The web and the spider:: the work of art at the limit of its interpretation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Juliana de Moraes
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Artefilosofia
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/861
Resumo: This article aims to study the work of Charles Baudelaire, taking into account the reality within it, its historical moment and the society in which the poet lived. Through his presentation of Erick Auerbach's conception of Baudelaire's work, as opposed to Walter Benjamin's analysis of the author's work in order to address not only the work of the poet, but his importance to his time and his society. Through different interpretive methods, the authors painted the portrait of a poet who is essentially ambiguous, contradictory, whose poetry presents opposing instances that are not solved in any synthesis. Baudelaire, however, appears in both authors as a man of his time, both Auerbach and Benjamin tracing the outlook of a figure who was an example of the human condition of his time, subjected to the degradation imposed by bourgeois society, Baudelaire claims the dignity which is that of the human species itself.
id UFOP-1_48f3eaf731100ec6744ac15caa77c95e
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/861
network_acronym_str UFOP-1
network_name_str Artefilosofia
repository_id_str
spelling The web and the spider:: the work of art at the limit of its interpretationA teia e a aranha:: a obra de arte no limite de sua interpretaçãoInterpretationGiorgio AgambenTasteSymposiumPsychoanalysisBaudelaireCondição humanaErich AuerbachWalter BenjaminThis article aims to study the work of Charles Baudelaire, taking into account the reality within it, its historical moment and the society in which the poet lived. Through his presentation of Erick Auerbach's conception of Baudelaire's work, as opposed to Walter Benjamin's analysis of the author's work in order to address not only the work of the poet, but his importance to his time and his society. Through different interpretive methods, the authors painted the portrait of a poet who is essentially ambiguous, contradictory, whose poetry presents opposing instances that are not solved in any synthesis. Baudelaire, however, appears in both authors as a man of his time, both Auerbach and Benjamin tracing the outlook of a figure who was an example of the human condition of his time, subjected to the degradation imposed by bourgeois society, Baudelaire claims the dignity which is that of the human species itself.O presente artigo propõe uma discussão a partir do livro Gosto, do autor italiano Giorgio Agamben, ainda não publicado no Brasil[1]. Neste texto, Agamben debate o modo como historicamente haveria uma cisão entre a filosofia – o campo da falta do saber – e o conhecimento – o campo do saber. Assim, Agamben recoloca a problemática sobre a impossibilidade de apreender o objeto do conhecimento, já exposta em seu livro Estâncias: a palavra e o fantasma na cultura ocidental, desenvolvendo uma leitura do Banquete de Platão, texto seminal para pensar essa questão. No Banquete, estaria exposta a cisão entre o campo epistemológico– o lugar da verdade - e a beleza – o lugar do prazer. Segundo o filósofo, o Banquete confirma a premissa de que a filosofia, por sua própria constituição terminológica enquanto philo-sophia, não procuraria deter a posse do objeto do conhecimento, mantendo em sua estrutura uma falta de algo que lhe escapa permanentemente, mas tampouco se ocuparia do gozo da beleza. Com relação à Estética, esfera que me interessa pesquisar, a formulação do conceito juízo de gosto por Kant seria uma forma, segundo Agamben, de dar notícias dessa antiga querela, ao tentar resolver essa separação. O gosto, por assim dizer, buscaria unir o lugar do conhecimento do objeto, ao julgá-lo, e o deleite das obras de arte, através do prazer desinteressado. Desse modo, proponho me amparar nas considerações de Agamben sobre o tema para forjar uma outra perspectiva que pense a relação da filosofia da arte com relação aos objetos de sua crítica, isto é, as próprias obras de arte, entendendo como elas se colocam como barreiras ao processo de significação convocado pelo conhecimento, ao mesmo tempo em que não recusam o estatuto do prazer. Busco com isso extrair uma via possível para a compreensão do campo contemporâneo da arte, ao reconhecer o limite da interpretação das obras, sempre escapável à filosofia, e resguardar para a crítica a prazerosa possibilidade de gozar daquilo que nos é mais estranho e desconhecido. [1] Trata-se de um texto enviado para a autora do artigo pelo tradutor brasileiro. A tradução inédita é de Cláudio Oliveira.  Por esse motivo, todas as referências ao livro estão sem a página da citação. Assim que for publicado, a autora fará a correção. Universidade Federal de Ouro Preto2018-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/861Artefilosofia; v. 13 n. 24 (2018); 95-109Artefilosofia; Vol. 13 No. 24 (2018); 95-1092526-78921809-8274reponame:Artefilosofiainstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/861/1372Copyright (c) 2018 Artefilosofiahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Juliana de Moraes2021-06-22T13:22:17Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/861Revistahttps://periodicos.ufop.br/raf/PUBhttps://periodicos.ufop.br/raf/oaiartefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br1809-82742526-7892opendoar:2021-06-22T13:22:17Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv The web and the spider:: the work of art at the limit of its interpretation
A teia e a aranha:: a obra de arte no limite de sua interpretação
title The web and the spider:: the work of art at the limit of its interpretation
spellingShingle The web and the spider:: the work of art at the limit of its interpretation
Monteiro, Juliana de Moraes
Interpretation
Giorgio Agamben
Taste
Symposium
Psychoanalysis
Baudelaire
Condição humana
Erich Auerbach
Walter Benjamin
title_short The web and the spider:: the work of art at the limit of its interpretation
title_full The web and the spider:: the work of art at the limit of its interpretation
title_fullStr The web and the spider:: the work of art at the limit of its interpretation
title_full_unstemmed The web and the spider:: the work of art at the limit of its interpretation
title_sort The web and the spider:: the work of art at the limit of its interpretation
author Monteiro, Juliana de Moraes
author_facet Monteiro, Juliana de Moraes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Juliana de Moraes
dc.subject.por.fl_str_mv Interpretation
Giorgio Agamben
Taste
Symposium
Psychoanalysis
Baudelaire
Condição humana
Erich Auerbach
Walter Benjamin
topic Interpretation
Giorgio Agamben
Taste
Symposium
Psychoanalysis
Baudelaire
Condição humana
Erich Auerbach
Walter Benjamin
description This article aims to study the work of Charles Baudelaire, taking into account the reality within it, its historical moment and the society in which the poet lived. Through his presentation of Erick Auerbach's conception of Baudelaire's work, as opposed to Walter Benjamin's analysis of the author's work in order to address not only the work of the poet, but his importance to his time and his society. Through different interpretive methods, the authors painted the portrait of a poet who is essentially ambiguous, contradictory, whose poetry presents opposing instances that are not solved in any synthesis. Baudelaire, however, appears in both authors as a man of his time, both Auerbach and Benjamin tracing the outlook of a figure who was an example of the human condition of his time, subjected to the degradation imposed by bourgeois society, Baudelaire claims the dignity which is that of the human species itself.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/861
url https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/861
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/861/1372
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Artefilosofia
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Artefilosofia
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Ouro Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Ouro Preto
dc.source.none.fl_str_mv Artefilosofia; v. 13 n. 24 (2018); 95-109
Artefilosofia; Vol. 13 No. 24 (2018); 95-109
2526-7892
1809-8274
reponame:Artefilosofia
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Artefilosofia
collection Artefilosofia
repository.name.fl_str_mv Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv artefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br
_version_ 1798313558456401920