“Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa do Nascimento, João Paulo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Artefilosofia
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5459
Resumo: My research focuses mainly on the analysis of improvisation form an action theory perspective, since improvising is an action and interaction process. My contribuition highlights the process of musical improvisation; in order to achieve a more compreensive level I ilustrate my arguments with exemples from standart jazz (an idiomatic genre) and free jazz (a non idiomatic genre). Finally, I propose a model for understanding improvisational action and interaction that is composed of four fundamental dimensions. Together, these explain improvisation and creativity in improvisation processes: 1) the (musical) material, 2) the interaction between the musicians, 3) the attitude of the actors, and 4) the (emergent) music.
id UFOP-1_1fcacc053b23dc94e3ec4bc852605a9a
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5459
network_acronym_str UFOP-1
network_name_str Artefilosofia
repository_id_str
spelling “Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer” ImprovisaçãoCriatividadeInteraçãoMaterial MusicalMy research focuses mainly on the analysis of improvisation form an action theory perspective, since improvising is an action and interaction process. My contribuition highlights the process of musical improvisation; in order to achieve a more compreensive level I ilustrate my arguments with exemples from standart jazz (an idiomatic genre) and free jazz (a non idiomatic genre). Finally, I propose a model for understanding improvisational action and interaction that is composed of four fundamental dimensions. Together, these explain improvisation and creativity in improvisation processes: 1) the (musical) material, 2) the interaction between the musicians, 3) the attitude of the actors, and 4) the (emergent) music.Minha pesquisa se concentra principalmente na improvisação a partir de uma perspectiva da teoria da ação, uma vez que a improvisação é um processo de ação e interação. Esta contribuição sublinha o processo da improvisação musical; a fim de alcançar um nível mais compreensível, eu ilustro meus argumentos com exemplos oriundos do standart jazz (um gênero idiomático) e do free jazz (um gênero não idiomático). Finalmente, proponho um modelo para comprender a ação e interação improvisatórias que se compõe de quatro dimensões fundamentais. Juntas, estas explicam a improvisação e a criatividade nos processos de improvisação: 1) o material (musical), 2) a interação entre os músicos, 3) a atitude dos atores e, 4) a música (emergente).Universidade Federal de Ouro Preto2022-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5459Artefilosofia; v. 17 n. 32 (2022): DOSSIÊ O CONCEITO DE MATERIAL MUSICAL: DEFINIÇÕES E NARRATIVAS POSSÍVEIS; 40-56Artefilosofia; Vol. 17 No. 32 (2022): The concept of musical material: definitions and possible narratives; 40-562526-78921809-8274reponame:Artefilosofiainstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5459/4046Copyright (c) 2022 João Paulo Costa do Nascimentohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta do Nascimento, João Paulo2022-05-17T10:06:56Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5459Revistahttps://periodicos.ufop.br/raf/PUBhttps://periodicos.ufop.br/raf/oaiartefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br1809-82742526-7892opendoar:2022-05-17T10:06:56Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv “Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer”
title “Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer”
spellingShingle “Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer”
Costa do Nascimento, João Paulo
Improvisação
Criatividade
Interação
Material Musical
title_short “Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer”
title_full “Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer”
title_fullStr “Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer”
title_full_unstemmed “Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer”
title_sort “Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer”
author Costa do Nascimento, João Paulo
author_facet Costa do Nascimento, João Paulo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa do Nascimento, João Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv Improvisação
Criatividade
Interação
Material Musical
topic Improvisação
Criatividade
Interação
Material Musical
description My research focuses mainly on the analysis of improvisation form an action theory perspective, since improvising is an action and interaction process. My contribuition highlights the process of musical improvisation; in order to achieve a more compreensive level I ilustrate my arguments with exemples from standart jazz (an idiomatic genre) and free jazz (a non idiomatic genre). Finally, I propose a model for understanding improvisational action and interaction that is composed of four fundamental dimensions. Together, these explain improvisation and creativity in improvisation processes: 1) the (musical) material, 2) the interaction between the musicians, 3) the attitude of the actors, and 4) the (emergent) music.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5459
url https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5459
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5459/4046
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 João Paulo Costa do Nascimento
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 João Paulo Costa do Nascimento
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Ouro Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Ouro Preto
dc.source.none.fl_str_mv Artefilosofia; v. 17 n. 32 (2022): DOSSIÊ O CONCEITO DE MATERIAL MUSICAL: DEFINIÇÕES E NARRATIVAS POSSÍVEIS; 40-56
Artefilosofia; Vol. 17 No. 32 (2022): The concept of musical material: definitions and possible narratives; 40-56
2526-7892
1809-8274
reponame:Artefilosofia
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Artefilosofia
collection Artefilosofia
repository.name.fl_str_mv Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv artefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br
_version_ 1798313559042555904