Educação de jovens e adultos: as reivindicações populares por uma educação que possibilite a diminuição das distâncias sociais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Exitus |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1478 |
Resumo: | ABSTRACT Advances driven by popular struggles suggest the need for a debate in favor of training that meets the reality of students of Youth and Adult Education (EJA). In this context, this study aimed to analyze how the training of EJA students can contribute to their active participation in social issues. It is a descriptive research, with a qualitative approach, carried out in the period from 2018 to 2019, The subjects of the research were students and teachers of EJA, from schools of the Municipal Education Network of Porto Velho - RO. The results showed that systematized knowledge can provide EJA students with active participation in situations involving their rights and duties. In this perspective, it is concluded that their training takes place with the problematization of the contents, in line with the real socio-cultural reality of the students and with the improvement of the material working conditions in this teaching modality. Keywords: Youth and Adult Education. Popular Education. Human rights. |
id |
UFOPA-1_82e318b583a8fe939a169e9aef15c5fa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1478 |
network_acronym_str |
UFOPA-1 |
network_name_str |
Revista Exitus |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação de jovens e adultos: as reivindicações populares por uma educação que possibilite a diminuição das distâncias sociais Educação de Jovens e Adultos.Educação Popular.Direitos Humanos.ABSTRACT Advances driven by popular struggles suggest the need for a debate in favor of training that meets the reality of students of Youth and Adult Education (EJA). In this context, this study aimed to analyze how the training of EJA students can contribute to their active participation in social issues. It is a descriptive research, with a qualitative approach, carried out in the period from 2018 to 2019, The subjects of the research were students and teachers of EJA, from schools of the Municipal Education Network of Porto Velho - RO. The results showed that systematized knowledge can provide EJA students with active participation in situations involving their rights and duties. In this perspective, it is concluded that their training takes place with the problematization of the contents, in line with the real socio-cultural reality of the students and with the improvement of the material working conditions in this teaching modality. Keywords: Youth and Adult Education. Popular Education. Human rights.RESUMEN Los avances impulsados por las luchas populares sugieren la necesidad de un debate a favor de una formación que responda a la realidad de los estudiantes de Educación de Jóvenes y Adultos (EJA). En este contexto, este estudio tuvo como objetivo analizar cómo la formación de los estudiantes de EJA puede contribuir a su participación activa en temas sociales. Se trata de una investigación descriptiva, con enfoque cualitativo, realizada en el período de 2018 a 2019. Los sujetos de investigación fueron estudiantes y profesores de EJA de escuelas de la Red Municipal de Educación de Porto Velho - RO. Los resultados mostraron que el conocimiento sistematizado puede brindar a los estudiantes de EJA una participación activa en situaciones que involucran sus derechos y deberes. En esta perspectiva, se concluye que su formación se da con la problematización de los contenidos, alineados con la realidad sociocultural real de los estudiantes y con la mejora de las condiciones materiales de trabajo en esta modalidad docente. Palabras clave: Educación de Jóvenes y Adultos. Educación Popular. Derechos humanos.Avanços impulsionados pelas lutas populares sugerem a necessidade de um debate em prol de uma formação que atenda à realidade dos alunos da Educação de Jovens e Adultos (EJA). Nesse contexto, este estudo teve por objetivo analisar como a formação dos alunos da EJA pode contribuir para a sua participação ativa nas questões sociais. Trata-se de uma pesquisa descritiva, de abordagem qualitativa, realizada no período de 2018 a 2019. Em relação ao tratamento dos dados foi utilizada a análise de conteúdo, dessa forma foram criadas categorias a priori e a posteriori em consonância com os objetivos da pesquisa e de acordo com a similaridade das respostas dos participantes. Os sujeitos da pesquisa foram alunos e professores da EJA, de escolas da Rede Municipal de Educação de Porto Velho-RO. Os resultados evidenciaram que o conhecimento sistematizado poderá proporcionar aos alunos da EJA a participação ativa em situações que envolvam seus direitos e deveres. Nessa perspectiva, conclui-se que é necessário que a formação destes se efetive com a problematização dos conteúdos, alinhada à realidade sociocultural real dos alunos e com a melhoria das condições materiais de trabalho nessa modalidade de ensino. Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2020-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/147810.24065/2237-9460.2020v10n1ID1478Revista Exitus; v. 10 (2020); e0201112237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1478/950Copyright (c) 2020 Revista Exitushttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Rogério FeitosaFrança, Rosângela de Fátima Cavalcante Faria, Wendell Fiori de 2020-08-31T22:59:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1478Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:24.219030Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação de jovens e adultos: as reivindicações populares por uma educação que possibilite a diminuição das distâncias sociais |
title |
Educação de jovens e adultos: as reivindicações populares por uma educação que possibilite a diminuição das distâncias sociais |
spellingShingle |
Educação de jovens e adultos: as reivindicações populares por uma educação que possibilite a diminuição das distâncias sociais Barros, Rogério Feitosa Educação de Jovens e Adultos. Educação Popular. Direitos Humanos. |
title_short |
Educação de jovens e adultos: as reivindicações populares por uma educação que possibilite a diminuição das distâncias sociais |
title_full |
Educação de jovens e adultos: as reivindicações populares por uma educação que possibilite a diminuição das distâncias sociais |
title_fullStr |
Educação de jovens e adultos: as reivindicações populares por uma educação que possibilite a diminuição das distâncias sociais |
title_full_unstemmed |
Educação de jovens e adultos: as reivindicações populares por uma educação que possibilite a diminuição das distâncias sociais |
title_sort |
Educação de jovens e adultos: as reivindicações populares por uma educação que possibilite a diminuição das distâncias sociais |
author |
Barros, Rogério Feitosa |
author_facet |
Barros, Rogério Feitosa França, Rosângela de Fátima Cavalcante Faria, Wendell Fiori de |
author_role |
author |
author2 |
França, Rosângela de Fátima Cavalcante Faria, Wendell Fiori de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Rogério Feitosa França, Rosângela de Fátima Cavalcante Faria, Wendell Fiori de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de Jovens e Adultos. Educação Popular. Direitos Humanos. |
topic |
Educação de Jovens e Adultos. Educação Popular. Direitos Humanos. |
description |
ABSTRACT Advances driven by popular struggles suggest the need for a debate in favor of training that meets the reality of students of Youth and Adult Education (EJA). In this context, this study aimed to analyze how the training of EJA students can contribute to their active participation in social issues. It is a descriptive research, with a qualitative approach, carried out in the period from 2018 to 2019, The subjects of the research were students and teachers of EJA, from schools of the Municipal Education Network of Porto Velho - RO. The results showed that systematized knowledge can provide EJA students with active participation in situations involving their rights and duties. In this perspective, it is concluded that their training takes place with the problematization of the contents, in line with the real socio-cultural reality of the students and with the improvement of the material working conditions in this teaching modality. Keywords: Youth and Adult Education. Popular Education. Human rights. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1478 10.24065/2237-9460.2020v10n1ID1478 |
url |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1478 |
identifier_str_mv |
10.24065/2237-9460.2020v10n1ID1478 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1478/950 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Exitus https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Exitus https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Exitus; v. 10 (2020); e020111 2237-9460 reponame:Revista Exitus instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) instacron:UFOPA |
instname_str |
Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
instacron_str |
UFOPA |
institution |
UFOPA |
reponame_str |
Revista Exitus |
collection |
Revista Exitus |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaicedufopa@gmail.com |
_version_ |
1799711038913904640 |