Mathematics at old and new world encounter
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8388 |
Resumo: | From the 15th century European nations have intensified their maritime journeys, sailing through hitherto unknown seas with the most diverse goals. The main motivation was opening trade routes to the East, particularly India and China, as an alternative to the so-called silk routes used since Antiquity. On the way they were finding lands with important natural resources, and unknown peoples. On behalf of the monarchs sponsoring the voyages, they took possession of the new lands. It is the beginning of the Era of Conquest and Colonialism. |
id |
UFPA-7_142db0c6658295c85540784ceb31b674 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/8388 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematics at old and new world encounterA matemática no encontro do velho e do novo mundonavigation; conquest; knowledge systemsnavegações; conquistas; sistemas de conhecimentoFrom the 15th century European nations have intensified their maritime journeys, sailing through hitherto unknown seas with the most diverse goals. The main motivation was opening trade routes to the East, particularly India and China, as an alternative to the so-called silk routes used since Antiquity. On the way they were finding lands with important natural resources, and unknown peoples. On behalf of the monarchs sponsoring the voyages, they took possession of the new lands. It is the beginning of the Era of Conquest and Colonialism.A partir do século XV as nações europeias intensificaram suas viagens marítimas, navegando por mares até então desconhecidos com os mais diversos objetivos. A maior motivação era abrir rotas comerciais para o Oriente, particularmente a Índia e a China, como alternativa às chamadas rotas da seda utilizadas desde a Antiguidade. No caminho foram encontrando terras, com recursos naturais importantes, e povos desconhecidos. Em nome dos monarcas patrocinadores das viagens, tomaram posse das novas terras. É o início da Era das conquistas e do Colonialismo.Universidade Federal do ParáD'Ambrosio, Ubiratan2020-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/838810.18542/amazrecm.v15i35.8388Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 35 (2020): Especial História da Matemática; 3-14Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 35 (2020): Especial História da Matemática; 3-142317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8388/6170/*ref*/ALFONSO-GOLDFARB, A. M. Livro do Tesouro de Alexandre, trad. do original árabe de S. Jubran e A.M. Alfonso Goldfarb, Editora Vozes, São Paulo, 1999/*ref*/AMANCIO, Chateaubriand Nunes. Os kanhgág da Bacia do Tibagi: um estudo etnomatemático em comunidades indígenas, Rio Claro: IGCEX/UNESP, 1999./*ref*/BELLO, Samuel Lopez. Educação matemática indígena – um estudo etnomatemático dos índios guarani-kaiová do Mato Grosso do Sul, Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 1995./*ref*/BIBLIOTECA DE AUTORES ESPAÑOLES, Tomo XCII, Obras del P. Bernabe Cobo II, Atlas, Madrid, 1964; p.14./*ref*/EVERETT, D. L. Don’t Sleep, There Are Snakes. New York: Pantheon Books, 2008./*ref*/FERREIRA, M. K. L. Madikauku. Os dez dedos das mãos: Matemática e povos indígenas no Brasil. Brasília: MEC/SEF, 1998./*ref*/SALVADOR, Frei Vicente do: História do Brasil 1500-1627. Revisão de Capistrano de Abreu, Rodolfo Garcia e Frei Venâncio Willeke. São Paulo: OFM, Edições Melhoramentos, 1965; pp. 89-90./*ref*/SERTIMA, I. van. They Came Before Columbus, New York: Random House, 1976./*ref*/VITRÚVIO. Da Arquitetura, intr. Júlio R. Katinsky, trad. Marco Aurélio Lagonegro, Hucitec, São Paulo, 1999./*ref*/WELDSHMAN N. They Came Before Columbus – a Review, Perspectives in History, vol.XVIII, 2002-2003, pp.87-90.Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-06-08T15:10:29Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/8388Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2020-06-08T15:10:29Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematics at old and new world encounter A matemática no encontro do velho e do novo mundo |
title |
Mathematics at old and new world encounter |
spellingShingle |
Mathematics at old and new world encounter D'Ambrosio, Ubiratan navigation; conquest; knowledge systems navegações; conquistas; sistemas de conhecimento |
title_short |
Mathematics at old and new world encounter |
title_full |
Mathematics at old and new world encounter |
title_fullStr |
Mathematics at old and new world encounter |
title_full_unstemmed |
Mathematics at old and new world encounter |
title_sort |
Mathematics at old and new world encounter |
author |
D'Ambrosio, Ubiratan |
author_facet |
D'Ambrosio, Ubiratan |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
D'Ambrosio, Ubiratan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
navigation; conquest; knowledge systems navegações; conquistas; sistemas de conhecimento |
topic |
navigation; conquest; knowledge systems navegações; conquistas; sistemas de conhecimento |
description |
From the 15th century European nations have intensified their maritime journeys, sailing through hitherto unknown seas with the most diverse goals. The main motivation was opening trade routes to the East, particularly India and China, as an alternative to the so-called silk routes used since Antiquity. On the way they were finding lands with important natural resources, and unknown peoples. On behalf of the monarchs sponsoring the voyages, they took possession of the new lands. It is the beginning of the Era of Conquest and Colonialism. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-24 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8388 10.18542/amazrecm.v15i35.8388 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8388 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v15i35.8388 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8388/6170 /*ref*/ALFONSO-GOLDFARB, A. M. Livro do Tesouro de Alexandre, trad. do original árabe de S. Jubran e A.M. Alfonso Goldfarb, Editora Vozes, São Paulo, 1999 /*ref*/AMANCIO, Chateaubriand Nunes. Os kanhgág da Bacia do Tibagi: um estudo etnomatemático em comunidades indígenas, Rio Claro: IGCEX/UNESP, 1999. /*ref*/BELLO, Samuel Lopez. Educação matemática indígena – um estudo etnomatemático dos índios guarani-kaiová do Mato Grosso do Sul, Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 1995. /*ref*/BIBLIOTECA DE AUTORES ESPAÑOLES, Tomo XCII, Obras del P. Bernabe Cobo II, Atlas, Madrid, 1964; p.14. /*ref*/EVERETT, D. L. Don’t Sleep, There Are Snakes. New York: Pantheon Books, 2008. /*ref*/FERREIRA, M. K. L. Madikauku. Os dez dedos das mãos: Matemática e povos indígenas no Brasil. Brasília: MEC/SEF, 1998. /*ref*/SALVADOR, Frei Vicente do: História do Brasil 1500-1627. Revisão de Capistrano de Abreu, Rodolfo Garcia e Frei Venâncio Willeke. São Paulo: OFM, Edições Melhoramentos, 1965; pp. 89-90. /*ref*/SERTIMA, I. van. They Came Before Columbus, New York: Random House, 1976. /*ref*/VITRÚVIO. Da Arquitetura, intr. Júlio R. Katinsky, trad. Marco Aurélio Lagonegro, Hucitec, São Paulo, 1999. /*ref*/WELDSHMAN N. They Came Before Columbus – a Review, Perspectives in History, vol.XVIII, 2002-2003, pp.87-90. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 35 (2020): Especial História da Matemática; 3-14 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 35 (2020): Especial História da Matemática; 3-14 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1797068756054179840 |