Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Patrono, Rosângela Milagres
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ferreira, Ana Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revemop
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4596
Resumo: This article presents a survey of Brazilian research on mathematical knowledge for teaching, from the thesis database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. In all, 33 researches were surveyed. All studies are qualitative, in which the collection of information took place mainly through observation (supported by audio and video recordings, in addition to a field diary), questionnaires, interviews and records produced by participants in extension courses, disciplines and study groups. The results show gaps in the education of participants in relation to mathematical knowledge for teaching and suggest the need to pay attention to them both in the Mathematics and Pedagogy Degree courses, as well as in continuing education actions.
id UFOP-3_3859be5164993b50999e6b8988b0ec7c
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4596
network_acronym_str UFOP-3
network_name_str Revemop
repository_id_str
spelling Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher EducationEncuesta de investigaciones brasileñas acerca del Conocimiento Matemático para la Enseñanza y la Formación de ProfesoresLevantamento de pesquisas brasileiras sobre o Conhecimento Matemático para o Ensino e Formação de ProfessoresMathematics EducationMathematics Teacher EducationMathematics Knowledge for TeachingSurveyEncuesta de investigaciones brasileñas acerca del Conocimiento Matemático para la Enseñanza y la Formación de ProfesoresEducación MatemáticaFormación de profesores de MatemáticasConocimiento matemático para la enseñanzaEncuestaEducação MatemáticaFormação de professores de MatemáticaConhecimento matemático para o ensinolevantamentoThis article presents a survey of Brazilian research on mathematical knowledge for teaching, from the thesis database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. In all, 33 researches were surveyed. All studies are qualitative, in which the collection of information took place mainly through observation (supported by audio and video recordings, in addition to a field diary), questionnaires, interviews and records produced by participants in extension courses, disciplines and study groups. The results show gaps in the education of participants in relation to mathematical knowledge for teaching and suggest the need to pay attention to them both in the Mathematics and Pedagogy Degree courses, as well as in continuing education actions.Ese artículo presenta una encuesta de investigaciones brasileñas acerca del conocimiento matemático para la enseñanza, a partir del banco de tesis de la Coordinación de Perfeccionamiento del Personal de Nivel Superior y de la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis e Disertaciones. Al todo, fueran levantadas 33 investigaciones. Todos los estudios son cualitativos. La recoleta de informaciones se dio, principalmente, por medio de observaciones (apoyada por grabaciones en audio y video, además del diario de campo), cuestionarios, entrevistas y registros producidos por los participantes de cursos de extensión, disciplinas y grupos de estudio. Los resultados evidencian lagunas en la formación de los participantes cuanto a los conocimientos matemáticos para la enseñanza y sugieren mayor atención a los mismos tanto en los cursos de Licenciatura en Matemáticas y Pedagogía, cuanto en acciones de formación continuada.Esse artigo apresenta um levantamento de pesquisas brasileiras sobre o conhecimento matemático para o ensino, a partir do banco de teses da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior e da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Ao todo, foram levantadas 33 pesquisas. Todos os estudos são qualitativos, nos quais a coleta de informações se deu, principalmente, por meio de observação (apoiada por gravações em áudio e vídeo, além de diário de campo), questionários, entrevistas e registros produzidos por participantes de cursos de extensão, disciplinas e grupos de estudo. Os resultados evidenciam lacunas na formação dos participantes em relação aos conhecimentos matemáticos para o ensino e sugerem a necessidade de atenção aos mesmos tanto nos cursos de Licenciatura em Matemática e Pedagogia, quanto em ações de formação continuada.Editora da UFOP2021-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/459610.33532/revemop.e202102Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e2021022596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4596/3640https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4596/3708http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPatrono, Rosângela MilagresFerreira, Ana Cristina 2021-05-15T09:51:40Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4596Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2021-05-15T09:51:40Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher Education
Encuesta de investigaciones brasileñas acerca del Conocimiento Matemático para la Enseñanza y la Formación de Profesores
Levantamento de pesquisas brasileiras sobre o Conhecimento Matemático para o Ensino e Formação de Professores
title Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher Education
spellingShingle Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher Education
Patrono, Rosângela Milagres
Mathematics Education
Mathematics Teacher Education
Mathematics Knowledge for Teaching
Survey
Encuesta de investigaciones brasileñas acerca del Conocimiento Matemático para la Enseñanza y la Formación de Profesores
Educación Matemática
Formación de profesores de Matemáticas
Conocimiento matemático para la enseñanza
Encuesta
Educação Matemática
Formação de professores de Matemática
Conhecimento matemático para o ensino
levantamento
title_short Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher Education
title_full Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher Education
title_fullStr Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher Education
title_full_unstemmed Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher Education
title_sort Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher Education
author Patrono, Rosângela Milagres
author_facet Patrono, Rosângela Milagres
Ferreira, Ana Cristina
author_role author
author2 Ferreira, Ana Cristina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Patrono, Rosângela Milagres
Ferreira, Ana Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics Education
Mathematics Teacher Education
Mathematics Knowledge for Teaching
Survey
Encuesta de investigaciones brasileñas acerca del Conocimiento Matemático para la Enseñanza y la Formación de Profesores
Educación Matemática
Formación de profesores de Matemáticas
Conocimiento matemático para la enseñanza
Encuesta
Educação Matemática
Formação de professores de Matemática
Conhecimento matemático para o ensino
levantamento
topic Mathematics Education
Mathematics Teacher Education
Mathematics Knowledge for Teaching
Survey
Encuesta de investigaciones brasileñas acerca del Conocimiento Matemático para la Enseñanza y la Formación de Profesores
Educación Matemática
Formación de profesores de Matemáticas
Conocimiento matemático para la enseñanza
Encuesta
Educação Matemática
Formação de professores de Matemática
Conhecimento matemático para o ensino
levantamento
description This article presents a survey of Brazilian research on mathematical knowledge for teaching, from the thesis database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. In all, 33 researches were surveyed. All studies are qualitative, in which the collection of information took place mainly through observation (supported by audio and video recordings, in addition to a field diary), questionnaires, interviews and records produced by participants in extension courses, disciplines and study groups. The results show gaps in the education of participants in relation to mathematical knowledge for teaching and suggest the need to pay attention to them both in the Mathematics and Pedagogy Degree courses, as well as in continuing education actions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4596
10.33532/revemop.e202102
url https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4596
identifier_str_mv 10.33532/revemop.e202102
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4596/3640
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4596/3708
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
dc.source.none.fl_str_mv Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e202102
2596-0245
reponame:Revemop
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Revemop
collection Revemop
repository.name.fl_str_mv Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv revemop@ufop.edu.br||
_version_ 1797068970953539584