Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Raimundo Gomes
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3814
Resumo: This study aimed to investigate the contributions of a proposal for teaching, in an early childhood education class in a school investigated in Moju/PA, using riverside residents knowledge of these children through games for the teaching of Mathematics so that protagonism Child be favored. The research was developed in a riverside school in the municipality of Moju / PA with children with ages between 04 years old in the year 2015. The study followed the qualitative approach, and approaching the presuppositions of research-action; the data collection was through field diary, audio recordings and photographs; in the data analysis was used the Analysis of Content proposed by Bardin (2009). The research showed that: a) children use comparisons to the possibility of construction of mathematical concepts of height and weighed; b) the same time as the learning situations favored the protagonism child, the children were favored by them to contribute their ideas and actions; c) the cultural knowledge of riverside residents through games of questions and answers made it possible the children to act actively in the construction of own mathematical knowledge.
id UFPA-7_04200c78221b8aed140f93f559c8c72d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/3814
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood EducationProtagonismo Infantil e saberes culturais ribeirinhos no ensino de matemática na Educação Infantilearly childhood education; learning situations; children's protagonism; riverside residents knowledge; mathematics teachingeducação infantil; situações de aprendizagens; protagonismo infantil; saberes ribeirinhos; ensino da matemáticaThis study aimed to investigate the contributions of a proposal for teaching, in an early childhood education class in a school investigated in Moju/PA, using riverside residents knowledge of these children through games for the teaching of Mathematics so that protagonism Child be favored. The research was developed in a riverside school in the municipality of Moju / PA with children with ages between 04 years old in the year 2015. The study followed the qualitative approach, and approaching the presuppositions of research-action; the data collection was through field diary, audio recordings and photographs; in the data analysis was used the Analysis of Content proposed by Bardin (2009). The research showed that: a) children use comparisons to the possibility of construction of mathematical concepts of height and weighed; b) the same time as the learning situations favored the protagonism child, the children were favored by them to contribute their ideas and actions; c) the cultural knowledge of riverside residents through games of questions and answers made it possible the children to act actively in the construction of own mathematical knowledge.Este estudo objetivou investigar as contribuições de uma proposta de ensino, numa turma do Jardim I de uma escola pesquisada em Moju/PA, utilizando os saberes ribeirinhos dessas crianças através de jogos para o ensino de Matemática de modo que o Protagonismo Infantil seja favorecido. A pesquisa foi desenvolvida em uma escola ribeirinha do município de Moju/PA com crianças da faixa etária de 04 anos de idade no ano de 2015. O estudo seguiu a abordagem qualitativa, e aproximando-se dos pressupostos da pesquisa-ação; a coleta de dados foi através de diário de campo, gravações de áudios e fotografias; na análise dos dados utilizou-se a Análise de Conteúdo proposta por Bardin (2009). A pesquisa evidenciou que: a) as crianças utilizaram comparações para a possibilidade de construção de conceitos matemáticos de altura e pesado; b) ao mesmo tempo que as situações de aprendizagens favoreceram o Protagonismo Infantil, as crianças foram favorecidas por ele ao contribuírem com suas ideias e ações; c) os saberes culturais ribeirinhos por meio de jogos de perguntas e respostas possibilitaram as crianças agirem ativamente na construção do próprio conhecimento matemático.Universidade Federal do ParáSouza, Raimundo Gomes2018-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/381410.18542/amazrecm.v14i30.3814Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 30 (2018); 193-208Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 30 (2018); 193-2082317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3814/4889/*ref*/BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2009./*ref*/BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora, 1994./*ref*/BRASIL. Referencial Curricular para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 1998./*ref*/BRASIL. Banco Nacional Curricular Comum para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 2015./*ref*/CARLETO, Eliana Aparecida. NUNES, Ana Maria Ferola da Silva. RIZOTTO, Denize Donizete Campos. Leve ou Pesado? Portal do Professor, MEC, 2013. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/fichaTecnicaAula.html?aula=49597. Acesso em: 15.05.2015./*ref*/GURGEL, Thaís. As Crianças e suas Representações de espaço. Revista Nova Escola. Edição 226. São Paulo. Outubro/2009. HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. 4ª edição. Editora Perspectiva S.A. São Paulo, 2000./*ref*/KINNEY, Linda; WHARTON, Pat. Tornando visível a aprendizagem das crianças: Educação infantil em Reggio Emília. Trad. Magda F. Lopes. Porto Alegre: Artmed, 2009./*ref*/KLEMANN, Aloysia Pinz. NUNES, José Messildo. Educação Infantil na trilha das múltiplas inteligências: uma proposta de construção do conhecimento a partir de salas ambiente. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.12 (23) Jul-Dez 2015./*ref*/LORENZATO, Sérgio. Para aprender matemática. 2ª edição. Campinas, SP: Atores Associados, 2008./*ref*/MALAGUZZI, Loris. Histórias, Ideias e Filosofia Básica. In: EDWARDS, Carolyn (org.). As Cem Linguagens da Criança: a abordagem de Reggio Emília na Educação da Primeira Infância. Carolyn Edwards, Lella Gandini, George Forman; tradução Dayse Batista. Porto Alegre: Artmed, 1999. 320p./*ref*/PIRES, Sérgio Fernandes Senna; BRANCO, Ângela Uchoa. Protagonismo Infantil: co-construindo significados em meio às práticas sociais. UNB, Brasília-DF: Paidéia, 2007./*ref*/RINALDI, Carla. La escucha visible. en Escuelas Infantiles de Reggio Emília: História, Filosofia y un proyecto de trabajo. Novedades Educativas (0 a 5 La Educación en los primeros años). Ediciones Educativas. Buenos Aires, Ano 4, nº 33, Março de 2001./*ref*/SILVA, Jacqueline Silva da. O Planejamento no Enfoque Emergente: Uma experiência no 1º Ano do Ensino Fundamental de Nove Anos. Tese de Doutorado, UFRGS, Porto Alegre, 2011./*ref*/SILVA, Itamar Miranda da. NICOLLI, Aline Andréia. Uma abordagem crítica no ensino de Matemática: possibilidades de articulação teoria-e-prática por meio da Educação Matemática crítica. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e matemáticas, v.7, n. 13, 2010./*ref*/THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-ação. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2004./*ref*/VIANNA, Carlos Roberto. Afinal, o que é medir? Brasília: MEC/SEB, 2014./*ref*/VICKERY, Anita. Aprendizagem ativa nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Trad. Henrique de oliveira Guerra. Porto Alegre: Penso, 2016.Direitos autorais 2018 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:24:03Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/3814Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:24:03Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood Education
Protagonismo Infantil e saberes culturais ribeirinhos no ensino de matemática na Educação Infantil
title Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood Education
spellingShingle Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood Education
Souza, Raimundo Gomes
early childhood education; learning situations; children's protagonism; riverside residents knowledge; mathematics teaching
educação infantil; situações de aprendizagens; protagonismo infantil; saberes ribeirinhos; ensino da matemática
title_short Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood Education
title_full Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood Education
title_fullStr Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood Education
title_full_unstemmed Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood Education
title_sort Children’s Protagonism and riverside residents cultural knowledge in the teaching of mathematics in Childhood Education
author Souza, Raimundo Gomes
author_facet Souza, Raimundo Gomes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Raimundo Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv early childhood education; learning situations; children's protagonism; riverside residents knowledge; mathematics teaching
educação infantil; situações de aprendizagens; protagonismo infantil; saberes ribeirinhos; ensino da matemática
topic early childhood education; learning situations; children's protagonism; riverside residents knowledge; mathematics teaching
educação infantil; situações de aprendizagens; protagonismo infantil; saberes ribeirinhos; ensino da matemática
description This study aimed to investigate the contributions of a proposal for teaching, in an early childhood education class in a school investigated in Moju/PA, using riverside residents knowledge of these children through games for the teaching of Mathematics so that protagonism Child be favored. The research was developed in a riverside school in the municipality of Moju / PA with children with ages between 04 years old in the year 2015. The study followed the qualitative approach, and approaching the presuppositions of research-action; the data collection was through field diary, audio recordings and photographs; in the data analysis was used the Analysis of Content proposed by Bardin (2009). The research showed that: a) children use comparisons to the possibility of construction of mathematical concepts of height and weighed; b) the same time as the learning situations favored the protagonism child, the children were favored by them to contribute their ideas and actions; c) the cultural knowledge of riverside residents through games of questions and answers made it possible the children to act actively in the construction of own mathematical knowledge.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-15
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3814
10.18542/amazrecm.v14i30.3814
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3814
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v14i30.3814
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3814/4889
/*ref*/BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2009.
/*ref*/BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora, 1994.
/*ref*/BRASIL. Referencial Curricular para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 1998.
/*ref*/BRASIL. Banco Nacional Curricular Comum para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 2015.
/*ref*/CARLETO, Eliana Aparecida. NUNES, Ana Maria Ferola da Silva. RIZOTTO, Denize Donizete Campos. Leve ou Pesado? Portal do Professor, MEC, 2013. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/fichaTecnicaAula.html?aula=49597. Acesso em: 15.05.2015.
/*ref*/GURGEL, Thaís. As Crianças e suas Representações de espaço. Revista Nova Escola. Edição 226. São Paulo. Outubro/2009. HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. 4ª edição. Editora Perspectiva S.A. São Paulo, 2000.
/*ref*/KINNEY, Linda; WHARTON, Pat. Tornando visível a aprendizagem das crianças: Educação infantil em Reggio Emília. Trad. Magda F. Lopes. Porto Alegre: Artmed, 2009.
/*ref*/KLEMANN, Aloysia Pinz. NUNES, José Messildo. Educação Infantil na trilha das múltiplas inteligências: uma proposta de construção do conhecimento a partir de salas ambiente. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.12 (23) Jul-Dez 2015.
/*ref*/LORENZATO, Sérgio. Para aprender matemática. 2ª edição. Campinas, SP: Atores Associados, 2008.
/*ref*/MALAGUZZI, Loris. Histórias, Ideias e Filosofia Básica. In: EDWARDS, Carolyn (org.). As Cem Linguagens da Criança: a abordagem de Reggio Emília na Educação da Primeira Infância. Carolyn Edwards, Lella Gandini, George Forman; tradução Dayse Batista. Porto Alegre: Artmed, 1999. 320p.
/*ref*/PIRES, Sérgio Fernandes Senna; BRANCO, Ângela Uchoa. Protagonismo Infantil: co-construindo significados em meio às práticas sociais. UNB, Brasília-DF: Paidéia, 2007.
/*ref*/RINALDI, Carla. La escucha visible. en Escuelas Infantiles de Reggio Emília: História, Filosofia y un proyecto de trabajo. Novedades Educativas (0 a 5 La Educación en los primeros años). Ediciones Educativas. Buenos Aires, Ano 4, nº 33, Março de 2001.
/*ref*/SILVA, Jacqueline Silva da. O Planejamento no Enfoque Emergente: Uma experiência no 1º Ano do Ensino Fundamental de Nove Anos. Tese de Doutorado, UFRGS, Porto Alegre, 2011.
/*ref*/SILVA, Itamar Miranda da. NICOLLI, Aline Andréia. Uma abordagem crítica no ensino de Matemática: possibilidades de articulação teoria-e-prática por meio da Educação Matemática crítica. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e matemáticas, v.7, n. 13, 2010.
/*ref*/THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-ação. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
/*ref*/VIANNA, Carlos Roberto. Afinal, o que é medir? Brasília: MEC/SEB, 2014.
/*ref*/VICKERY, Anita. Aprendizagem ativa nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Trad. Henrique de oliveira Guerra. Porto Alegre: Penso, 2016.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 30 (2018); 193-208
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 30 (2018); 193-208
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465144165531648