The Drama of redemption: : Nietzsche's critique on Wagner's Parsifal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Fernando R. de Moraes
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Artefilosofia
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/758
Resumo: It aims at showing how Nietzsche, in undertaking a physiopsychological analysis of musical pieces, not only applies the genealogical procedure to his aesthetics but also turns the critique of Wagner’s last musical drama – Parsifal – into the ideal moment to unmask the stratagems within the very idea of redemption, which impels us – at least in a Nietzschean point of view – to call into question our most important value judgments.
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spelling The Drama of redemption: : Nietzsche's critique on Wagner's ParsifalO drama da redenção: : a crítica de Nietzsche ao Parsifal de WagnerNietzscheWagnerMusical physiopsychologyRedemption.NietzscheWagnerFisiopsicologia da músicaRedenção.It aims at showing how Nietzsche, in undertaking a physiopsychological analysis of musical pieces, not only applies the genealogical procedure to his aesthetics but also turns the critique of Wagner’s last musical drama – Parsifal – into the ideal moment to unmask the stratagems within the very idea of redemption, which impels us – at least in a Nietzschean point of view – to call into question our most important value judgments.Trata-se de indicar como Nietzsche, ao empreender uma análise fi siopsicológica de obras musicais, não apenas passa a utilizar o procedimento genealógico em suas ponderações esté- ticas, mas também acaba por fazer da crítica à derradeira obra de Richard Wagner – Parsifal – o momento ideal para desmascarar o estratagema contido na idéia mesma de redenção, algo que não pode deixar de se colocar, ao menos do ponto de vista nietzschiano, como um questionamento radical de nossos mais supremos juízos de valor.Universidade Federal de Ouro Preto2017-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/758Artefilosofia; v. 2 n. 3 (2007); 102-110Artefilosofia; Vol. 2 No. 3 (2007); 102-1102526-78921809-8274reponame:Artefilosofiainstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/758/714Copyright (c) 2017 Revista ArteFilosofiahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Fernando R. de Moraes2022-03-25T11:13:20Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/758Revistahttps://periodicos.ufop.br/raf/PUBhttps://periodicos.ufop.br/raf/oaiartefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br1809-82742526-7892opendoar:2022-03-25T11:13:20Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
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