CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Exitus |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1607 |
Resumo: | There is an almost hegemonic adoption of professor Alex Johnstone’s ideas on the three levels of representation of chemical knowledge in Chemical Education. Each of those levels—macroscopic, submicroscopic, and symbolic levels—forms what we know as the Johnstone triangle. Tons of research take that conception as a nearly natural foundation, focusing the debate on making the Johnstone triangle more didactic, but they generally take the most needed epistemological aspects of such theoretical enterprise for granted. This work attempted to contribute with a critique of the Johnstone triangle so that the discussion herein promoted may offer a new comprehension of the reality of the chemical knowledge through a materialistic, historical, and dialectic perspective, mainly anchored on the Cultural-Historical Activity Theory. Furthermore, we have drawn up principles of the pedagogical practice so that our conception could be as concrete as possible for the Chemical Education field. |
id |
UFOPA-1_f320fe7c1314ad19ad949a4c9dd3b223 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1607 |
network_acronym_str |
UFOPA-1 |
network_name_str |
Revista Exitus |
repository_id_str |
|
spelling |
CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA COMO UNIDAD DIALETICA ENTRE LOS NIVELES MACROSCÓPICO Y SUBMICROSCÓPICO: más allá del triángulo de JohnstoneO ENSINO DE QUÍMICA COMO UNIDADE DIALÉTICA ENTRE OS NÍVEIS MACROSCÓPICOS E SUBMICROSCÓPICOS: para além do triângulo do JohnstoneTriángulo de JohnstoneNiveles de representación químicaTeoría histórico-cultural de la actividadJohnstone triangleLevels of chemical representationCultural-Historical Activity TheoryTriângulo de JohnstoneNíveis da representação químicaTeoria histórico-cultural da atividadeThere is an almost hegemonic adoption of professor Alex Johnstone’s ideas on the three levels of representation of chemical knowledge in Chemical Education. Each of those levels—macroscopic, submicroscopic, and symbolic levels—forms what we know as the Johnstone triangle. Tons of research take that conception as a nearly natural foundation, focusing the debate on making the Johnstone triangle more didactic, but they generally take the most needed epistemological aspects of such theoretical enterprise for granted. This work attempted to contribute with a critique of the Johnstone triangle so that the discussion herein promoted may offer a new comprehension of the reality of the chemical knowledge through a materialistic, historical, and dialectic perspective, mainly anchored on the Cultural-Historical Activity Theory. Furthermore, we have drawn up principles of the pedagogical practice so that our conception could be as concrete as possible for the Chemical Education field.En la educación química hay una adopción casi hegemónica de las ideas del profesor Alex Johnstone sobre los tres niveles representacionales del conocimiento químico, que se conocieron como el triángulo de Johnstone: macroscópico, submicroscópico y simbólico. En este sentido, muchos trabajos toman esta idea como una base casi natural y enfocan el debate en cómo hacerla didáctica, dejando en un segundo plano las necesarias discusiones epistemológicas. Sin embargo, este trabajo tiene como objetivo contribuir a la crítica del triángulo de Johnstone y promover una discusión que genere una nueva comprensión de la realidad en los niveles del conocimiento químico a través de la perspectiva del materialismo histórico-dialéctico y la psicología histórico-cultural. Estos fundamentos nos llevaron a proponer que la química se basa en la unidad dialéctica entre dos niveles de realidad, el macroscópico y el submicroscópico, mediado por la representación. Además, señalamos principios de la práctica pedagógica para que nuestra concepción ganara materialidad para el campo de la enseñanza de la química.No ensino de química há uma adoção quase que hegemônica das ideias do professor Alex Johnstone sobre os três níveis representacionais do conhecimento químico, os quais ficaram conhecidos como triângulo de Johnstone: macroscópico, submicroscópico e simbólico. Nesse sentido, muitos trabalhos tomam essa ideia como embasamento quase que natural e focalizam o debate na forma de torná-lo didático, deixando em segundo plano discussões epistemológicas necessárias. No entanto, este trabalho tem como objetivo contribuir com a crítica ao triângulo de Johnstone e promover uma discussão que gere uma nova compreensão da realidade sobre os níveis do conhecimento químico através da perspectiva do materialismo histórico-dialético e da psicologia histórico-cultural. Esses fundamentos nos levaram a propor que a química se fundamenta na unidade dialética entre dois níveis da realidade, o macroscópico e submicroscópico, mediados pela representação. Além disso, apontamos princípios da prática pedagógica para que a nossa concepção pudesse ganhar materialidade para o campo do ensino de química.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2021-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/160710.24065/2237-9460.2021v11n1ID1607Revista Exitus; v. 11 (2021); e0202012237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1607/1062Copyright (c) 2021 Caio de Souza Silva, Hélio da Silva Messeder Netohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Silva, Caioda Silva Messeder Neto, Hélio 2021-11-29T19:51:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1607Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:26.800484Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA COMO UNIDAD DIALETICA ENTRE LOS NIVELES MACROSCÓPICO Y SUBMICROSCÓPICO: más allá del triángulo de Johnstone O ENSINO DE QUÍMICA COMO UNIDADE DIALÉTICA ENTRE OS NÍVEIS MACROSCÓPICOS E SUBMICROSCÓPICOS: para além do triângulo do Johnstone |
title |
CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle |
spellingShingle |
CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle de Souza Silva, Caio Triángulo de Johnstone Niveles de representación química Teoría histórico-cultural de la actividad Johnstone triangle Levels of chemical representation Cultural-Historical Activity Theory Triângulo de Johnstone Níveis da representação química Teoria histórico-cultural da atividade |
title_short |
CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle |
title_full |
CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle |
title_fullStr |
CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle |
title_full_unstemmed |
CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle |
title_sort |
CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle |
author |
de Souza Silva, Caio |
author_facet |
de Souza Silva, Caio da Silva Messeder Neto, Hélio |
author_role |
author |
author2 |
da Silva Messeder Neto, Hélio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Souza Silva, Caio da Silva Messeder Neto, Hélio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Triángulo de Johnstone Niveles de representación química Teoría histórico-cultural de la actividad Johnstone triangle Levels of chemical representation Cultural-Historical Activity Theory Triângulo de Johnstone Níveis da representação química Teoria histórico-cultural da atividade |
topic |
Triángulo de Johnstone Niveles de representación química Teoría histórico-cultural de la actividad Johnstone triangle Levels of chemical representation Cultural-Historical Activity Theory Triângulo de Johnstone Níveis da representação química Teoria histórico-cultural da atividade |
description |
There is an almost hegemonic adoption of professor Alex Johnstone’s ideas on the three levels of representation of chemical knowledge in Chemical Education. Each of those levels—macroscopic, submicroscopic, and symbolic levels—forms what we know as the Johnstone triangle. Tons of research take that conception as a nearly natural foundation, focusing the debate on making the Johnstone triangle more didactic, but they generally take the most needed epistemological aspects of such theoretical enterprise for granted. This work attempted to contribute with a critique of the Johnstone triangle so that the discussion herein promoted may offer a new comprehension of the reality of the chemical knowledge through a materialistic, historical, and dialectic perspective, mainly anchored on the Cultural-Historical Activity Theory. Furthermore, we have drawn up principles of the pedagogical practice so that our conception could be as concrete as possible for the Chemical Education field. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1607 10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1607 |
url |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1607 |
identifier_str_mv |
10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1607 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1607/1062 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Caio de Souza Silva, Hélio da Silva Messeder Neto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Caio de Souza Silva, Hélio da Silva Messeder Neto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Exitus; v. 11 (2021); e020201 2237-9460 reponame:Revista Exitus instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) instacron:UFOPA |
instname_str |
Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
instacron_str |
UFOPA |
institution |
UFOPA |
reponame_str |
Revista Exitus |
collection |
Revista Exitus |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaicedufopa@gmail.com |
_version_ |
1799711039041830912 |