The establishment of a socio-scientific issue in a group of teachers: a polyphonic process of unveiling the concrete reality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Paulo Gabriel Franco dos
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Carvalho, Washington Luiz Pacheco de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1644
Resumo: This article presents part of a broader research an d seeks to elucidate the process of setting up a Socio-scientific Issue in a group of teachers at a public school. Assuming that a Socio-scientific Issue must aggregate those involved in the educational process in situations of dialogue, argumentation and construction of a positioning, we understand that the recognition of the controversy or of the legitimacy of the theme in the context at stake is crucial to achieving the desired goals. Thus, starting from subsidies from the Critical Theory of Society, we characterize the process of setting up a Socio-scientific Issue among teachers as an exercise of unveiling the concrete reality, listing problematic, controversial and open to criticism aspects of Science and Technology. Thus, the Socio-scientific Issue is listed out in the group as soon as it is established a polyphonic dialogue where all participants stand, recognize the fertility of the theme for the intended educational context and can speak of it with propriety
id UFPA-7_0abc2c3a8496ba28c05f92e2176ef0d8
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1644
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling The establishment of a socio-scientific issue in a group of teachers: a polyphonic process of unveiling the concrete realityA constituição de uma questão sociocientífica em um grupo de professores: um processo polifônico de desvelamento da realidade concretasocio-scientific issues; formation of the subject; teachers groupquestões sociocientíficas; formação do sujeito; grupo de professoresThis article presents part of a broader research an d seeks to elucidate the process of setting up a Socio-scientific Issue in a group of teachers at a public school. Assuming that a Socio-scientific Issue must aggregate those involved in the educational process in situations of dialogue, argumentation and construction of a positioning, we understand that the recognition of the controversy or of the legitimacy of the theme in the context at stake is crucial to achieving the desired goals. Thus, starting from subsidies from the Critical Theory of Society, we characterize the process of setting up a Socio-scientific Issue among teachers as an exercise of unveiling the concrete reality, listing problematic, controversial and open to criticism aspects of Science and Technology. Thus, the Socio-scientific Issue is listed out in the group as soon as it is established a polyphonic dialogue where all participants stand, recognize the fertility of the theme for the intended educational context and can speak of it with proprietyEste artigo apresenta parte de uma pesquisa mais ampla e busca elucidar o processo de constituição de uma Questão Sociocientífica em um grupo de professores de uma Escola Pública. Partindo da premissa que uma Questão Sociocientífica deve agregar os envolvidos no processo educacional em situações de diálogo, argumentação e construção de posicionamento, entendemos que o reconhecimento da controvérsia ou da legitimidade do tema no contexto em questão é fundamental para alcançar os objetivos pretendidos. Sendo assim, partindo de subsídios da Teoria Crítica da Sociedade, caracterizamos o processo de constituição de uma Questão Sociocientífica entre professores como um exercício de desvelamento da realidade concreta, elencando aspectos problemáticos, controversos e passíveis de crítica da Ciência e da Tecnologia. Desse modo, a Questão Sociocientífica é elencada no grupo a partir do momento em que se estabelece um diálogo polifônico em que todos os participantes se posicionam, reconhecem a fertilidade do tema para o contexto educacional pretendido e conseguem falar dele com propriedade.Universidade Federal do ParáSantos, Paulo Gabriel Franco dosCarvalho, Washington Luiz Pacheco de2012-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/164410.18542/amazrecm.v9i17.1644Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 9, n. 17 (2012); 1-26Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 9, n. 17 (2012); 1-262317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1644/2075/*ref*/ADORNO, T. W. Notas Marginais sobre Teoria e Práxis. A Dialéctica do Esclarecimento e outros textos de Theodor W. Adorno, 2001. Disponivel em: http://adorno.planetaclix.pt/tadorno1.htm> . Acesso em: 02 Junho 2012./*ref*/ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Tradução de Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985./*ref*/BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 4ª. ed. Lisboa: Edições 70, 2009./*ref*/BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994. Coleção Ciências da Educação./*ref*/BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Brasília, 20 Dezembro 1996. Disponivel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em: 04 Setembro 2012./*ref*/BRASIL. Parâmetro Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: SEB/MEC, 2000./*ref*/BRASIL. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: SEB/MEC, 2002./*ref*/DÉSAUTELS, J.; LARROCHELLE, M.About the epistemological posture of science teachers. In: TIBERGHIEN, A.; JOSSEM, E. L.; BAROJAS, J. Connecting research in physics education with teacher education. [S.l.]: International Commission on Physics Education, 1997,1998./*ref*/EASTWOOD, J. L. et al. Contextualizing Nature of Science Instruction in Socioscientific Issues. InternationalJournalof Science Education, 2012. 1-27./*ref*/GALVÃO, C.; REIS, P.; FREIRE, S. A discussão de controvérsias sociocientíficas na formação de professores. Ciência&Educação, Bauru, 17, n. 3, 2011. 505-522./*ref*/GRAY, D. S.; BRYCE, T. Socio-scientific issues in science education: implications for the professional development of teachers. Cambridge JournalofEducation, Londres, 36, n. 2, Junho 2006. 171-192./*ref*/GUIMARÃES, M. A. Raciocínio informal e a discussão de questões sociocientíficas: o exemplo das células-tronco humanas. Faculdade de Ciências - UNESP. Bauru, p. 220. 2011. Tese de Doutoramento./*ref*/HILÁRIO, T.; REIS, P. G. R. Potencialidades e limitações de sessões de discussão de controvérsias sociocientíficas como contributo para a literacia científica. REU, Sorocaba, v. 35, n. 2, p. 167-183, Dezembro 2009/*ref*/HODSON, D. Toward a philosophically more valid science curriculum. Science Education, 72, n. 1, 1988.19-40./*ref*/HODSON, D. Looking to the future: building a curriculum for social activism. Rotterdam: Sense Publishers, 2011./*ref*/KHISHFE, R. Nature of Science and Decision-Making. International Journal of Science Education, 34, n. 1, 2012.67-100./*ref*/LOPES, N. C. Aspectos formativos da experiência com questões sociocientíficas no ensino de ciências sob uma perspectiva crítica. Faculdade de Ciências de Bauru - UNESP. Bauru, p. 230. 2010. Dissertação de Mestrado./*ref*/MAAR, W. L. Adorno, Semiformação e Educação. Educação e Sociedade, Campinas, 24, n. 83, Agosto 2003. 459-476./*ref*/PEDRETTI, E. G. et al. Promoting Issues-based STSE Perspectives in Science Teacher Education: Problems of Identity and Ideology. Science &Education, 17, n. 8-9, 2008. 941-960./*ref*/PUCCI, B. Teoria Crítica e Educação. In: PUCCI, B. Teoria Crítica e Educação: A questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. Petrópolis, RJ; São Carlos, SP: Vozes; EDUFISCAR, 1994. Ciências sociais da educação./*ref*/RATCLIFFE, M.; GRACE, M. Science Education for the citizenship: Teaching socio-scientific issues. Philadelphia: Open University Press, 2003./*ref*/REIS, P. G. R. Controvérsias sócio-científicas: discutir ou não discutir? Percursos da aprendizagem da disciplina de ciências da Terra e da Vida. Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa. Lisboa, p. 488. 2004. Tese de Doutoramento./*ref*/SANTOS, P.G.F. O tratamento de Questões Sociocientíficas em um grupo de professores e a natureza do processo formativo fundamentado em uma perspectiva crítica. Faculdade de Ciências de Bauru - UNESP. Bauru, p. 209, 2013. Dissertação de Mestrado/*ref*/ZEIDLER, D. L.; KEEFER, M. The role of moral reasoning and the status of socioscientific issues in science education: phylosophical, psychological and pedagogical consideration. In: ZEIDLER, D. L. The role of moral reasoning on socioscientific issues and discourse in science education.Dordrecht: KluwerAcademicPublishers, 2003. p. 7-38.Direitos autorais 2012 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:19Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1644Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:19Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv The establishment of a socio-scientific issue in a group of teachers: a polyphonic process of unveiling the concrete reality
A constituição de uma questão sociocientífica em um grupo de professores: um processo polifônico de desvelamento da realidade concreta
title The establishment of a socio-scientific issue in a group of teachers: a polyphonic process of unveiling the concrete reality
spellingShingle The establishment of a socio-scientific issue in a group of teachers: a polyphonic process of unveiling the concrete reality
Santos, Paulo Gabriel Franco dos
socio-scientific issues; formation of the subject; teachers group
questões sociocientíficas; formação do sujeito; grupo de professores
title_short The establishment of a socio-scientific issue in a group of teachers: a polyphonic process of unveiling the concrete reality
title_full The establishment of a socio-scientific issue in a group of teachers: a polyphonic process of unveiling the concrete reality
title_fullStr The establishment of a socio-scientific issue in a group of teachers: a polyphonic process of unveiling the concrete reality
title_full_unstemmed The establishment of a socio-scientific issue in a group of teachers: a polyphonic process of unveiling the concrete reality
title_sort The establishment of a socio-scientific issue in a group of teachers: a polyphonic process of unveiling the concrete reality
author Santos, Paulo Gabriel Franco dos
author_facet Santos, Paulo Gabriel Franco dos
Carvalho, Washington Luiz Pacheco de
author_role author
author2 Carvalho, Washington Luiz Pacheco de
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Paulo Gabriel Franco dos
Carvalho, Washington Luiz Pacheco de
dc.subject.por.fl_str_mv socio-scientific issues; formation of the subject; teachers group
questões sociocientíficas; formação do sujeito; grupo de professores
topic socio-scientific issues; formation of the subject; teachers group
questões sociocientíficas; formação do sujeito; grupo de professores
description This article presents part of a broader research an d seeks to elucidate the process of setting up a Socio-scientific Issue in a group of teachers at a public school. Assuming that a Socio-scientific Issue must aggregate those involved in the educational process in situations of dialogue, argumentation and construction of a positioning, we understand that the recognition of the controversy or of the legitimacy of the theme in the context at stake is crucial to achieving the desired goals. Thus, starting from subsidies from the Critical Theory of Society, we characterize the process of setting up a Socio-scientific Issue among teachers as an exercise of unveiling the concrete reality, listing problematic, controversial and open to criticism aspects of Science and Technology. Thus, the Socio-scientific Issue is listed out in the group as soon as it is established a polyphonic dialogue where all participants stand, recognize the fertility of the theme for the intended educational context and can speak of it with propriety
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1644
10.18542/amazrecm.v9i17.1644
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1644
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v9i17.1644
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1644/2075
/*ref*/ADORNO, T. W. Notas Marginais sobre Teoria e Práxis. A Dialéctica do Esclarecimento e outros textos de Theodor W. Adorno, 2001. Disponivel em: http://adorno.planetaclix.pt/tadorno1.htm> . Acesso em: 02 Junho 2012.
/*ref*/ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Tradução de Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985.
/*ref*/BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 4ª. ed. Lisboa: Edições 70, 2009.
/*ref*/BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994. Coleção Ciências da Educação.
/*ref*/BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Brasília, 20 Dezembro 1996. Disponivel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em: 04 Setembro 2012.
/*ref*/BRASIL. Parâmetro Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: SEB/MEC, 2000.
/*ref*/BRASIL. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: SEB/MEC, 2002.
/*ref*/DÉSAUTELS, J.; LARROCHELLE, M.About the epistemological posture of science teachers. In: TIBERGHIEN, A.; JOSSEM, E. L.; BAROJAS, J. Connecting research in physics education with teacher education. [S.l.]: International Commission on Physics Education, 1997,1998.
/*ref*/EASTWOOD, J. L. et al. Contextualizing Nature of Science Instruction in Socioscientific Issues. InternationalJournalof Science Education, 2012. 1-27.
/*ref*/GALVÃO, C.; REIS, P.; FREIRE, S. A discussão de controvérsias sociocientíficas na formação de professores. Ciência&Educação, Bauru, 17, n. 3, 2011. 505-522.
/*ref*/GRAY, D. S.; BRYCE, T. Socio-scientific issues in science education: implications for the professional development of teachers. Cambridge JournalofEducation, Londres, 36, n. 2, Junho 2006. 171-192.
/*ref*/GUIMARÃES, M. A. Raciocínio informal e a discussão de questões sociocientíficas: o exemplo das células-tronco humanas. Faculdade de Ciências - UNESP. Bauru, p. 220. 2011. Tese de Doutoramento.
/*ref*/HILÁRIO, T.; REIS, P. G. R. Potencialidades e limitações de sessões de discussão de controvérsias sociocientíficas como contributo para a literacia científica. REU, Sorocaba, v. 35, n. 2, p. 167-183, Dezembro 2009
/*ref*/HODSON, D. Toward a philosophically more valid science curriculum. Science Education, 72, n. 1, 1988.19-40.
/*ref*/HODSON, D. Looking to the future: building a curriculum for social activism. Rotterdam: Sense Publishers, 2011.
/*ref*/KHISHFE, R. Nature of Science and Decision-Making. International Journal of Science Education, 34, n. 1, 2012.67-100.
/*ref*/LOPES, N. C. Aspectos formativos da experiência com questões sociocientíficas no ensino de ciências sob uma perspectiva crítica. Faculdade de Ciências de Bauru - UNESP. Bauru, p. 230. 2010. Dissertação de Mestrado.
/*ref*/MAAR, W. L. Adorno, Semiformação e Educação. Educação e Sociedade, Campinas, 24, n. 83, Agosto 2003. 459-476.
/*ref*/PEDRETTI, E. G. et al. Promoting Issues-based STSE Perspectives in Science Teacher Education: Problems of Identity and Ideology. Science &Education, 17, n. 8-9, 2008. 941-960.
/*ref*/PUCCI, B. Teoria Crítica e Educação. In: PUCCI, B. Teoria Crítica e Educação: A questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. Petrópolis, RJ; São Carlos, SP: Vozes; EDUFISCAR, 1994. Ciências sociais da educação.
/*ref*/RATCLIFFE, M.; GRACE, M. Science Education for the citizenship: Teaching socio-scientific issues. Philadelphia: Open University Press, 2003.
/*ref*/REIS, P. G. R. Controvérsias sócio-científicas: discutir ou não discutir? Percursos da aprendizagem da disciplina de ciências da Terra e da Vida. Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa. Lisboa, p. 488. 2004. Tese de Doutoramento.
/*ref*/SANTOS, P.G.F. O tratamento de Questões Sociocientíficas em um grupo de professores e a natureza do processo formativo fundamentado em uma perspectiva crítica. Faculdade de Ciências de Bauru - UNESP. Bauru, p. 209, 2013. Dissertação de Mestrado
/*ref*/ZEIDLER, D. L.; KEEFER, M. The role of moral reasoning and the status of socioscientific issues in science education: phylosophical, psychological and pedagogical consideration. In: ZEIDLER, D. L. The role of moral reasoning on socioscientific issues and discourse in science education.Dordrecht: KluwerAcademicPublishers, 2003. p. 7-38.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2012 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2012 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 9, n. 17 (2012); 1-26
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 9, n. 17 (2012); 1-26
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1797068755321225216