Desvio fonológico à luz da constituição subjetiva: considerações a partir das interfaces entre os saberes psi e a fonoaudiologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Abraão Milfont Feitosa de
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNIFOR
Texto Completo: https://biblioteca.sophia.com.br/terminalri/9575/acervo/detalhe/84933
Resumo: Esta dissertação aborda o desvio fonológico, a partir das fronteiras entre a fonoaudiologia e os saberes psi sobre o desenvolvimento contextualizado na constituição subjetiva. O desenvolvimento das capacidades instrumentais da criança é entendido como destino da constituição psíquica, especialmente das relações precoces entre mãe, bebê e pai. Embora a fonoaudiologia enfoque, primordialmente, a etiologia orgânica, e em conseqüência, também as possibilidades de tratamento, a interdisciplinaridade permite a apreensão da complexidade sintomática fonoaudiológica. A partir dessa concepção, este estudo visa contextualizar o desvio fonológico à luz das contribuições sobre o psicológico, abordando as relações familiares e institucionais e não somente as queixas do déficit apresentado pela criança. A metodologia constituiu-se em uma pesquisa qualitativa de caráter bibliográfico, com ênfase nas interfaces entre a fonoaudiologia, a psicologia e a psicanálise. Tratandose da coleta de dados, a técnica utilizada foi a de análise de conteúdo, sendo dividida nas seguintes categorias: o sistema fonológico e sua aracterização; a subjetividade e desenvolvimento infantil, construção da linguagem; o desvio fonológico e a socialização da criança. Os dados foram interpretados a partir dos referenciais teóricos da fonoaudiologia, da psicologia e da psicanálise. Desse modo, esta pesquisa se endereça à criança com desvio fonológico, focalizando-a teoricamente através de uma contextualização interdisciplinar, entre a fonoaudiologia e as investigações sobre a subjetividade, especialmente quanto ao desenvolvimento e à constituição de vínculos sociais. Foi concluído que os estudos que enfocam o trabalho interdisciplinar, entre as respectivas áreas, apesar das possíveis dificuldades que surgem, devem ser estimulados tanto no âmbito clínico quanto no institucional, por potencializar as chances de benefícios como: eficácia na resolução de problemas, incentivo à pesquisa e favorecimento do crescimento profissional. Palavras-chave: fonoaudiologia, subjetividade, desenvolvimento infantil, interdisciplinaridade, psicanálise.
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A partir dessa concepção, este estudo visa contextualizar o desvio fonológico à luz das contribuições sobre o psicológico, abordando as relações familiares e institucionais e não somente as queixas do déficit apresentado pela criança. A metodologia constituiu-se em uma pesquisa qualitativa de caráter bibliográfico, com ênfase nas interfaces entre a fonoaudiologia, a psicologia e a psicanálise. Tratandose da coleta de dados, a técnica utilizada foi a de análise de conteúdo, sendo dividida nas seguintes categorias: o sistema fonológico e sua aracterização; a subjetividade e desenvolvimento infantil, construção da linguagem; o desvio fonológico e a socialização da criança. Os dados foram interpretados a partir dos referenciais teóricos da fonoaudiologia, da psicologia e da psicanálise. Desse modo, esta pesquisa se endereça à criança com desvio fonológico, focalizando-a teoricamente através de uma contextualização interdisciplinar, entre a fonoaudiologia e as investigações sobre a subjetividade, especialmente quanto ao desenvolvimento e à constituição de vínculos sociais. Foi concluído que os estudos que enfocam o trabalho interdisciplinar, entre as respectivas áreas, apesar das possíveis dificuldades que surgem, devem ser estimulados tanto no âmbito clínico quanto no institucional, por potencializar as chances de benefícios como: eficácia na resolução de problemas, incentivo à pesquisa e favorecimento do crescimento profissional. Palavras-chave: fonoaudiologia, subjetividade, desenvolvimento infantil, interdisciplinaridade, psicanálise.This dissertation approached the phonologic deviation from parameters among phonoaudiology and the theories of psychology about the contextualized development in the subjective constitution. The development of the instrumental capacities of a child is understood as destiny of the psychic constitution, especially of the early relations among mother, baby and father. Although phonoaudiology focus on, primarily, the organic etiology and, in consequence, also the possibilities of treatment, the interdiciplinarity allows the apprehension of the symptomatic phonoaudiologic complexity. From this conception, this study focused on contextualizing the phonologic deviation regarding the contribution over the psychologic aspect, approaching the family and institutionalized relations, and not only complains over the deficit presented by the child. The methodology constituted in a qualitative research of bibliographic character, having as emphasis the interfaces among phonoaudiology, psychology and psychoanalysis. Regarding the collection of data, the used technique was the content analysis, being divided in the following categories: the phonologic system and its characterization; the child subjectivity and development; the phonologic deviation and the socialization of the child. The data were interpreted under the theoretical references of phonoaudiology, psychology and psychoanalysis. Therefore, this research addresses to the child that presents phonologic deviation, focusing the child theoretically through an interdisciplinary contextualization, among phonoaudiology and the investigations about subjectivity, especially regarding the development and the constitution of social ties. It was concluded that the studies that focus the interdisciplinary work, among the respective areas, although the appearance of possible difficulties appear, should be stimulated in the clinical environment and in the institutional environment, once it empowers the chances of benefits such as: effectiveness on the resolutions of problems, incentive towards research and favoring professional growth. Key-words: phonoaudiology, subjectivity, child development, interdisciplinary, psychoanalysis.This dissertation approached the phonologic deviation from parameters among phonoaudiology and the theories of psychology about the contextualized development in the subjective constitution. The development of the instrumental capacities of a child is understood as destiny of the psychic constitution, especially of the early relations among mother, baby and father. Although phonoaudiology focus on, primarily, the organic etiology and, in consequence, also the possibilities of treatment, the interdiciplinarity allows the apprehension of the symptomatic phonoaudiologic complexity. From this conception, this study focused on contextualizing the phonologic deviation regarding the contribution over the psychologic aspect, approaching the family and institutionalized relations, and not only complains over the deficit presented by the child. The methodology constituted in a qualitative research of bibliographic character, having as emphasis the interfaces among phonoaudiology, psychology and psychoanalysis. Regarding the collection of data, the used technique was the content analysis, being divided in the following categories: the phonologic system and its characterization; the child subjectivity and development; the phonologic deviation and the socialization of the child. The data were interpreted under the theoretical references of phonoaudiology, psychology and psychoanalysis. Therefore, this research addresses to the child that presents phonologic deviation, focusing the child theoretically through an interdisciplinary contextualization, among phonoaudiology and the investigations about subjectivity, especially regarding the development and the constitution of social ties. It was concluded that the studies that focus the interdisciplinary work, among the respective areas, although the appearance of possible difficulties appear, should be stimulated in the clinical environment and in the institutional environment, once it empowers the chances of benefits such as: effectiveness on the resolutions of problems, incentive towards research and favoring professional growth. Key-words: phonoaudiology, subjectivity, child development, interdisciplinary, psychoanalysis.This dissertation approached the phonologic deviation from parameters among phonoaudiology and the theories of psychology about the contextualized development in the subjective constitution. The development of the instrumental capacities of a child is understood as destiny of the psychic constitution, especially of the early relations among mother, baby and father. Although phonoaudiology focus on, primarily, the organic etiology and, in consequence, also the possibilities of treatment, the interdiciplinarity allows the apprehension of the symptomatic phonoaudiologic complexity. From this conception, this study focused on contextualizing the phonologic deviation regarding the contribution over the psychologic aspect, approaching the family and institutionalized relations, and not only complains over the deficit presented by the child. The methodology constituted in a qualitative research of bibliographic character, having as emphasis the interfaces among phonoaudiology, psychology and psychoanalysis. Regarding the collection of data, the used technique was the content analysis, being divided in the following categories: the phonologic system and its characterization; the child subjectivity and development; the phonologic deviation and the socialization of the child. The data were interpreted under the theoretical references of phonoaudiology, psychology and psychoanalysis. Therefore, this research addresses to the child that presents phonologic deviation, focusing the child theoretically through an interdisciplinary contextualization, among phonoaudiology and the investigations about subjectivity, especially regarding the development and the constitution of social ties. It was concluded that the studies that focus the interdisciplinary work, among the respective areas, although the appearance of possible difficulties appear, should be stimulated in the clinical environment and in the institutional environment, once it empowers the chances of benefits such as: effectiveness on the resolutions of problems, incentive towards research and favoring professional growth. Key-words: phonoaudiology, subjectivity, child development, interdisciplinary, psychoanalysis.This dissertation approached the phonologic deviation from parameters among phonoaudiology and the theories of psychology about the contextualized development in the subjective constitution. The development of the instrumental capacities of a child is understood as destiny of the psychic constitution, especially of the early relations among mother, baby and father. Although phonoaudiology focus on, primarily, the organic etiology and, in consequence, also the possibilities of treatment, the interdiciplinarity allows the apprehension of the symptomatic phonoaudiologic complexity. From this conception, this study focused on contextualizing the phonologic deviation regarding the contribution over the psychologic aspect, approaching the family and institutionalized relations, and not only complains over the deficit presented by the child. The methodology constituted in a qualitative research of bibliographic character, having as emphasis the interfaces among phonoaudiology, psychology and psychoanalysis. Regarding the collection of data, the used technique was the content analysis, being divided in the following categories: the phonologic system and its characterization; the child subjectivity and development; the phonologic deviation and the socialization of the child. The data were interpreted under the theoretical references of phonoaudiology, psychology and psychoanalysis. Therefore, this research addresses to the child that presents phonologic deviation, focusing the child theoretically through an interdisciplinary contextualization, among phonoaudiology and the investigations about subjectivity, especially regarding the development and the constitution of social ties. It was concluded that the studies that focus the interdisciplinary work, among the respective areas, although the appearance of possible difficulties appear, should be stimulated in the clinical environment and in the institutional environment, once it empowers the chances of benefits such as: effectiveness on the resolutions of problems, incentive towards research and favoring professional growth. Key-words: phonoaudiology, subjectivity, child development, interdisciplinary, psychoanalysis.Teixeira, Leônia CavalcanteTeixeira, Leônia CavalcanteMoreira, Jacqueline de OliveiraCâmara, Marilia Fontenele e SilvaMartins, Karla Patrícia HolandaUniversidade de Fortaleza. Programa de Pós-Graduação em PsicologiaOliveira, Abraão Milfont Feitosa de2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://biblioteca.sophia.com.br/terminalri/9575/acervo/detalhe/84933https://uol.unifor.br/auth-sophia/exibicao/5218Disponibilidade forma física: Existe obra em CD-Rom de código : 80913porreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNIFORinstname:Universidade de Fortaleza (UNIFOR)instacron:UNIFORinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-23T21:54:13Zoai::84933Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://www.unifor.br/bdtdONGhttp://dspace.unifor.br/oai/requestbib@unifor.br||bib@unifor.bropendoar:2024-01-23T21:54:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNIFOR - Universidade de Fortaleza (UNIFOR)false
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