“Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Artefilosofia |
Texto Completo: | https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5459 |
Resumo: | My research focuses mainly on the analysis of improvisation form an action theory perspective, since improvising is an action and interaction process. My contribuition highlights the process of musical improvisation; in order to achieve a more compreensive level I ilustrate my arguments with exemples from standart jazz (an idiomatic genre) and free jazz (a non idiomatic genre). Finally, I propose a model for understanding improvisational action and interaction that is composed of four fundamental dimensions. Together, these explain improvisation and creativity in improvisation processes: 1) the (musical) material, 2) the interaction between the musicians, 3) the attitude of the actors, and 4) the (emergent) music. |
id |
UFOP-1_1fcacc053b23dc94e3ec4bc852605a9a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5459 |
network_acronym_str |
UFOP-1 |
network_name_str |
Artefilosofia |
repository_id_str |
|
spelling |
“Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer” ImprovisaçãoCriatividadeInteraçãoMaterial MusicalMy research focuses mainly on the analysis of improvisation form an action theory perspective, since improvising is an action and interaction process. My contribuition highlights the process of musical improvisation; in order to achieve a more compreensive level I ilustrate my arguments with exemples from standart jazz (an idiomatic genre) and free jazz (a non idiomatic genre). Finally, I propose a model for understanding improvisational action and interaction that is composed of four fundamental dimensions. Together, these explain improvisation and creativity in improvisation processes: 1) the (musical) material, 2) the interaction between the musicians, 3) the attitude of the actors, and 4) the (emergent) music.Minha pesquisa se concentra principalmente na improvisação a partir de uma perspectiva da teoria da ação, uma vez que a improvisação é um processo de ação e interação. Esta contribuição sublinha o processo da improvisação musical; a fim de alcançar um nível mais compreensível, eu ilustro meus argumentos com exemplos oriundos do standart jazz (um gênero idiomático) e do free jazz (um gênero não idiomático). Finalmente, proponho um modelo para comprender a ação e interação improvisatórias que se compõe de quatro dimensões fundamentais. Juntas, estas explicam a improvisação e a criatividade nos processos de improvisação: 1) o material (musical), 2) a interação entre os músicos, 3) a atitude dos atores e, 4) a música (emergente).Universidade Federal de Ouro Preto2022-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5459Artefilosofia; v. 17 n. 32 (2022): DOSSIÊ O CONCEITO DE MATERIAL MUSICAL: DEFINIÇÕES E NARRATIVAS POSSÍVEIS; 40-56Artefilosofia; Vol. 17 No. 32 (2022): The concept of musical material: definitions and possible narratives; 40-562526-78921809-8274reponame:Artefilosofiainstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5459/4046Copyright (c) 2022 João Paulo Costa do Nascimentohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta do Nascimento, João Paulo2022-05-17T10:06:56Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5459Revistahttps://periodicos.ufop.br/raf/PUBhttps://periodicos.ufop.br/raf/oaiartefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br1809-82742526-7892opendoar:2022-05-17T10:06:56Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer” |
title |
“Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer” |
spellingShingle |
“Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer” Costa do Nascimento, João Paulo Improvisação Criatividade Interação Material Musical |
title_short |
“Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer” |
title_full |
“Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer” |
title_fullStr |
“Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer” |
title_full_unstemmed |
“Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer” |
title_sort |
“Você não vai tocar o que você praticou… Algo mais vai acontecer” |
author |
Costa do Nascimento, João Paulo |
author_facet |
Costa do Nascimento, João Paulo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa do Nascimento, João Paulo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Improvisação Criatividade Interação Material Musical |
topic |
Improvisação Criatividade Interação Material Musical |
description |
My research focuses mainly on the analysis of improvisation form an action theory perspective, since improvising is an action and interaction process. My contribuition highlights the process of musical improvisation; in order to achieve a more compreensive level I ilustrate my arguments with exemples from standart jazz (an idiomatic genre) and free jazz (a non idiomatic genre). Finally, I propose a model for understanding improvisational action and interaction that is composed of four fundamental dimensions. Together, these explain improvisation and creativity in improvisation processes: 1) the (musical) material, 2) the interaction between the musicians, 3) the attitude of the actors, and 4) the (emergent) music. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5459 |
url |
https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5459 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5459/4046 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 João Paulo Costa do Nascimento http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 João Paulo Costa do Nascimento http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Ouro Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Ouro Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Artefilosofia; v. 17 n. 32 (2022): DOSSIÊ O CONCEITO DE MATERIAL MUSICAL: DEFINIÇÕES E NARRATIVAS POSSÍVEIS; 40-56 Artefilosofia; Vol. 17 No. 32 (2022): The concept of musical material: definitions and possible narratives; 40-56 2526-7892 1809-8274 reponame:Artefilosofia instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) instacron:UFOP |
instname_str |
Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
instacron_str |
UFOP |
institution |
UFOP |
reponame_str |
Artefilosofia |
collection |
Artefilosofia |
repository.name.fl_str_mv |
Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
repository.mail.fl_str_mv |
artefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br |
_version_ |
1798313559042555904 |