Research into conceptions about hygiene and use of alternative methodologies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Goldschmidt, Andréa Inês
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Goldschmidt Júnior, José Luiz, Michelotti, Angela, Silva, Vagner, Loreto, Elgion Lucio da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2188
Resumo: This paper shows the results of research about hygiene. The sample group was from a school in the municipality Cachoeira do Sul, Rio Grande do Sul, Brasil. The group studied was composed of 19 pupils from both the nursery and basic education phases of the school. This study aims to research of spontaneous conceptions and propose a roadmap of activities on identify the contributions of a teaching method, centered in a ludic education approach, for the teaching and learning of students in the health area. To assess the responses from the children, an interview was made using an experimental methodology was applied with one of the groups surveyed. Students who participated in the methodological activity, were interviewed again. The main perceptions showed that  the developed game made the learning process easier and allowed a stronger involvement, moments of  distraction and enabled subjects review and it showed that previous knowledge was demanded. Based on these results some educational implications are presented for discussion in the early years
id UFPA-7_0402efaad04b2bf2b5cae8059605c461
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2188
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Research into conceptions about hygiene and use of alternative methodologiesInvestigação das concepções sobre higiene e uso de metodologias alternativasprevious conceptions; hygiene; teaching methodologyconceitos prévios; higiene; metodologia de ensinoThis paper shows the results of research about hygiene. The sample group was from a school in the municipality Cachoeira do Sul, Rio Grande do Sul, Brasil. The group studied was composed of 19 pupils from both the nursery and basic education phases of the school. This study aims to research of spontaneous conceptions and propose a roadmap of activities on identify the contributions of a teaching method, centered in a ludic education approach, for the teaching and learning of students in the health area. To assess the responses from the children, an interview was made using an experimental methodology was applied with one of the groups surveyed. Students who participated in the methodological activity, were interviewed again. The main perceptions showed that  the developed game made the learning process easier and allowed a stronger involvement, moments of  distraction and enabled subjects review and it showed that previous knowledge was demanded. Based on these results some educational implications are presented for discussion in the early yearsEste artigo relata a investigação sobre higiene, com uma amostra de 19 alunos de anos iniciais em uma escola privada de Cachoeira do Sul, Rio Grande do Sul, Brasil. Tem por objetivo investigar as concepções espontâneas sobre a higiene e identificar as contribuições de um método de ensino, centrado numa abordagem lúdica de educação, para o ensino e a aprendizagem de crianças na área da saúde. Como método de estudo, foi aplicada uma atividade prática com a turma pesquisada. As principais percepções assinalam que atividades práticas desenvolvidas facilitam a aprendizagem, possibilitam maior envolvimento, permitem momentos de distração, possibilitam revisão de conteúdos e necessitam de conhecimentos prévios. Com base nestes resultados são apresentadas algumas implicações educativas para discussão nos anos iniciais.Universidade Federal do ParáGoldschmidt, Andréa InêsGoldschmidt Júnior, José LuizMichelotti, AngelaSilva, VagnerLoreto, Elgion Lucio da Silva2013-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/218810.18542/amazrecm.v10i19.2188Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 10, n. 19 (2013); 94-105Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 10, n. 19 (2013); 94-1052317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2188/2477/*ref*/AUSUBEL, D. P., NOVAK, J. e HANESIAN, H. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980./*ref*/BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1977. 225p./*ref*/BOER, N.; Educação Ambiental em escolas de 1º grau. Dissertação de Mestrado, Santa Maria: UFSM, 1993./*ref*/BOER, N.; Educação Ambiental e visões de mundo: uma análise pedagógica e epistemológica. Tese de Doutorado, Florianópolis: UFSC, 2007./*ref*/BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC/SEF.1997/*ref*/BRASIL, Ministério da Educação. PCN+ Ensino Médio. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias, 2005./*ref*/CAVICCHI, E. M. Historical Experiments in Student’s hands: unfragmenting science trough action and history. Science and Education, 17, p 717-749, 2008./*ref*/DEMCZUK, O. M., SEPEL, L. M. N., LORETO, E. L. S. Investigação das concepções espontâneas referentes a ciclo de vida e suas implicações para o ensino nas series iniciais. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6, 1, 117-128. 2007./*ref*/FRANÇA, M. C. A Educação Ambiental na escola: um estudo sobre as representações sociais dos professores do ensino fundamental do município de Pouso Redondo-SC. Dissertação de Mestrado em Educação. Universidade do Oeste de Santa Catarina: Joaçaba. 2006./*ref*/SOUZA, B. DE P.; MORAIS, M. DE L. S. Saúde e Educação: Muito Prazer! – Novos Reinos no Atendimento à Queixa Escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2000./*ref*/TORTORI, T. R. A. A construção da aprendizagem significativa no ensino de ciências. In: Anais da 28ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação. MG: Caxambu. 2005. Em: http://www.anped.org.br.Direitos autorais 2013 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:24Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2188Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:24Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Research into conceptions about hygiene and use of alternative methodologies
Investigação das concepções sobre higiene e uso de metodologias alternativas
title Research into conceptions about hygiene and use of alternative methodologies
spellingShingle Research into conceptions about hygiene and use of alternative methodologies
Goldschmidt, Andréa Inês
previous conceptions; hygiene; teaching methodology
conceitos prévios; higiene; metodologia de ensino
title_short Research into conceptions about hygiene and use of alternative methodologies
title_full Research into conceptions about hygiene and use of alternative methodologies
title_fullStr Research into conceptions about hygiene and use of alternative methodologies
title_full_unstemmed Research into conceptions about hygiene and use of alternative methodologies
title_sort Research into conceptions about hygiene and use of alternative methodologies
author Goldschmidt, Andréa Inês
author_facet Goldschmidt, Andréa Inês
Goldschmidt Júnior, José Luiz
Michelotti, Angela
Silva, Vagner
Loreto, Elgion Lucio da Silva
author_role author
author2 Goldschmidt Júnior, José Luiz
Michelotti, Angela
Silva, Vagner
Loreto, Elgion Lucio da Silva
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Goldschmidt, Andréa Inês
Goldschmidt Júnior, José Luiz
Michelotti, Angela
Silva, Vagner
Loreto, Elgion Lucio da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv previous conceptions; hygiene; teaching methodology
conceitos prévios; higiene; metodologia de ensino
topic previous conceptions; hygiene; teaching methodology
conceitos prévios; higiene; metodologia de ensino
description This paper shows the results of research about hygiene. The sample group was from a school in the municipality Cachoeira do Sul, Rio Grande do Sul, Brasil. The group studied was composed of 19 pupils from both the nursery and basic education phases of the school. This study aims to research of spontaneous conceptions and propose a roadmap of activities on identify the contributions of a teaching method, centered in a ludic education approach, for the teaching and learning of students in the health area. To assess the responses from the children, an interview was made using an experimental methodology was applied with one of the groups surveyed. Students who participated in the methodological activity, were interviewed again. The main perceptions showed that  the developed game made the learning process easier and allowed a stronger involvement, moments of  distraction and enabled subjects review and it showed that previous knowledge was demanded. Based on these results some educational implications are presented for discussion in the early years
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2188
10.18542/amazrecm.v10i19.2188
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2188
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v10i19.2188
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2188/2477
/*ref*/AUSUBEL, D. P., NOVAK, J. e HANESIAN, H. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
/*ref*/BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1977. 225p.
/*ref*/BOER, N.; Educação Ambiental em escolas de 1º grau. Dissertação de Mestrado, Santa Maria: UFSM, 1993.
/*ref*/BOER, N.; Educação Ambiental e visões de mundo: uma análise pedagógica e epistemológica. Tese de Doutorado, Florianópolis: UFSC, 2007.
/*ref*/BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC/SEF.1997
/*ref*/BRASIL, Ministério da Educação. PCN+ Ensino Médio. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias, 2005.
/*ref*/CAVICCHI, E. M. Historical Experiments in Student’s hands: unfragmenting science trough action and history. Science and Education, 17, p 717-749, 2008.
/*ref*/DEMCZUK, O. M., SEPEL, L. M. N., LORETO, E. L. S. Investigação das concepções espontâneas referentes a ciclo de vida e suas implicações para o ensino nas series iniciais. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6, 1, 117-128. 2007.
/*ref*/FRANÇA, M. C. A Educação Ambiental na escola: um estudo sobre as representações sociais dos professores do ensino fundamental do município de Pouso Redondo-SC. Dissertação de Mestrado em Educação. Universidade do Oeste de Santa Catarina: Joaçaba. 2006.
/*ref*/SOUZA, B. DE P.; MORAIS, M. DE L. S. Saúde e Educação: Muito Prazer! – Novos Reinos no Atendimento à Queixa Escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2000.
/*ref*/TORTORI, T. R. A. A construção da aprendizagem significativa no ensino de ciências. In: Anais da 28ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação. MG: Caxambu. 2005. Em: http://www.anped.org.br.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2013 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2013 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 10, n. 19 (2013); 94-105
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 10, n. 19 (2013); 94-105
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465147829256192