Education in health: some thoughts on its implementation by the family health strategy teams

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santili, Priscila G. Josepetti
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Tonhom, Sílvia Franco da Rocha, Marin, Maria José Sanches
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira em Promoção da Saúde
Texto Completo: https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6411
Resumo: Objective: The aim of this research was to analyze the development of health education by the ESF professional team. Methods: The methodology was qualitative approach with data collection through focus group conducted with four health teams and with one of the city health managers. Content analysis was used, with thematic modality to analyze the content of group meetings. Results: The results pointed that professionals recognize the importance of health education activities, although they indicate some weaknesses in acting according to the principles of the Program due to the fact that the focus of assistance, still is, an individual assistance based on demand and the concept of health education is still limited. It was identified the performance of some health education activities in various scenarios and intersectoral actions were highlighted. Conclusion: It was concluded that there is need for investment in spaces for reflection among professional teams, and shows how powerful tool for possible changes in the health work process.
id UFOR-2_831e375fe86ad1269ebcbbd48fae2e76
oai_identifier_str oai:ojs.ojs.unifor.br:article/6411
network_acronym_str UFOR-2
network_name_str Revista Brasileira em Promoção da Saúde
repository_id_str
spelling Education in health: some thoughts on its implementation by the family health strategy teamsEducação em saúde: algumas reflexões sobre sua implementação pelas equipes da estratégia saúde da famíliaFamily Health StrategyHealth EducationProfessional PracticeProfessional-Patient Relations.Estratégia Saúde da FamíliaEducação em SaúdeExercício ProfissionalRelações Profissional-Paciente.Objective: The aim of this research was to analyze the development of health education by the ESF professional team. Methods: The methodology was qualitative approach with data collection through focus group conducted with four health teams and with one of the city health managers. Content analysis was used, with thematic modality to analyze the content of group meetings. Results: The results pointed that professionals recognize the importance of health education activities, although they indicate some weaknesses in acting according to the principles of the Program due to the fact that the focus of assistance, still is, an individual assistance based on demand and the concept of health education is still limited. It was identified the performance of some health education activities in various scenarios and intersectoral actions were highlighted. Conclusion: It was concluded that there is need for investment in spaces for reflection among professional teams, and shows how powerful tool for possible changes in the health work process.Objetivo: Analisar o desenvolvimento da educação em saúde pela equipe multiprofissional da estratégia saúde da família. Métodos: Pesquisa de abordagem qualitativa, com uma coleta de dados por meio de grupo focal realizado com quatro equipes de saúde e um com gestores da saúde do município. Foi utilizada a análise de conteúdo, modalidade temática para analisar o conteúdo dos encontros em grupo. Resultados: Os profissionais reconhecem a importância das atividades de educação em saúde, porém sinalizam algumas fragilidades em atuarem segundo os princípios do Programa devido o foco da assistência ser, ainda, em atendimentos individuais baseados na demanda e o conceito de educação em saúde ainda é limitado. Identificado à realização de algumas atividades de educação em saúde, em cenários diversos e destacam ações intersetoriais. Conclusão: Existe necessidade de investimentos em espaços de reflexão entre os profissionais das equipes e, a educação permanente se mostra como potente ferramenta para possíveis transformações no processo de trabalho em saúde.Universidade de Fortaleza2017-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Peer-reviewed Article""Avaliado pelos pares""Avaliado pelos pares"application/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/641110.5020/18061230.2016.sup.p102Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 102-110Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 102-110Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 102-1101806-1230reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinstname:Universidade de Fortaleza (Unifor)instacron:UFORporhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6411/5218Copyright (c) 2017 Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantili, Priscila G. JosepettiTonhom, Sílvia Franco da RochaMarin, Maria José Sanches2017-11-09T17:37:40Zoai:ojs.ojs.unifor.br:article/6411Revistahttps://periodicos.unifor.br/RBPS/oai1806-12301806-1222opendoar:2017-11-09T17:37:40Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)false
dc.title.none.fl_str_mv Education in health: some thoughts on its implementation by the family health strategy teams
Educação em saúde: algumas reflexões sobre sua implementação pelas equipes da estratégia saúde da família
title Education in health: some thoughts on its implementation by the family health strategy teams
spellingShingle Education in health: some thoughts on its implementation by the family health strategy teams
Santili, Priscila G. Josepetti
Family Health Strategy
Health Education
Professional Practice
Professional-Patient Relations.
Estratégia Saúde da Família
Educação em Saúde
Exercício Profissional
Relações Profissional-Paciente.
title_short Education in health: some thoughts on its implementation by the family health strategy teams
title_full Education in health: some thoughts on its implementation by the family health strategy teams
title_fullStr Education in health: some thoughts on its implementation by the family health strategy teams
title_full_unstemmed Education in health: some thoughts on its implementation by the family health strategy teams
title_sort Education in health: some thoughts on its implementation by the family health strategy teams
author Santili, Priscila G. Josepetti
author_facet Santili, Priscila G. Josepetti
Tonhom, Sílvia Franco da Rocha
Marin, Maria José Sanches
author_role author
author2 Tonhom, Sílvia Franco da Rocha
Marin, Maria José Sanches
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santili, Priscila G. Josepetti
Tonhom, Sílvia Franco da Rocha
Marin, Maria José Sanches
dc.subject.por.fl_str_mv Family Health Strategy
Health Education
Professional Practice
Professional-Patient Relations.
Estratégia Saúde da Família
Educação em Saúde
Exercício Profissional
Relações Profissional-Paciente.
topic Family Health Strategy
Health Education
Professional Practice
Professional-Patient Relations.
Estratégia Saúde da Família
Educação em Saúde
Exercício Profissional
Relações Profissional-Paciente.
description Objective: The aim of this research was to analyze the development of health education by the ESF professional team. Methods: The methodology was qualitative approach with data collection through focus group conducted with four health teams and with one of the city health managers. Content analysis was used, with thematic modality to analyze the content of group meetings. Results: The results pointed that professionals recognize the importance of health education activities, although they indicate some weaknesses in acting according to the principles of the Program due to the fact that the focus of assistance, still is, an individual assistance based on demand and the concept of health education is still limited. It was identified the performance of some health education activities in various scenarios and intersectoral actions were highlighted. Conclusion: It was concluded that there is need for investment in spaces for reflection among professional teams, and shows how powerful tool for possible changes in the health work process.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Peer-reviewed Article"
"Avaliado pelos pares"
"Avaliado pelos pares"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6411
10.5020/18061230.2016.sup.p102
url https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6411
identifier_str_mv 10.5020/18061230.2016.sup.p102
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6411/5218
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira em Promoção da Saúde
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira em Promoção da Saúde
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Fortaleza
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Fortaleza
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 102-110
Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 102-110
Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 102-110
1806-1230
reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúde
instname:Universidade de Fortaleza (Unifor)
instacron:UFOR
instname_str Universidade de Fortaleza (Unifor)
instacron_str UFOR
institution UFOR
reponame_str Revista Brasileira em Promoção da Saúde
collection Revista Brasileira em Promoção da Saúde
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808844183548461056