O conhecimento musical no cotidiano dos professores unidocentes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lírio, Eliane de Castilho
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/2988
Resumo: This dissertation submits a qualitative research performed in a public school's middle school and approaches building up the pedagogue's musical knowledge and the implications of musical culture in the first years of middle school. The research splits up in tree chapters, of which two are dedicated on debating about how to acquire knowledge and the contributions from various areas of knowledge that can supply subsidies in interdisciplinarity for a specific theory of construction of knowledge in musical terms. Even though considering music as a knowledge that has it's own articulated, intermediated contents in culture. The third chapter will bring musical concepts and the musical experiences from teachers that have participated in this research and how their different life experiences were achieved by interviews and written narratives that idnetifies this school sphere. In this interaction, judgement values, building up musical know-how and the usage of music in everyday scholarship are present. The results achieved by occasion in field research are analyzed by bibliographical research.
id UFMT_f12ffdf21eeb6c1fc21f7060cccbeed1
oai_identifier_str oai:localhost:1/2988
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling O conhecimento musical no cotidiano dos professores unidocentesConhecimento musicalCultura escolarConcepções de música dos professoresCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESMusical knowlegdeSchool cultureMusical teachers’ cocnceptsThis dissertation submits a qualitative research performed in a public school's middle school and approaches building up the pedagogue's musical knowledge and the implications of musical culture in the first years of middle school. The research splits up in tree chapters, of which two are dedicated on debating about how to acquire knowledge and the contributions from various areas of knowledge that can supply subsidies in interdisciplinarity for a specific theory of construction of knowledge in musical terms. Even though considering music as a knowledge that has it's own articulated, intermediated contents in culture. The third chapter will bring musical concepts and the musical experiences from teachers that have participated in this research and how their different life experiences were achieved by interviews and written narratives that idnetifies this school sphere. In this interaction, judgement values, building up musical know-how and the usage of music in everyday scholarship are present. The results achieved by occasion in field research are analyzed by bibliographical research.Esta dissertação apresenta uma pesquisa qualitativa realizada em no espaço de uma escola pública de ensino fundamental e aborda a construção do conhecimento musical do professor unidocente e as implicações na cultura musical escolar dos primeiros anos do ensino fundamental. A pesquisa se divide em três capítulos, dois dedicados ao debate sobre os processos de aquisição de conhecimento e as contribuições de diversas áreas do conhecimento que, de forma interdisciplinar forneceram subsídios para uma teoria específica da construção do conhecimento em música. Além de considerar a música como conhecimento que possui conteúdos próprios, articulados e intermediados na cultura, a escola neste trabalho será considerada como um sistema cultural, que agrega as muitas experiências sociais e culturais. O terceiro capítulo trará as concepções de música e as experiências musicais dos professores que participaram da pesquisa, bem como as suas experiências vivenciadas em diferentes momentos da vida foram feitas através de entrevistas e narrativas escritas para que se pudesse verificar o papel destas na construção de uma cultura musical que identifica essa esfera da escola. Nessa interação estão presentes juízo de valores, construção de conhecimento em música e a utilização da música no dia-a-dia da escola. Os resultados obtidos por ocasião da pesquisa de campo serão analisados sob a luz da pesquisa bibliográfica.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Linguagens (IL)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de Cultura ContemporâneaSouza, Cássia Virgínia Coelho dehttp://lattes.cnpq.br/5918891038785619Figueiredo, Sérgio Luiz Ferreira de028.718.468 - 47http://lattes.cnpq.br/2933482701732191Leite, José Carlos005.636.858-59http://lattes.cnpq.br/8162237062073092176.472.821-15Souza, Cássia Virgínia Coelho de176.472.821-15http://lattes.cnpq.br/5918891038785619Lírio, Eliane de Castilho2021-09-24T18:38:26Z2021-09-082021-09-24T18:38:26Z2010-10-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisLÍRIO, Eliane de Castilho. O conhecimento musical no cotidiano dos professores unidocentes. 2010. 95 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2010.http://ri.ufmt.br/handle/1/2988porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-07-25T12:16:02Zoai:localhost:1/2988Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2024-07-25T12:16:02Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv O conhecimento musical no cotidiano dos professores unidocentes
title O conhecimento musical no cotidiano dos professores unidocentes
spellingShingle O conhecimento musical no cotidiano dos professores unidocentes
Lírio, Eliane de Castilho
Conhecimento musical
Cultura escolar
Concepções de música dos professores
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Musical knowlegde
School culture
Musical teachers’ cocncepts
title_short O conhecimento musical no cotidiano dos professores unidocentes
title_full O conhecimento musical no cotidiano dos professores unidocentes
title_fullStr O conhecimento musical no cotidiano dos professores unidocentes
title_full_unstemmed O conhecimento musical no cotidiano dos professores unidocentes
title_sort O conhecimento musical no cotidiano dos professores unidocentes
author Lírio, Eliane de Castilho
author_facet Lírio, Eliane de Castilho
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Souza, Cássia Virgínia Coelho de
http://lattes.cnpq.br/5918891038785619
Figueiredo, Sérgio Luiz Ferreira de
028.718.468 - 47
http://lattes.cnpq.br/2933482701732191
Leite, José Carlos
005.636.858-59
http://lattes.cnpq.br/8162237062073092
176.472.821-15
Souza, Cássia Virgínia Coelho de
176.472.821-15
http://lattes.cnpq.br/5918891038785619
dc.contributor.author.fl_str_mv Lírio, Eliane de Castilho
dc.subject.por.fl_str_mv Conhecimento musical
Cultura escolar
Concepções de música dos professores
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Musical knowlegde
School culture
Musical teachers’ cocncepts
topic Conhecimento musical
Cultura escolar
Concepções de música dos professores
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Musical knowlegde
School culture
Musical teachers’ cocncepts
description This dissertation submits a qualitative research performed in a public school's middle school and approaches building up the pedagogue's musical knowledge and the implications of musical culture in the first years of middle school. The research splits up in tree chapters, of which two are dedicated on debating about how to acquire knowledge and the contributions from various areas of knowledge that can supply subsidies in interdisciplinarity for a specific theory of construction of knowledge in musical terms. Even though considering music as a knowledge that has it's own articulated, intermediated contents in culture. The third chapter will bring musical concepts and the musical experiences from teachers that have participated in this research and how their different life experiences were achieved by interviews and written narratives that idnetifies this school sphere. In this interaction, judgement values, building up musical know-how and the usage of music in everyday scholarship are present. The results achieved by occasion in field research are analyzed by bibliographical research.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-13
2021-09-24T18:38:26Z
2021-09-08
2021-09-24T18:38:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LÍRIO, Eliane de Castilho. O conhecimento musical no cotidiano dos professores unidocentes. 2010. 95 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2010.
http://ri.ufmt.br/handle/1/2988
identifier_str_mv LÍRIO, Eliane de Castilho. O conhecimento musical no cotidiano dos professores unidocentes. 2010. 95 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2010.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/2988
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Linguagens (IL)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Linguagens (IL)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1813550369767161856