PRÁTICAS EXPERIMENTAIS ESCOLARES CONTEXTUALIZADAS PARA O ENSINO E A APRENDIZAGEM CONCEITUAL DE MECÂNICA DE FLUIDOS EM UMA ABORDAGEM INVESTIGATIVA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Cristiane Dotto da
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional Universidade Franciscana
Texto Completo: http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/82
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Resumo: This work presents a study on the teaching and learning of concepts related to the hydrostatic principles for basic education in a meaningful learning perspective, according to a pedagogical approach based on the history of science as a means of contextualization and in experimental practices in an investigative approach for knowledge constructing. Participants are twenty one students from the second grade of a public high school. This study aims to evaluate limits and possibilities for the learning and the teaching practice of these contents in an investigative approach based on experimentation and the history of science. The instruments of data collection are observation, focus group, protocols of activities and open questionnaire. The conclusion obtained suggests that the teaching methodology adopted was considered innovative and promoting of learning due to interest, dialogue and argumentation in the classroom, helping to make the student an active actor in the process of learning, in addition to making this process enjoyable for both students and for the teacher. However, the teaching methodology used in this study did not include the participation of students in the planning and execution of experiments, according to the participants themselves, which points to future directions of teaching practices which consider in planning teaching some assignments for students as autonomy and responsibility with their own learning.
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Participants are twenty one students from the second grade of a public high school. This study aims to evaluate limits and possibilities for the learning and the teaching practice of these contents in an investigative approach based on experimentation and the history of science. The instruments of data collection are observation, focus group, protocols of activities and open questionnaire. The conclusion obtained suggests that the teaching methodology adopted was considered innovative and promoting of learning due to interest, dialogue and argumentation in the classroom, helping to make the student an active actor in the process of learning, in addition to making this process enjoyable for both students and for the teacher. However, the teaching methodology used in this study did not include the participation of students in the planning and execution of experiments, according to the participants themselves, which points to future directions of teaching practices which consider in planning teaching some assignments for students as autonomy and responsibility with their own learning.Este trabalho apresenta um estudo sobre o ensino e a aprendizagem de conceitos relacionados aos princípios da hidrostática para a educação básica na perspectiva de aprendizagem significativa, segundo uma abordagem pedagógica baseada na história da ciência, como forma de contextualização, e em práticas experimentais investigativas para a construção de conhecimentos. Os participantes são vinte e um estudantes da segunda série do ensino médio de uma escola pública. Este estudo tem como objetivo conhecer limites e possibilidades para a aprendizagem e a prática docente desses conteúdos em uma abordagem investigativa baseada na experimentação e na história da ciência. Os instrumentos de coleta de dados são observação direta, grupo focal, fichas de acompanhamento e questionário aberto. A conclusão obtida aponta que a metodologia de ensino adotada foi considerada inovadora e facilitadora da aprendizagem, por promover o diálogo, o interesse e a argumentação em sala de aula, auxiliando a tornar o estudante um ator ativo no processo de aprendizagem, além de tornar este processo agradável para os estudantes e para o professor. No entanto, a metodologia de ensino utilizada neste estudo não incluiu a participação dos estudantes no planejamento e execução dos experimentos, de acordo com os próprios participantes, o que aponta para direções de futuras práticas pedagógicas as quais consideram no planejamento didático algumas atribuições para os estudantes como a autonomia e responsabilidade com sua própria aprendizagem.Made available in DSpace on 2018-06-27T19:12:58Z (GMT). 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