Floresta – MT were selected for this task. This is a qualitative research where theories of meaningful learning served as theoretical support. Students were divided into groups and classes lasted about a month. They were encouraged to consult other materials beyond their textbook for producing parodies. During this process the teacher transited by groups discussing and debating these concepts. The learners discovered information through problem solving. Students were evaluated through discursive evidence before the beginning of the research and during the school year. They also conducted a group interview. It was clear the students' motivation to carry out the proposed activities and there was a large commitment of them during the presentations. Overall, students showed a significant evolution and assimilation of new concepts, demonstrating that the tool was efficient for the purposes intended. |
id |
UFMT_b8164c55a20d44c5f555342146d988c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/1870 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Paródia : uma estratégia metodológica no ensino de física sobre trabalho e energia.CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA.This study investigated whether it was feasible to stimulate parodies as a methodological tool for science teaching. Two classes of first year of high school from a private school in Alta Floresta – MT were selected for this task. This is a qualitative research where theories of meaningful learning served as theoretical support. Students were divided into groups and classes lasted about a month. They were encouraged to consult other materials beyond their textbook for producing parodies. During this process the teacher transited by groups discussing and debating these concepts. The learners discovered information through problem solving. Students were evaluated through discursive evidence before the beginning of the research and during the school year. They also conducted a group interview. It was clear the students' motivation to carry out the proposed activities and there was a large commitment of them during the presentations. Overall, students showed a significant evolution and assimilation of new concepts, demonstrating that the tool was efficient for the purposes intended.Este trabalho investigou a viabilidade da utilização de paródias como uma ferramenta metodológica para o ensino de ciências. Para tal foram selecionadas duas turmas do 1°Ano do Ensino Médio de uma escola particular do Município de Alta Floresta – MT. Trata-se de uma pesquisa qualitativa onde as teorias de aprendizagem significativa e significativa crítica serviram como suporte teórico. Os alunos foram divididos em grupos e as aulas tiveram a duração de aproximadamente um mês onde os mesmos eram incentivados a consultar outros materiais além do seu livro texto para a produção das paródias. Durante esse processo o professor transitava pelos grupos conversando sobre os conceitos e debatendo as dúvidas apresentadas. Os alunos foram avaliados através de provas discursivas antes do inicio da pesquisa, ao final das aulas e no ano seguinte, além de realizarem uma entrevista em grupo. Foi nítida a motivação dos alunos para realização das atividades propostas e observou-se um grande empenho dos mesmos durante as apresentações. De maneira geral, os alunos apresentaram uma evolução conceitual e assimilação significativa de novos conceitos, demonstrando que a ferramenta atende aos propósitos desejados.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências NaturaisPaulo, Sérgio Roberto dehttp://lattes.cnpq.br/4267460859773462Paulo, Sérgio Roberto de102.103.168-29http://lattes.cnpq.br/4267460859773462Toigo, Adriana Marques618.919.320-04http://lattes.cnpq.br/7297599991561957102.103.168-29Curvo, Eduardo Augusto Campos697.437.201-97http://lattes.cnpq.br/8170800329568830Silva, Marcelo Luiz da2020-03-02T14:09:50Z2012-11-302020-03-02T14:09:50Z2012-10-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSILVA, Marcelo Luiz da. Paródia: uma estratégia metodológica no ensino de física sobre trabalho e energia. 2012. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2012.http://ri.ufmt.br/handle/1/1870porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2020-03-04T07:05:11Zoai:localhost:1/1870Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2020-03-04T07:05:11Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paródia : uma estratégia metodológica no ensino de física sobre trabalho e energia |
title |
Paródia : uma estratégia metodológica no ensino de física sobre trabalho e energia |
spellingShingle |
Paródia : uma estratégia metodológica no ensino de física sobre trabalho e energia Silva, Marcelo Luiz da . CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA . |
title_short |
Paródia : uma estratégia metodológica no ensino de física sobre trabalho e energia |
title_full |
Paródia : uma estratégia metodológica no ensino de física sobre trabalho e energia |
title_fullStr |
Paródia : uma estratégia metodológica no ensino de física sobre trabalho e energia |
title_full_unstemmed |
Paródia : uma estratégia metodológica no ensino de física sobre trabalho e energia |
title_sort |
Paródia : uma estratégia metodológica no ensino de física sobre trabalho e energia |
author |
Silva, Marcelo Luiz da |
author_facet |
Silva, Marcelo Luiz da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Paulo, Sérgio Roberto de http://lattes.cnpq.br/4267460859773462 Paulo, Sérgio Roberto de 102.103.168-29 http://lattes.cnpq.br/4267460859773462 Toigo, Adriana Marques 618.919.320-04 http://lattes.cnpq.br/7297599991561957 102.103.168-29 Curvo, Eduardo Augusto Campos 697.437.201-97 http://lattes.cnpq.br/8170800329568830 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Marcelo Luiz da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA . |
topic |
. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA . |
description |
This study investigated whether it was feasible to stimulate parodies as a methodological tool for science teaching. Two classes of first year of high school from a private school in Alta Floresta – MT were selected for this task. This is a qualitative research where theories of meaningful learning served as theoretical support. Students were divided into groups and classes lasted about a month. They were encouraged to consult other materials beyond their textbook for producing parodies. During this process the teacher transited by groups discussing and debating these concepts. The learners discovered information through problem solving. Students were evaluated through discursive evidence before the beginning of the research and during the school year. They also conducted a group interview. It was clear the students' motivation to carry out the proposed activities and there was a large commitment of them during the presentations. Overall, students showed a significant evolution and assimilation of new concepts, demonstrating that the tool was efficient for the purposes intended. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-11-30 2012-10-13 2020-03-02T14:09:50Z 2020-03-02T14:09:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Marcelo Luiz da. Paródia: uma estratégia metodológica no ensino de física sobre trabalho e energia. 2012. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2012. http://ri.ufmt.br/handle/1/1870 |
identifier_str_mv |
SILVA, Marcelo Luiz da. Paródia: uma estratégia metodológica no ensino de física sobre trabalho e energia. 2012. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2012. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/1870 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648502003761152 |