MOVIMENTO DA DIDÁTICA NA FORMAÇÃO DOCENTE: reverberações de nosso tempo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Exitus |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1530 |
Resumo: | This article aims to inspire discussions about didactics as a movement in defense of quality teacher education, in the direction of the necessary changes that must occur for the consolidation of practices that may question the environment and thus build alternatives committed to the sovereignty of the people. That said, the study focused on the following question: What is the meaning of didactics in our time? To this end, it was presented as an objective to reflect on the circumstances that involve didactics today in the horizon of teacher education. Methodologically, the research followed the qualitative approach, and the bibliographic study was the method. The theoretical contribution was based on authors such as Candau (2020), Freire (2018; 2019), Marin (2018), Pimenta (2019) and Saviani (2008). Thus, it highlights the need for permanent discussions on pedagogical practices, when considering didactics in the context of critical conception as a way of modifying the current scenario that hinders social transformation. |
id |
UFOPA-1_2be567cd8f417e2462dd97678020da79 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1530 |
network_acronym_str |
UFOPA-1 |
network_name_str |
Revista Exitus |
repository_id_str |
|
spelling |
MOVIMENTO DA DIDÁTICA NA FORMAÇÃO DOCENTE: reverberações de nosso tempo DidáticaFormação docenteReflexão críticaDidacticTeacher trainingCritical reflectionDidácticaFormación docenteReflexion criticaThis article aims to inspire discussions about didactics as a movement in defense of quality teacher education, in the direction of the necessary changes that must occur for the consolidation of practices that may question the environment and thus build alternatives committed to the sovereignty of the people. That said, the study focused on the following question: What is the meaning of didactics in our time? To this end, it was presented as an objective to reflect on the circumstances that involve didactics today in the horizon of teacher education. Methodologically, the research followed the qualitative approach, and the bibliographic study was the method. The theoretical contribution was based on authors such as Candau (2020), Freire (2018; 2019), Marin (2018), Pimenta (2019) and Saviani (2008). Thus, it highlights the need for permanent discussions on pedagogical practices, when considering didactics in the context of critical conception as a way of modifying the current scenario that hinders social transformation.Este artículo tiene como objetivo inspirar discusiones sobre la didáctica como movimiento en defensa de la formación docente de calidad, en la dirección de los cambios necesarios que deben ocurrir para consolidar prácticas que cuestionen el medio ambiente y así construir alternativas comprometidas con la soberanía de los pueblos. Dicho esto, el estudio se centró en la siguiente pregunta: ¿Cuál es el significado de la didáctica en nuestro tiempo? Para ello, se planteó como objetivo reflexionar sobre las circunstancias que envuelven a la didáctica hoy en el horizonte de la formación docente. Metodológicamente, la investigación siguió el enfoque cualitativo y el estudio bibliográfico fue el método. El aporte teórico se basó en autores como Candau (2020), Freire (2018; 2019), Marin (2018), Pimenta (2019) y Saviani (2008). Así, destaca la necesidad de discusiones permanentes sobre las prácticas pedagógicas, al considerar la didáctica en el contexto de la concepción crítica como una forma de modificar el escenario actual que dificulta la transformación social.Este artigo visa a inspirar discussões acerca da didática como movimento em defesa de uma formação docente de qualidade, no rumo das necessárias mudanças que devem ocorrer para a consolidação de práticas que venham a questionar o meio e assim construir alternativas comprometidas com a dignidade do povo. Isto posto, o estudo debruçou-se sobre o seguinte questionamento: Qual o sentido da didática em nosso tempo? Para tanto, apresentou-se como objetivo refletir sobre as circunstâncias que envolvem a didática na atualidade no horizonte da formação docente. Metodologicamente, a pesquisa seguiu a abordagem qualitativa e teve como método o estudo bibliográfico. O aporte teórico baseou-se em autores como Candau (2020), Freire (2018; 2019), Marin (2018), Pimenta (2019) e Saviani (2008). Destarte, realça a necessidade de discussões permanentes sobre as práticas pedagógicas, ao considerar a didática no âmbito da concepção crítica como via de modificar o cenário atual que obstaculiza a transformação social. Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2021-03-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/153010.24065/2237-9460.2021v11n1ID1530Revista Exitus; v. 11 (2021); e0201282237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1530/985https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFai Serpa e Sales, Maria Julieta Cavalcante Vieira, Livia Dias Cavalcante, Maria Marina Lucena Lima, Maria Socorro 2021-03-19T18:41:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1530Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:24.891356Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MOVIMENTO DA DIDÁTICA NA FORMAÇÃO DOCENTE: reverberações de nosso tempo |
title |
MOVIMENTO DA DIDÁTICA NA FORMAÇÃO DOCENTE: reverberações de nosso tempo |
spellingShingle |
MOVIMENTO DA DIDÁTICA NA FORMAÇÃO DOCENTE: reverberações de nosso tempo Fai Serpa e Sales, Maria Julieta Didática Formação docente Reflexão crítica Didactic Teacher training Critical reflection Didáctica Formación docente Reflexion critica |
title_short |
MOVIMENTO DA DIDÁTICA NA FORMAÇÃO DOCENTE: reverberações de nosso tempo |
title_full |
MOVIMENTO DA DIDÁTICA NA FORMAÇÃO DOCENTE: reverberações de nosso tempo |
title_fullStr |
MOVIMENTO DA DIDÁTICA NA FORMAÇÃO DOCENTE: reverberações de nosso tempo |
title_full_unstemmed |
MOVIMENTO DA DIDÁTICA NA FORMAÇÃO DOCENTE: reverberações de nosso tempo |
title_sort |
MOVIMENTO DA DIDÁTICA NA FORMAÇÃO DOCENTE: reverberações de nosso tempo |
author |
Fai Serpa e Sales, Maria Julieta |
author_facet |
Fai Serpa e Sales, Maria Julieta Cavalcante Vieira, Livia Dias Cavalcante, Maria Marina Lucena Lima, Maria Socorro |
author_role |
author |
author2 |
Cavalcante Vieira, Livia Dias Cavalcante, Maria Marina Lucena Lima, Maria Socorro |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fai Serpa e Sales, Maria Julieta Cavalcante Vieira, Livia Dias Cavalcante, Maria Marina Lucena Lima, Maria Socorro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Didática Formação docente Reflexão crítica Didactic Teacher training Critical reflection Didáctica Formación docente Reflexion critica |
topic |
Didática Formação docente Reflexão crítica Didactic Teacher training Critical reflection Didáctica Formación docente Reflexion critica |
description |
This article aims to inspire discussions about didactics as a movement in defense of quality teacher education, in the direction of the necessary changes that must occur for the consolidation of practices that may question the environment and thus build alternatives committed to the sovereignty of the people. That said, the study focused on the following question: What is the meaning of didactics in our time? To this end, it was presented as an objective to reflect on the circumstances that involve didactics today in the horizon of teacher education. Methodologically, the research followed the qualitative approach, and the bibliographic study was the method. The theoretical contribution was based on authors such as Candau (2020), Freire (2018; 2019), Marin (2018), Pimenta (2019) and Saviani (2008). Thus, it highlights the need for permanent discussions on pedagogical practices, when considering didactics in the context of critical conception as a way of modifying the current scenario that hinders social transformation. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1530 10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1530 |
url |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1530 |
identifier_str_mv |
10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1530 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1530/985 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Exitus; v. 11 (2021); e020128 2237-9460 reponame:Revista Exitus instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) instacron:UFOPA |
instname_str |
Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
instacron_str |
UFOPA |
institution |
UFOPA |
reponame_str |
Revista Exitus |
collection |
Revista Exitus |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaicedufopa@gmail.com |
_version_ |
1799711038944313344 |