FÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brust, Alexandre
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional Universidade Franciscana
Texto Completo: http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/101
http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/359
Resumo: This study aimed to evaluate the role of education in traffic associated with kinematics and evaluate possible changes in behavior with respect to the direction of future drivers. Participated in our survey, students in the first year of high school, a private educational institution in the North West of the State of Rio Grande do Sul. In all activities was used traffic to assist in the understanding of some physical concepts in kinematics and the Newton´s laws, physics curriculum content for the first year. The survey was conducted using structured questionnaires along with application classes using the methodology of the three pedagogical moments methodology for providing discussion between students and teacher and for problem-solving. Besides the three questionnaires during classes, some observations were made in the development of activities. The traffic topic is very useful for the application of physics concepts, providing a major increase in the appropriation of knowledge by the students (meaningful learning), in relation to these concepts. We conclude that this work contributed to the construction of knowledge of the physics of the participants. A significant change in attitude toward transit was also observed by changing thoughts and even forming opinions not previously existed.
id UFN-1_b62e8f64963f2c523cdf40c41f4b39e1
oai_identifier_str oai:tede.universidadefranciscana.edu.br:UFN-BDTD/359
network_acronym_str UFN-1
network_name_str Repositório Institucional Universidade Franciscana
repository_id_str http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/oai/request
spelling Bulhões, Luis Otavio de SousaCPF:55064698887http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787727Z0CPF:77399790078http://lattes.cnpq.br/6327796302943485Brust, Alexandre2018-06-27T19:12:54Z2013-12-19BRUST, Alexandre. Física aplicada nas situações de trânsito. 2013. 78 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2013.http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/101http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/359This study aimed to evaluate the role of education in traffic associated with kinematics and evaluate possible changes in behavior with respect to the direction of future drivers. Participated in our survey, students in the first year of high school, a private educational institution in the North West of the State of Rio Grande do Sul. In all activities was used traffic to assist in the understanding of some physical concepts in kinematics and the Newton´s laws, physics curriculum content for the first year. The survey was conducted using structured questionnaires along with application classes using the methodology of the three pedagogical moments methodology for providing discussion between students and teacher and for problem-solving. Besides the three questionnaires during classes, some observations were made in the development of activities. The traffic topic is very useful for the application of physics concepts, providing a major increase in the appropriation of knowledge by the students (meaningful learning), in relation to these concepts. We conclude that this work contributed to the construction of knowledge of the physics of the participants. A significant change in attitude toward transit was also observed by changing thoughts and even forming opinions not previously existed.O presente trabalho teve como objetivo avaliar o papel da educação no trânsito associada a aula de cinemática e avaliar possíveis mudanças de comportamento com relação a direção de futuros motoristas. Participaram de nossa pesquisa, alunos do primeiro ano do Ensino Médio, de uma Instituição de Ensino Privado no Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Em todas as atividades foi utilizado tema Trânsito para auxiliar na compreensão de alguns conceitos físicos presentes na Cinemática e nas Leis de Newton, conteúdos do currículo da Física para o primeiro ano. A pesquisa foi realizada utilizando questionários estruturados, juntamente com aulas de aplicação com o uso da metodologia dos três momentos pedagógicos, metodologia utilizada por proporcionar discussão entre os alunos e o professor e por ter caráter problematizador. Além dos três questionários aplicados no decorrer das aulas, foram feitas algumas observações no desenvolvimento das atividades. O tema Trânsito é muito útil para a aplicação de conceitos de Física, proporcionando um acréscimo na apropriação do conhecimento por parte dos alunos (aprendizagem significativa), em relação à esses conceitos. Concluímos que esse trabalho contribuiu para a construção do conhecimento da Física dos participantes. Também foi observada uma mudança significativa de atitude em relação ao trânsito, alterando pensamentos e até mesmo formando opiniões que anteriormente nem existiam.Made available in DSpace on 2018-06-27T19:12:54Z (GMT). No. of bitstreams: 3 Alexandre Brust.pdf.txt: 107472 bytes, checksum: 05646f4de5ee44912e3b75e7da90fcc7 (MD5) Alexandre Brust.pdf.jpg: 3286 bytes, checksum: 3e86301426c3f6b8d1c39f754aaf7457 (MD5) Alexandre Brust.pdf: 2660130 bytes, checksum: 291968ae6c224dcce166603b07f4e114 (MD5) Previous issue date: 2013-12-19Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/retrieve/283/Alexandre%20Brust.pdf.jpgporUniversidade FranciscanaMestrado Profissionalizante em Ensino de Física e MatemáticaUFNBREnsino de FísicaTrânsitoensino de físicacinemáticaLeis de NewtonTrafficphysics teachingkinematicsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAFÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITOinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional Universidade Franciscanainstname:Universidade Franciscana (UFN)instacron:UFNTEXTAlexandre Brust.pdf.txttext/plain107472http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/359/1/Alexandre+Brust.pdf.txt05646f4de5ee44912e3b75e7da90fcc7MD51THUMBNAILAlexandre Brust.pdf.jpgimage/jpeg3286http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/359/2/Alexandre+Brust.pdf.jpg3e86301426c3f6b8d1c39f754aaf7457MD52ORIGINALAlexandre Brust.pdfapplication/pdf2660130http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/359/3/Alexandre+Brust.pdf291968ae6c224dcce166603b07f4e114MD53UFN-BDTD/3592018-08-01 14:39:09.937oai:tede.universidadefranciscana.edu.br:UFN-BDTD/359Repositório de Publicaçõeshttp://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/oai/requestopendoar:2018-08-01T17:39:09Repositório Institucional Universidade Franciscana - Universidade Franciscana (UFN)false
dc.title.por.fl_str_mv FÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITO
title FÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITO
spellingShingle FÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITO
Brust, Alexandre
Trânsito
ensino de física
cinemática
Leis de Newton
Traffic
physics teaching
kinematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
title_short FÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITO
title_full FÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITO
title_fullStr FÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITO
title_full_unstemmed FÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITO
title_sort FÍSICA APLICADA NAS SITUAÇÕES DE TRÂNSITO
author Brust, Alexandre
author_facet Brust, Alexandre
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bulhões, Luis Otavio de Sousa
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:55064698887
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787727Z0
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:77399790078
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6327796302943485
dc.contributor.author.fl_str_mv Brust, Alexandre
contributor_str_mv Bulhões, Luis Otavio de Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Trânsito
ensino de física
cinemática
Leis de Newton
topic Trânsito
ensino de física
cinemática
Leis de Newton
Traffic
physics teaching
kinematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Traffic
physics teaching
kinematics
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
description This study aimed to evaluate the role of education in traffic associated with kinematics and evaluate possible changes in behavior with respect to the direction of future drivers. Participated in our survey, students in the first year of high school, a private educational institution in the North West of the State of Rio Grande do Sul. In all activities was used traffic to assist in the understanding of some physical concepts in kinematics and the Newton´s laws, physics curriculum content for the first year. The survey was conducted using structured questionnaires along with application classes using the methodology of the three pedagogical moments methodology for providing discussion between students and teacher and for problem-solving. Besides the three questionnaires during classes, some observations were made in the development of activities. The traffic topic is very useful for the application of physics concepts, providing a major increase in the appropriation of knowledge by the students (meaningful learning), in relation to these concepts. We conclude that this work contributed to the construction of knowledge of the physics of the participants. A significant change in attitude toward transit was also observed by changing thoughts and even forming opinions not previously existed.
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-12-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-06-27T19:12:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv BRUST, Alexandre. Física aplicada nas situações de trânsito. 2013. 78 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/101
http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/359
identifier_str_mv BRUST, Alexandre. Física aplicada nas situações de trânsito. 2013. 78 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2013.
url http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/101
http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/359
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Franciscana
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado Profissionalizante em Ensino de Física e Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFN
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ensino de Física
publisher.none.fl_str_mv Universidade Franciscana
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional Universidade Franciscana
instname:Universidade Franciscana (UFN)
instacron:UFN
instname_str Universidade Franciscana (UFN)
instacron_str UFN
institution UFN
reponame_str Repositório Institucional Universidade Franciscana
collection Repositório Institucional Universidade Franciscana
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/359/1/Alexandre+Brust.pdf.txt
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/359/2/Alexandre+Brust.pdf.jpg
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/359/3/Alexandre+Brust.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 05646f4de5ee44912e3b75e7da90fcc7
3e86301426c3f6b8d1c39f754aaf7457
291968ae6c224dcce166603b07f4e114
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional Universidade Franciscana - Universidade Franciscana (UFN)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1809269397238317056