The Investigative Cycle for the teaching of statistical concepts
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revemop |
Texto Completo: | https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4251 |
Resumo: | Over the years the teaching of mathematical concepts has been investigated in order to understand teaching methodologies in which the student is the protagonist. In order to expand this discussion and collaborate with reflections on teaching and learning in Mathematics, in this article, we propose to discuss the methodological possibilities for teaching statistical concepts, through the use of an investigative methodology called the Investigative Cycle. For this, the researchers present the theoretical reflections, accompanied by examples experienced in the scope of the researches carried out by the Grupo de Pesquisa em Educação Matemática, Estatística e em Ciências. The results show that when implementing the Investigative Cycle in the classroom it is possible to work with statistical concepts, with contexts of reality and principles of scientific thought. |
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The Investigative Cycle for the teaching of statistical conceptsEl Ciclo Investigativo en la enseñanza de conceptos estadísticosO Ciclo Investigativo no ensino de conceitos estatísticosInvestigative CycleStatistical ConceptScientific ThoughtInvestigated MethodologiesCiclo InvestigativoConceptos EstadísticosPensamiento CientíficoMetodología de InvestigaciónCiclo InvestigativoConceitos EstatísticosPensamento CientíficoMetodologia InvestigativaOver the years the teaching of mathematical concepts has been investigated in order to understand teaching methodologies in which the student is the protagonist. In order to expand this discussion and collaborate with reflections on teaching and learning in Mathematics, in this article, we propose to discuss the methodological possibilities for teaching statistical concepts, through the use of an investigative methodology called the Investigative Cycle. For this, the researchers present the theoretical reflections, accompanied by examples experienced in the scope of the researches carried out by the Grupo de Pesquisa em Educação Matemática, Estatística e em Ciências. The results show that when implementing the Investigative Cycle in the classroom it is possible to work with statistical concepts, with contexts of reality and principles of scientific thought. A lo largo de los años, se ha investigado la enseñanza de conceptos matemáticos para comprender las metodologías de enseñanza en las que el alumno es el protagonista. Para expandir esta discusión y colaborar con reflexiones sobre la enseñanza y el aprendizaje de las Matemáticas, en este artículo, proponemos discutir las posibilidades metodológicas para la enseñanza de conceptos estadísticos, mediante el uso de una metodología de investigación llamada Ciclo Investigativo. Para ello, los investigadores presentan las reflexiones teóricas, acompañadas de ejemplos experimentados en el ámbito de las investigaciones realizadas por el Grupo de Pesquisa em Educação Matemática, Estatística e em Ciências. Los resultados muestran que al implementar el Ciclo Investigativo en el aula es posible trabajar con conceptos estadísticos, con contextos de realidad y principios de pensamiento científico.Ao longo dos anos, o ensino de conceitos matemáticos tem sido investigado no propósito de compreender metodologias de ensino nas quais o estudante seja protagonista. Com o objetivo de ampliar essa discussão e colaborar com as reflexões a respeito do ensino e da aprendizagem em Matemática é que, neste artigo, nos propomos discutir possibilidades metodológicas para o ensino de conceitos estatísticos por meio do uso de uma metodologia investigativa denominada de Ciclo Investigativo. Para isso, apresentamos reflexões teóricas, acompanhadas de exemplos de resultados no âmbito das pesquisas realizadas pelo Grupo de Pesquisa em Educação Matemática, Estatística e em Ciências. Os resultados evidenciam que ao implementar o Ciclo Investigativo em sala de aula é possível trabalhar com conceitos estatísticos, com contextos da realidade e princípios do pensamento científico.Editora da UFOP2020-10-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/425110.33532/revemop.e202018Revemop; v. 2 (2020): Rolling Pass; e2020182596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4251/3492https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4251/3723http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Eurivalda Ribeiro dos SantosCazorla, Irene Mauricio2021-05-15T09:52:03Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4251Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2021-05-15T09:52:03Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
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