Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/4897 |
Resumo: | The present work entitled Superconductivity - an approach to high school centered on video-experiments, aimed to prepare the didactic material on the theme and its implementation, in the remote teaching modality, for graduates of the Professional National Master's Program in Physics Teaching at the Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) of the Campus - Araguaia, and also of graduate students from the this campus. The theme Superconductivity, which is quite complex and broad, is not included in the curriculum of high school Physics subjects, which leads to a great gap between the content seen in the classroom and the reality of science and technological applications. As a way to remedy this deficiency, we elaborated a detailed material that brings from the review of important concepts to the understanding of Superconductivity, such as a historical survey, the different types of superconductors, main effects and a first explanation of success (the BCS theory). Our methodology was centered on video-experiments on several experiments involving the phenomenon of superconductivity, in an attempt to make up for the absence of real experiments. The results obtained allow us to infer that students have a good learning about the theme and unanimously recognize the importance of videos-experiments in their learning processes. |
id |
UFMT_e6c43ac97bffd80ad7cd6d502ab2cf30 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4897 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentosEnsino de físicaSupercondutividadeVídeos-experimentosCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAPhysics teachingSuperconductivityVideos experimentsThe present work entitled Superconductivity - an approach to high school centered on video-experiments, aimed to prepare the didactic material on the theme and its implementation, in the remote teaching modality, for graduates of the Professional National Master's Program in Physics Teaching at the Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) of the Campus - Araguaia, and also of graduate students from the this campus. The theme Superconductivity, which is quite complex and broad, is not included in the curriculum of high school Physics subjects, which leads to a great gap between the content seen in the classroom and the reality of science and technological applications. As a way to remedy this deficiency, we elaborated a detailed material that brings from the review of important concepts to the understanding of Superconductivity, such as a historical survey, the different types of superconductors, main effects and a first explanation of success (the BCS theory). Our methodology was centered on video-experiments on several experiments involving the phenomenon of superconductivity, in an attempt to make up for the absence of real experiments. The results obtained allow us to infer that students have a good learning about the theme and unanimously recognize the importance of videos-experiments in their learning processes.O presente trabalho intitulado Supercondutividade – uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos objetivou a elaboração de material didático sobre o tema e sua implementação, na modalidade de ensino remoto, para os egressos do Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) do Campus Araguaia e também para estudantes de Licenciatura em Física do mesmo campus. O tema Supercondutividade, que é bastante complexo e amplo, não é comtemplado na grade curricular das disciplinas de Física do ensino médio, o que acarreta uma grande defasagem entre os conteúdos vistos em sala de aula e a realidade da ciência e das aplicações tecnológicas. Como forma de sanar essa carência, elaboramos um detalhado material que traz desde revisão de conceitos importantes ao entendimento da Supercondutividade, como um levantamento histórico, os diferentes tipos de supercondutores, principais efeitos e a primeira explicação de sucesso (a teoria BCS). Nossa metodologia foi centrada em vídeos-experimentos sobre diversos experimentos envolvendo o fenômeno da supercondutividade, numa tentativa de suprir a ausência dos experimentos reais. Os resultados obtidos nos permitem inferir que os estudantes tiveram um bom aprendizado sobre o tema e de modo unânime reconheceram a importância dos vídeosexperimentos em seus processos de aprendizagem.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaPrograma de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEFPereira, Rosângela Borgeshttp://lattes.cnpq.br/3583736132239115Pereira, Rosângela Borges394.560.301-30http://lattes.cnpq.br/3583736132239115Alves, Fabrizio Myaki609.320.401-34http://lattes.cnpq.br/1295431850007087394.560.301-30Silva, Marcionilio Teles de Oliveira077.592.088-63http://lattes.cnpq.br/4634610251298768Peres, Marcelo da Silva2023-11-24T13:33:36Z2021-03-242023-11-24T13:33:36Z2021-02-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPERES, Marcelo da Silva. Supercondutividade: uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos. 2021. [103] f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/4897porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-11-26T06:01:54Zoai:localhost:1/4897Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-11-26T06:01:54Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos |
title |
Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos |
spellingShingle |
Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos Peres, Marcelo da Silva Ensino de física Supercondutividade Vídeos-experimentos CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Physics teaching Superconductivity Videos experiments |
title_short |
Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos |
title_full |
Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos |
title_fullStr |
Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos |
title_full_unstemmed |
Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos |
title_sort |
Supercondutividade : uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos |
author |
Peres, Marcelo da Silva |
author_facet |
Peres, Marcelo da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pereira, Rosângela Borges http://lattes.cnpq.br/3583736132239115 Pereira, Rosângela Borges 394.560.301-30 http://lattes.cnpq.br/3583736132239115 Alves, Fabrizio Myaki 609.320.401-34 http://lattes.cnpq.br/1295431850007087 394.560.301-30 Silva, Marcionilio Teles de Oliveira 077.592.088-63 http://lattes.cnpq.br/4634610251298768 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peres, Marcelo da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de física Supercondutividade Vídeos-experimentos CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Physics teaching Superconductivity Videos experiments |
topic |
Ensino de física Supercondutividade Vídeos-experimentos CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Physics teaching Superconductivity Videos experiments |
description |
The present work entitled Superconductivity - an approach to high school centered on video-experiments, aimed to prepare the didactic material on the theme and its implementation, in the remote teaching modality, for graduates of the Professional National Master's Program in Physics Teaching at the Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) of the Campus - Araguaia, and also of graduate students from the this campus. The theme Superconductivity, which is quite complex and broad, is not included in the curriculum of high school Physics subjects, which leads to a great gap between the content seen in the classroom and the reality of science and technological applications. As a way to remedy this deficiency, we elaborated a detailed material that brings from the review of important concepts to the understanding of Superconductivity, such as a historical survey, the different types of superconductors, main effects and a first explanation of success (the BCS theory). Our methodology was centered on video-experiments on several experiments involving the phenomenon of superconductivity, in an attempt to make up for the absence of real experiments. The results obtained allow us to infer that students have a good learning about the theme and unanimously recognize the importance of videos-experiments in their learning processes. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-24 2021-02-26 2023-11-24T13:33:36Z 2023-11-24T13:33:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PERES, Marcelo da Silva. Supercondutividade: uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos. 2021. [103] f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2021. http://ri.ufmt.br/handle/1/4897 |
identifier_str_mv |
PERES, Marcelo da Silva. Supercondutividade: uma abordagem para o ensino médio centrada em vídeos-experimentos. 2021. [103] f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2021. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/4897 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648525152124928 |