WORK AS EDUCATIONAL PRINCIPLE: a study in the Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira dos Santos Siqueira, Adriana
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Machado Ferreira, Luis Claudio, Nunes da Silva, José Moisés
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Exitus
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/2492
Resumo: The article aims to analyze the concept of work as an educational principle, addressed in the publications of the Brazilian Journal of Professional and Technological Education. The methodology, with a qualitative approach, anchored in the state of knowledge through a literature review, covering the period from 2008 to 2022. The results, analyzed in the light of Discursive Textual Analysis and with the contribution of authors such as Marx (1996, 2013), Gramsci (2001), Manacorda, (2007), Saviani (2007, 2013), Kuenzer (1989, 2020) and Moura , Lima Filho and Silva (2015), among others, show that there is an understanding of the concept of work as an educational principle in some articles; and little conceptual clarity in a significant part of the publications, which only mention the term without problematizing it and establishing relationships with the object of their investigations, demonstrating the need for further studies and reflections on the material base on which the social construction of the work as an educational principle, particularly in the field of professional and technological education.
id UFOPA-1_5978fb3dbaafab431220b8d528c0bd91
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2492
network_acronym_str UFOPA-1
network_name_str Revista Exitus
repository_id_str
spelling WORK AS EDUCATIONAL PRINCIPLE: a study in the Revista Brasileira de Educação Profissional e TecnológicaEL TRABAJO COMO PRINCIPIO EDUCATIVO: un estudio en la Revista Brasileña de Educación Profesional y TecnológicaO TRABALHO COMO PRINCÍPIO EDUCATIVO: um estudo na Revista Brasileira de Educação Profissional e TecnológicaTrabalho e EducaçãoTrabalho como Princípio EducativoEducação Profissional e TecnológicaThe article aims to analyze the concept of work as an educational principle, addressed in the publications of the Brazilian Journal of Professional and Technological Education. The methodology, with a qualitative approach, anchored in the state of knowledge through a literature review, covering the period from 2008 to 2022. The results, analyzed in the light of Discursive Textual Analysis and with the contribution of authors such as Marx (1996, 2013), Gramsci (2001), Manacorda, (2007), Saviani (2007, 2013), Kuenzer (1989, 2020) and Moura , Lima Filho and Silva (2015), among others, show that there is an understanding of the concept of work as an educational principle in some articles; and little conceptual clarity in a significant part of the publications, which only mention the term without problematizing it and establishing relationships with the object of their investigations, demonstrating the need for further studies and reflections on the material base on which the social construction of the work as an educational principle, particularly in the field of professional and technological education.El artículo objetivo analizar la concepción de trabajo como principio educativo, abordado en las publicaciones de la Revista Brasilera de Educación Profesional y Tecnológica. La metodología, cuyo abordaje es cualitativo, está anclado en el estado del conocimiento por medio de revisión de literatura, comprendida en el período de 2008 a 2022. Los resultados, analizados fundamentándose en el Análisis Textual Discursivo y con el aporte de autores como Marx (1996, 2013), Gramsci (2001), Manacorda, (2007), Saviani (2007, 2013), Kuenzer (1989, 2020) e Moura, Lima Filho e Silva (2015), entre otros, muestran que hay comprensión del concepto de trabajo como principio educativo em algunos artículos, pero poca claridad conceptual en buena parte de las publicaciones, que solo citan el término sin problematizarlo y sin establecer relaciones con el objetivo de sus investigaciones, demostrando la necesidad de profundizar estudios y reflexiones sobre la base material en la cual se realiza la construcción social del trabajo como principio educativo, particularmente, en el campo de la educación profesional y tecnológica.O artigo objetiva analisar a concepção de trabalho como princípio educativo, abordada nas publicações da Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica. A metodologia, de abordagem qualitativa, está ancorada no estado do conhecimento por meio de revisão de literatura, compreendida no período de 2008 a 2022. Os resultados, analisados à luz da Análise Textual Discursiva e com o aporte de autores como Marx (1996, 2013), Gramsci (2001), Manacorda, (2007), Saviani (2007, 2013), Kuenzer (1989, 2020) e Moura, Lima Filho e Silva (2015), entre outros, mostram que há compreensão do conceito de trabalho como princípio educativo em alguns artigos; e pouca clareza conceitual em parte significativa das publicações, que apenas citam o termo sem problematizá-lo e estabelecer relações com o objeto de suas investigações, demonstrando a necessidade de aprofundamento de estudos e reflexões sobre a base material na qual se realiza a construção social do trabalho como princípio educativo, particularmente, no campo da educação profissional e tecnológica.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2023-11-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/249210.24065/re.v13i1.2492Revista Exitus; v. 13 (2023); e0230702237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/2492/1471Copyright (c) 2023 Adriana Oliveira dos Santos Siqueira; Luis Claudio Machado Ferreira; José Moisés Nunes da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira dos Santos Siqueira, AdrianaMachado Ferreira, Luis Claudio Nunes da Silva, José Moisés2023-10-09T00:24:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2492Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:36.015763Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false
dc.title.none.fl_str_mv WORK AS EDUCATIONAL PRINCIPLE: a study in the Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica
EL TRABAJO COMO PRINCIPIO EDUCATIVO: un estudio en la Revista Brasileña de Educación Profesional y Tecnológica
O TRABALHO COMO PRINCÍPIO EDUCATIVO: um estudo na Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica
title WORK AS EDUCATIONAL PRINCIPLE: a study in the Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica
spellingShingle WORK AS EDUCATIONAL PRINCIPLE: a study in the Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica
Oliveira dos Santos Siqueira, Adriana
Trabalho e Educação
Trabalho como Princípio Educativo
Educação Profissional e Tecnológica
title_short WORK AS EDUCATIONAL PRINCIPLE: a study in the Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica
title_full WORK AS EDUCATIONAL PRINCIPLE: a study in the Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica
title_fullStr WORK AS EDUCATIONAL PRINCIPLE: a study in the Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica
title_full_unstemmed WORK AS EDUCATIONAL PRINCIPLE: a study in the Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica
title_sort WORK AS EDUCATIONAL PRINCIPLE: a study in the Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica
author Oliveira dos Santos Siqueira, Adriana
author_facet Oliveira dos Santos Siqueira, Adriana
Machado Ferreira, Luis Claudio
Nunes da Silva, José Moisés
author_role author
author2 Machado Ferreira, Luis Claudio
Nunes da Silva, José Moisés
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira dos Santos Siqueira, Adriana
Machado Ferreira, Luis Claudio
Nunes da Silva, José Moisés
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho e Educação
Trabalho como Princípio Educativo
Educação Profissional e Tecnológica
topic Trabalho e Educação
Trabalho como Princípio Educativo
Educação Profissional e Tecnológica
description The article aims to analyze the concept of work as an educational principle, addressed in the publications of the Brazilian Journal of Professional and Technological Education. The methodology, with a qualitative approach, anchored in the state of knowledge through a literature review, covering the period from 2008 to 2022. The results, analyzed in the light of Discursive Textual Analysis and with the contribution of authors such as Marx (1996, 2013), Gramsci (2001), Manacorda, (2007), Saviani (2007, 2013), Kuenzer (1989, 2020) and Moura , Lima Filho and Silva (2015), among others, show that there is an understanding of the concept of work as an educational principle in some articles; and little conceptual clarity in a significant part of the publications, which only mention the term without problematizing it and establishing relationships with the object of their investigations, demonstrating the need for further studies and reflections on the material base on which the social construction of the work as an educational principle, particularly in the field of professional and technological education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/2492
10.24065/re.v13i1.2492
url https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/2492
identifier_str_mv 10.24065/re.v13i1.2492
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/2492/1471
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
dc.source.none.fl_str_mv Revista Exitus; v. 13 (2023); e023070
2237-9460
reponame:Revista Exitus
instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron:UFOPA
instname_str Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron_str UFOPA
institution UFOPA
reponame_str Revista Exitus
collection Revista Exitus
repository.name.fl_str_mv Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaicedufopa@gmail.com
_version_ 1799711040368279552