The Investigative Cycle for the teaching of statistical concepts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Eurivalda Ribeiro dos Santos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Cazorla, Irene Mauricio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revemop
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4251
Resumo: Over the years the teaching of mathematical concepts has been investigated in order to understand teaching methodologies in which the student is the protagonist. In order to expand this discussion and collaborate with reflections on teaching and learning in Mathematics, in this article, we propose to discuss the methodological possibilities for teaching statistical concepts, through the use of an investigative methodology called the Investigative Cycle. For this, the researchers present the theoretical reflections, accompanied by examples experienced in the scope of the researches carried out by the Grupo de Pesquisa em Educação Matemática, Estatística e em Ciências. The results show that when implementing the Investigative Cycle in the classroom it is possible to work with statistical concepts, with contexts of reality and principles of scientific thought.  
id UFOP-3_b237141cbca078773b57513334992f64
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4251
network_acronym_str UFOP-3
network_name_str Revemop
repository_id_str
spelling The Investigative Cycle for the teaching of statistical conceptsEl Ciclo Investigativo en la enseñanza de conceptos estadísticosO Ciclo Investigativo no ensino de conceitos estatísticosInvestigative CycleStatistical ConceptScientific ThoughtInvestigated MethodologiesCiclo InvestigativoConceptos EstadísticosPensamiento CientíficoMetodología de InvestigaciónCiclo InvestigativoConceitos EstatísticosPensamento CientíficoMetodologia InvestigativaOver the years the teaching of mathematical concepts has been investigated in order to understand teaching methodologies in which the student is the protagonist. In order to expand this discussion and collaborate with reflections on teaching and learning in Mathematics, in this article, we propose to discuss the methodological possibilities for teaching statistical concepts, through the use of an investigative methodology called the Investigative Cycle. For this, the researchers present the theoretical reflections, accompanied by examples experienced in the scope of the researches carried out by the Grupo de Pesquisa em Educação Matemática, Estatística e em Ciências. The results show that when implementing the Investigative Cycle in the classroom it is possible to work with statistical concepts, with contexts of reality and principles of scientific thought.  A lo largo de los años, se ha investigado la enseñanza de conceptos matemáticos para comprender las metodologías de enseñanza en las que el alumno es el protagonista. Para expandir esta discusión y colaborar con reflexiones sobre la enseñanza y el aprendizaje de las Matemáticas, en este artículo, proponemos discutir las posibilidades metodológicas para la enseñanza de conceptos estadísticos, mediante el uso de una metodología de investigación llamada Ciclo Investigativo. Para ello, los investigadores presentan las reflexiones teóricas, acompañadas de ejemplos experimentados en el ámbito de las investigaciones realizadas por el Grupo de Pesquisa em Educação Matemática, Estatística e em Ciências. Los resultados muestran que al implementar el Ciclo Investigativo en el aula es posible trabajar con conceptos estadísticos, con contextos de realidad y principios de pensamiento científico.Ao longo dos anos, o ensino de conceitos matemáticos tem sido investigado no propósito de compreender metodologias de ensino nas quais o estudante seja protagonista. Com o objetivo de ampliar essa discussão e colaborar com as reflexões a respeito do ensino e da aprendizagem em Matemática é que, neste artigo, nos propomos discutir possibilidades metodológicas para o ensino de conceitos estatísticos por meio do uso de uma metodologia investigativa denominada de Ciclo Investigativo. Para isso, apresentamos reflexões teóricas, acompanhadas de exemplos de resultados no âmbito das pesquisas realizadas pelo Grupo de Pesquisa em Educação Matemática, Estatística e em Ciências. Os resultados evidenciam que ao implementar o Ciclo Investigativo em sala de aula é possível trabalhar com conceitos estatísticos, com contextos da realidade e princípios do pensamento científico.Editora da UFOP2020-10-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/425110.33532/revemop.e202018Revemop; v. 2 (2020): Rolling Pass; e2020182596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4251/3492https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4251/3723http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Eurivalda Ribeiro dos SantosCazorla, Irene Mauricio2021-05-15T09:52:03Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4251Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2021-05-15T09:52:03Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv The Investigative Cycle for the teaching of statistical concepts
El Ciclo Investigativo en la enseñanza de conceptos estadísticos
O Ciclo Investigativo no ensino de conceitos estatísticos
title The Investigative Cycle for the teaching of statistical concepts
spellingShingle The Investigative Cycle for the teaching of statistical concepts
Santana, Eurivalda Ribeiro dos Santos
Investigative Cycle
Statistical Concept
Scientific Thought
Investigated Methodologies
Ciclo Investigativo
Conceptos Estadísticos
Pensamiento Científico
Metodología de Investigación
Ciclo Investigativo
Conceitos Estatísticos
Pensamento Científico
Metodologia Investigativa
title_short The Investigative Cycle for the teaching of statistical concepts
title_full The Investigative Cycle for the teaching of statistical concepts
title_fullStr The Investigative Cycle for the teaching of statistical concepts
title_full_unstemmed The Investigative Cycle for the teaching of statistical concepts
title_sort The Investigative Cycle for the teaching of statistical concepts
author Santana, Eurivalda Ribeiro dos Santos
author_facet Santana, Eurivalda Ribeiro dos Santos
Cazorla, Irene Mauricio
author_role author
author2 Cazorla, Irene Mauricio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Eurivalda Ribeiro dos Santos
Cazorla, Irene Mauricio
dc.subject.por.fl_str_mv Investigative Cycle
Statistical Concept
Scientific Thought
Investigated Methodologies
Ciclo Investigativo
Conceptos Estadísticos
Pensamiento Científico
Metodología de Investigación
Ciclo Investigativo
Conceitos Estatísticos
Pensamento Científico
Metodologia Investigativa
topic Investigative Cycle
Statistical Concept
Scientific Thought
Investigated Methodologies
Ciclo Investigativo
Conceptos Estadísticos
Pensamiento Científico
Metodología de Investigación
Ciclo Investigativo
Conceitos Estatísticos
Pensamento Científico
Metodologia Investigativa
description Over the years the teaching of mathematical concepts has been investigated in order to understand teaching methodologies in which the student is the protagonist. In order to expand this discussion and collaborate with reflections on teaching and learning in Mathematics, in this article, we propose to discuss the methodological possibilities for teaching statistical concepts, through the use of an investigative methodology called the Investigative Cycle. For this, the researchers present the theoretical reflections, accompanied by examples experienced in the scope of the researches carried out by the Grupo de Pesquisa em Educação Matemática, Estatística e em Ciências. The results show that when implementing the Investigative Cycle in the classroom it is possible to work with statistical concepts, with contexts of reality and principles of scientific thought.  
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4251
10.33532/revemop.e202018
url https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4251
identifier_str_mv 10.33532/revemop.e202018
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4251/3492
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4251/3723
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
dc.source.none.fl_str_mv Revemop; v. 2 (2020): Rolling Pass; e202018
2596-0245
reponame:Revemop
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Revemop
collection Revemop
repository.name.fl_str_mv Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv revemop@ufop.edu.br||
_version_ 1797068970943053824