Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/1914 |
Resumo: | We present the research of Master in Education developed in the PPGEDU of UFMT - Campus of Rondonópolis with the theme: Dialogue and Language: Theoretical subsidies of Paulo Freire and Lev Vygotski for the dialogical learning". In this dissertation we analyze the articulation between the concepts of Freire's dialogue and the language of Vygotski, understood in the elaboration of Dialogic Learning, as a possible answer to the educational challenges of the Information Society. In order to verify the concepts of dialogue (in Freire) and language (in Vygotsky) that contributed to the construction of the theoretical bases of the Dialogic Learning. We analyze in the works of the two authors the articulation of these concepts of Language in Vygotski and Dialogue in Freire. The methodology used for this research is qualitative bibliographical in nature and we use to analyze the data, the Content Analysis. Therefore, we bring in our research the importance of dialogue and language through social interaction, for the construction of Dialogic Learning. The research aims to contribute to the educational scenario by reflecting on dialogue and language as the center of social interactions in Contemporaneity. |
id |
UFMT_f40d56df076b6c4bdd3ccf74a1cf60b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/1914 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógicaDiálogoLinguagemInteração socialAprendizagem dialógicaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAODialogueLanguageSocial interactionDialogic learningWe present the research of Master in Education developed in the PPGEDU of UFMT - Campus of Rondonópolis with the theme: Dialogue and Language: Theoretical subsidies of Paulo Freire and Lev Vygotski for the dialogical learning". In this dissertation we analyze the articulation between the concepts of Freire's dialogue and the language of Vygotski, understood in the elaboration of Dialogic Learning, as a possible answer to the educational challenges of the Information Society. In order to verify the concepts of dialogue (in Freire) and language (in Vygotsky) that contributed to the construction of the theoretical bases of the Dialogic Learning. We analyze in the works of the two authors the articulation of these concepts of Language in Vygotski and Dialogue in Freire. The methodology used for this research is qualitative bibliographical in nature and we use to analyze the data, the Content Analysis. Therefore, we bring in our research the importance of dialogue and language through social interaction, for the construction of Dialogic Learning. The research aims to contribute to the educational scenario by reflecting on dialogue and language as the center of social interactions in Contemporaneity.Apresentamos a pesquisa de Mestrado em Educação desenvolvido no PPGEDU da UFMT – Campus de Rondonópolis com o tema: Diálogo e Linguagem: Subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica. Nesta dissertação analisamos a articulação entre os conceitos de diálogo de Freire e o de linguagem de Vygotski, compreendida na elaboração da Aprendizagem Dialógica, como possível resposta aos desafios educacionais da Sociedade da Informação. Com o objetivo de verificar os conceitos de diálogo (em Freire) e linguagem (em Vygotsky) que contribuíram para a construção das bases teóricas da Aprendizagem Dialógica. Analisamos nas obras dos dois autores a articulação destes conceitos de Linguagem em Vygotski e Diálogo em Freire. A metodologia utilizada para essa pesquisa é de natureza bibliográfica de abordagem qualitativa e utilizamos para analisar os dados, a Análise de Conteúdo. Portanto, trazemos em nossa pesquisa a importância do diálogo e da linguagem por intermédio da interação social, para a construção da Aprendizagem Dialógica. A investigação pretende contribuir com o cenário educacional refletindo sobre o diálogo e a linguagem como centro das interações sociais na Contemporaneidade.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) – RondonópolisUFMT CUR - RondonópolisPrograma de Pós-Graduação em Educação - RondonópolisRodrigues, Eglen Sílvia Pipihttp://lattes.cnpq.br/3996413567500385Rodrigues, Eglen Silvia Pipi535.132.151-34http://lattes.cnpq.br/3996413567500385Carvalho, Ademar de Lima138.040.731-15http://lattes.cnpq.br/6926944750460343535.132.151-34Marigo, Adriana Fernandes Coimbra361.228.746-04http://lattes.cnpq.br/4014738511373573Wurzler, Denise2020-03-04T12:44:52Z2017-09-152020-03-04T12:44:52Z2017-08-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisWURZLER, Denise. Diálogo e linguagem: subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para aprendizagem dialógica. 2017. 163 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2017.http://ri.ufmt.br/handle/1/1914porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-04-27T13:17:59Zoai:localhost:1/1914Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-04-27T13:17:59Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica |
title |
Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica |
spellingShingle |
Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica Wurzler, Denise Diálogo Linguagem Interação social Aprendizagem dialógica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Dialogue Language Social interaction Dialogic learning |
title_short |
Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica |
title_full |
Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica |
title_fullStr |
Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica |
title_full_unstemmed |
Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica |
title_sort |
Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica |
author |
Wurzler, Denise |
author_facet |
Wurzler, Denise |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rodrigues, Eglen Sílvia Pipi http://lattes.cnpq.br/3996413567500385 Rodrigues, Eglen Silvia Pipi 535.132.151-34 http://lattes.cnpq.br/3996413567500385 Carvalho, Ademar de Lima 138.040.731-15 http://lattes.cnpq.br/6926944750460343 535.132.151-34 Marigo, Adriana Fernandes Coimbra 361.228.746-04 http://lattes.cnpq.br/4014738511373573 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Wurzler, Denise |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diálogo Linguagem Interação social Aprendizagem dialógica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Dialogue Language Social interaction Dialogic learning |
topic |
Diálogo Linguagem Interação social Aprendizagem dialógica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Dialogue Language Social interaction Dialogic learning |
description |
We present the research of Master in Education developed in the PPGEDU of UFMT - Campus of Rondonópolis with the theme: Dialogue and Language: Theoretical subsidies of Paulo Freire and Lev Vygotski for the dialogical learning". In this dissertation we analyze the articulation between the concepts of Freire's dialogue and the language of Vygotski, understood in the elaboration of Dialogic Learning, as a possible answer to the educational challenges of the Information Society. In order to verify the concepts of dialogue (in Freire) and language (in Vygotsky) that contributed to the construction of the theoretical bases of the Dialogic Learning. We analyze in the works of the two authors the articulation of these concepts of Language in Vygotski and Dialogue in Freire. The methodology used for this research is qualitative bibliographical in nature and we use to analyze the data, the Content Analysis. Therefore, we bring in our research the importance of dialogue and language through social interaction, for the construction of Dialogic Learning. The research aims to contribute to the educational scenario by reflecting on dialogue and language as the center of social interactions in Contemporaneity. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-09-15 2017-08-09 2020-03-04T12:44:52Z 2020-03-04T12:44:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
WURZLER, Denise. Diálogo e linguagem: subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para aprendizagem dialógica. 2017. 163 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2017. http://ri.ufmt.br/handle/1/1914 |
identifier_str_mv |
WURZLER, Denise. Diálogo e linguagem: subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para aprendizagem dialógica. 2017. 163 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2017. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/1914 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) – Rondonópolis UFMT CUR - Rondonópolis Programa de Pós-Graduação em Educação - Rondonópolis |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) – Rondonópolis UFMT CUR - Rondonópolis Programa de Pós-Graduação em Educação - Rondonópolis |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648502176776192 |