The practice of teaching as teacher training of the math teacher
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4294 |
Resumo: | This paper aims to address the issue of the personal formation of the teacher from the notion of relation with knowledge under the understanding of the anthropological theory of the didactic. A theoretical-methodological device is developed to provide a framework of analysis which may allow evidence of changes in the teacher's relationship with a school mathematical knowledge. Results obtained from the analysis of the construction of understandings on the second degree equation’s resolution show the potential of the personal training device for revealing acquisitions of new knowledge and useful procedures as well as new problems related to the teaching practices of the teacher. |
id |
UFPA-7_1b7a2ed93719d8a20e08bec905a55ec2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/4294 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The practice of teaching as teacher training of the math teacherA prática de ensino como formação docente do professor de matemáticateacher training; internal didactic transposition; route of study and research; second-degree equationformação de professores; transposição didática interna; percurso de estudo e pesquisa; equação do segundo grauThis paper aims to address the issue of the personal formation of the teacher from the notion of relation with knowledge under the understanding of the anthropological theory of the didactic. A theoretical-methodological device is developed to provide a framework of analysis which may allow evidence of changes in the teacher's relationship with a school mathematical knowledge. Results obtained from the analysis of the construction of understandings on the second degree equation’s resolution show the potential of the personal training device for revealing acquisitions of new knowledge and useful procedures as well as new problems related to the teaching practices of the teacher.Este texto tem por objetivo tratar do problema da formação pessoal do professor a partir da noção de relação com o saber sob a compreensão da teoria antropológica do didático. Um dispositivo teórico-metodológico é desenvolvido para proporcionar um quadro de análise que possibilite evidenciar mudanças da relação do professor com um saber matemático escolar. Resultados obtidos a partir da análise da construção de compreensões, sobre a resolução da equação do segundo grau, mostram a potencialidade do dispositivo de formação pessoal por revelar aquisições de novos saberes e procedimentos úteis, bem como novos problemas relacionados, para as práticas de ensino do professor.Universidade Federal do ParáMesquita, Flávio Nazareno AraujoGuerra, Renato Borges2017-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/429410.18542/amazrecm.v13i27.4294Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 27 (2017): Especial Teoria Antropológica do Didático; 67-86Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 27 (2017): Especial Teoria Antropológica do Didático; 67-862317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4294/4555/*ref*/AGUIAR, C. A. et al. Coleção Viver, Aprender. Educação de Jovens e Adultos. Segundo segmento do Ensino Fundamental. Vol. 4, 1ª edição. São Paulo, Global: Ação Educativa, 2009./*ref*/ANDRADE, R. C. D. A noção de tarefa fundamental como dispositivo didático para um percurso de formação de professores: o caso da geometria. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, 2012./*ref*/ANDRINI, A, VASCONCELOS, M. J. Praticando Matemática 8. 4 ed. Renovada. Editora do Brasil, São Paulo, 2015./*ref*/ARAYA, A. MATHERON, Y. Una problemática de la memoria: Proposiciones y ejemplos para su estudio antropológico en didáctica de las matemáticas. In: Sociedad, Escuela y Matemáticas: Aportaciones de la Teoría Antropológica do Didáctico (TAD), RUIZ, L., ESTEPA, A. GARCIA, F. J. Pág. 261-278. Universidade de Jaén, 2007./*ref*/ASSUNÇÃO, C. A. G. Práticas com Matemáticas na Educação do Campo: o caso da redução à unidade na Casa Escola da Pesca. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, 2016./*ref*/BARQUERO, B. Ecología de la Modelización Matemática en la enseñanza universitaria de las Matemáticas.Tese (Doutorado) – Universitat Autónoma de Barcelona, Espanha, 2009./*ref*/BARQUERO, B., BOSCH, M. e GASCÓN, J. Ecología de la modelización matemática:Restricciones transpositivas en las instituciones universitárias. Communication au e congrès TAD, Uzès 2007./*ref*/BOLEA, P. El proceso de algebrización de organizaciones matemáticas escolares. Monografía del Seminario Matemático García de Galdeano, n. 29. Zaragoza, Spain: Departamento de Matemáticas, Universidad de Zaragoza, 2003./*ref*/BONJORNO, J. R., OLIVARES, A., BONJORNO, R.A., GUSMÃO, T. Matemática: fazendo a diferença. Edição renovada. Ed. FTD, São Paulo, 2009./*ref*/BOSCH, M., CHEVALLARD, Y. GASCÓN, J. Science of Magic? The use of models and theories in didactics of mathematics. In Bosch, M. Proceedings of the 4th Conference of the European Research in Mathematics Education. 2006./*ref*/BOSCH, M.; GASCÓN, J. Fundamentación antropológica de las organizaciones didácticas: de los “talleres de prácticas matemáticas” a los “recorridos de estudio e investigación”. Diffuser les mathématiques (et les autres savoirs) comme outils de connaissance et d’action, p.49-85,2010. Disponível em: http://www.atd.tad.org/wapontent/upload/2012/05/marianaJosepCITAD-II-2010.pdf./*ref*/BOSCH, M.; GASCÓN, J. Las prácticas docentes del profesor de matemáticas. XIèmeÉcoled'Été de Didactique des Mathématiques, de 2001./*ref*/CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Tradução de Bruno Magne. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000./*ref*/CHEVALLARD, Y.; BOSCH, M.; GASCÓN, J. Estudar Matemática: o elo perdido entre o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001./*ref*/CHEVALLARD Y. (1985) La transposition didactique – Du savoir savant au savoir enseigné, La Pensée sauvage. Grenoble, deuxième édition augmentée, 1991./*ref*/CHEVALLARD, Y . Organisations didactiques: 1. les cadres généraux, 1998 a. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/Organisations_didactiques_1_1998_.pdf. A cesso em 15 Abril de 2016./*ref*/CHEVALLARD, Y. Organisations didactiques: 2. Gestes, dispositifs, programmes,1998b. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/Organisations_didactiques_2_1998_.pdf. Acesso em 15 abril de 2016./*ref*/CHEVALLARD, Y. Organiser l’etude. 1. Structures & fonctions.(2002) Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=52. Acesso em agosto de 2015./*ref*/CHEVALLARD. Y. El análisis de las prácticas docentes en la teoría antropológica de lo didáctico. Recherches en Didactique des Mathématiques, v. 19, n. 2, p. 221-266, 1999./*ref*/CHEVALLARD. Y. La Transposición Didáctica: del saber sabio al saber enseñado. 3. ed. 2. reimp. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 2005./*ref*/CHEVALLARD. Y. La TAD face au professeur de mathématiques. 2009a. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=162. Acesso em: 15 maio. 2017./*ref*/CHEVALLARD, Y. Introduction à la théorie anthropologique du didactique / Introdução à teoria antropológica do didático. Slides bilíngue: Francês/ português.2011. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/. Acesso em: 24 jun. 2013./*ref*/CHEVALLARD. Y.Éléments de didactique du développement durable. Leçon1. Enquête codisciplinaire & EDD. (2012-2013). Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/Didactique_du_DD_2012-2013_1.pdf . Acesso em 20 de dez. de 2016./*ref*/CHEVALLARD, Y. Concepts fondamentaux de la didactique : perspectives apportées par une approche anthropologique. Recherches en didactique des mathématiques, 12/1, p. 73-111, 1992./*ref*/FONSECA, C. Discontinuidades Matemáticas Y Didácticas entre la Enseñanza Secundaria Y la Enseñanza Universitária. Tesis Doctoral Escuela Universitaria de Ingeniería Técnica Industrial de Vigo, Espanha, 2004./*ref*/FONSECA, C BOSCH, M.; GASCÓN, J. El momento del trabajo de la técnica en la completación de organizaciones matemáticas: el caso de la “regla de Ruffini”.Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa (RELIME), v. 22, n. 2; p.05-34, 2010./*ref*/GARCÍA, F. J.; GASCÓN, J.; HIGUERAS, L. R.; BOSCH, M., Mathematical modelling as a tool for the connection of school mathematics. ZDM,v. 38, p. 226-246, 2006./*ref*/GASCÓN, J. Fenómenos y problemas en didáctica de las matemáticas, en Ortega, T. (Editor): Actas del III Simposio de la SEIEM, Valladolid, 129-150. (1999)/*ref*/GASCÓN, J. Incidencia del modelo epistemológico de las matemáticas sobre las prácticas docentes. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, México, v. 4, n. 2, p. 129,159, 2001./*ref*/GASCÓN, J. Efectos del autismo temático sobre el estudio de la Geometría en Secundaria I. Desaparición escolar de la razón de ser de la Geometría. Revista SUMA, 44, 25-34. 2003./*ref*/GASCÓN, J. Del Problem Solving a los Recorridos de Estudio e Investigación. Crónica del viaje colectivo de una comunidad científica. Revista Iberoamericana de Educación Matemática (UNIÓN), n. 22, p. 9-35, 2010./*ref*/GASCÓN, J. Las Matemáticas para la Enseñanza en una Formación del Profesorado Basada en el Estudio de Cuestiones. Bolema, Rio Claro (SP), v. 28, n. 48, p. 319-340, 2014./*ref*/GUERRA, R. B., ANDRADE, R. C. D. Tarefas Fundamentais do Fazer matemático Escolar: organização matemática para o ensino da geometria analítica. Margens (UFPA), v. 6, p. 109- 135, 2013./*ref*/LIMA, E.; CARVALHO, P. C. P.; WAGNER, E.; MORGADO, A. C. A Matemática do ensino médio. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Matemática, 1998. (Coleção do Professor de Matemática, v.3)/*ref*/LUCAS, C., FONSECA, C., GASCÓN, J., CASAS, J. O Fenômeno Didático Institucional da Rigidez e a Atomização das Organizações Matemáticas Escolares. Bolema, Rio Claro (SP), v. 28, n. 50, p. 1327-1347, dez. 2014./*ref*/QUEYSANNE, M.; DELACHET, A. A álgebra moderna. Tradução de Gita K. Ghinzberg. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1964. (Coleção Saber Atual)/*ref*/RAVEL, L. Des programmes a la classe: etude de la transposition didactique interne:Exemple de l’arithmétique en Terminale S spécialité mathématique. Thèse préparée au sein de l’équipe de Didactique des Mathématiques (DDM), Laboratoire Leibniz-IMAG. 2003./*ref*/SIERRA, T. A. Lo matemático en la creación y análisis de Organizaciones Didácticas. El caso de los sistemas de numeración. 2006. Tese (Doutorado em out/2006) - Universidad Complutense de Madrid, 2006./*ref*/SILVA, D.P. A Invariável Prática da Regra de Três. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas). Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica. Belém, 2017./*ref*/SILVA, F. H. S.; GUERRA, R. B. Contextualização do ensino da matemática. In: SILVA, F. H. S. Formação de professores: mitos do processo. Belém: UFPA, 2009./*ref*/SILVA, R. O conhecimento matemático-didático do professor do multisseriado: análise praxeológica. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Programa de Pós - Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, 2013.Direitos autorais 2017 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:24:06Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/4294Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:24:06Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The practice of teaching as teacher training of the math teacher A prática de ensino como formação docente do professor de matemática |
title |
The practice of teaching as teacher training of the math teacher |
spellingShingle |
The practice of teaching as teacher training of the math teacher Mesquita, Flávio Nazareno Araujo teacher training; internal didactic transposition; route of study and research; second-degree equation formação de professores; transposição didática interna; percurso de estudo e pesquisa; equação do segundo grau |
title_short |
The practice of teaching as teacher training of the math teacher |
title_full |
The practice of teaching as teacher training of the math teacher |
title_fullStr |
The practice of teaching as teacher training of the math teacher |
title_full_unstemmed |
The practice of teaching as teacher training of the math teacher |
title_sort |
The practice of teaching as teacher training of the math teacher |
author |
Mesquita, Flávio Nazareno Araujo |
author_facet |
Mesquita, Flávio Nazareno Araujo Guerra, Renato Borges |
author_role |
author |
author2 |
Guerra, Renato Borges |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mesquita, Flávio Nazareno Araujo Guerra, Renato Borges |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teacher training; internal didactic transposition; route of study and research; second-degree equation formação de professores; transposição didática interna; percurso de estudo e pesquisa; equação do segundo grau |
topic |
teacher training; internal didactic transposition; route of study and research; second-degree equation formação de professores; transposição didática interna; percurso de estudo e pesquisa; equação do segundo grau |
description |
This paper aims to address the issue of the personal formation of the teacher from the notion of relation with knowledge under the understanding of the anthropological theory of the didactic. A theoretical-methodological device is developed to provide a framework of analysis which may allow evidence of changes in the teacher's relationship with a school mathematical knowledge. Results obtained from the analysis of the construction of understandings on the second degree equation’s resolution show the potential of the personal training device for revealing acquisitions of new knowledge and useful procedures as well as new problems related to the teaching practices of the teacher. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-09-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4294 10.18542/amazrecm.v13i27.4294 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4294 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v13i27.4294 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4294/4555 /*ref*/AGUIAR, C. A. et al. Coleção Viver, Aprender. Educação de Jovens e Adultos. Segundo segmento do Ensino Fundamental. Vol. 4, 1ª edição. São Paulo, Global: Ação Educativa, 2009. /*ref*/ANDRADE, R. C. D. A noção de tarefa fundamental como dispositivo didático para um percurso de formação de professores: o caso da geometria. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, 2012. /*ref*/ANDRINI, A, VASCONCELOS, M. J. Praticando Matemática 8. 4 ed. Renovada. Editora do Brasil, São Paulo, 2015. /*ref*/ARAYA, A. MATHERON, Y. Una problemática de la memoria: Proposiciones y ejemplos para su estudio antropológico en didáctica de las matemáticas. In: Sociedad, Escuela y Matemáticas: Aportaciones de la Teoría Antropológica do Didáctico (TAD), RUIZ, L., ESTEPA, A. GARCIA, F. J. Pág. 261-278. Universidade de Jaén, 2007. /*ref*/ASSUNÇÃO, C. A. G. Práticas com Matemáticas na Educação do Campo: o caso da redução à unidade na Casa Escola da Pesca. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, 2016. /*ref*/BARQUERO, B. Ecología de la Modelización Matemática en la enseñanza universitaria de las Matemáticas.Tese (Doutorado) – Universitat Autónoma de Barcelona, Espanha, 2009. /*ref*/BARQUERO, B., BOSCH, M. e GASCÓN, J. Ecología de la modelización matemática:Restricciones transpositivas en las instituciones universitárias. Communication au e congrès TAD, Uzès 2007. /*ref*/BOLEA, P. El proceso de algebrización de organizaciones matemáticas escolares. Monografía del Seminario Matemático García de Galdeano, n. 29. Zaragoza, Spain: Departamento de Matemáticas, Universidad de Zaragoza, 2003. /*ref*/BONJORNO, J. R., OLIVARES, A., BONJORNO, R.A., GUSMÃO, T. Matemática: fazendo a diferença. Edição renovada. Ed. FTD, São Paulo, 2009. /*ref*/BOSCH, M., CHEVALLARD, Y. GASCÓN, J. Science of Magic? The use of models and theories in didactics of mathematics. In Bosch, M. Proceedings of the 4th Conference of the European Research in Mathematics Education. 2006. /*ref*/BOSCH, M.; GASCÓN, J. Fundamentación antropológica de las organizaciones didácticas: de los “talleres de prácticas matemáticas” a los “recorridos de estudio e investigación”. Diffuser les mathématiques (et les autres savoirs) comme outils de connaissance et d’action, p.49-85,2010. Disponível em: http://www.atd.tad.org/wapontent/upload/2012/05/marianaJosepCITAD-II-2010.pdf. /*ref*/BOSCH, M.; GASCÓN, J. Las prácticas docentes del profesor de matemáticas. XIèmeÉcoled'Été de Didactique des Mathématiques, de 2001. /*ref*/CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Tradução de Bruno Magne. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000. /*ref*/CHEVALLARD, Y.; BOSCH, M.; GASCÓN, J. Estudar Matemática: o elo perdido entre o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001. /*ref*/CHEVALLARD Y. (1985) La transposition didactique – Du savoir savant au savoir enseigné, La Pensée sauvage. Grenoble, deuxième édition augmentée, 1991. /*ref*/CHEVALLARD, Y . Organisations didactiques: 1. les cadres généraux, 1998 a. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/Organisations_didactiques_1_1998_.pdf. A cesso em 15 Abril de 2016. /*ref*/CHEVALLARD, Y. Organisations didactiques: 2. Gestes, dispositifs, programmes,1998b. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/Organisations_didactiques_2_1998_.pdf. Acesso em 15 abril de 2016. /*ref*/CHEVALLARD, Y. Organiser l’etude. 1. Structures & fonctions.(2002) Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=52. Acesso em agosto de 2015. /*ref*/CHEVALLARD. Y. El análisis de las prácticas docentes en la teoría antropológica de lo didáctico. Recherches en Didactique des Mathématiques, v. 19, n. 2, p. 221-266, 1999. /*ref*/CHEVALLARD. Y. La Transposición Didáctica: del saber sabio al saber enseñado. 3. ed. 2. reimp. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 2005. /*ref*/CHEVALLARD. Y. La TAD face au professeur de mathématiques. 2009a. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=162. Acesso em: 15 maio. 2017. /*ref*/CHEVALLARD, Y. Introduction à la théorie anthropologique du didactique / Introdução à teoria antropológica do didático. Slides bilíngue: Francês/ português.2011. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/. Acesso em: 24 jun. 2013. /*ref*/CHEVALLARD. Y.Éléments de didactique du développement durable. Leçon1. Enquête codisciplinaire & EDD. (2012-2013). Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/Didactique_du_DD_2012-2013_1.pdf . Acesso em 20 de dez. de 2016. /*ref*/CHEVALLARD, Y. Concepts fondamentaux de la didactique : perspectives apportées par une approche anthropologique. Recherches en didactique des mathématiques, 12/1, p. 73-111, 1992. /*ref*/FONSECA, C. Discontinuidades Matemáticas Y Didácticas entre la Enseñanza Secundaria Y la Enseñanza Universitária. Tesis Doctoral Escuela Universitaria de Ingeniería Técnica Industrial de Vigo, Espanha, 2004. /*ref*/FONSECA, C BOSCH, M.; GASCÓN, J. El momento del trabajo de la técnica en la completación de organizaciones matemáticas: el caso de la “regla de Ruffini”.Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa (RELIME), v. 22, n. 2; p.05-34, 2010. /*ref*/GARCÍA, F. J.; GASCÓN, J.; HIGUERAS, L. R.; BOSCH, M., Mathematical modelling as a tool for the connection of school mathematics. ZDM,v. 38, p. 226-246, 2006. /*ref*/GASCÓN, J. Fenómenos y problemas en didáctica de las matemáticas, en Ortega, T. (Editor): Actas del III Simposio de la SEIEM, Valladolid, 129-150. (1999) /*ref*/GASCÓN, J. Incidencia del modelo epistemológico de las matemáticas sobre las prácticas docentes. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, México, v. 4, n. 2, p. 129,159, 2001. /*ref*/GASCÓN, J. Efectos del autismo temático sobre el estudio de la Geometría en Secundaria I. Desaparición escolar de la razón de ser de la Geometría. Revista SUMA, 44, 25-34. 2003. /*ref*/GASCÓN, J. Del Problem Solving a los Recorridos de Estudio e Investigación. Crónica del viaje colectivo de una comunidad científica. Revista Iberoamericana de Educación Matemática (UNIÓN), n. 22, p. 9-35, 2010. /*ref*/GASCÓN, J. Las Matemáticas para la Enseñanza en una Formación del Profesorado Basada en el Estudio de Cuestiones. Bolema, Rio Claro (SP), v. 28, n. 48, p. 319-340, 2014. /*ref*/GUERRA, R. B., ANDRADE, R. C. D. Tarefas Fundamentais do Fazer matemático Escolar: organização matemática para o ensino da geometria analítica. Margens (UFPA), v. 6, p. 109- 135, 2013. /*ref*/LIMA, E.; CARVALHO, P. C. P.; WAGNER, E.; MORGADO, A. C. A Matemática do ensino médio. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Matemática, 1998. (Coleção do Professor de Matemática, v.3) /*ref*/LUCAS, C., FONSECA, C., GASCÓN, J., CASAS, J. O Fenômeno Didático Institucional da Rigidez e a Atomização das Organizações Matemáticas Escolares. Bolema, Rio Claro (SP), v. 28, n. 50, p. 1327-1347, dez. 2014. /*ref*/QUEYSANNE, M.; DELACHET, A. A álgebra moderna. Tradução de Gita K. Ghinzberg. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1964. (Coleção Saber Atual) /*ref*/RAVEL, L. Des programmes a la classe: etude de la transposition didactique interne:Exemple de l’arithmétique en Terminale S spécialité mathématique. Thèse préparée au sein de l’équipe de Didactique des Mathématiques (DDM), Laboratoire Leibniz-IMAG. 2003. /*ref*/SIERRA, T. A. Lo matemático en la creación y análisis de Organizaciones Didácticas. El caso de los sistemas de numeración. 2006. Tese (Doutorado em out/2006) - Universidad Complutense de Madrid, 2006. /*ref*/SILVA, D.P. A Invariável Prática da Regra de Três. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas). Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica. Belém, 2017. /*ref*/SILVA, F. H. S.; GUERRA, R. B. Contextualização do ensino da matemática. In: SILVA, F. H. S. Formação de professores: mitos do processo. Belém: UFPA, 2009. /*ref*/SILVA, R. O conhecimento matemático-didático do professor do multisseriado: análise praxeológica. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Programa de Pós - Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, 2013. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 27 (2017): Especial Teoria Antropológica do Didático; 67-86 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 27 (2017): Especial Teoria Antropológica do Didático; 67-86 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465144180211712 |