Fictional Modes and Historicity: Charles Dickens, Franz Kafka, Raymond Carver

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franco, Gustavo Naves
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: História da Historiografia
Texto Completo: https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/824
Resumo: This article proposes a comparative reading of the works by Charles Dickens (1812-1870), Franz Kafka (1883-1924) and Raymond Carver (1938-1988), based on Northrop Frye’s “Theory of Modes”. The different usages of the tragic mode and the comic mode are analyzed as signs of historicity that follow cultural transformations observed between the 19th and the 20th centuries in the Western world. The recurrent modal counterpoints of each writer are seen to create a dynamic of identities and differences in the relation between their narratives, and in the relations among the texts and their contextual circumstances. And, finally, the article indicates a possibility of using these analytical resources in order to understand the dialogue between literature and society in the post-1945 period, when the prevalence of the tragic mode confers a distinctive relevance to the more punctual manifestations of the comic mode.
id UFOP-2_2b7c1c96767899792100251b780e2d5f
oai_identifier_str oai:ojs.www.historiadahistoriografia.com.br:article/824
network_acronym_str UFOP-2
network_name_str História da Historiografia
repository_id_str
spelling Fictional Modes and Historicity: Charles Dickens, Franz Kafka, Raymond CarverModos ficcionais e historicidade: Charles Dickens, Franz Kafka, Raymond CarverFictionHistoricityNarrativesFicciónHistoricidadNarrativasFicçãoHistoricidadeNarrativasThis article proposes a comparative reading of the works by Charles Dickens (1812-1870), Franz Kafka (1883-1924) and Raymond Carver (1938-1988), based on Northrop Frye’s “Theory of Modes”. The different usages of the tragic mode and the comic mode are analyzed as signs of historicity that follow cultural transformations observed between the 19th and the 20th centuries in the Western world. The recurrent modal counterpoints of each writer are seen to create a dynamic of identities and differences in the relation between their narratives, and in the relations among the texts and their contextual circumstances. And, finally, the article indicates a possibility of using these analytical resources in order to understand the dialogue between literature and society in the post-1945 period, when the prevalence of the tragic mode confers a distinctive relevance to the more punctual manifestations of the comic mode.O artigo propõe uma leitura comparativa das obras de Charles Dickens (1812-1870), Franz Kafka (1883-1924) e Raymond Carver (1938-1988), com base na “Teoria dos Modos” de Northrop Frye. Neste percurso, os diferentes usos do modo cômico e do modo trágico são analisados como signos de historicidade que acompanham transformações culturais verificadas entre os séculos XIX e XX no ocidente. Observa-se, então, que os contrapontos modais recorrentes em cada autor criam uma dinâmica de identidades e diferenças entre suas narrativas, bem como entre os textos e as circunstâncias contextuais em que emergem. E, por fim, é indicada uma possibilidade de mobilização desses recursos analíticos para o entendimento de aspectos da relação entre literatura e sociedade no período pós-1945, quando a proeminência do modo trágico confere relevância distintiva às manifestações pontuais do cômico na ficção.Sociedade Brasileira de Teoria e História da Historiografia, Universidade Federal de Ouro Preto, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro2014-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/82410.15848/hh.v0i16.824História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 7 No. 16 (2014); 121-137História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 7 Núm. 16 (2014); 121-137História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; v. 7 n. 16 (2014); 121-1371983-9928reponame:História da Historiografiainstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/824/498Franco, Gustavo Navesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-05-02T02:38:44Zoai:ojs.www.historiadahistoriografia.com.br:article/824Revistahttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revistaPUBhttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/oaivaldei354@gmail.com || historiadahistoriografia@hotmail.com1983-99281983-9928opendoar:2020-05-02T02:38:44História da Historiografia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv Fictional Modes and Historicity: Charles Dickens, Franz Kafka, Raymond Carver
Modos ficcionais e historicidade: Charles Dickens, Franz Kafka, Raymond Carver
title Fictional Modes and Historicity: Charles Dickens, Franz Kafka, Raymond Carver
spellingShingle Fictional Modes and Historicity: Charles Dickens, Franz Kafka, Raymond Carver
Franco, Gustavo Naves
Fiction
Historicity
Narratives
Ficción
Historicidad
Narrativas
Ficção
Historicidade
Narrativas
title_short Fictional Modes and Historicity: Charles Dickens, Franz Kafka, Raymond Carver
title_full Fictional Modes and Historicity: Charles Dickens, Franz Kafka, Raymond Carver
title_fullStr Fictional Modes and Historicity: Charles Dickens, Franz Kafka, Raymond Carver
title_full_unstemmed Fictional Modes and Historicity: Charles Dickens, Franz Kafka, Raymond Carver
title_sort Fictional Modes and Historicity: Charles Dickens, Franz Kafka, Raymond Carver
author Franco, Gustavo Naves
author_facet Franco, Gustavo Naves
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Franco, Gustavo Naves
dc.subject.por.fl_str_mv Fiction
Historicity
Narratives
Ficción
Historicidad
Narrativas
Ficção
Historicidade
Narrativas
topic Fiction
Historicity
Narratives
Ficción
Historicidad
Narrativas
Ficção
Historicidade
Narrativas
description This article proposes a comparative reading of the works by Charles Dickens (1812-1870), Franz Kafka (1883-1924) and Raymond Carver (1938-1988), based on Northrop Frye’s “Theory of Modes”. The different usages of the tragic mode and the comic mode are analyzed as signs of historicity that follow cultural transformations observed between the 19th and the 20th centuries in the Western world. The recurrent modal counterpoints of each writer are seen to create a dynamic of identities and differences in the relation between their narratives, and in the relations among the texts and their contextual circumstances. And, finally, the article indicates a possibility of using these analytical resources in order to understand the dialogue between literature and society in the post-1945 period, when the prevalence of the tragic mode confers a distinctive relevance to the more punctual manifestations of the comic mode.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/824
10.15848/hh.v0i16.824
url https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/824
identifier_str_mv 10.15848/hh.v0i16.824
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/824/498
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Teoria e História da Historiografia, Universidade Federal de Ouro Preto, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Teoria e História da Historiografia, Universidade Federal de Ouro Preto, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 7 No. 16 (2014); 121-137
História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 7 Núm. 16 (2014); 121-137
História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; v. 7 n. 16 (2014); 121-137
1983-9928
reponame:História da Historiografia
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str História da Historiografia
collection História da Historiografia
repository.name.fl_str_mv História da Historiografia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv valdei354@gmail.com || historiadahistoriografia@hotmail.com
_version_ 1797220358588203008