MONITORAMENTO E AVALIAÇÃO DOS PLANOS DECENAIS DE EDUCAÇÃO DOS MUNICÍPIOS DA ZONA DA MATA MINEIRA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Rosangela
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Alves da Silva Scaff, Elisângela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Exitus
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1659
Resumo: The in this work was analyzing how the participation of civil Society is evident in monitoring and assessment of Municipal Education Plans of municipalities of Zona da Mata in Minas Gerais. This is a qualitative exploratory research with documental approach developed through Consulting of the National Education Plan of the Ministry of Education (PNE/MEC) website to identify the monitoring and assessment reports addressed by these municipalities. In a second moment, the reports were read to identify the collective social subjects whose participation was prevalent in these municipalities. The results point to a gap between the percentage of plans elaborated by municipalities and amount of monitoring reports presented. A scarce participation of civil society bodies in part of municipalities analyzed is also highlighted, rebounding the Municipal Council of Education, which among other representative bodies, altogether, has reported participation in 60% of elaborated reports.
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spelling MONITORAMENTO E AVALIAÇÃO DOS PLANOS DECENAIS DE EDUCAÇÃO DOS MUNICÍPIOS DA ZONA DA MATA MINEIRAParticipação Social. Plano Municipal de Educação. Monitoramento e Avaliação. Planejamento Educacional.The in this work was analyzing how the participation of civil Society is evident in monitoring and assessment of Municipal Education Plans of municipalities of Zona da Mata in Minas Gerais. This is a qualitative exploratory research with documental approach developed through Consulting of the National Education Plan of the Ministry of Education (PNE/MEC) website to identify the monitoring and assessment reports addressed by these municipalities. In a second moment, the reports were read to identify the collective social subjects whose participation was prevalent in these municipalities. The results point to a gap between the percentage of plans elaborated by municipalities and amount of monitoring reports presented. A scarce participation of civil society bodies in part of municipalities analyzed is also highlighted, rebounding the Municipal Council of Education, which among other representative bodies, altogether, has reported participation in 60% of elaborated reports.El objetivo de este artículo es analizar cómo se evidencia la participación de la sociedad civil en el monitoreo y evaluación de los Planes Municipales de Educación de los municipios de Zona da Mata de Minas Gerais. Se trata de una investigación cualitativa exploratoria con enfoque documental, desarrollada por medio de consulta em la portada electrónica del Plan Nacional de Educación del Ministerio de Educación (PNE/MEC), para identificar los reportes de monitoreo y evaluación encaminados por eses municipios. En un segundo momento fue realizada la lectura de los reportes con el objetivo de identificar los sujetos sociales colectivos cuya participación fue prevalente en eses municipios. Los resultados apuntan una laguna entre el porcentaje de planes preparados por los municipios y la cantidad de reportes de monitoreo presentados. También se despega la escasa participación de instancias de la sociedad civil en parte de los municipios analizados, señalando, en ese contexto, el Consejo Municipal de Educación que, entre otros órganos representativos de la sociedad, de manera general, hay reporte de participación en 60% de los reportes elaborados.O objetivo deste artigo é analisar como se evidencia a participação da sociedade civil no monitoramento e avaliação dos Planos Municipais de Educação dos Municípios da Zona da Mata Mineira. Trata-se de uma pesquisa qualitativa de cunho exploratório e documental, desenvolvida por meio de consulta à página eletrônica do Plano Nacional de Educação do Ministério da Educação (PNE/MEC), a fim de identificar os relatórios de monitoramento e avaliação encaminhados por esses municípios. Em um segundo momento foi realizada leitura dos relatórios com o objetivo de identificar os sujeitos sociais coletivos cuja participação foi predominante nesses municípios. Os resultados apontam uma lacuna entre o percentual de planos elaborados pelos municípios e a quantidade de relatórios de monitoramento apresentados. Também se destaca a escassa participação de instâncias da sociedade civil em parte dos municípios analisados, ressaltando, nesse contexto, o Conselho Municipal de Educação que, entre outros órgãos representativos da sociedade, de modo geral, registrou participação em 60% dos relatórios elaborados.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2021-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/165910.24065/2237-9460.2015v1n1ID1659Revista Exitus; v. 11 (2021); e0201732237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1659/1033Copyright (c) 2021 Rosangela Santos, Elisângela Alves da Silva Scaffhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Rosangela Alves da Silva Scaff, Elisângela2021-08-05T19:23:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1659Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:27.784105Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false
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