CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza Silva, Caio
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: da Silva Messeder Neto, Hélio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Exitus
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1607
Resumo: There is an almost hegemonic adoption of professor Alex Johnstone’s ideas on the three levels of representation of chemical knowledge in Chemical Education. Each of those levels—macroscopic, submicroscopic, and symbolic levels—forms what we know as the Johnstone triangle. Tons of research take that conception as a nearly natural foundation, focusing the debate on making the Johnstone triangle more didactic, but they generally take the most needed epistemological aspects of such theoretical enterprise for granted. This work attempted to contribute with a critique of the Johnstone triangle so that the discussion herein promoted may offer a new comprehension of the reality of the chemical knowledge through a materialistic, historical, and dialectic perspective, mainly anchored on the Cultural-Historical Activity Theory. Furthermore, we have drawn up principles of the pedagogical practice so that our conception could be as concrete as possible for the Chemical Education field.
id UFOPA-1_f320fe7c1314ad19ad949a4c9dd3b223
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1607
network_acronym_str UFOPA-1
network_name_str Revista Exitus
repository_id_str
spelling CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA COMO UNIDAD DIALETICA ENTRE LOS NIVELES MACROSCÓPICO Y SUBMICROSCÓPICO: más allá del triángulo de JohnstoneO ENSINO DE QUÍMICA COMO UNIDADE DIALÉTICA ENTRE OS NÍVEIS MACROSCÓPICOS E SUBMICROSCÓPICOS: para além do triângulo do JohnstoneTriángulo de JohnstoneNiveles de representación químicaTeoría histórico-cultural de la actividadJohnstone triangleLevels of chemical representationCultural-Historical Activity TheoryTriângulo de JohnstoneNíveis da representação químicaTeoria histórico-cultural da atividadeThere is an almost hegemonic adoption of professor Alex Johnstone’s ideas on the three levels of representation of chemical knowledge in Chemical Education. Each of those levels—macroscopic, submicroscopic, and symbolic levels—forms what we know as the Johnstone triangle. Tons of research take that conception as a nearly natural foundation, focusing the debate on making the Johnstone triangle more didactic, but they generally take the most needed epistemological aspects of such theoretical enterprise for granted. This work attempted to contribute with a critique of the Johnstone triangle so that the discussion herein promoted may offer a new comprehension of the reality of the chemical knowledge through a materialistic, historical, and dialectic perspective, mainly anchored on the Cultural-Historical Activity Theory. Furthermore, we have drawn up principles of the pedagogical practice so that our conception could be as concrete as possible for the Chemical Education field.En la educación química hay una adopción casi hegemónica de las ideas del profesor Alex Johnstone sobre los tres niveles representacionales del conocimiento químico, que se conocieron como el triángulo de Johnstone: macroscópico, submicroscópico y simbólico. En este sentido, muchos trabajos toman esta idea como una base casi natural y enfocan el debate en cómo hacerla didáctica, dejando en un segundo plano las necesarias discusiones epistemológicas. Sin embargo, este trabajo tiene como objetivo contribuir a la crítica del triángulo de Johnstone y promover una discusión que genere una nueva comprensión de la realidad en los niveles del conocimiento químico a través de la perspectiva del materialismo histórico-dialéctico y la psicología histórico-cultural. Estos fundamentos nos llevaron a proponer que la química se basa en la unidad dialéctica entre dos niveles de realidad, el macroscópico y el submicroscópico, mediado por la representación. Además, señalamos principios de la práctica pedagógica para que nuestra concepción ganara materialidad para el campo de la enseñanza de la química.No ensino de química há uma adoção quase que hegemônica das ideias do professor Alex Johnstone sobre os três níveis representacionais do conhecimento químico, os quais ficaram conhecidos como triângulo de Johnstone: macroscópico, submicroscópico e simbólico. Nesse sentido, muitos trabalhos tomam essa ideia  como embasamento quase que natural e focalizam o debate na forma de torná-lo didático, deixando em segundo plano discussões epistemológicas necessárias. No entanto, este trabalho tem como objetivo contribuir com a crítica ao triângulo de Johnstone e promover uma discussão que gere uma nova compreensão da realidade sobre os níveis do conhecimento químico através da perspectiva do materialismo histórico-dialético e da psicologia histórico-cultural. Esses fundamentos nos levaram a propor que a química se fundamenta na unidade dialética entre dois níveis da realidade, o macroscópico e submicroscópico, mediados pela representação.  Além disso, apontamos princípios da prática pedagógica para que a nossa concepção pudesse ganhar materialidade para o campo do ensino de química.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2021-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/160710.24065/2237-9460.2021v11n1ID1607Revista Exitus; v. 11 (2021); e0202012237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1607/1062Copyright (c) 2021 Caio de Souza Silva, Hélio da Silva Messeder Netohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Silva, Caioda Silva Messeder Neto, Hélio 2021-11-29T19:51:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1607Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:26.800484Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false
dc.title.none.fl_str_mv CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle
LA ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA COMO UNIDAD DIALETICA ENTRE LOS NIVELES MACROSCÓPICO Y SUBMICROSCÓPICO: más allá del triángulo de Johnstone
O ENSINO DE QUÍMICA COMO UNIDADE DIALÉTICA ENTRE OS NÍVEIS MACROSCÓPICOS E SUBMICROSCÓPICOS: para além do triângulo do Johnstone
title CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle
spellingShingle CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle
de Souza Silva, Caio
Triángulo de Johnstone
Niveles de representación química
Teoría histórico-cultural de la actividad
Johnstone triangle
Levels of chemical representation
Cultural-Historical Activity Theory
Triângulo de Johnstone
Níveis da representação química
Teoria histórico-cultural da atividade
title_short CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle
title_full CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle
title_fullStr CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle
title_full_unstemmed CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle
title_sort CHEMISTRY TEACHING AS A DIALETIC UNIT BETWEEN MACROSCOPIC AND SUBMICROSCOPIC LEVELS: beyond the Johnstone’s triangle
author de Souza Silva, Caio
author_facet de Souza Silva, Caio
da Silva Messeder Neto, Hélio
author_role author
author2 da Silva Messeder Neto, Hélio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Souza Silva, Caio
da Silva Messeder Neto, Hélio
dc.subject.por.fl_str_mv Triángulo de Johnstone
Niveles de representación química
Teoría histórico-cultural de la actividad
Johnstone triangle
Levels of chemical representation
Cultural-Historical Activity Theory
Triângulo de Johnstone
Níveis da representação química
Teoria histórico-cultural da atividade
topic Triángulo de Johnstone
Niveles de representación química
Teoría histórico-cultural de la actividad
Johnstone triangle
Levels of chemical representation
Cultural-Historical Activity Theory
Triângulo de Johnstone
Níveis da representação química
Teoria histórico-cultural da atividade
description There is an almost hegemonic adoption of professor Alex Johnstone’s ideas on the three levels of representation of chemical knowledge in Chemical Education. Each of those levels—macroscopic, submicroscopic, and symbolic levels—forms what we know as the Johnstone triangle. Tons of research take that conception as a nearly natural foundation, focusing the debate on making the Johnstone triangle more didactic, but they generally take the most needed epistemological aspects of such theoretical enterprise for granted. This work attempted to contribute with a critique of the Johnstone triangle so that the discussion herein promoted may offer a new comprehension of the reality of the chemical knowledge through a materialistic, historical, and dialectic perspective, mainly anchored on the Cultural-Historical Activity Theory. Furthermore, we have drawn up principles of the pedagogical practice so that our conception could be as concrete as possible for the Chemical Education field.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1607
10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1607
url https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1607
identifier_str_mv 10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1607
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1607/1062
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Caio de Souza Silva, Hélio da Silva Messeder Neto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Caio de Souza Silva, Hélio da Silva Messeder Neto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
dc.source.none.fl_str_mv Revista Exitus; v. 11 (2021); e020201
2237-9460
reponame:Revista Exitus
instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron:UFOPA
instname_str Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron_str UFOPA
institution UFOPA
reponame_str Revista Exitus
collection Revista Exitus
repository.name.fl_str_mv Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaicedufopa@gmail.com
_version_ 1799711039041830912