Ethnophysics, Mathematical Modeling, Geometry... All in the same Manzuá

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Ednilson Sergio Ramalho de
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2026
Resumo: The objective this is paper is to show partial results of research for project of doctorate whose intention is to analyze the Ethnophysics of the amazon fisherman end to develop innovative didactic resources for the conceptual approach in Physics and Mathematics in the classroom of the high school and higher education in environment of Mathematical Modeling. The research question was: How the build the Manzuá can contextualize lessons of Physics and Mathematics in high school? The methodology used was ethnographicresearch. The theoretical foundations were Ethnomathematics (D’AMBROSIO, 2008), Mental Models (JONHSON-LAIRD, 1983), Mathematical Modeling (CHAVES e ESPÍRITO SANTO, 2008) end Conceptual Field ((VERGNAUD, 2007). The initial results suggest which the traditional physical knowledge is strongly related to mental models formed in function long years practice in the construction of the Manzuá end the operational invariants take part in the mental models. The situations lived during the construction of the Manzuá can base situations-problem in the classes of Physics and Mathematics in environment of Mathematical Modeling. We can, therefore, develop didactics resources that relate the traditional knowledge to the school knowledge
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spelling Ethnophysics, Mathematical Modeling, Geometry... All in the same ManzuáEtnofísica, modelagem matemática, geometria... tudo no mesmo Manzuáethnophysics; ethnomathematics; mathematical modeling; manzuáetnofísica; etnomatemática; modelagem matemática; manzuáThe objective this is paper is to show partial results of research for project of doctorate whose intention is to analyze the Ethnophysics of the amazon fisherman end to develop innovative didactic resources for the conceptual approach in Physics and Mathematics in the classroom of the high school and higher education in environment of Mathematical Modeling. The research question was: How the build the Manzuá can contextualize lessons of Physics and Mathematics in high school? The methodology used was ethnographicresearch. The theoretical foundations were Ethnomathematics (D’AMBROSIO, 2008), Mental Models (JONHSON-LAIRD, 1983), Mathematical Modeling (CHAVES e ESPÍRITO SANTO, 2008) end Conceptual Field ((VERGNAUD, 2007). The initial results suggest which the traditional physical knowledge is strongly related to mental models formed in function long years practice in the construction of the Manzuá end the operational invariants take part in the mental models. The situations lived during the construction of the Manzuá can base situations-problem in the classes of Physics and Mathematics in environment of Mathematical Modeling. We can, therefore, develop didactics resources that relate the traditional knowledge to the school knowledgeMeu objetivo neste artigo é apresentar os resultados parciais de uma pesquisa em desenvolvimento que visa analisar a Etnofísica dos ribeirinhos amazônicos com o intuito de desenvolver materiais didáticos inovadores para a abordagem de conceitos de Física e Matemática nas aulas do ensino médio e superior em ambiente de Modelagem Matemática. A questão de pesquisa foi: De que maneira a construção do Manzuá pode contextualizar aulas inovadoras de Física e Matemática no ensino médio? A metodologia usada foi abordagem etnográfica. Utilizei como fundamentos teóricos os referenciais da Etnomatemática (D’AMBRÓSIO, 2008), a Teoria dos Modelos Mentais (JONHSON-LAIRD, 1983), Modelagem Matemática (CHAVES e ESPÍRITO SANTO, 2008) e a Teoria dos Campos Conceituais (VERGNAUD, 2007). Os dados iniciais sugerem que o conhecimento físico tradicional do sujeito pesquisado está fortemente relacionado a modelos mentais formados e reformulados em função dos longos anos de prática na construção do Manzuá e que os invariantes operatórios movimentados para construir o artefato fazem parte desses modelos mentais. As situações vivenciadas durante a construção do Manzuá podem embasar ótimas situações-problema para as aulas de Física e Matemática em ambiente de Modelagem Matemática. Podemos, portanto, a partir dessas situações, desenvolver materiais didáticos que relacionem o saber tradicional dos ribeirinhos ao saber da escolaUniversidade Federal do ParáSouza, Ednilson Sergio Ramalho de2013-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/202610.18542/amazrecm.v9i18.2026Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 9, n. 18 (2013); 99-112Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 9, n. 18 (2013); 99-1122317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2026/2381/*ref*/ANACLETO, Bárbara da Silva. Etnofísica na lavoura de arroz. 2007. 101 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Luterana do Brasil. Canoas./*ref*/BARRETO, Ana Lucia Vilaronga; MILTÃO, Milton Souza Ribeiro (2011). A compreensão dos fenômenos físicos sob a perspectiva das famílias agrícolas. Disponível em http://www2.uefs.br/semic/upload/2011/2011XV-052ANA121-200.pdf. Acesso em: 02 jun. 2013./*ref*/BORGES, A. Tarcísio. Modelos mentais de eletromagnetismo. Caderno Catarinense de Ensino de Física. v. 15, n. 01, p. 07-31, abr. 1998./*ref*/CHAVES, Maria Isaura Albuquerque; ESPÍRITO SANTO, Adilson Oliveira. Modelagem matemática: uma concepção e várias possibilidades. Revista Bolema. Rio Claro, ano 21. n. 30, p. 149-161, 2008./*ref*/D’AMBROSIO, Ubiratan. O programa Etnomatemática: uma síntese. Revista Acta Scientiae, Canoas, v. 10, n. 01, p. 7-16, jan./jun. 2008./*ref*/JOHNSON-LAIRD, Philip Nicolas.Mental models: Towards a cognitive science of language, inference, and consciousness. 6 ed. Harvard: Harvard University Press, 1983./*ref*/LUCENA, Isabel Cristina Rodrigues de. Educação matemática, ciência e tradição: Tudo no mesmo barco. 2005. 209 p. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal./*ref*/MARQUES, Heitor Romero et al. Metodologia da pesquisa e do trabalho científico. 2 ed. Campo Grande: UCDB, 2006./*ref*/MOREIRA, Marco Antônio. A teoria dos campos conceituais de Vergnaud, o ensino de ciências e a pesquisa nesta área. Revista Investigações em Ensino de Ciências. v. 07, n. 01, p. 07-29, 2002./*ref*/PRUDENTE, Thaise Cristiane de Abreu. Etnofísica: uma estratégia de ação pedagógica possível para o ensino de física em turmas de EJA. Centro Científico Conhecer, Goiânia, v. 06, n. 10, p. 01-13, 2010./*ref*/SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23 ed. São Paulo: Cortez, 2007./*ref*/VERGNAUD, Gérard. ¿Enqué sentido la teoría de los campos conceptua les puede ayudar nos para facilitar aprendizaje significativo? Revista Investigação em Ensino de Ciências. v. 12, n. 12, p. 285-302, 2007.Direitos autorais 2013 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:22Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2026Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:22Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
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