Mathematics at old and new world encounter

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: D'Ambrosio, Ubiratan
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8388
Resumo: From the 15th century European nations have intensified their maritime journeys, sailing through hitherto unknown seas with the most diverse goals. The main motivation was opening trade routes to the East, particularly India and China, as an alternative to the so-called silk routes used since Antiquity. On the way they were finding lands with important natural resources, and unknown peoples. On behalf of the monarchs sponsoring the voyages, they took possession of the new lands. It is the beginning of the Era of Conquest and Colonialism.
id UFPA-7_142db0c6658295c85540784ceb31b674
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/8388
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Mathematics at old and new world encounterA matemática no encontro do velho e do novo mundonavigation; conquest; knowledge systemsnavegações; conquistas; sistemas de conhecimentoFrom the 15th century European nations have intensified their maritime journeys, sailing through hitherto unknown seas with the most diverse goals. The main motivation was opening trade routes to the East, particularly India and China, as an alternative to the so-called silk routes used since Antiquity. On the way they were finding lands with important natural resources, and unknown peoples. On behalf of the monarchs sponsoring the voyages, they took possession of the new lands. It is the beginning of the Era of Conquest and Colonialism.A partir do século XV as nações europeias intensificaram suas viagens marítimas, navegando por mares até então desconhecidos com os mais diversos objetivos. A maior motivação era abrir rotas comerciais para o Oriente, particularmente a Índia e a China, como alternativa às chamadas rotas da seda utilizadas desde a Antiguidade. No caminho foram encontrando terras, com recursos naturais importantes, e povos desconhecidos. Em nome dos monarcas patrocinadores das viagens, tomaram posse das novas terras. É o início da Era das conquistas e do Colonialismo.Universidade Federal do ParáD'Ambrosio, Ubiratan2020-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/838810.18542/amazrecm.v15i35.8388Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 35 (2020): Especial História da Matemática; 3-14Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 35 (2020): Especial História da Matemática; 3-142317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8388/6170/*ref*/ALFONSO-GOLDFARB, A. M. Livro do Tesouro de Alexandre, trad. do original árabe de S. Jubran e A.M. Alfonso Goldfarb, Editora Vozes, São Paulo, 1999/*ref*/AMANCIO, Chateaubriand Nunes. Os kanhgág da Bacia do Tibagi: um estudo etnomatemático em comunidades indígenas, Rio Claro: IGCEX/UNESP, 1999./*ref*/BELLO, Samuel Lopez. Educação matemática indígena – um estudo etnomatemático dos índios guarani-kaiová do Mato Grosso do Sul, Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 1995./*ref*/BIBLIOTECA DE AUTORES ESPAÑOLES, Tomo XCII, Obras del P. Bernabe Cobo II, Atlas, Madrid, 1964; p.14./*ref*/EVERETT, D. L. Don’t Sleep, There Are Snakes. New York: Pantheon Books, 2008./*ref*/FERREIRA, M. K. L. Madikauku. Os dez dedos das mãos: Matemática e povos indígenas no Brasil. Brasília: MEC/SEF, 1998./*ref*/SALVADOR, Frei Vicente do: História do Brasil 1500-1627. Revisão de Capistrano de Abreu, Rodolfo Garcia e Frei Venâncio Willeke. São Paulo: OFM, Edições Melhoramentos, 1965; pp. 89-90./*ref*/SERTIMA, I. van. They Came Before Columbus, New York: Random House, 1976./*ref*/VITRÚVIO. Da Arquitetura, intr. Júlio R. Katinsky, trad. Marco Aurélio Lagonegro, Hucitec, São Paulo, 1999./*ref*/WELDSHMAN N. They Came Before Columbus – a Review, Perspectives in History, vol.XVIII, 2002-2003, pp.87-90.Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-06-08T15:10:29Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/8388Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2020-06-08T15:10:29Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematics at old and new world encounter
A matemática no encontro do velho e do novo mundo
title Mathematics at old and new world encounter
spellingShingle Mathematics at old and new world encounter
D'Ambrosio, Ubiratan
navigation; conquest; knowledge systems
navegações; conquistas; sistemas de conhecimento
title_short Mathematics at old and new world encounter
title_full Mathematics at old and new world encounter
title_fullStr Mathematics at old and new world encounter
title_full_unstemmed Mathematics at old and new world encounter
title_sort Mathematics at old and new world encounter
author D'Ambrosio, Ubiratan
author_facet D'Ambrosio, Ubiratan
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv D'Ambrosio, Ubiratan
dc.subject.por.fl_str_mv navigation; conquest; knowledge systems
navegações; conquistas; sistemas de conhecimento
topic navigation; conquest; knowledge systems
navegações; conquistas; sistemas de conhecimento
description From the 15th century European nations have intensified their maritime journeys, sailing through hitherto unknown seas with the most diverse goals. The main motivation was opening trade routes to the East, particularly India and China, as an alternative to the so-called silk routes used since Antiquity. On the way they were finding lands with important natural resources, and unknown peoples. On behalf of the monarchs sponsoring the voyages, they took possession of the new lands. It is the beginning of the Era of Conquest and Colonialism.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-24
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8388
10.18542/amazrecm.v15i35.8388
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8388
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v15i35.8388
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8388/6170
/*ref*/ALFONSO-GOLDFARB, A. M. Livro do Tesouro de Alexandre, trad. do original árabe de S. Jubran e A.M. Alfonso Goldfarb, Editora Vozes, São Paulo, 1999
/*ref*/AMANCIO, Chateaubriand Nunes. Os kanhgág da Bacia do Tibagi: um estudo etnomatemático em comunidades indígenas, Rio Claro: IGCEX/UNESP, 1999.
/*ref*/BELLO, Samuel Lopez. Educação matemática indígena – um estudo etnomatemático dos índios guarani-kaiová do Mato Grosso do Sul, Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 1995.
/*ref*/BIBLIOTECA DE AUTORES ESPAÑOLES, Tomo XCII, Obras del P. Bernabe Cobo II, Atlas, Madrid, 1964; p.14.
/*ref*/EVERETT, D. L. Don’t Sleep, There Are Snakes. New York: Pantheon Books, 2008.
/*ref*/FERREIRA, M. K. L. Madikauku. Os dez dedos das mãos: Matemática e povos indígenas no Brasil. Brasília: MEC/SEF, 1998.
/*ref*/SALVADOR, Frei Vicente do: História do Brasil 1500-1627. Revisão de Capistrano de Abreu, Rodolfo Garcia e Frei Venâncio Willeke. São Paulo: OFM, Edições Melhoramentos, 1965; pp. 89-90.
/*ref*/SERTIMA, I. van. They Came Before Columbus, New York: Random House, 1976.
/*ref*/VITRÚVIO. Da Arquitetura, intr. Júlio R. Katinsky, trad. Marco Aurélio Lagonegro, Hucitec, São Paulo, 1999.
/*ref*/WELDSHMAN N. They Came Before Columbus – a Review, Perspectives in History, vol.XVIII, 2002-2003, pp.87-90.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 35 (2020): Especial História da Matemática; 3-14
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 35 (2020): Especial História da Matemática; 3-14
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1797068756054179840