Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peres, Marcelo da Silva
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/4897
Resumo: The present work entitled Superconductivity - an approach to high school centered on video-experiments, aimed to prepare the didactic material on the theme and its implementation, in the remote teaching modality, for graduates of the Professional National Master's Program in Physics Teaching at the Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) of the Campus - Araguaia, and also of graduate students from the this campus. The theme Superconductivity, which is quite complex and broad, is not included in the curriculum of high school Physics subjects, which leads to a great gap between the content seen in the classroom and the reality of science and technological applications. As a way to remedy this deficiency, we elaborated a detailed material that brings from the review of important concepts to the understanding of Superconductivity, such as a historical survey, the different types of superconductors, main effects and a first explanation of success (the BCS theory). Our methodology was centered on video-experiments on several experiments involving the phenomenon of superconductivity, in an attempt to make up for the absence of real experiments. The results obtained allow us to infer that students have a good learning about the theme and unanimously recognize the importance of videos-experiments in their learning processes.
id UFMT_e6c43ac97bffd80ad7cd6d502ab2cf30
oai_identifier_str oai:localhost:1/4897
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentosEnsino de físicaSupercondutividadeVídeos-experimentosCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAPhysics teachingSuperconductivityVideos experimentsThe present work entitled Superconductivity - an approach to high school centered on video-experiments, aimed to prepare the didactic material on the theme and its implementation, in the remote teaching modality, for graduates of the Professional National Master's Program in Physics Teaching at the Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) of the Campus - Araguaia, and also of graduate students from the this campus. The theme Superconductivity, which is quite complex and broad, is not included in the curriculum of high school Physics subjects, which leads to a great gap between the content seen in the classroom and the reality of science and technological applications. As a way to remedy this deficiency, we elaborated a detailed material that brings from the review of important concepts to the understanding of Superconductivity, such as a historical survey, the different types of superconductors, main effects and a first explanation of success (the BCS theory). Our methodology was centered on video-experiments on several experiments involving the phenomenon of superconductivity, in an attempt to make up for the absence of real experiments. The results obtained allow us to infer that students have a good learning about the theme and unanimously recognize the importance of videos-experiments in their learning processes.O presente trabalho intitulado Supercondutividade – uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos objetivou a elaboração de material didático sobre o tema e sua implementação, na modalidade de ensino remoto, para os egressos do Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) do Campus Araguaia e também para estudantes de Licenciatura em Física do mesmo campus. O tema Supercondutividade, que é bastante complexo e amplo, não é comtemplado na grade curricular das disciplinas de Física do ensino médio, o que acarreta uma grande defasagem entre os conteúdos vistos em sala de aula e a realidade da ciência e das aplicações tecnológicas. Como forma de sanar essa carência, elaboramos um detalhado material que traz desde revisão de conceitos importantes ao entendimento da Supercondutividade, como um levantamento histórico, os diferentes tipos de supercondutores, principais efeitos e a primeira explicação de sucesso (a teoria BCS). Nossa metodologia foi centrada em vídeos-experimentos sobre diversos experimentos envolvendo o fenômeno da supercondutividade, numa tentativa de suprir a ausência dos experimentos reais. Os resultados obtidos nos permitem inferir que os estudantes tiveram um bom aprendizado sobre o tema e de modo unânime reconheceram a importância dos vídeosexperimentos em seus processos de aprendizagem.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaPrograma de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEFPereira, Rosângela Borgeshttp://lattes.cnpq.br/3583736132239115Pereira, Rosângela Borges394.560.301-30http://lattes.cnpq.br/3583736132239115Alves, Fabrizio Myaki609.320.401-34http://lattes.cnpq.br/1295431850007087394.560.301-30Silva, Marcionilio Teles de Oliveira077.592.088-63http://lattes.cnpq.br/4634610251298768Peres, Marcelo da Silva2023-11-24T13:33:36Z2021-03-242023-11-24T13:33:36Z2021-02-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPERES, Marcelo da Silva. Supercondutividade: uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos. 2021. [103] f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/4897porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-11-26T06:01:54Zoai:localhost:1/4897Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-11-26T06:01:54Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos
title Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos
spellingShingle Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos
Peres, Marcelo da Silva
Ensino de física
Supercondutividade
Vídeos-experimentos
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Physics teaching
Superconductivity
Videos experiments
title_short Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos
title_full Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos
title_fullStr Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos
title_full_unstemmed Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos
title_sort Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos
author Peres, Marcelo da Silva
author_facet Peres, Marcelo da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pereira, Rosângela Borges
http://lattes.cnpq.br/3583736132239115
Pereira, Rosângela Borges
394.560.301-30
http://lattes.cnpq.br/3583736132239115
Alves, Fabrizio Myaki
609.320.401-34
http://lattes.cnpq.br/1295431850007087
394.560.301-30
Silva, Marcionilio Teles de Oliveira
077.592.088-63
http://lattes.cnpq.br/4634610251298768
dc.contributor.author.fl_str_mv Peres, Marcelo da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de física
Supercondutividade
Vídeos-experimentos
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Physics teaching
Superconductivity
Videos experiments
topic Ensino de física
Supercondutividade
Vídeos-experimentos
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Physics teaching
Superconductivity
Videos experiments
description The present work entitled Superconductivity - an approach to high school centered on video-experiments, aimed to prepare the didactic material on the theme and its implementation, in the remote teaching modality, for graduates of the Professional National Master's Program in Physics Teaching at the Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) of the Campus - Araguaia, and also of graduate students from the this campus. The theme Superconductivity, which is quite complex and broad, is not included in the curriculum of high school Physics subjects, which leads to a great gap between the content seen in the classroom and the reality of science and technological applications. As a way to remedy this deficiency, we elaborated a detailed material that brings from the review of important concepts to the understanding of Superconductivity, such as a historical survey, the different types of superconductors, main effects and a first explanation of success (the BCS theory). Our methodology was centered on video-experiments on several experiments involving the phenomenon of superconductivity, in an attempt to make up for the absence of real experiments. The results obtained allow us to infer that students have a good learning about the theme and unanimously recognize the importance of videos-experiments in their learning processes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-24
2021-02-26
2023-11-24T13:33:36Z
2023-11-24T13:33:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PERES, Marcelo da Silva. Supercondutividade: uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos. 2021. [103] f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2021.
http://ri.ufmt.br/handle/1/4897
identifier_str_mv PERES, Marcelo da Silva. Supercondutividade: uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos. 2021. [103] f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2021.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/4897
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648525152124928