Contemporary controversies about the scientific method: a systematic review of the literature
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6156 |
Resumo: | Science, since its emergence as we know it, between has occupied an increasingly prominent place in human society. Often referred to and defined as the source of truth and the producer of unquestionable facts, gradually became free from contestation. The scientific method merges with modern science, but little is discussed about its possible practical and epistemological limitations - precisely because it is a term already naturalized and that supports the scientific metanarrative. In the collective imaginary, the scientific method is what gives legitimacy to science and its production of truths. In the present work, our objective was to investigate in the literature studies that problematized the scientific method in contemporaneity. We retrieve 205 articles in the search and only seven problematized the scientific method. All the works were in a foreign language (not portuguese) and articulated questions about the method with scientific education. The retrieved articles agreed on some aspects: the scientific method is not universal; does not follow predefined steps and is not linear. On the contrary, according to the authors, scientific research is complex, depends on the creativity of the researcher, and often the objectivity desired by such a method may limit the research process. |
id |
UFPA-7_125a545c04f7e1cbbae119c7fd0dbc87 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/6156 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contemporary controversies about the scientific method: a systematic review of the literaturePolêmicas contemporâneas sobre o método científico: uma revisão sistemática da literaturaScientific method; Philosophy of Science; History of Science; Science EducationMétodo científico; Filosofia da Ciência; História da Ciência; Ensino de CiênciasScience, since its emergence as we know it, between has occupied an increasingly prominent place in human society. Often referred to and defined as the source of truth and the producer of unquestionable facts, gradually became free from contestation. The scientific method merges with modern science, but little is discussed about its possible practical and epistemological limitations - precisely because it is a term already naturalized and that supports the scientific metanarrative. In the collective imaginary, the scientific method is what gives legitimacy to science and its production of truths. In the present work, our objective was to investigate in the literature studies that problematized the scientific method in contemporaneity. We retrieve 205 articles in the search and only seven problematized the scientific method. All the works were in a foreign language (not portuguese) and articulated questions about the method with scientific education. The retrieved articles agreed on some aspects: the scientific method is not universal; does not follow predefined steps and is not linear. On the contrary, according to the authors, scientific research is complex, depends on the creativity of the researcher, and often the objectivity desired by such a method may limit the research process.A ciência, desde sua emergência como a conhecemos, entre os séculos XVI e XVII, vem ocupando um lugar de destaque cada vez maior na sociedade humana. Sendo frequentemente referida e definida como a fonte da verdade e produtora de fatos incontestáveis, tornou-se aos poucos isenta de contestações. O método científico se funde com a ciência moderna, mas pouco se discute sobre suas possíveis limitações práticas e epistemológicas - justamente por esse ser um termo já naturalizado e que sustenta a metanarrativa científica. No imaginário coletivo, o método científico é o que confere legitimidade à ciência e sua produção de verdades. No presente trabalho, nosso objetivo foi investigar na literatura estudos que problematizassem o método científico na contemporaneidade. De 205 artigos recuperados na busca, apenas sete problematizavam o método científico. Todos os trabalhos eram em língua estrangeira e articulavam questionamentos sobre o método com a educação científica. Os artigos recuperados concordaram em alguns aspectos: o método científico não é universal; não segue etapas pré-definidas e não é linear. Ao contrário, segundo os autores, a investigação científica é complexa, depende da criatividade do pesquisador e, muitas vezes, a objetividade almejada com tal método pode limitar o processo da investigação.Universidade Federal do ParáCAPES e FAPERGSMaximilla, Naiana RibeiroSchwantes, Lavínia2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/615610.18542/amazrecm.v15i33.6156Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 15, n. 33 (2019); 75-87Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 15, n. 33 (2019); 75-872317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6156/5604/*ref*/ALEXAKOS, K. Teaching the practice of science, unteaching the "scientific method". Science Scope, Vol.33(9). 2010./*ref*/BROWN, R. A.; Kumar, A. The scientific method: reality or myth? Journal of College Science Teaching, Vol.42(4), 2013./*ref*/CASTILLO, M. The scientific method: a need for something better? AJNR. American journal of neuroradiology, Vol.34(9), 2013./*ref*/CASTRO, T. F.; GOLDSCHMIDT, A. I. Aulas práticas em ciências: concepções de estagiários em licenciatura em biologia e a realidade durante os estágios. Amazônia | Revista de Educação em Ciências e Matemática | v.13 (25), p.116-134. 2016./*ref*/CHALMERS, A. F. O que é ciência afinal? Tradução: Raul Filker: 1ª. Ed. – São Paulo: Brasiliense, 1993./*ref*/CHASSOT, A. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. Ijuí: Ed. Unijuí. 2010./*ref*/FARIAS, L. N.; MIRANDA, W. S.; FILHO, S. F. P. Fundamentos epistemológicos das relações cts no ensino de ciências. Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas V.9 – nº 17, p.63-75. 2012./*ref*/FEYERABEND, P. Contra o método. 3ª. edição. Tradução de Cezar Augusto Mortari. SP: Editora Unesp, 2007./*ref*/HARRES, J.B. Uma revisão de pesquisas nas concepções de professores sobre a natureza da ciência e suas implicações para o ensino. Investigações no ensino de ciências. v.4, n.3. 1999/*ref*/HAYASHI, M. C. Sociologia da ciência, bibliometria e cientometria: contribuições para a análise da produção científica. In: EPISTED – Seminário de Epistemologia e Teorias da Educação. Faculdade de Educação/Unicamp. 2012./*ref*/HERREID, C. The Scientific Method Ain't What It Used to Be. Journal of College Science Teaching, Vol.39(62), 2010./*ref*/KAMPOURAKIS, K. Newton's Apple and other Myths about Science. Harvard Press. 2015./*ref*/KRASILCHIK, M., MARANDINO, M. Ensino de Ciências e Cidadania. 2a ed. São Paulo: Editora Moderna. 2007./*ref*/LOOR, R. A.C. El método científico, una utopía. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, Vol.3(2), 2015./*ref*/LYOTARD, J. F. A condição pós-moderna. Trad. Ricardo Corrêa Barbosa. 7. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2002./*ref*/MARTINS, R. A. Sobre o papel da história da ciência no ensino. Boletim da Sociedade Brasileira de História da Ciência. 1990./*ref*/MCCOMAS, W. F. Ten Myths of Science: Reexamining What We Think We Know About the Nature of Science. School Science and Mathematics. Volume 96(1). 1996/*ref*/MOREIRA, M. A.; OSTERMANN, F. Sobre o ensino do método científico. Cad. Cat. Ens. Fís., v.10, n.2: p.108-117, ago.1993/*ref*/NORONHA, D. P.; FERREIRA, S. M. S. P. Revisões de literatura. In: CAMPELLO, B. S.V. C.; CENDÓN, B. V.; KREMER, J. M. (Org.). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2000./*ref*/NUMBERS, R., KAMPOURAKIS, K. Newton's Apple and other Myths about Science. Harvard University Press. 2015./*ref*/PICHETH, F. M. PeArte: um ambiente colaborativo para a formação do pesquisador que atua no ensino superior por meio da participação em pesquisas do tipo estado da arte. 2007. 139 f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2007./*ref*/RUDOLPH, J. L. Epistemology for the Masses: The Origins of “The scientific method”. History of Education Quarterly, Vol.45(3), 2005./*ref*/SILVA, T. T. "O adeus às metanarrativas educacionais". In: SILVA, T. T. (org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 1994./*ref*/TANG, X ; COFFEY, J. E. ; ELBY, A. ; LEVIN, D. M. The Scientific Method and Scientific Inquiry: Tensions in Teaching and Learning. Science Education,Vol.94(1), 2010./*ref*/VOSGERAU, D. S.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014/*ref*/WOODCOCK, Brian A. "The Scientific Method" as Myth and Ideal. Science & Education, Vol.23(10), p.2069(25). 2014./*ref*/WORTMANN, Maria Lucia C.; VEJA-NETO, Alfredo. Estudos Culturais da Ciência. Belo Horizonte, 2001.Direitos autorais 2019 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-06T16:30:18Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/6156Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2019-09-06T16:30:18Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contemporary controversies about the scientific method: a systematic review of the literature Polêmicas contemporâneas sobre o método científico: uma revisão sistemática da literatura |
title |
Contemporary controversies about the scientific method: a systematic review of the literature |
spellingShingle |
Contemporary controversies about the scientific method: a systematic review of the literature Maximilla, Naiana Ribeiro Scientific method; Philosophy of Science; History of Science; Science Education Método científico; Filosofia da Ciência; História da Ciência; Ensino de Ciências |
title_short |
Contemporary controversies about the scientific method: a systematic review of the literature |
title_full |
Contemporary controversies about the scientific method: a systematic review of the literature |
title_fullStr |
Contemporary controversies about the scientific method: a systematic review of the literature |
title_full_unstemmed |
Contemporary controversies about the scientific method: a systematic review of the literature |
title_sort |
Contemporary controversies about the scientific method: a systematic review of the literature |
author |
Maximilla, Naiana Ribeiro |
author_facet |
Maximilla, Naiana Ribeiro Schwantes, Lavínia |
author_role |
author |
author2 |
Schwantes, Lavínia |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CAPES e FAPERGS |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maximilla, Naiana Ribeiro Schwantes, Lavínia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Scientific method; Philosophy of Science; History of Science; Science Education Método científico; Filosofia da Ciência; História da Ciência; Ensino de Ciências |
topic |
Scientific method; Philosophy of Science; History of Science; Science Education Método científico; Filosofia da Ciência; História da Ciência; Ensino de Ciências |
description |
Science, since its emergence as we know it, between has occupied an increasingly prominent place in human society. Often referred to and defined as the source of truth and the producer of unquestionable facts, gradually became free from contestation. The scientific method merges with modern science, but little is discussed about its possible practical and epistemological limitations - precisely because it is a term already naturalized and that supports the scientific metanarrative. In the collective imaginary, the scientific method is what gives legitimacy to science and its production of truths. In the present work, our objective was to investigate in the literature studies that problematized the scientific method in contemporaneity. We retrieve 205 articles in the search and only seven problematized the scientific method. All the works were in a foreign language (not portuguese) and articulated questions about the method with scientific education. The retrieved articles agreed on some aspects: the scientific method is not universal; does not follow predefined steps and is not linear. On the contrary, according to the authors, scientific research is complex, depends on the creativity of the researcher, and often the objectivity desired by such a method may limit the research process. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6156 10.18542/amazrecm.v15i33.6156 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6156 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v15i33.6156 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6156/5604 /*ref*/ALEXAKOS, K. Teaching the practice of science, unteaching the "scientific method". Science Scope, Vol.33(9). 2010. /*ref*/BROWN, R. A.; Kumar, A. The scientific method: reality or myth? Journal of College Science Teaching, Vol.42(4), 2013. /*ref*/CASTILLO, M. The scientific method: a need for something better? AJNR. American journal of neuroradiology, Vol.34(9), 2013. /*ref*/CASTRO, T. F.; GOLDSCHMIDT, A. I. Aulas práticas em ciências: concepções de estagiários em licenciatura em biologia e a realidade durante os estágios. Amazônia | Revista de Educação em Ciências e Matemática | v.13 (25), p.116-134. 2016. /*ref*/CHALMERS, A. F. O que é ciência afinal? Tradução: Raul Filker: 1ª. Ed. – São Paulo: Brasiliense, 1993. /*ref*/CHASSOT, A. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. Ijuí: Ed. Unijuí. 2010. /*ref*/FARIAS, L. N.; MIRANDA, W. S.; FILHO, S. F. P. Fundamentos epistemológicos das relações cts no ensino de ciências. Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas V.9 – nº 17, p.63-75. 2012. /*ref*/FEYERABEND, P. Contra o método. 3ª. edição. Tradução de Cezar Augusto Mortari. SP: Editora Unesp, 2007. /*ref*/HARRES, J.B. Uma revisão de pesquisas nas concepções de professores sobre a natureza da ciência e suas implicações para o ensino. Investigações no ensino de ciências. v.4, n.3. 1999 /*ref*/HAYASHI, M. C. Sociologia da ciência, bibliometria e cientometria: contribuições para a análise da produção científica. In: EPISTED – Seminário de Epistemologia e Teorias da Educação. Faculdade de Educação/Unicamp. 2012. /*ref*/HERREID, C. The Scientific Method Ain't What It Used to Be. Journal of College Science Teaching, Vol.39(62), 2010. /*ref*/KAMPOURAKIS, K. Newton's Apple and other Myths about Science. Harvard Press. 2015. /*ref*/KRASILCHIK, M., MARANDINO, M. Ensino de Ciências e Cidadania. 2a ed. São Paulo: Editora Moderna. 2007. /*ref*/LOOR, R. A.C. El método científico, una utopía. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, Vol.3(2), 2015. /*ref*/LYOTARD, J. F. A condição pós-moderna. Trad. Ricardo Corrêa Barbosa. 7. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2002. /*ref*/MARTINS, R. A. Sobre o papel da história da ciência no ensino. Boletim da Sociedade Brasileira de História da Ciência. 1990. /*ref*/MCCOMAS, W. F. Ten Myths of Science: Reexamining What We Think We Know About the Nature of Science. School Science and Mathematics. Volume 96(1). 1996 /*ref*/MOREIRA, M. A.; OSTERMANN, F. Sobre o ensino do método científico. Cad. Cat. Ens. Fís., v.10, n.2: p.108-117, ago.1993 /*ref*/NORONHA, D. P.; FERREIRA, S. M. S. P. Revisões de literatura. In: CAMPELLO, B. S.V. C.; CENDÓN, B. V.; KREMER, J. M. (Org.). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2000. /*ref*/NUMBERS, R., KAMPOURAKIS, K. Newton's Apple and other Myths about Science. Harvard University Press. 2015. /*ref*/PICHETH, F. M. PeArte: um ambiente colaborativo para a formação do pesquisador que atua no ensino superior por meio da participação em pesquisas do tipo estado da arte. 2007. 139 f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2007. /*ref*/RUDOLPH, J. L. Epistemology for the Masses: The Origins of “The scientific method”. History of Education Quarterly, Vol.45(3), 2005. /*ref*/SILVA, T. T. "O adeus às metanarrativas educacionais". In: SILVA, T. T. (org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 1994. /*ref*/TANG, X ; COFFEY, J. E. ; ELBY, A. ; LEVIN, D. M. The Scientific Method and Scientific Inquiry: Tensions in Teaching and Learning. Science Education,Vol.94(1), 2010. /*ref*/VOSGERAU, D. S.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014 /*ref*/WOODCOCK, Brian A. "The Scientific Method" as Myth and Ideal. Science & Education, Vol.23(10), p.2069(25). 2014. /*ref*/WORTMANN, Maria Lucia C.; VEJA-NETO, Alfredo. Estudos Culturais da Ciência. Belo Horizonte, 2001. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2019 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2019 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 15, n. 33 (2019); 75-87 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 15, n. 33 (2019); 75-87 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465144246272000 |