Ethnophysics and language
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2498 |
Resumo: | Ethnophysics Knowledge relates to a special class of workers: the craft masters, that is, professionals who have extensive expertise in mobilizing scientific knowledge in fundamentally practical occupations. Our interest is in canoes builders. One question to answer is: how they use language to express their knowledge in science and math? The objective is to investigate the relationship between language and ethnophysics know in the context of building canoes. Specifically we intend: to investigate how the canoes builders express their knowledge about the concept of buoyancy; relate this knowledge to what is learned in textbooks and propose educational guidelines intended to use the ethnophysics in the classroom. We did an ethnographic case study with structured interview a master of a municipality from Pará-Brasil. Initial results show that he uses in his practice the same physical principles of density and buoyancy that would use an engineer or teacher to think about buoyancy; however, the language games mentioned in the interview seem 'to mask' the scientific techniques developed in the practice of their craft. |
id |
UFPA-7_17af12c89981191998e20709b93b8c1f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2498 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethnophysics and languageEtnofísica e linguagemethnophysics; language games; buoyancy; classroomEtnofísica; jogos de linguagem; flutuabilidade; sala de aulaEthnophysics Knowledge relates to a special class of workers: the craft masters, that is, professionals who have extensive expertise in mobilizing scientific knowledge in fundamentally practical occupations. Our interest is in canoes builders. One question to answer is: how they use language to express their knowledge in science and math? The objective is to investigate the relationship between language and ethnophysics know in the context of building canoes. Specifically we intend: to investigate how the canoes builders express their knowledge about the concept of buoyancy; relate this knowledge to what is learned in textbooks and propose educational guidelines intended to use the ethnophysics in the classroom. We did an ethnographic case study with structured interview a master of a municipality from Pará-Brasil. Initial results show that he uses in his practice the same physical principles of density and buoyancy that would use an engineer or teacher to think about buoyancy; however, the language games mentioned in the interview seem 'to mask' the scientific techniques developed in the practice of their craft.O saber etnofísico relaciona-se a uma classe especial de trabalhadores: os mestres de ofício, ou seja, profissionais que possuem larga expertise em mobilizar saberes científicos em ocupações fundamentalmente práticas. Nosso interesse recai sobre os construtores de canoas. Uma pergunta a responder é: como o construtor de canoas usa a linguagem para expressar seus saberes em ciências e matemática? Assim, o objetivo é investigar a relação entre linguagem e saber etnofísico no contexto da construção de canoas. Especificamente intencionamos: investigar de que maneira os construtores de canoas expressam seus saberes sobre o conceito de flutuabilidade; relacionar esses saberes ao que se aprende nos livros didáticos e propor orientações pedagógicas que visem o uso da Etnofísica em sala de aula. Fizemos um estudo de caso etnográfico com utilização de entrevista estruturada a um mestre de um município no interior paraense. Os resultados iniciais evidenciam que ele usa em sua prática os mesmos princípios físicos sobre densidade e empuxo que usaria um engenheiro ou professor para pensar sobre flutuabilidade; contudo, os jogos de linguagem evocados no momento da entrevista parecem “mascarar” a cientificidade das técnicas desenvolvidas na prática de seu ofício.Universidade Federal do ParáSouza, Ednilson Sergio Ramalho deSilveira, Marisa Rosani Abreu da2015-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/249810.18542/amazrecm.v12i23.2498Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 12, n. 23 (2015); 103-117Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 12, n. 23 (2015); 103-1172317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2498/2766/*ref*/ANACLETO, B. S. Etnofísica na lavoura de arroz. 2007. 101 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Luterana do Brasil. Canoas./*ref*/CONDÉ, M. L. L. Wittgenstein e a gramática da ciência. Unimontes Científica, v. 6, n. 01, p. 01-12, 2004./*ref*/CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa. 2 ed. Tradução: Luciana de Oliveira da Rocha. Porto Alegre: Artmed, 2007./*ref*/GÓIS, J.; GIORDAN, M. Wittgenstein e os processos de significação no ensino de ciências. IN: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISAS EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS. Anais... Novembro, Florianópolis, 2009./*ref*/LÉVI-STRAUSS, C. Myth and meaning. New York: Schocken Books, 1978./*ref*/LÉVI-STRAUSS, C. O pensamento selvagem. 8 ed. Tradução: Tânia Pellegrini. São Paulo: Papirus, 2008./*ref*/MALHEIROS, B. T. Metodologia da pesquisa em educação. Rio de Janeiro: LTC, 2011./*ref*/MORENO, A. R. Wittgeinstein: os labirintos da linguagem ensaio introdutório. São Paulo: Moderna, 2000./*ref*/PRUDENTE, T. C. A. Etnofísica e educação ambiental, um enlace possível no ensino de física no colégio estadual Jardim Guanabara de Goiânia/GO. 2013. 409 p. Tese (Doutorado em Ciências da Educação). Universidad Americana. Assunção./*ref*/SILVEIRA, M. R. A. Wittgenstein e a matemática. Disponível em Acesso em 28 de agosto de 2015./*ref*/SOUZA, E. S. R. Etnofísica, modelagem matemática, geometria...tudo no mesmo manzuá. Amazônia Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 9, n. 18, p. 99-112, 2013./*ref*/WITTGENSTEIN, L. Investigações filosóficas. Tradução: José Carlos Bruni. São Paulo: Nova cultural, 1999 (coleção os pensadores)./*ref*/WITTGENSTEIN, L. Last Writings on the Philosophy of Psychology (Volume 1). Oxford: Blackwell, 1998.Direitos autorais 2015 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:31Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2498Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:31Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethnophysics and language Etnofísica e linguagem |
title |
Ethnophysics and language |
spellingShingle |
Ethnophysics and language Souza, Ednilson Sergio Ramalho de ethnophysics; language games; buoyancy; classroom Etnofísica; jogos de linguagem; flutuabilidade; sala de aula |
title_short |
Ethnophysics and language |
title_full |
Ethnophysics and language |
title_fullStr |
Ethnophysics and language |
title_full_unstemmed |
Ethnophysics and language |
title_sort |
Ethnophysics and language |
author |
Souza, Ednilson Sergio Ramalho de |
author_facet |
Souza, Ednilson Sergio Ramalho de Silveira, Marisa Rosani Abreu da |
author_role |
author |
author2 |
Silveira, Marisa Rosani Abreu da |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Ednilson Sergio Ramalho de Silveira, Marisa Rosani Abreu da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ethnophysics; language games; buoyancy; classroom Etnofísica; jogos de linguagem; flutuabilidade; sala de aula |
topic |
ethnophysics; language games; buoyancy; classroom Etnofísica; jogos de linguagem; flutuabilidade; sala de aula |
description |
Ethnophysics Knowledge relates to a special class of workers: the craft masters, that is, professionals who have extensive expertise in mobilizing scientific knowledge in fundamentally practical occupations. Our interest is in canoes builders. One question to answer is: how they use language to express their knowledge in science and math? The objective is to investigate the relationship between language and ethnophysics know in the context of building canoes. Specifically we intend: to investigate how the canoes builders express their knowledge about the concept of buoyancy; relate this knowledge to what is learned in textbooks and propose educational guidelines intended to use the ethnophysics in the classroom. We did an ethnographic case study with structured interview a master of a municipality from Pará-Brasil. Initial results show that he uses in his practice the same physical principles of density and buoyancy that would use an engineer or teacher to think about buoyancy; however, the language games mentioned in the interview seem 'to mask' the scientific techniques developed in the practice of their craft. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2498 10.18542/amazrecm.v12i23.2498 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2498 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v12i23.2498 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2498/2766 /*ref*/ANACLETO, B. S. Etnofísica na lavoura de arroz. 2007. 101 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Luterana do Brasil. Canoas. /*ref*/CONDÉ, M. L. L. Wittgenstein e a gramática da ciência. Unimontes Científica, v. 6, n. 01, p. 01-12, 2004. /*ref*/CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa. 2 ed. Tradução: Luciana de Oliveira da Rocha. Porto Alegre: Artmed, 2007. /*ref*/GÓIS, J.; GIORDAN, M. Wittgenstein e os processos de significação no ensino de ciências. IN: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISAS EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS. Anais... Novembro, Florianópolis, 2009. /*ref*/LÉVI-STRAUSS, C. Myth and meaning. New York: Schocken Books, 1978. /*ref*/LÉVI-STRAUSS, C. O pensamento selvagem. 8 ed. Tradução: Tânia Pellegrini. São Paulo: Papirus, 2008. /*ref*/MALHEIROS, B. T. Metodologia da pesquisa em educação. Rio de Janeiro: LTC, 2011. /*ref*/MORENO, A. R. Wittgeinstein: os labirintos da linguagem ensaio introdutório. São Paulo: Moderna, 2000. /*ref*/PRUDENTE, T. C. A. Etnofísica e educação ambiental, um enlace possível no ensino de física no colégio estadual Jardim Guanabara de Goiânia/GO. 2013. 409 p. Tese (Doutorado em Ciências da Educação). Universidad Americana. Assunção. /*ref*/SILVEIRA, M. R. A. Wittgenstein e a matemática. Disponível em Acesso em 28 de agosto de 2015. /*ref*/SOUZA, E. S. R. Etnofísica, modelagem matemática, geometria...tudo no mesmo manzuá. Amazônia Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 9, n. 18, p. 99-112, 2013. /*ref*/WITTGENSTEIN, L. Investigações filosóficas. Tradução: José Carlos Bruni. São Paulo: Nova cultural, 1999 (coleção os pensadores). /*ref*/WITTGENSTEIN, L. Last Writings on the Philosophy of Psychology (Volume 1). Oxford: Blackwell, 1998. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2015 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2015 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 12, n. 23 (2015); 103-117 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 12, n. 23 (2015); 103-117 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465146810040320 |