Múltiplos e divisores: uma experiência com o uso do jogo de trilhas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caldas, Fernando da Silva
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Graça, Vagner Viana da, Marques, Valéria Risuenho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Exitus
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1483
Resumo: The present work aims to analyze the effects of a set of activities involving concepts of multiples and divisors of a natural number in a class of the 6th grade of elementary school of a public school belonging to the Municipal Department of Education of the city of Belém - PA. To this end, a diagnostic test was applied to students in the 7th year of elementary school, graduating from the 6th year of elementary school, in relation to the concepts of multiples and divisors of a natural number. Based on this information, we conducted a bibliographic study on the difficulties encountered. Finally, a pedagogical intervention was developed and applied with students from a 6th grade class of elementary school, using the game "MDC and MMC trail". After application of the game, we noticed greater student involvement, concentration and determination in relation to the resolution of the challenges that were posed, this perception was fundamental for us to understand that we need to diversify the strategies and methodologies for working with the content of mathematics in elementary school.
id UFOPA-1_c6ceba1bfac3f021f0494c3e478f4b4e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1483
network_acronym_str UFOPA-1
network_name_str Revista Exitus
repository_id_str
spelling Múltiplos e divisores: uma experiência com o uso do jogo de trilhas Jogos matemáticos. Ludicidade. Ensino-aprendizagemThe present work aims to analyze the effects of a set of activities involving concepts of multiples and divisors of a natural number in a class of the 6th grade of elementary school of a public school belonging to the Municipal Department of Education of the city of Belém - PA. To this end, a diagnostic test was applied to students in the 7th year of elementary school, graduating from the 6th year of elementary school, in relation to the concepts of multiples and divisors of a natural number. Based on this information, we conducted a bibliographic study on the difficulties encountered. Finally, a pedagogical intervention was developed and applied with students from a 6th grade class of elementary school, using the game "MDC and MMC trail". After application of the game, we noticed greater student involvement, concentration and determination in relation to the resolution of the challenges that were posed, this perception was fundamental for us to understand that we need to diversify the strategies and methodologies for working with the content of mathematics in elementary school.El presente trabajo tiene como objetivo analizar los efectos de un conjunto de actividades que involucran conceptos de múltiplos y divisores de un número natural en una clase del sexto grado de la escuela primaria de una escuela pública perteneciente al Departamento Municipal de Educación de la ciudad de Belém - PA. Para ello, se aplicó una prueba de diagnóstico a los alumnos de 7º año de primaria, egresados de 6º de primaria, en relación a los conceptos de múltiplos y divisores de un número natural. A partir de esta información, realizamos un estudio bibliográfico sobre las dificultades encontradas. Finalmente, se desarrolló y aplicó una intervención pedagógica con alumnos de una clase de 6º de primaria de la escuela primaria, utilizando el juego "MDC and MMC trail", tras la aplicación del juego, notamos una mayor participación, concentración y determinación de los alumnos. En relación a la resolución de los desafíos que se plantearon, esta percepción fue fundamental para que entendamos que es necesario diversificar las estrategias y metodologías para trabajar con los contenidos de las matemáticas en la escuela primaria.O presente trabalho tem por objetivo relatar o uso de um jogo matemático de trilhas de MMC e MDC, envolvendo conceitos de múltiplos e divisores de um número natural em uma turma do 6º ano do ensino fundamental de uma escola pública pertencente à Secretaria Municipal de Educação da cidade de Belém – PA. Para tanto, aplicou-se um teste diagnóstico com os alunos do 7º ano do ensino fundamental, egressos do 6º ano do ensino fundamental, em relação aos conceitos de múltiplos e divisores de um número natural. A partir dessa informação, realizamos um estudo bibliográfico sobre as dificuldades verificadas. Por fim, elaborou-se e aplicou-se uma intervenção pedagógica com alunos de uma turma do 6º ano do ensino fundamental, por meio da utilização do jogo "Trilha do MDC e do MMC”. Após a aplicação do jogo percebemos maior envolvimento dos alunos, concentração e determinação em relação à resolução dos desafios que se colocavam. Tal percepção foi fundamental para compreendermos que precisamos diversificar as estratégias e metodologias para o trabalho com os conteúdos de matemática no Ensino Fundamental.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2020-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1483Revista Exitus; v. 10 (2020); e0201092237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1483/948Copyright (c) 2020 Revista Exitushttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaldas, Fernando da SilvaGraça, Vagner Viana daMarques, Valéria Risuenho2020-09-02T23:30:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1483Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:24.303834Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Múltiplos e divisores: uma experiência com o uso do jogo de trilhas
title Múltiplos e divisores: uma experiência com o uso do jogo de trilhas
spellingShingle Múltiplos e divisores: uma experiência com o uso do jogo de trilhas
Caldas, Fernando da Silva
Jogos matemáticos. Ludicidade. Ensino-aprendizagem
title_short Múltiplos e divisores: uma experiência com o uso do jogo de trilhas
title_full Múltiplos e divisores: uma experiência com o uso do jogo de trilhas
title_fullStr Múltiplos e divisores: uma experiência com o uso do jogo de trilhas
title_full_unstemmed Múltiplos e divisores: uma experiência com o uso do jogo de trilhas
title_sort Múltiplos e divisores: uma experiência com o uso do jogo de trilhas
author Caldas, Fernando da Silva
author_facet Caldas, Fernando da Silva
Graça, Vagner Viana da
Marques, Valéria Risuenho
author_role author
author2 Graça, Vagner Viana da
Marques, Valéria Risuenho
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caldas, Fernando da Silva
Graça, Vagner Viana da
Marques, Valéria Risuenho
dc.subject.por.fl_str_mv Jogos matemáticos. Ludicidade. Ensino-aprendizagem
topic Jogos matemáticos. Ludicidade. Ensino-aprendizagem
description The present work aims to analyze the effects of a set of activities involving concepts of multiples and divisors of a natural number in a class of the 6th grade of elementary school of a public school belonging to the Municipal Department of Education of the city of Belém - PA. To this end, a diagnostic test was applied to students in the 7th year of elementary school, graduating from the 6th year of elementary school, in relation to the concepts of multiples and divisors of a natural number. Based on this information, we conducted a bibliographic study on the difficulties encountered. Finally, a pedagogical intervention was developed and applied with students from a 6th grade class of elementary school, using the game "MDC and MMC trail". After application of the game, we noticed greater student involvement, concentration and determination in relation to the resolution of the challenges that were posed, this perception was fundamental for us to understand that we need to diversify the strategies and methodologies for working with the content of mathematics in elementary school.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1483
url https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1483
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1483/948
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Exitus
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Exitus
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
dc.source.none.fl_str_mv Revista Exitus; v. 10 (2020); e020109
2237-9460
reponame:Revista Exitus
instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron:UFOPA
instname_str Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron_str UFOPA
institution UFOPA
reponame_str Revista Exitus
collection Revista Exitus
repository.name.fl_str_mv Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaicedufopa@gmail.com
_version_ 1799711038920196096