Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revemop |
Texto Completo: | https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4596 |
Resumo: | This article presents a survey of Brazilian research on mathematical knowledge for teaching, from the thesis database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. In all, 33 researches were surveyed. All studies are qualitative, in which the collection of information took place mainly through observation (supported by audio and video recordings, in addition to a field diary), questionnaires, interviews and records produced by participants in extension courses, disciplines and study groups. The results show gaps in the education of participants in relation to mathematical knowledge for teaching and suggest the need to pay attention to them both in the Mathematics and Pedagogy Degree courses, as well as in continuing education actions. |
id |
UFOP-3_3859be5164993b50999e6b8988b0ec7c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4596 |
network_acronym_str |
UFOP-3 |
network_name_str |
Revemop |
repository_id_str |
|
spelling |
Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher EducationEncuesta de investigaciones brasileñas acerca del Conocimiento Matemático para la Enseñanza y la Formación de ProfesoresLevantamento de pesquisas brasileiras sobre o Conhecimento Matemático para o Ensino e Formação de ProfessoresMathematics EducationMathematics Teacher EducationMathematics Knowledge for TeachingSurveyEncuesta de investigaciones brasileñas acerca del Conocimiento Matemático para la Enseñanza y la Formación de ProfesoresEducación MatemáticaFormación de profesores de MatemáticasConocimiento matemático para la enseñanzaEncuestaEducação MatemáticaFormação de professores de MatemáticaConhecimento matemático para o ensinolevantamentoThis article presents a survey of Brazilian research on mathematical knowledge for teaching, from the thesis database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. In all, 33 researches were surveyed. All studies are qualitative, in which the collection of information took place mainly through observation (supported by audio and video recordings, in addition to a field diary), questionnaires, interviews and records produced by participants in extension courses, disciplines and study groups. The results show gaps in the education of participants in relation to mathematical knowledge for teaching and suggest the need to pay attention to them both in the Mathematics and Pedagogy Degree courses, as well as in continuing education actions.Ese artículo presenta una encuesta de investigaciones brasileñas acerca del conocimiento matemático para la enseñanza, a partir del banco de tesis de la Coordinación de Perfeccionamiento del Personal de Nivel Superior y de la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis e Disertaciones. Al todo, fueran levantadas 33 investigaciones. Todos los estudios son cualitativos. La recoleta de informaciones se dio, principalmente, por medio de observaciones (apoyada por grabaciones en audio y video, además del diario de campo), cuestionarios, entrevistas y registros producidos por los participantes de cursos de extensión, disciplinas y grupos de estudio. Los resultados evidencian lagunas en la formación de los participantes cuanto a los conocimientos matemáticos para la enseñanza y sugieren mayor atención a los mismos tanto en los cursos de Licenciatura en Matemáticas y Pedagogía, cuanto en acciones de formación continuada.Esse artigo apresenta um levantamento de pesquisas brasileiras sobre o conhecimento matemático para o ensino, a partir do banco de teses da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior e da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Ao todo, foram levantadas 33 pesquisas. Todos os estudos são qualitativos, nos quais a coleta de informações se deu, principalmente, por meio de observação (apoiada por gravações em áudio e vídeo, além de diário de campo), questionários, entrevistas e registros produzidos por participantes de cursos de extensão, disciplinas e grupos de estudo. Os resultados evidenciam lacunas na formação dos participantes em relação aos conhecimentos matemáticos para o ensino e sugerem a necessidade de atenção aos mesmos tanto nos cursos de Licenciatura em Matemática e Pedagogia, quanto em ações de formação continuada.Editora da UFOP2021-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/459610.33532/revemop.e202102Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e2021022596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4596/3640https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4596/3708http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPatrono, Rosângela MilagresFerreira, Ana Cristina 2021-05-15T09:51:40Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4596Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2021-05-15T09:51:40Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher Education Encuesta de investigaciones brasileñas acerca del Conocimiento Matemático para la Enseñanza y la Formación de Profesores Levantamento de pesquisas brasileiras sobre o Conhecimento Matemático para o Ensino e Formação de Professores |
title |
Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher Education |
spellingShingle |
Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher Education Patrono, Rosângela Milagres Mathematics Education Mathematics Teacher Education Mathematics Knowledge for Teaching Survey Encuesta de investigaciones brasileñas acerca del Conocimiento Matemático para la Enseñanza y la Formación de Profesores Educación Matemática Formación de profesores de Matemáticas Conocimiento matemático para la enseñanza Encuesta Educação Matemática Formação de professores de Matemática Conhecimento matemático para o ensino levantamento |
title_short |
Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher Education |
title_full |
Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher Education |
title_fullStr |
Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher Education |
title_full_unstemmed |
Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher Education |
title_sort |
Survey of Brazilian research on Mathematical Knowledge for Teaching and Teacher Education |
author |
Patrono, Rosângela Milagres |
author_facet |
Patrono, Rosângela Milagres Ferreira, Ana Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Ana Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Patrono, Rosângela Milagres Ferreira, Ana Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics Education Mathematics Teacher Education Mathematics Knowledge for Teaching Survey Encuesta de investigaciones brasileñas acerca del Conocimiento Matemático para la Enseñanza y la Formación de Profesores Educación Matemática Formación de profesores de Matemáticas Conocimiento matemático para la enseñanza Encuesta Educação Matemática Formação de professores de Matemática Conhecimento matemático para o ensino levantamento |
topic |
Mathematics Education Mathematics Teacher Education Mathematics Knowledge for Teaching Survey Encuesta de investigaciones brasileñas acerca del Conocimiento Matemático para la Enseñanza y la Formación de Profesores Educación Matemática Formación de profesores de Matemáticas Conocimiento matemático para la enseñanza Encuesta Educação Matemática Formação de professores de Matemática Conhecimento matemático para o ensino levantamento |
description |
This article presents a survey of Brazilian research on mathematical knowledge for teaching, from the thesis database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. In all, 33 researches were surveyed. All studies are qualitative, in which the collection of information took place mainly through observation (supported by audio and video recordings, in addition to a field diary), questionnaires, interviews and records produced by participants in extension courses, disciplines and study groups. The results show gaps in the education of participants in relation to mathematical knowledge for teaching and suggest the need to pay attention to them both in the Mathematics and Pedagogy Degree courses, as well as in continuing education actions. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4596 10.33532/revemop.e202102 |
url |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4596 |
identifier_str_mv |
10.33532/revemop.e202102 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4596/3640 https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4596/3708 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFOP |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFOP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e202102 2596-0245 reponame:Revemop instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) instacron:UFOP |
instname_str |
Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
instacron_str |
UFOP |
institution |
UFOP |
reponame_str |
Revemop |
collection |
Revemop |
repository.name.fl_str_mv |
Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revemop@ufop.edu.br|| |
_version_ |
1797068970953539584 |