The study of notable quadrilaterals in a Mathematics textbook: a look to the mathematical organization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, André Pereira da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Santos, Marilene Rosa dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revemop
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1758
Resumo: This study aimed to investigate the mathematical organization present in a didactic book of Mathematics of the 6th year of elementary school on the concept of remarkable quadrilaterals. The theoretical reference is supported, above all, in the Didactic Anthropological Theory. The methodology presents a qualitative approach with the character of documentary analysis. The data of this investigation indicate that the type of task most present in the work is TM – To determine the measure of a geometric magnitude associated with a notable quadrilateral. The applied techniques focus essentially on visualization and the use of geometric representations. The technological-theoretical block is based on the types and properties of angles, the definitions and properties of the quadrilaterals and the fundamental operations. Therefore, Geometry, Magnitude and Measures and Arithmetic support the constitution of this block.
id UFOP-3_ef344b7b31a9b09ce9ccebb58b676bad
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/1758
network_acronym_str UFOP-3
network_name_str Revemop
repository_id_str
spelling The study of notable quadrilaterals in a Mathematics textbook: a look to the mathematical organizationEl estudio de los cuadriláteros notables en el libro didáctico de Matemáticas: una mirada a la organización matemáticaO estudo de quadriláteros notáveis no livro didático de Matemática: um olhar para a organização matemáticaQuadrilateralsDidactic Anthropological Theory (ATD)Mathematical OrganizationsCuadriláterosTeoría Antropológica del Didáctico (TAD)Organizaciones MatemáticasQuadriláterosTeoria Antropológica do Didático (TAD)Organizações MatemáticasThis study aimed to investigate the mathematical organization present in a didactic book of Mathematics of the 6th year of elementary school on the concept of remarkable quadrilaterals. The theoretical reference is supported, above all, in the Didactic Anthropological Theory. The methodology presents a qualitative approach with the character of documentary analysis. The data of this investigation indicate that the type of task most present in the work is TM – To determine the measure of a geometric magnitude associated with a notable quadrilateral. The applied techniques focus essentially on visualization and the use of geometric representations. The technological-theoretical block is based on the types and properties of angles, the definitions and properties of the quadrilaterals and the fundamental operations. Therefore, Geometry, Magnitude and Measures and Arithmetic support the constitution of this block.Este estudio tuvo por objetivo investigar la organización matemática presente en un libro didáctico de Matemáticas del 6º año de la Enseñanza Fundamental sobre el concepto de cuadriláteros notables. El referencial teórico está sustentado, sobre todo, en la Teoría Antropológica del Didáctico. La metodología presenta un abordaje cualitativo con carácter de análisis documental. Los datos de esta investigación señalan que el tipo de tarea más presente en la obra es TM - Determinar la medida de una magnitud geométrica asociada a un cuadrilátero notable. Las técnicas aplicadas se centra esencialmente en la visualización y el uso de las representaciones geométricas. El bloque tecnológico-teórico está apoyado en los tipos y propiedades de ángulos, en las definiciones y propiedades de los cuadriláteros y en las operaciones fundamentales. Luego, la Geometría, Magnitudes y Medidas y la Aritmética dan soporte a la constitución de ese bloque.Este estudo teve por objetivo investigar a organização matemática presente em um livro didático de Matemática do 6º ano do Ensino Fundamental sobre o conceito de quadriláteros notáveis. O referencial teórico está sustentado, sobretudo, na Teoria Antropológica do Didático. A metodologia apresenta uma abordagem qualitativa com caráter de análise documental. Os dados dessa investigação assinalam que o tipo de tarefa mais presente na obra é TM - Determinar a medida de uma grandeza geométrica associada a um quadrilátero notável. As técnicas aplicadas centram-se essencialmente em visualização e no uso das representações geométricas. O bloco tecnológico-teórico está apoiado nos tipos e propriedades de ângulos, nas definições e propriedades dos quadriláteros e nas operações fundamentais. Logo, a Geometria, as Grandezas e Medidas e a Aritmética dão suporte a constituição desse bloco.Editora da UFOP2019-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/175810.33532/revemop.v1n2a4Revemop; v. 1 n. 2: maio/ago. 2019; 229 - 2472596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1758/1509https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1758/4082https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, André Pereira daSantos, Marilene Rosa dos2021-05-15T09:54:40Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/1758Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2021-05-15T09:54:40Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv The study of notable quadrilaterals in a Mathematics textbook: a look to the mathematical organization
El estudio de los cuadriláteros notables en el libro didáctico de Matemáticas: una mirada a la organización matemática
O estudo de quadriláteros notáveis no livro didático de Matemática: um olhar para a organização matemática
title The study of notable quadrilaterals in a Mathematics textbook: a look to the mathematical organization
spellingShingle The study of notable quadrilaterals in a Mathematics textbook: a look to the mathematical organization
Costa, André Pereira da
Quadrilaterals
Didactic Anthropological Theory (ATD)
Mathematical Organizations
Cuadriláteros
Teoría Antropológica del Didáctico (TAD)
Organizaciones Matemáticas
Quadriláteros
Teoria Antropológica do Didático (TAD)
Organizações Matemáticas
title_short The study of notable quadrilaterals in a Mathematics textbook: a look to the mathematical organization
title_full The study of notable quadrilaterals in a Mathematics textbook: a look to the mathematical organization
title_fullStr The study of notable quadrilaterals in a Mathematics textbook: a look to the mathematical organization
title_full_unstemmed The study of notable quadrilaterals in a Mathematics textbook: a look to the mathematical organization
title_sort The study of notable quadrilaterals in a Mathematics textbook: a look to the mathematical organization
author Costa, André Pereira da
author_facet Costa, André Pereira da
Santos, Marilene Rosa dos
author_role author
author2 Santos, Marilene Rosa dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, André Pereira da
Santos, Marilene Rosa dos
dc.subject.por.fl_str_mv Quadrilaterals
Didactic Anthropological Theory (ATD)
Mathematical Organizations
Cuadriláteros
Teoría Antropológica del Didáctico (TAD)
Organizaciones Matemáticas
Quadriláteros
Teoria Antropológica do Didático (TAD)
Organizações Matemáticas
topic Quadrilaterals
Didactic Anthropological Theory (ATD)
Mathematical Organizations
Cuadriláteros
Teoría Antropológica del Didáctico (TAD)
Organizaciones Matemáticas
Quadriláteros
Teoria Antropológica do Didático (TAD)
Organizações Matemáticas
description This study aimed to investigate the mathematical organization present in a didactic book of Mathematics of the 6th year of elementary school on the concept of remarkable quadrilaterals. The theoretical reference is supported, above all, in the Didactic Anthropological Theory. The methodology presents a qualitative approach with the character of documentary analysis. The data of this investigation indicate that the type of task most present in the work is TM – To determine the measure of a geometric magnitude associated with a notable quadrilateral. The applied techniques focus essentially on visualization and the use of geometric representations. The technological-theoretical block is based on the types and properties of angles, the definitions and properties of the quadrilaterals and the fundamental operations. Therefore, Geometry, Magnitude and Measures and Arithmetic support the constitution of this block.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1758
10.33532/revemop.v1n2a4
url https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1758
identifier_str_mv 10.33532/revemop.v1n2a4
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1758/1509
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1758/4082
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
dc.source.none.fl_str_mv Revemop; v. 1 n. 2: maio/ago. 2019; 229 - 247
2596-0245
reponame:Revemop
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Revemop
collection Revemop
repository.name.fl_str_mv Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv revemop@ufop.edu.br||
_version_ 1797068970857070592