As proposições formativas das diretrizes curriculares nacionais na formação inicial docente para uso de tecnologias : estado do conhecimento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Falcão, Maria Cláudia
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/3980
Resumo: The Master dissertation presents the results of a State of Knowledge type research that had as a general aim to understand, based on research in the area, which training to use ICT has been carried out from the National Curricular Guidelines. For the research corpus we used systematic review techniques, and in relation to data analysis, the option was the content analysis of the fifty-three works analyzed. From data analysis, it was possible to create three thematic axes: the first Thematic Axis – Insights on training proposals with ICT in the NCG; the 2nd Thematic Axis – Insights on initial training and ICT; and the 3rd Thematic Axis – Insights on critical- reflective approach to training for the use of ICT. From data analysis and theoretical framework we have the State of Knowledge with the following results: incongruity in the implementation of ICT in education and in teachers’ training meeting conditionalities imposed by international organizations; recurrence in the guidelines for instrumental and deterministic approach; the trend in competency-based training and the gap in the need to strengthen the planning of initial training for the use of ICT in critical bias. The research is part of the Education Post-Graduation Program, of the Federal University of Mato Grosso, in the research line School Organization, Training and Pedagogical Practices, in the scope of LêTECE Research Group – Laboratory of studies on Information and Communication Technologies in Education.
id UFMT_df75dcbf77a5d19e440c1522c57fc035
oai_identifier_str oai:localhost:1/3980
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling As proposições formativas das diretrizes curriculares nacionais na formação inicial docente para uso de tecnologias : estado do conhecimentoDiretrizes curriculares nacionaisTecnologias da informação e comunicaçãoFormação inicialEstado do conhecimentoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAONational curricular guidelinesInformation and communication technologiesInitial trainingState of knowledgeThe Master dissertation presents the results of a State of Knowledge type research that had as a general aim to understand, based on research in the area, which training to use ICT has been carried out from the National Curricular Guidelines. For the research corpus we used systematic review techniques, and in relation to data analysis, the option was the content analysis of the fifty-three works analyzed. From data analysis, it was possible to create three thematic axes: the first Thematic Axis – Insights on training proposals with ICT in the NCG; the 2nd Thematic Axis – Insights on initial training and ICT; and the 3rd Thematic Axis – Insights on critical- reflective approach to training for the use of ICT. From data analysis and theoretical framework we have the State of Knowledge with the following results: incongruity in the implementation of ICT in education and in teachers’ training meeting conditionalities imposed by international organizations; recurrence in the guidelines for instrumental and deterministic approach; the trend in competency-based training and the gap in the need to strengthen the planning of initial training for the use of ICT in critical bias. The research is part of the Education Post-Graduation Program, of the Federal University of Mato Grosso, in the research line School Organization, Training and Pedagogical Practices, in the scope of LêTECE Research Group – Laboratory of studies on Information and Communication Technologies in Education.A dissertação de mestrado apresenta os resultados da pesquisa do tipo Estado do Conhecimento que teve como objetivo geral compreender, com base nas pesquisas da área, quais formações para uso de TIC têm sido efetivadas a partir das Diretrizes Curriculares Nacionais. Para a constituição do corpus de pesquisa, utilizamos técnicas de revisão sistemática, e no que se refere à análise de dados, optamos pela análise de conteúdo dos cinquenta e três trabalhos analisados. Por meio da análise dos dados, foi possível fazer a constituição de três eixos temáticos: o 1o Eixo temático – Compreensões sobre proposições formativas com TIC nas DCN; o 2o Eixo temático – Compreensões sobre formação inicial e TIC; e o 3o Eixo temático – Compreensões na abordagem crítico-reflexiva da formação para uso de TIC. A partir da análise dos dados e referencial teórico, temos o Estado do Conhecimento com os seguintes resultados: incongruência na implementação das TIC na educação e na formação de professores atendendo condicionalidades impostas por organismos internacionais; recorrência nos direcionamentos à abordagem instrumental e determinista; a tendência na formação por competências e a lacuna na necessidade de se fortalecer o planejamento da formação inicial para uso de TIC no viés crítico. A pesquisa está inserida no Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal de Mato Grosso, na linha de pesquisa Organização Escolar, Formação e Práticas Pedagógicas, no âmbito do Grupo de Pesquisa LêTECE – Laboratório de Estudos sobre Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Educação (IE)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoSilva, Danilo Garcia dahttp://lattes.cnpq.br/9975642706035825Silva, Danilo Garcia da697.784.851-00http://lattes.cnpq.br/9975642706035825Alonso, Kátia Morosov654.466.741-20http://lattes.cnpq.br/3326858103129656697.784.851-00Paniago, Maria Cristina Lima403.644.101-91http://lattes.cnpq.br/7069068378393799Falcão, Maria Cláudia2023-04-05T14:51:38Z2020-06-152023-04-05T14:51:38Z2020-03-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisFALCÃO, Maria Cláudia. As proposições formativas das diretrizes curriculares nacionais na formação inicial docente para uso de tecnologias: estado do conhecimento. 2020. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2020.http://ri.ufmt.br/handle/1/3980porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-04-10T07:01:39Zoai:localhost:1/3980Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-04-10T07:01:39Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv As proposições formativas das diretrizes curriculares nacionais na formação inicial docente para uso de tecnologias : estado do conhecimento
title As proposições formativas das diretrizes curriculares nacionais na formação inicial docente para uso de tecnologias : estado do conhecimento
spellingShingle As proposições formativas das diretrizes curriculares nacionais na formação inicial docente para uso de tecnologias : estado do conhecimento
Falcão, Maria Cláudia
Diretrizes curriculares nacionais
Tecnologias da informação e comunicação
Formação inicial
Estado do conhecimento
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
National curricular guidelines
Information and communication technologies
Initial training
State of knowledge
title_short As proposições formativas das diretrizes curriculares nacionais na formação inicial docente para uso de tecnologias : estado do conhecimento
title_full As proposições formativas das diretrizes curriculares nacionais na formação inicial docente para uso de tecnologias : estado do conhecimento
title_fullStr As proposições formativas das diretrizes curriculares nacionais na formação inicial docente para uso de tecnologias : estado do conhecimento
title_full_unstemmed As proposições formativas das diretrizes curriculares nacionais na formação inicial docente para uso de tecnologias : estado do conhecimento
title_sort As proposições formativas das diretrizes curriculares nacionais na formação inicial docente para uso de tecnologias : estado do conhecimento
author Falcão, Maria Cláudia
author_facet Falcão, Maria Cláudia
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Danilo Garcia da
http://lattes.cnpq.br/9975642706035825
Silva, Danilo Garcia da
697.784.851-00
http://lattes.cnpq.br/9975642706035825
Alonso, Kátia Morosov
654.466.741-20
http://lattes.cnpq.br/3326858103129656
697.784.851-00
Paniago, Maria Cristina Lima
403.644.101-91
http://lattes.cnpq.br/7069068378393799
dc.contributor.author.fl_str_mv Falcão, Maria Cláudia
dc.subject.por.fl_str_mv Diretrizes curriculares nacionais
Tecnologias da informação e comunicação
Formação inicial
Estado do conhecimento
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
National curricular guidelines
Information and communication technologies
Initial training
State of knowledge
topic Diretrizes curriculares nacionais
Tecnologias da informação e comunicação
Formação inicial
Estado do conhecimento
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
National curricular guidelines
Information and communication technologies
Initial training
State of knowledge
description The Master dissertation presents the results of a State of Knowledge type research that had as a general aim to understand, based on research in the area, which training to use ICT has been carried out from the National Curricular Guidelines. For the research corpus we used systematic review techniques, and in relation to data analysis, the option was the content analysis of the fifty-three works analyzed. From data analysis, it was possible to create three thematic axes: the first Thematic Axis – Insights on training proposals with ICT in the NCG; the 2nd Thematic Axis – Insights on initial training and ICT; and the 3rd Thematic Axis – Insights on critical- reflective approach to training for the use of ICT. From data analysis and theoretical framework we have the State of Knowledge with the following results: incongruity in the implementation of ICT in education and in teachers’ training meeting conditionalities imposed by international organizations; recurrence in the guidelines for instrumental and deterministic approach; the trend in competency-based training and the gap in the need to strengthen the planning of initial training for the use of ICT in critical bias. The research is part of the Education Post-Graduation Program, of the Federal University of Mato Grosso, in the research line School Organization, Training and Pedagogical Practices, in the scope of LêTECE Research Group – Laboratory of studies on Information and Communication Technologies in Education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-15
2020-03-31
2023-04-05T14:51:38Z
2023-04-05T14:51:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FALCÃO, Maria Cláudia. As proposições formativas das diretrizes curriculares nacionais na formação inicial docente para uso de tecnologias: estado do conhecimento. 2020. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2020.
http://ri.ufmt.br/handle/1/3980
identifier_str_mv FALCÃO, Maria Cláudia. As proposições formativas das diretrizes curriculares nacionais na formação inicial docente para uso de tecnologias: estado do conhecimento. 2020. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2020.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/3980
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Educação (IE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Educação (IE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648528192995328