The use of Blended Learning for the development of statistical literacy in High School from the Investigative Cycle : Experience Reports

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Stênio Lúcio da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Maia, Dennys Leite
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71920
Resumo: This article aims to analyze a Blended Learning experience for introducing Descriptive Statistics through the investigative cycle with 3rd year high school students. The teaching sequence goes through the stages of the investigative cycle, considering the problematization, planning and execution of a research. The development of projects based on the cycle resulted in a delivery carried out by each group with the aid of technological tools in each of the stages of scientific research. The results of this experience show that the integration of Digital Information and Communication Technologies (DICTs) to Blended Learning contributed to the flexibility of places and periods for learning statistical content, such as population, sample, graphs, measures of central tendency and the development of stages of the investigative cycle. As a result, training was provided for the student with a Statistician that is relevant to them, to act in society as a critical and active citizen.
id UFU-8_37e2151a1ac0e656db5ee8ef7aac8549
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71920
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling The use of Blended Learning for the development of statistical literacy in High School from the Investigative Cycle : Experience ReportsEl uso de la Aprendizaje Combinado para el desarrollo de la alfabetización estadística en la Educación Secundaria desde el Ciclo Investigativo : Informes de ExperienciaA utilização do Ensino Híbrido para o desenvolvimento do letramento estatístico no Ensino Médio a partir do Ciclo Investigativo: Relatos de ExperiênciaEnsino HíbridoLetramento EstatísticoCiclo InvestigativoEnsino MédioBlended LearningStatistical LiteracyInvestigative CycleHigh schoolAprendizaje CombinadoAlfabetización EstadísticaCiclo InvestigadorEscuela secundariaThis article aims to analyze a Blended Learning experience for introducing Descriptive Statistics through the investigative cycle with 3rd year high school students. The teaching sequence goes through the stages of the investigative cycle, considering the problematization, planning and execution of a research. The development of projects based on the cycle resulted in a delivery carried out by each group with the aid of technological tools in each of the stages of scientific research. The results of this experience show that the integration of Digital Information and Communication Technologies (DICTs) to Blended Learning contributed to the flexibility of places and periods for learning statistical content, such as population, sample, graphs, measures of central tendency and the development of stages of the investigative cycle. As a result, training was provided for the student with a Statistician that is relevant to them, to act in society as a critical and active citizen.Este artículo tiene como objetivo analizar una experiencia de Aprendizaje Combinado para introducir la Estadística Descriptiva a través del Ciclo de Investigación con estudiantes de 3er año de secundaria. La secuencia docente pasa por las etapas del Ciclo Investigativo, considerando la problematización, planificación y ejecución de una investigación. El desarrollo de proyectos en base al ciclo dio como resultado una entrega realizada por cada grupo con la ayuda de herramientas tecnológicas en cada una de las fases de la investigación científica. Los resultados de esta experiencia muestran que la integración de las Tecnologías Digitales de Información y Comunicación (TDICs) al Aprendizaje Combinado contribuyó a la flexibilización de lugares y períodos para el aprendizaje de contenidos estadísticos, como población, muestra, gráficas, medidas de tendencia central y el desarrollo de etapas del ciclo investigativo. Como resultado se brindó una formación al estudiante con una Estadística que le es pertinente, para actuar en la sociedad como ciudadano crítico y activo.Este artigo objetiva analisar uma experiência de Ensino Híbrido para introdução à Estatística Descritiva por meio do Ciclo Investigativo com alunos do 3º ano do Ensino Médio. A sequência de ensino perpassa as etapas do Ciclo Investigativo, considerando a problematização, o planejamento e a execução de uma pesquisa. O desenvolvimento dos projetos com base no ciclo resultou em uma entrega realizada por cada grupo com auxílio das ferramentas tecnológicas em cada uma das fases da pesquisa científica. Os resultados dessa experiência evidenciam que a integração das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDICs) ao Ensino Híbrido colaborou para a flexibilização dos lugares e períodos para aprendizagem dos conteúdos estatísticos, como população, amostra, gráficos, medidas de tendência central e o desenvolvimento das etapas do Ciclo Investigativo. Em consequência, foi propiciada uma formação para o aluno com uma Estatística que lhe seja pertinente, para atuar na sociedade como um cidadão crítico e ativo.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7192010.14393/ER-v30a2023-45Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e045Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e045Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e0451983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71920/37408https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71920/37409Copyright (c) 2023 Stênio Lúcio da Rocha, Dennys Leite Maiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Stênio Lúcio daMaia, Dennys Leite2024-03-04T14:19:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71920Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2024-03-04T14:19:40Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The use of Blended Learning for the development of statistical literacy in High School from the Investigative Cycle : Experience Reports
El uso de la Aprendizaje Combinado para el desarrollo de la alfabetización estadística en la Educación Secundaria desde el Ciclo Investigativo : Informes de Experiencia
A utilização do Ensino Híbrido para o desenvolvimento do letramento estatístico no Ensino Médio a partir do Ciclo Investigativo: Relatos de Experiência
title The use of Blended Learning for the development of statistical literacy in High School from the Investigative Cycle : Experience Reports
spellingShingle The use of Blended Learning for the development of statistical literacy in High School from the Investigative Cycle : Experience Reports
Rocha, Stênio Lúcio da
Ensino Híbrido
Letramento Estatístico
Ciclo Investigativo
Ensino Médio
Blended Learning
Statistical Literacy
Investigative Cycle
High school
Aprendizaje Combinado
Alfabetización Estadística
Ciclo Investigador
Escuela secundaria
title_short The use of Blended Learning for the development of statistical literacy in High School from the Investigative Cycle : Experience Reports
title_full The use of Blended Learning for the development of statistical literacy in High School from the Investigative Cycle : Experience Reports
title_fullStr The use of Blended Learning for the development of statistical literacy in High School from the Investigative Cycle : Experience Reports
title_full_unstemmed The use of Blended Learning for the development of statistical literacy in High School from the Investigative Cycle : Experience Reports
title_sort The use of Blended Learning for the development of statistical literacy in High School from the Investigative Cycle : Experience Reports
author Rocha, Stênio Lúcio da
author_facet Rocha, Stênio Lúcio da
Maia, Dennys Leite
author_role author
author2 Maia, Dennys Leite
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Stênio Lúcio da
Maia, Dennys Leite
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Híbrido
Letramento Estatístico
Ciclo Investigativo
Ensino Médio
Blended Learning
Statistical Literacy
Investigative Cycle
High school
Aprendizaje Combinado
Alfabetización Estadística
Ciclo Investigador
Escuela secundaria
topic Ensino Híbrido
Letramento Estatístico
Ciclo Investigativo
Ensino Médio
Blended Learning
Statistical Literacy
Investigative Cycle
High school
Aprendizaje Combinado
Alfabetización Estadística
Ciclo Investigador
Escuela secundaria
description This article aims to analyze a Blended Learning experience for introducing Descriptive Statistics through the investigative cycle with 3rd year high school students. The teaching sequence goes through the stages of the investigative cycle, considering the problematization, planning and execution of a research. The development of projects based on the cycle resulted in a delivery carried out by each group with the aid of technological tools in each of the stages of scientific research. The results of this experience show that the integration of Digital Information and Communication Technologies (DICTs) to Blended Learning contributed to the flexibility of places and periods for learning statistical content, such as population, sample, graphs, measures of central tendency and the development of stages of the investigative cycle. As a result, training was provided for the student with a Statistician that is relevant to them, to act in society as a critical and active citizen.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71920
10.14393/ER-v30a2023-45
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71920
identifier_str_mv 10.14393/ER-v30a2023-45
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71920/37408
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71920/37409
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Stênio Lúcio da Rocha, Dennys Leite Maia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Stênio Lúcio da Rocha, Dennys Leite Maia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e045
Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e045
Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e045
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944218755465216