Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3814 |
Resumo: | This study aimed to investigate the contributions of a proposal for teaching, in an early childhood education class in a school investigated in Moju/PA, using riverside residents knowledge of these children through games for the teaching of Mathematics so that protagonism Child be favored. The research was developed in a riverside school in the municipality of Moju / PA with children with ages between 04 years old in the year 2015. The study followed the qualitative approach, and approaching the presuppositions of research-action; the data collection was through field diary, audio recordings and photographs; in the data analysis was used the Analysis of Content proposed by Bardin (2009). The research showed that: a) children use comparisons to the possibility of construction of mathematical concepts of height and weighed; b) the same time as the learning situations favored the protagonism child, the children were favored by them to contribute their ideas and actions; c) the cultural knowledge of riverside residents through games of questions and answers made it possible the children to act actively in the construction of own mathematical knowledge. |
id |
UFPA-7_04200c78221b8aed140f93f559c8c72d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/3814 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood EducationProtagonismo Infantil e saberes culturais ribeirinhos no ensino de matemática na Educação Infantilearly childhood education; learning situations; children's protagonism; riverside residents knowledge; mathematics teachingeducação infantil; situações de aprendizagens; protagonismo infantil; saberes ribeirinhos; ensino da matemáticaThis study aimed to investigate the contributions of a proposal for teaching, in an early childhood education class in a school investigated in Moju/PA, using riverside residents knowledge of these children through games for the teaching of Mathematics so that protagonism Child be favored. The research was developed in a riverside school in the municipality of Moju / PA with children with ages between 04 years old in the year 2015. The study followed the qualitative approach, and approaching the presuppositions of research-action; the data collection was through field diary, audio recordings and photographs; in the data analysis was used the Analysis of Content proposed by Bardin (2009). The research showed that: a) children use comparisons to the possibility of construction of mathematical concepts of height and weighed; b) the same time as the learning situations favored the protagonism child, the children were favored by them to contribute their ideas and actions; c) the cultural knowledge of riverside residents through games of questions and answers made it possible the children to act actively in the construction of own mathematical knowledge.Este estudo objetivou investigar as contribuições de uma proposta de ensino, numa turma do Jardim I de uma escola pesquisada em Moju/PA, utilizando os saberes ribeirinhos dessas crianças através de jogos para o ensino de Matemática de modo que o Protagonismo Infantil seja favorecido. A pesquisa foi desenvolvida em uma escola ribeirinha do município de Moju/PA com crianças da faixa etária de 04 anos de idade no ano de 2015. O estudo seguiu a abordagem qualitativa, e aproximando-se dos pressupostos da pesquisa-ação; a coleta de dados foi através de diário de campo, gravações de áudios e fotografias; na análise dos dados utilizou-se a Análise de Conteúdo proposta por Bardin (2009). A pesquisa evidenciou que: a) as crianças utilizaram comparações para a possibilidade de construção de conceitos matemáticos de altura e pesado; b) ao mesmo tempo que as situações de aprendizagens favoreceram o Protagonismo Infantil, as crianças foram favorecidas por ele ao contribuírem com suas ideias e ações; c) os saberes culturais ribeirinhos por meio de jogos de perguntas e respostas possibilitaram as crianças agirem ativamente na construção do próprio conhecimento matemático.Universidade Federal do ParáSouza, Raimundo Gomes2018-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/381410.18542/amazrecm.v14i30.3814Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 30 (2018); 193-208Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 30 (2018); 193-2082317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3814/4889/*ref*/BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2009./*ref*/BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora, 1994./*ref*/BRASIL. Referencial Curricular para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 1998./*ref*/BRASIL. Banco Nacional Curricular Comum para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 2015./*ref*/CARLETO, Eliana Aparecida. NUNES, Ana Maria Ferola da Silva. RIZOTTO, Denize Donizete Campos. Leve ou Pesado? Portal do Professor, MEC, 2013. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/fichaTecnicaAula.html?aula=49597. Acesso em: 15.05.2015./*ref*/GURGEL, Thaís. As Crianças e suas Representações de espaço. Revista Nova Escola. Edição 226. São Paulo. Outubro/2009. HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. 4ª edição. Editora Perspectiva S.A. São Paulo, 2000./*ref*/KINNEY, Linda; WHARTON, Pat. Tornando visível a aprendizagem das crianças: Educação infantil em Reggio Emília. Trad. Magda F. Lopes. Porto Alegre: Artmed, 2009./*ref*/KLEMANN, Aloysia Pinz. NUNES, José Messildo. Educação Infantil na trilha das múltiplas inteligências: uma proposta de construção do conhecimento a partir de salas ambiente. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.12 (23) Jul-Dez 2015./*ref*/LORENZATO, Sérgio. Para aprender matemática. 2ª edição. Campinas, SP: Atores Associados, 2008./*ref*/MALAGUZZI, Loris. Histórias, Ideias e Filosofia Básica. In: EDWARDS, Carolyn (org.). As Cem Linguagens da Criança: a abordagem de Reggio Emília na Educação da Primeira Infância. Carolyn Edwards, Lella Gandini, George Forman; tradução Dayse Batista. Porto Alegre: Artmed, 1999. 320p./*ref*/PIRES, Sérgio Fernandes Senna; BRANCO, Ângela Uchoa. Protagonismo Infantil: co-construindo significados em meio às práticas sociais. UNB, Brasília-DF: Paidéia, 2007./*ref*/RINALDI, Carla. La escucha visible. en Escuelas Infantiles de Reggio Emília: História, Filosofia y un proyecto de trabajo. Novedades Educativas (0 a 5 La Educación en los primeros años). Ediciones Educativas. Buenos Aires, Ano 4, nº 33, Março de 2001./*ref*/SILVA, Jacqueline Silva da. O Planejamento no Enfoque Emergente: Uma experiência no 1º Ano do Ensino Fundamental de Nove Anos. Tese de Doutorado, UFRGS, Porto Alegre, 2011./*ref*/SILVA, Itamar Miranda da. NICOLLI, Aline Andréia. Uma abordagem crítica no ensino de Matemática: possibilidades de articulação teoria-e-prática por meio da Educação Matemática crítica. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e matemáticas, v.7, n. 13, 2010./*ref*/THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-ação. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2004./*ref*/VIANNA, Carlos Roberto. Afinal, o que é medir? Brasília: MEC/SEB, 2014./*ref*/VICKERY, Anita. Aprendizagem ativa nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Trad. Henrique de oliveira Guerra. Porto Alegre: Penso, 2016.Direitos autorais 2018 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:24:03Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/3814Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:24:03Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood Education Protagonismo Infantil e saberes culturais ribeirinhos no ensino de matemática na Educação Infantil |
title |
Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood Education |
spellingShingle |
Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood Education Souza, Raimundo Gomes early childhood education; learning situations; children's protagonism; riverside residents knowledge; mathematics teaching educação infantil; situações de aprendizagens; protagonismo infantil; saberes ribeirinhos; ensino da matemática |
title_short |
Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood Education |
title_full |
Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood Education |
title_fullStr |
Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood Education |
title_full_unstemmed |
Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood Education |
title_sort |
Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood Education |
author |
Souza, Raimundo Gomes |
author_facet |
Souza, Raimundo Gomes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Raimundo Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
early childhood education; learning situations; children's protagonism; riverside residents knowledge; mathematics teaching educação infantil; situações de aprendizagens; protagonismo infantil; saberes ribeirinhos; ensino da matemática |
topic |
early childhood education; learning situations; children's protagonism; riverside residents knowledge; mathematics teaching educação infantil; situações de aprendizagens; protagonismo infantil; saberes ribeirinhos; ensino da matemática |
description |
This study aimed to investigate the contributions of a proposal for teaching, in an early childhood education class in a school investigated in Moju/PA, using riverside residents knowledge of these children through games for the teaching of Mathematics so that protagonism Child be favored. The research was developed in a riverside school in the municipality of Moju / PA with children with ages between 04 years old in the year 2015. The study followed the qualitative approach, and approaching the presuppositions of research-action; the data collection was through field diary, audio recordings and photographs; in the data analysis was used the Analysis of Content proposed by Bardin (2009). The research showed that: a) children use comparisons to the possibility of construction of mathematical concepts of height and weighed; b) the same time as the learning situations favored the protagonism child, the children were favored by them to contribute their ideas and actions; c) the cultural knowledge of riverside residents through games of questions and answers made it possible the children to act actively in the construction of own mathematical knowledge. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3814 10.18542/amazrecm.v14i30.3814 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3814 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v14i30.3814 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3814/4889 /*ref*/BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2009. /*ref*/BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora, 1994. /*ref*/BRASIL. Referencial Curricular para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 1998. /*ref*/BRASIL. Banco Nacional Curricular Comum para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 2015. /*ref*/CARLETO, Eliana Aparecida. NUNES, Ana Maria Ferola da Silva. RIZOTTO, Denize Donizete Campos. Leve ou Pesado? Portal do Professor, MEC, 2013. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/fichaTecnicaAula.html?aula=49597. Acesso em: 15.05.2015. /*ref*/GURGEL, Thaís. As Crianças e suas Representações de espaço. Revista Nova Escola. Edição 226. São Paulo. Outubro/2009. HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. 4ª edição. Editora Perspectiva S.A. São Paulo, 2000. /*ref*/KINNEY, Linda; WHARTON, Pat. Tornando visível a aprendizagem das crianças: Educação infantil em Reggio Emília. Trad. Magda F. Lopes. Porto Alegre: Artmed, 2009. /*ref*/KLEMANN, Aloysia Pinz. NUNES, José Messildo. Educação Infantil na trilha das múltiplas inteligências: uma proposta de construção do conhecimento a partir de salas ambiente. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.12 (23) Jul-Dez 2015. /*ref*/LORENZATO, Sérgio. Para aprender matemática. 2ª edição. Campinas, SP: Atores Associados, 2008. /*ref*/MALAGUZZI, Loris. Histórias, Ideias e Filosofia Básica. In: EDWARDS, Carolyn (org.). As Cem Linguagens da Criança: a abordagem de Reggio Emília na Educação da Primeira Infância. Carolyn Edwards, Lella Gandini, George Forman; tradução Dayse Batista. Porto Alegre: Artmed, 1999. 320p. /*ref*/PIRES, Sérgio Fernandes Senna; BRANCO, Ângela Uchoa. Protagonismo Infantil: co-construindo significados em meio às práticas sociais. UNB, Brasília-DF: Paidéia, 2007. /*ref*/RINALDI, Carla. La escucha visible. en Escuelas Infantiles de Reggio Emília: História, Filosofia y un proyecto de trabajo. Novedades Educativas (0 a 5 La Educación en los primeros años). Ediciones Educativas. Buenos Aires, Ano 4, nº 33, Março de 2001. /*ref*/SILVA, Jacqueline Silva da. O Planejamento no Enfoque Emergente: Uma experiência no 1º Ano do Ensino Fundamental de Nove Anos. Tese de Doutorado, UFRGS, Porto Alegre, 2011. /*ref*/SILVA, Itamar Miranda da. NICOLLI, Aline Andréia. Uma abordagem crítica no ensino de Matemática: possibilidades de articulação teoria-e-prática por meio da Educação Matemática crítica. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e matemáticas, v.7, n. 13, 2010. /*ref*/THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-ação. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2004. /*ref*/VIANNA, Carlos Roberto. Afinal, o que é medir? Brasília: MEC/SEB, 2014. /*ref*/VICKERY, Anita. Aprendizagem ativa nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Trad. Henrique de oliveira Guerra. Porto Alegre: Penso, 2016. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 30 (2018); 193-208 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 30 (2018); 193-208 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465144165531648 |