ACCOUNTABILITY POLICIES IN CEARÁ EDUCATION (2007-2019)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos Freire, Arlane Markely
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ferreira da Silva, Andréia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Exitus
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1671
Resumo: The paper analyzes the process of implementation and consolidation of accountability policies in public education in Ceará reflecting on the relationships established between state and municipal governments in this process. It presents the main accountability policies adopted in the state. It results from a literature review on the proposed theme and the analysis of legal and normative documents of the educational policy of Ceará. From a managerial perspective of management for results, the government of the state of Ceará has implemented policies that articulate large-scale external evaluation, responsibility and accountability measures that involve the state and municipal education systems. It has acted as regulator and evaluator of municipal education through the implementation of a collaboration regime “under conditionalities” (FREITAS, 2007), aimed at achieving goals and paying bonuses.
id UFOPA-1_6be76a75640fea879d25c7f109253ec0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1671
network_acronym_str UFOPA-1
network_name_str Revista Exitus
repository_id_str
spelling ACCOUNTABILITY POLICIES IN CEARÁ EDUCATION (2007-2019)POLÍTICAS DE RENDICIÓN DE CUENTAS EN LA EDUCATIÓN DEL CEARÁ (2007-2019)POLÍTICAS DE ACCOUNTABILITY NA EDUCAÇÃO CEARENSE (2007-2019)Políticas de rendición de cuentas. Gestión por resultados. Educación básica. Estado de Ceará.Accountability policies. Management by results. Basic education. State of Ceará.Políticas de accountability. Gestão por resultados. Educação Básica. Estado do Ceará.The paper analyzes the process of implementation and consolidation of accountability policies in public education in Ceará reflecting on the relationships established between state and municipal governments in this process. It presents the main accountability policies adopted in the state. It results from a literature review on the proposed theme and the analysis of legal and normative documents of the educational policy of Ceará. From a managerial perspective of management for results, the government of the state of Ceará has implemented policies that articulate large-scale external evaluation, responsibility and accountability measures that involve the state and municipal education systems. It has acted as regulator and evaluator of municipal education through the implementation of a collaboration regime “under conditionalities” (FREITAS, 2007), aimed at achieving goals and paying bonuses.El artículo analiza el proceso de implementación y consolidación de las políticas de rendición de cuentas en la educación pública en Ceará, reflexionando sobre las relaciones que se establecen entre los gobiernos estatales y municipales en este proceso. Presenta las principales políticas de rendición de cuentas adoptadas en el estado. Es el resultado de una revisión de la literatura sobre el tema propuesto y el análisis de documentos legales y normativos de la política educativa de Ceará. Desde una perspectiva gerencial de gestión por resultados, el gobierno del estado de Ceará ha implementado políticas que articulan medidas de evaluación externa, rendición de cuentas y rendición de cuentas a gran escala que involucran a las redes educativas estatales y municipales. Ha actuado como regulador y evaluador de la educación municipal a través de la implementación de un régimen de colaboración “bajo condicionalidades” (FREITAS, 2007), orientado al logro de metas y al pago de bonificaciones.O artigo analisa o processo de implantação e de consolidação das políticas de accountability na educação pública cearense, refletindo acerca das relações estabelecidas entre governo estadual e municipais neste processo.  Apresenta as principais políticas de accountability adotadas no estado. Resulta de revisão bibliográfica acerca da temática proposta e da análise de documentos legais e normativos da política educacional cearense. Numa perspectiva gerencialista da gestão por resultados, o governo do estado do Ceará implantou políticas que articulam medidas de avaliação externa em larga escala, de responsabilização e de prestação de contas que envolvem as redes estadual e municipais de ensino. Tem atuado como regulador e avaliador da educação municipal por meio da implantação de um regime de colaboração “sob condicionalidades” (FREITAS, 2007), orientado para o alcance metas e o pagamento de bonificações.  Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2021-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/167110.24065/2237-9460.2021v11n1ID1671Revista Exitus; v. 11 (2021); e0201842237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1671/1045Copyright (c) 2021 Arlane Markely, Andréiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Freire, Arlane Markely Ferreira da Silva, Andréia2021-10-13T19:55:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1671Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:28.055863Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false
dc.title.none.fl_str_mv ACCOUNTABILITY POLICIES IN CEARÁ EDUCATION (2007-2019)
POLÍTICAS DE RENDICIÓN DE CUENTAS EN LA EDUCATIÓN DEL CEARÁ (2007-2019)
POLÍTICAS DE ACCOUNTABILITY NA EDUCAÇÃO CEARENSE (2007-2019)
title ACCOUNTABILITY POLICIES IN CEARÁ EDUCATION (2007-2019)
spellingShingle ACCOUNTABILITY POLICIES IN CEARÁ EDUCATION (2007-2019)
dos Santos Freire, Arlane Markely
Políticas de rendición de cuentas. Gestión por resultados. Educación básica. Estado de Ceará.
Accountability policies. Management by results. Basic education. State of Ceará.
Políticas de accountability. Gestão por resultados. Educação Básica. Estado do Ceará.
title_short ACCOUNTABILITY POLICIES IN CEARÁ EDUCATION (2007-2019)
title_full ACCOUNTABILITY POLICIES IN CEARÁ EDUCATION (2007-2019)
title_fullStr ACCOUNTABILITY POLICIES IN CEARÁ EDUCATION (2007-2019)
title_full_unstemmed ACCOUNTABILITY POLICIES IN CEARÁ EDUCATION (2007-2019)
title_sort ACCOUNTABILITY POLICIES IN CEARÁ EDUCATION (2007-2019)
author dos Santos Freire, Arlane Markely
author_facet dos Santos Freire, Arlane Markely
Ferreira da Silva, Andréia
author_role author
author2 Ferreira da Silva, Andréia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos Freire, Arlane Markely
Ferreira da Silva, Andréia
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas de rendición de cuentas. Gestión por resultados. Educación básica. Estado de Ceará.
Accountability policies. Management by results. Basic education. State of Ceará.
Políticas de accountability. Gestão por resultados. Educação Básica. Estado do Ceará.
topic Políticas de rendición de cuentas. Gestión por resultados. Educación básica. Estado de Ceará.
Accountability policies. Management by results. Basic education. State of Ceará.
Políticas de accountability. Gestão por resultados. Educação Básica. Estado do Ceará.
description The paper analyzes the process of implementation and consolidation of accountability policies in public education in Ceará reflecting on the relationships established between state and municipal governments in this process. It presents the main accountability policies adopted in the state. It results from a literature review on the proposed theme and the analysis of legal and normative documents of the educational policy of Ceará. From a managerial perspective of management for results, the government of the state of Ceará has implemented policies that articulate large-scale external evaluation, responsibility and accountability measures that involve the state and municipal education systems. It has acted as regulator and evaluator of municipal education through the implementation of a collaboration regime “under conditionalities” (FREITAS, 2007), aimed at achieving goals and paying bonuses.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1671
10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1671
url https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1671
identifier_str_mv 10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1671
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1671/1045
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Arlane Markely, Andréia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Arlane Markely, Andréia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
dc.source.none.fl_str_mv Revista Exitus; v. 11 (2021); e020184
2237-9460
reponame:Revista Exitus
instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron:UFOPA
instname_str Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron_str UFOPA
institution UFOPA
reponame_str Revista Exitus
collection Revista Exitus
repository.name.fl_str_mv Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaicedufopa@gmail.com
_version_ 1799711039546195968