T. W. Adorno e a dialética da expressão na música
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Artefilosofia |
Texto Completo: | https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/4307 |
Resumo: | Adorno understood the artistic phenomenon of expression as a “phenomenon of interference” between the mimetic element and the technique. In music’s case, expression would respond for the force of the particular in its dialectical tension with the universal, which is determinant for the elucidation of the utopian meaning of the idea of a musique informelle: “To make things of which we do not know what they are.” This article aims to show that we can allow a primacy of expression in Adorno. |
id |
UFOP-1_d28d8a48c8596c56258660897f3654a0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4307 |
network_acronym_str |
UFOP-1 |
network_name_str |
Artefilosofia |
repository_id_str |
|
spelling |
T. W. Adorno e a dialética da expressão na músicaAdornoExpressãomusique informellefilosofia da músicaAdorno understood the artistic phenomenon of expression as a “phenomenon of interference” between the mimetic element and the technique. In music’s case, expression would respond for the force of the particular in its dialectical tension with the universal, which is determinant for the elucidation of the utopian meaning of the idea of a musique informelle: “To make things of which we do not know what they are.” This article aims to show that we can allow a primacy of expression in Adorno.Adorno entendeu o fenômeno artístico da expressão como um “fenômeno de interferência” entre o elemento mimético e a técnica. No caso da música, a expressão responderia pela força do particular em sua tensão dialética com o universal, determinante para a elucidação do sentido utópico da ideia de uma musique informelle: “fazer coisas das quais não sabemos o que são”. O artigo procura mostrar que podemos admitir um primado da expressão em Adorno.Universidade Federal de Ouro Preto2020-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/4307Artefilosofia; v. 15 (2020): Edição Especial ; 171-186Artefilosofia; Vol. 15 (2020): Edição Especial ; 171-1862526-78921809-8274reponame:Artefilosofiainstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/4307/3578Copyright (c) 2020 Ricardo Barbosahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Ricardo2022-01-07T16:46:31Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4307Revistahttps://periodicos.ufop.br/raf/PUBhttps://periodicos.ufop.br/raf/oaiartefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br1809-82742526-7892opendoar:2022-01-07T16:46:31Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
T. W. Adorno e a dialética da expressão na música |
title |
T. W. Adorno e a dialética da expressão na música |
spellingShingle |
T. W. Adorno e a dialética da expressão na música Barbosa, Ricardo Adorno Expressão musique informelle filosofia da música |
title_short |
T. W. Adorno e a dialética da expressão na música |
title_full |
T. W. Adorno e a dialética da expressão na música |
title_fullStr |
T. W. Adorno e a dialética da expressão na música |
title_full_unstemmed |
T. W. Adorno e a dialética da expressão na música |
title_sort |
T. W. Adorno e a dialética da expressão na música |
author |
Barbosa, Ricardo |
author_facet |
Barbosa, Ricardo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Ricardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Adorno Expressão musique informelle filosofia da música |
topic |
Adorno Expressão musique informelle filosofia da música |
description |
Adorno understood the artistic phenomenon of expression as a “phenomenon of interference” between the mimetic element and the technique. In music’s case, expression would respond for the force of the particular in its dialectical tension with the universal, which is determinant for the elucidation of the utopian meaning of the idea of a musique informelle: “To make things of which we do not know what they are.” This article aims to show that we can allow a primacy of expression in Adorno. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo de convidado |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/4307 |
url |
https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/4307 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/4307/3578 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Ricardo Barbosa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Ricardo Barbosa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Ouro Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Ouro Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Artefilosofia; v. 15 (2020): Edição Especial ; 171-186 Artefilosofia; Vol. 15 (2020): Edição Especial ; 171-186 2526-7892 1809-8274 reponame:Artefilosofia instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) instacron:UFOP |
instname_str |
Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
instacron_str |
UFOP |
institution |
UFOP |
reponame_str |
Artefilosofia |
collection |
Artefilosofia |
repository.name.fl_str_mv |
Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
repository.mail.fl_str_mv |
artefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br |
_version_ |
1798313558956572672 |