FÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional Universidade Franciscana |
Texto Completo: | http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/101 http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/359 |
Resumo: | This study aimed to evaluate the role of education in traffic associated with kinematics and evaluate possible changes in behavior with respect to the direction of future drivers. Participated in our survey, students in the first year of high school, a private educational institution in the North West of the State of Rio Grande do Sul. In all activities was used traffic to assist in the understanding of some physical concepts in kinematics and the Newton´s laws, physics curriculum content for the first year. The survey was conducted using structured questionnaires along with application classes using the methodology of the three pedagogical moments methodology for providing discussion between students and teacher and for problem-solving. Besides the three questionnaires during classes, some observations were made in the development of activities. The traffic topic is very useful for the application of physics concepts, providing a major increase in the appropriation of knowledge by the students (meaningful learning), in relation to these concepts. We conclude that this work contributed to the construction of knowledge of the physics of the participants. A significant change in attitude toward transit was also observed by changing thoughts and even forming opinions not previously existed. |
id |
UFN-1_b62e8f64963f2c523cdf40c41f4b39e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede.universidadefranciscana.edu.br:UFN-BDTD/359 |
network_acronym_str |
UFN-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional Universidade Franciscana |
repository_id_str |
http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/oai/request |
spelling |
Bulhões, Luis Otavio de SousaCPF:55064698887http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787727Z0CPF:77399790078http://lattes.cnpq.br/6327796302943485Brust, Alexandre2018-06-27T19:12:54Z2013-12-19BRUST, Alexandre. Física aplicada nas situações de trânsito. 2013. 78 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2013.http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/101http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/359This study aimed to evaluate the role of education in traffic associated with kinematics and evaluate possible changes in behavior with respect to the direction of future drivers. Participated in our survey, students in the first year of high school, a private educational institution in the North West of the State of Rio Grande do Sul. In all activities was used traffic to assist in the understanding of some physical concepts in kinematics and the Newton´s laws, physics curriculum content for the first year. The survey was conducted using structured questionnaires along with application classes using the methodology of the three pedagogical moments methodology for providing discussion between students and teacher and for problem-solving. Besides the three questionnaires during classes, some observations were made in the development of activities. The traffic topic is very useful for the application of physics concepts, providing a major increase in the appropriation of knowledge by the students (meaningful learning), in relation to these concepts. We conclude that this work contributed to the construction of knowledge of the physics of the participants. A significant change in attitude toward transit was also observed by changing thoughts and even forming opinions not previously existed.O presente trabalho teve como objetivo avaliar o papel da educação no trânsito associada a aula de cinemática e avaliar possíveis mudanças de comportamento com relação a direção de futuros motoristas. Participaram de nossa pesquisa, alunos do primeiro ano do Ensino Médio, de uma Instituição de Ensino Privado no Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Em todas as atividades foi utilizado tema Trânsito para auxiliar na compreensão de alguns conceitos físicos presentes na Cinemática e nas Leis de Newton, conteúdos do currículo da Física para o primeiro ano. A pesquisa foi realizada utilizando questionários estruturados, juntamente com aulas de aplicação com o uso da metodologia dos três momentos pedagógicos, metodologia utilizada por proporcionar discussão entre os alunos e o professor e por ter caráter problematizador. Além dos três questionários aplicados no decorrer das aulas, foram feitas algumas observações no desenvolvimento das atividades. O tema Trânsito é muito útil para a aplicação de conceitos de Física, proporcionando um acréscimo na apropriação do conhecimento por parte dos alunos (aprendizagem significativa), em relação à esses conceitos. Concluímos que esse trabalho contribuiu para a construção do conhecimento da Física dos participantes. Também foi observada uma mudança significativa de atitude em relação ao trânsito, alterando pensamentos e até mesmo formando opiniões que anteriormente nem existiam.Made available in DSpace on 2018-06-27T19:12:54Z (GMT). No. of bitstreams: 3 Alexandre Brust.pdf.txt: 107472 bytes, checksum: 05646f4de5ee44912e3b75e7da90fcc7 (MD5) Alexandre Brust.pdf.jpg: 3286 bytes, checksum: 3e86301426c3f6b8d1c39f754aaf7457 (MD5) Alexandre Brust.pdf: 2660130 bytes, checksum: 291968ae6c224dcce166603b07f4e114 (MD5) Previous issue date: 2013-12-19Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/retrieve/283/Alexandre%20Brust.pdf.jpgporUniversidade FranciscanaMestrado Profissionalizante em Ensino de Física e MatemáticaUFNBREnsino de FísicaTrânsitoensino de físicacinemáticaLeis de NewtonTrafficphysics teachingkinematicsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAFÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITOinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional Universidade Franciscanainstname:Universidade Franciscana (UFN)instacron:UFNTEXTAlexandre Brust.pdf.txttext/plain107472http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/359/1/Alexandre+Brust.pdf.txt05646f4de5ee44912e3b75e7da90fcc7MD51THUMBNAILAlexandre Brust.pdf.jpgimage/jpeg3286http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/359/2/Alexandre+Brust.pdf.jpg3e86301426c3f6b8d1c39f754aaf7457MD52ORIGINALAlexandre Brust.pdfapplication/pdf2660130http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/359/3/Alexandre+Brust.pdf291968ae6c224dcce166603b07f4e114MD53UFN-BDTD/3592018-08-01 14:39:09.937oai:tede.universidadefranciscana.edu.br:UFN-BDTD/359Repositório de Publicaçõeshttp://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/oai/requestopendoar:2018-08-01T17:39:09Repositório Institucional Universidade Franciscana - Universidade Franciscana (UFN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
FÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITO |
title |
FÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITO |
spellingShingle |
FÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITO Brust, Alexandre Trânsito ensino de física cinemática Leis de Newton Traffic physics teaching kinematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
title_short |
FÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITO |
title_full |
FÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITO |
title_fullStr |
FÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITO |
title_full_unstemmed |
FÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITO |
title_sort |
FÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITO |
author |
Brust, Alexandre |
author_facet |
Brust, Alexandre |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bulhões, Luis Otavio de Sousa |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:55064698887 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787727Z0 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:77399790078 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6327796302943485 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brust, Alexandre |
contributor_str_mv |
Bulhões, Luis Otavio de Sousa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trânsito ensino de física cinemática Leis de Newton |
topic |
Trânsito ensino de física cinemática Leis de Newton Traffic physics teaching kinematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Traffic physics teaching kinematics |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
description |
This study aimed to evaluate the role of education in traffic associated with kinematics and evaluate possible changes in behavior with respect to the direction of future drivers. Participated in our survey, students in the first year of high school, a private educational institution in the North West of the State of Rio Grande do Sul. In all activities was used traffic to assist in the understanding of some physical concepts in kinematics and the Newton´s laws, physics curriculum content for the first year. The survey was conducted using structured questionnaires along with application classes using the methodology of the three pedagogical moments methodology for providing discussion between students and teacher and for problem-solving. Besides the three questionnaires during classes, some observations were made in the development of activities. The traffic topic is very useful for the application of physics concepts, providing a major increase in the appropriation of knowledge by the students (meaningful learning), in relation to these concepts. We conclude that this work contributed to the construction of knowledge of the physics of the participants. A significant change in attitude toward transit was also observed by changing thoughts and even forming opinions not previously existed. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-12-19 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-06-27T19:12:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BRUST, Alexandre. Física aplicada nas situações de trânsito. 2013. 78 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/101 http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/359 |
identifier_str_mv |
BRUST, Alexandre. Física aplicada nas situações de trânsito. 2013. 78 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2013. |
url |
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/101 http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/359 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Franciscana |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado Profissionalizante em Ensino de Física e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ensino de Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Franciscana |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional Universidade Franciscana instname:Universidade Franciscana (UFN) instacron:UFN |
instname_str |
Universidade Franciscana (UFN) |
instacron_str |
UFN |
institution |
UFN |
reponame_str |
Repositório Institucional Universidade Franciscana |
collection |
Repositório Institucional Universidade Franciscana |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/359/1/Alexandre+Brust.pdf.txt http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/359/2/Alexandre+Brust.pdf.jpg http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/359/3/Alexandre+Brust.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
05646f4de5ee44912e3b75e7da90fcc7 3e86301426c3f6b8d1c39f754aaf7457 291968ae6c224dcce166603b07f4e114 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional Universidade Franciscana - Universidade Franciscana (UFN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1809269397238317056 |