Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wurzler, Denise
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/1914
Resumo: We present the research of Master in Education developed in the PPGEDU of UFMT - Campus of Rondonópolis with the theme: Dialogue and Language: Theoretical subsidies of Paulo Freire and Lev Vygotski for the dialogical learning". In this dissertation we analyze the articulation between the concepts of Freire's dialogue and the language of Vygotski, understood in the elaboration of Dialogic Learning, as a possible answer to the educational challenges of the Information Society. In order to verify the concepts of dialogue (in Freire) and language (in Vygotsky) that contributed to the construction of the theoretical bases of the Dialogic Learning. We analyze in the works of the two authors the articulation of these concepts of Language in Vygotski and Dialogue in Freire. The methodology used for this research is qualitative bibliographical in nature and we use to analyze the data, the Content Analysis. Therefore, we bring in our research the importance of dialogue and language through social interaction, for the construction of Dialogic Learning. The research aims to contribute to the educational scenario by reflecting on dialogue and language as the center of social interactions in Contemporaneity.
id UFMT_f40d56df076b6c4bdd3ccf74a1cf60b9
oai_identifier_str oai:localhost:1/1914
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógicaDiálogoLinguagemInteração socialAprendizagem dialógicaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAODialogueLanguageSocial interactionDialogic learningWe present the research of Master in Education developed in the PPGEDU of UFMT - Campus of Rondonópolis with the theme: Dialogue and Language: Theoretical subsidies of Paulo Freire and Lev Vygotski for the dialogical learning". In this dissertation we analyze the articulation between the concepts of Freire's dialogue and the language of Vygotski, understood in the elaboration of Dialogic Learning, as a possible answer to the educational challenges of the Information Society. In order to verify the concepts of dialogue (in Freire) and language (in Vygotsky) that contributed to the construction of the theoretical bases of the Dialogic Learning. We analyze in the works of the two authors the articulation of these concepts of Language in Vygotski and Dialogue in Freire. The methodology used for this research is qualitative bibliographical in nature and we use to analyze the data, the Content Analysis. Therefore, we bring in our research the importance of dialogue and language through social interaction, for the construction of Dialogic Learning. The research aims to contribute to the educational scenario by reflecting on dialogue and language as the center of social interactions in Contemporaneity.Apresentamos a pesquisa de Mestrado em Educação desenvolvido no PPGEDU da UFMT – Campus de Rondonópolis com o tema: Diálogo e Linguagem: Subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica. Nesta dissertação analisamos a articulação entre os conceitos de diálogo de Freire e o de linguagem de Vygotski, compreendida na elaboração da Aprendizagem Dialógica, como possível resposta aos desafios educacionais da Sociedade da Informação. Com o objetivo de verificar os conceitos de diálogo (em Freire) e linguagem (em Vygotsky) que contribuíram para a construção das bases teóricas da Aprendizagem Dialógica. Analisamos nas obras dos dois autores a articulação destes conceitos de Linguagem em Vygotski e Diálogo em Freire. A metodologia utilizada para essa pesquisa é de natureza bibliográfica de abordagem qualitativa e utilizamos para analisar os dados, a Análise de Conteúdo. Portanto, trazemos em nossa pesquisa a importância do diálogo e da linguagem por intermédio da interação social, para a construção da Aprendizagem Dialógica. A investigação pretende contribuir com o cenário educacional refletindo sobre o diálogo e a linguagem como centro das interações sociais na Contemporaneidade.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) – RondonópolisUFMT CUR - RondonópolisPrograma de Pós-Graduação em Educação - RondonópolisRodrigues, Eglen Sílvia Pipihttp://lattes.cnpq.br/3996413567500385Rodrigues, Eglen Silvia Pipi535.132.151-34http://lattes.cnpq.br/3996413567500385Carvalho, Ademar de Lima138.040.731-15http://lattes.cnpq.br/6926944750460343535.132.151-34Marigo, Adriana Fernandes Coimbra361.228.746-04http://lattes.cnpq.br/4014738511373573Wurzler, Denise2020-03-04T12:44:52Z2017-09-152020-03-04T12:44:52Z2017-08-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisWURZLER, Denise. Diálogo e linguagem: subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para aprendizagem dialógica. 2017. 163 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2017.http://ri.ufmt.br/handle/1/1914porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-04-27T13:17:59Zoai:localhost:1/1914Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-04-27T13:17:59Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica
title Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica
spellingShingle Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica
Wurzler, Denise
Diálogo
Linguagem
Interação social
Aprendizagem dialógica
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Dialogue
Language
Social interaction
Dialogic learning
title_short Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica
title_full Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica
title_fullStr Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica
title_full_unstemmed Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica
title_sort Diálogo e linguagem : subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para a aprendizagem dialógica
author Wurzler, Denise
author_facet Wurzler, Denise
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rodrigues, Eglen Sílvia Pipi
http://lattes.cnpq.br/3996413567500385
Rodrigues, Eglen Silvia Pipi
535.132.151-34
http://lattes.cnpq.br/3996413567500385
Carvalho, Ademar de Lima
138.040.731-15
http://lattes.cnpq.br/6926944750460343
535.132.151-34
Marigo, Adriana Fernandes Coimbra
361.228.746-04
http://lattes.cnpq.br/4014738511373573
dc.contributor.author.fl_str_mv Wurzler, Denise
dc.subject.por.fl_str_mv Diálogo
Linguagem
Interação social
Aprendizagem dialógica
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Dialogue
Language
Social interaction
Dialogic learning
topic Diálogo
Linguagem
Interação social
Aprendizagem dialógica
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Dialogue
Language
Social interaction
Dialogic learning
description We present the research of Master in Education developed in the PPGEDU of UFMT - Campus of Rondonópolis with the theme: Dialogue and Language: Theoretical subsidies of Paulo Freire and Lev Vygotski for the dialogical learning". In this dissertation we analyze the articulation between the concepts of Freire's dialogue and the language of Vygotski, understood in the elaboration of Dialogic Learning, as a possible answer to the educational challenges of the Information Society. In order to verify the concepts of dialogue (in Freire) and language (in Vygotsky) that contributed to the construction of the theoretical bases of the Dialogic Learning. We analyze in the works of the two authors the articulation of these concepts of Language in Vygotski and Dialogue in Freire. The methodology used for this research is qualitative bibliographical in nature and we use to analyze the data, the Content Analysis. Therefore, we bring in our research the importance of dialogue and language through social interaction, for the construction of Dialogic Learning. The research aims to contribute to the educational scenario by reflecting on dialogue and language as the center of social interactions in Contemporaneity.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-15
2017-08-09
2020-03-04T12:44:52Z
2020-03-04T12:44:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv WURZLER, Denise. Diálogo e linguagem: subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para aprendizagem dialógica. 2017. 163 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2017.
http://ri.ufmt.br/handle/1/1914
identifier_str_mv WURZLER, Denise. Diálogo e linguagem: subsídios teóricos de Paulo Freire e Lev Vygotski para aprendizagem dialógica. 2017. 163 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2017.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/1914
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) – Rondonópolis
UFMT CUR - Rondonópolis
Programa de Pós-Graduação em Educação - Rondonópolis
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) – Rondonópolis
UFMT CUR - Rondonópolis
Programa de Pós-Graduação em Educação - Rondonópolis
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648502176776192