Lodovico Dolce and a critic to Giorgio Vasari’s Vite
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | História da Historiografia |
Texto Completo: | https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/379 |
Resumo: | This paper considers some aspects that link the Dialogo della pittura intitolato l’Aretino (1557), of the Venetian man of letters Lodovico Dolce, to the work Le Vite de’ più eccellente architetti, pittori et scultori italiani, da Cimabue, insino a’ tempi nostri (1550), of the Florentine historian Giorgio Vasari. It seeks to demonstrate along its lines that Dolce’s work was based on theoretical concepts exposed in the Vite, while reverting them to his own arguments in order to exalt the Venetian Cinquecento painting as cultural heritage, by matching it with the Tosco-Roman art, and stressing the importance of Titian’s painting, which was absent in the first edition of Vasari’s work. |
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Lodovico Dolce and a critic to Giorgio Vasari’s ViteLodovico Dolce e uma crítica às Vite de Giorgio VasariHumanist historiographyRenaissanceCriticismHistoriografía humanistaRenacimientoCríticaHistoriografia humanistaRenascimentoCríticaThis paper considers some aspects that link the Dialogo della pittura intitolato l’Aretino (1557), of the Venetian man of letters Lodovico Dolce, to the work Le Vite de’ più eccellente architetti, pittori et scultori italiani, da Cimabue, insino a’ tempi nostri (1550), of the Florentine historian Giorgio Vasari. It seeks to demonstrate along its lines that Dolce’s work was based on theoretical concepts exposed in the Vite, while reverting them to his own arguments in order to exalt the Venetian Cinquecento painting as cultural heritage, by matching it with the Tosco-Roman art, and stressing the importance of Titian’s painting, which was absent in the first edition of Vasari’s work.Este artigo contempla alguns aspectos que ligam o Dialogo della pittura intitolato l´Aretino (1557), do Homem de Letras veneziano Lodovico Dolce, à obra do historiador Florentino, Giorgio Vasari, Le vitede´più eccellenti architetti, pittori et scultori italiani, da Cimabue, insino a´tempi nostri (1550). Procura-se demonstrar ao longo do texto que Dolce apoiou-se em conceitos teóricos expostos nas Vite, revertendo-os em seus próprios argumentos com o propósito de exaltar a pintura veneziana enquanto patrimônio cultural do Cinquecento, equiparando-a à arte da Tosco-romana, bem como buscou salientar a relevância da pintura de Ticiano, ausente da primeira edição da obra.Sociedade Brasileira de Teoria e História da Historiografia, Universidade Federal de Ouro Preto, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro2012-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/37910.15848/hh.v0i9.379História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 5 No. 9 (2012); 72-87História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 5 Núm. 9 (2012); 72-87História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; v. 5 n. 9 (2012); 72-871983-9928reponame:História da Historiografiainstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/379/295Ventura, Rejane Maria Bernalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-05-02T02:41:06Zoai:ojs.www.historiadahistoriografia.com.br:article/379Revistahttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revistaPUBhttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/oaivaldei354@gmail.com || historiadahistoriografia@hotmail.com1983-99281983-9928opendoar:2020-05-02T02:41:06História da Historiografia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
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